Betrouwbaarheid Consumentenbond Testrapport wasmachines 2017

• 19 October 2017
  • 14 reacties
  • 3316 Bekeken

Badge
Aan de hand van het consumenten test rapport (pdf) heb ik een wasmachine uitgekozen met een hoog cijfer (voor huishoudens t/m 4 personen): een miele. Ik twijfelde tussen die en een bauwknecht van dezelfde prijs. Vertrouwende op de door consumentenbod geteste resultaten (schoonwassen, energie, watergebruik en stilte, etc) heb ik voor de miele gekozen omdat die hoger scoorde.

Achteraf ging ik de fabrikant specificaties van de Miele met de Bauknecht vergelijken (openbare informatie):

Miele WDB 30 WCS:
175 KWH/jaar; 10,000 liter water/jaar; 50dB wassen /74 dB centrifugeren

Bauwknecht WA ECO 8385 KONN:
98 KWH/jaar; 8,500 liter water/jaar; 48 dB wassen /66 dB centrifugeren

In tegenstelling tot deze fabrikant speficificaties scoort de miele in het testrapport echter beter op alle fronten. Ik laat de absolute waardes achterwegen omdat dat betaalde informatie is, maar relatief gezien schoort de miele 38% beter op energie, 21% beter op water, 4% beter of dB wassen, 12% beter op dB centrifugeren.

Hetzelfde geldt voor vergelijkingen met meerde wasmachines: de speficicaties wijken af van de testscore. Ik begrijp dat een testrapport een toets is op fabrieksspecificaties, maar vind de verschillen toch opmerkelijk. Sjoemelen zo veel fabrikantien nou echt met hun waardes? Of toetst het testrapport op het gemiddelde van meedere programmas en instellingen terwijl de specificaties van de fabrikant op een enkele eco stand zijn gebasseerd? Om dat laatste te onderzoeken heb ik de handleiding van de miele en bauwknecht naarst elkaar gezet.

Miele:
eco 40 graden 4kg: 0.60 kWh; 39 liter; 2:59 uur (eco stand)
eco 60 graden 4kg: 0.80 kWh; 46 liter; 2:59 uur
eco 60 graden 8kg: 0.92 kWh; 48 liter; 2:59 uur
nor 40 graden 8kg: 1.10 kWh; 54 liter; 2:39 uur (normale stand)
nor 60 graden 8kg: 1.35 kWh; 58 liter; 2:29 uur

Bauwknecht:
eco 40 graden 4kg: 0.37 kWh; 31 liter; 4:00 uur (eco stand)
eco 60 graden 4kg: 0.39 kWh; 31 liter; 4:00 uur
eco 60 graden 8kg: 0.49 kWh; 42 liter; 6:00 uur
nor 40 graden 8kg: 1.00 kWh; 62 liter; 3:30 uur (normale stand)
nor 60 graden 8kg: 1.50 kWh; 80 liter; 2:30 uur

Gemiddeld verbruikt de mile 0.95 kWh en de bauwknecht 0.75 kwh, dus is de bauwknecht zuiniger. Ik prijs de bauwknecht niet aan. Ik heb hem em nooit in bezig gehad. Weet niet hoe goed hij is. Waar het mij om gaat zijn de testresultaten die zo veel afwijken van de testscores. De bauwknecht scoort A+++ -50%, de miele A+++. Dus zelfs het officieel energie label klopt blijbaar niet> Ik neem toch aan dat daar standaarden voor zijn?

Waar ik op duidt is.. Hoe test de consumentenbod? En hoe weet ik dat consumentenbond niet betaald wordt om sommige producten omhoog te prijzen in testresultaten?

14 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Beste @lution1,

Allereerst: welkom op het forum!
Leuk dat je een topic hebt geplaatst.

Je vraag betreft het testen (van wasmachines) welk de Consumentenbond uitvoert heb ik doorgezet binnen onze organisatie.

Tevens vraag je je af hoe je zeker kan weten of wij niet betaald worden om sommige producten beter aan te prijzen dan anderen.
Meer hierover en over onze onafhankelijkheid vind je hier.

Ondanks het feit dat we onafhankelijk zijn, neemt dat niet weg dat ook de Consumentenbond inkomsten nodig heeft.
Aangezien openheid bij ons hoog in het vaandel staat, het is immers één van onze kernwaarden, zijn we ook daar transparant in.
Al onze inkomsten kun je dan ook op deze pagina terug vinden, en zoals je ziet staat er geen 'Bauknecht' of 'Miele' tussen. 😉

Ik hoop je zo al een eindje op weg te hebben.
De inhoudelijke reactie van mijn collega wachten we nog even af.

Hopelijk tot snel!

PS Bevalt de wasmachine goed?
beste Lution1.
op deze pagina kan je terugvinden hoe wij de wasmachines testen: https://www.consumentenbond.nl/wasmachine/hoe-wij-testen
Badge
Das geeft me een warm gevoel, maar inhoudelijk heb ik nog geen antwoord op hoe de testen praktisch gezien in hun werk gaan. De link verteld -wat- er getest wordt, maar niet -hoe-.

"Lawaai. Dit wordt door een 3 experts beoordeeld tijdens het wassen en centrifugeren" - is niks zeggend. Doen ze bijvoorbeeld een lange dB meting en middelen ze dat uit over de lengte, of tellen juist de pieken (water af/aanvoer pompen) zwaar mee?

Zonder een beschrijving van hoe iets technische gezien getest wordt is een test resultaat niets waard. Je gaat dan alleen uit van subjectieve gevoelens van vertrouwen "wij zijn de consumentendienst, vertrouw ons dat wij goed en eerlijk testen".

Ik hoop niet dat jullie mijn post zien als een aanval en/of mij als een gefrustreerde internet flamer.. Maar als een verbeterpunt voor de diensten die jullie aanbieden: het zou beter zijn (nou, een minimale eis in mijn menig) dat jullie beschrijven hoe de testen technisch gezien uitgevoerd worden.

Ik wacht graag met jullie mee op een inhoudelijk antwoord waarom (in dit geval) de Miele beter scoort in de test terwijl het op papier slechtere specs heeft. En hoe er dus getest wordt.
Badge
Oh en betreft de vraag of de wasmachine bevalt: het bevalt veel beter dan mijn oude, dus ja het bevalt. Maar dat is tevens het probleem van alle consumenten reviews, nieuwe gekochte wasmachines worden vergeleken met oude die hoog aan vervanging toe zijn - anders koopt men namelijk geen nieuwe..

Wasmachines krijgen in het algemeen dus (ten opzichte van andere producten) hele hoge reviews. Die eigenlijk weinig zeggen. Want als ik op zoek ben naar een wasmachine, heb niks aan: "Deze is zo veel stiller dan mijn oude". Ik wil vergelijkingen met concurrerende merken. Maar aangezien niemand om het jaar een nieuwe wasmachine koopt "om bij te blijven met de tijd" of "voor de leuke nieuwe functie" zijn dergelijke reviews er niet.

En vandaar dat deze consumentenbond test extra van belang is..
De keuze wordt zo moeilijk als ooit voor een kind in de ouderwetse losse-snoepjes-winkeltjes ...

Ik heb bij voorbeeld onlangs voor de (àller-)stilste vaatwasmachine gekozen en daarvoor het internet afgegraasd. De allerstilste (AEG) was dáárom zo stil, omdat er een nachtprogramma op zat met minder gangen, een lagere temperatuur ... en een kortere looptijd, dus eigenlijk géén duidelijk antwoord op mijn vraag. De àllerstilste in het rijtje van 'de stilsten' zou echter de tweede vaatwasser in het rijtje zijn (Beko), die ook overdag in een open keuken één decibel stiller zou zijn. De nu gevonden vaatwasser is (nog niet) getest en dit jaar niet meer leverbaar ... Ik heb besloten maar te bestellen en te wachten, want de tien jaar oude vaatwasser doet het nog wèl, zij het met een betonmachine-achtig bijgeluid ...

Hoe machines of producten precies getest worden is dus óók met dit voorbeeld voor zoekenden met een speciale prioriteitswens inderdaad niet gemakkelijk/duidelijk.

Voor de @vraagsteller tenslotte nog een filmpje waarop uitgelegd wordt hoe de Stiftung Warentest hun wasmachines test ... en ik neem inmiddels toch aan, dat wasmachinentests internationaal, tenminste europees genormd, gecertificeerd en standaard getest zullen worden. Klik onder Waschmaschine op >Mehr< en daarna rechts-onder op het plaatje met de titel: "So testen wir waschmaschinen".

Of moet de Consumentenbond ook nog de tests testen van de testorganisaties ...? ;-))

https://www.test.de/thema/waschmaschinen/
Binnenkort verschijnt de nieuwe Hoe wij testen video, hopelijk biedt dat meer inzicht in hoe wij testen. De vraag die je stelt gaat echter ook over hoe wij in detail de metingen beoordelen. Het panel beoordeelt niet zozeer hoe hard het lawaai is, maar of het irritant is, dus juist die pieken of vervelende tonen. De geluidsmeting met de meter vindt plaats gedurende het wassen en centrifugeren volgens de daarvoor geldende norm IEC 704-2-4. Beiden wegen even zwaar mee in het oordeel voor geluid.
Badge
Oke, dat is fijn om te horen dan. Ik kijk uit naar het filmpje. Ben vooral geïnteresseerd hoe getoetst wordt hoe goed een wasmachine wast - het belangrijkste aspect.

Bedankt voor de verduidelijking van het geluid verhaal. Al merk ik dat ik een beetje moeite heb met de subjectieve manier van meten. Je had ook de objectieve decibel metingen kunnen opsplitsen in gemiddelde waardes en piekwaardes. Dan was je er zonder gedoe met gevoelens en persoonlijke voorkeuren naar wat irritant is. Iedereen beleeft zintuiglijke prikkels (geluid) namelijk anders. Maar goed, das mijn mening maar.

Wat ik echter nog steeds niet snap aan het geluidverhaal: in het testrapport worden een type Bosch en een type Siemens genomineerd voor stilste van alle wasmachines. Kijk je echter in de lijst, dan zie je dat redelijk veel wasmachines hoger scoren op stilte (tot 5.5 score) vergeleken met de twee genomineerd als zijnde het stilst (4.7 score). Als de test zowel op een objectieve decibel meting als op een subjectieve "irritatie" is gebaseerd, waarom komt hun score (gemiddeld) niet overeen met hun nominatie (beste)?
Reputatie 3
Badge +7
Op de pagina hoe wij testen kan je nu de nieuwe video bekijken. https://www.consumentenbond.nl/wasmachine/hoe-wij-testen

Over het geluidsoordeel, ik zie nu dat in het testrapport niet alle teksten zijn aangepast met de laatste stand van zaken. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Excuses. We zullen de teksten van het testrapport van de wasmachines komende week bijwerken.
Badge
Consumentenbond,

Late reactie van mijn kant. Ik heb net het filmpje gekeken en ben erg onder de indruk. Het legt precies uit wat je moet willen. Bedankt!

Lauri,

Dus de geluidsresultaten in het rapport klopten niet.. Daar kan ik me in vinden want de Miele is redelijk luidruchtig. Als hij boven aan staat kan ik hem vanuit de woonkamer horen wassen. De borstelloze motor zelf hoor je niet, maar al het water geklets om de trommel heen wel, en af/pompen is ook redelijk hard. Door zijn zware gewicht trilt hij waarschijnlijk minder bij centrifugeren dan lichtere types. Toch is hij over het waarschijnlijk best luid vergeleken met andere reviews waar staat "zo zacht dat ik moest even gaan kijken of ie wel aan stond." Daar heb je bij deze geen probleem mee ;)

Ik heb bij een vriend een LG uit de lijst horen draaien, die hoor je zo goed als niet wassen. Ook pompen is veel rustiger. Een andere vriend die het verhaal boven heeft gelezen is geïnteresseerd geraakt in de Bauwknecht. Als ie hem heeft ga ik voor de grap eens een youtube video vergelijking maken voor het geluid tussen de drie type wasmachines.

Jammer dat de geluidscores in de testrapport die ik heb aangeschaft niet kloppen. Hierop heb ik mijn keuze laten berusten op diegene met de beste score. Doel was om s nachts was te draaien. Dat kan nu dus helaas niet.

Zijn er naast het geluidsoordeel ook nog andere dingen niet goed aangepast in het testrapport? Want ik blijf de energie score vergeleken met de offciele fabrikant specs opmerkelijk vinden. Ik heb dit boven al eerder aangekaart, maar heb nog steeds niet echt een duidelijk antwoord:

Volgens het test rapport scoort een Miele 38% beter scoort op energie ten opzichte van een Bauwknecht, terwijl de fabriek specs zijn:

Miele:
eco stand 40 graden 4kg = 0.60 kWh
eco stand 60 graden 4kg = 0.80 kWh
eco stand 60 graden 8kg = 0.92 kWh
normale stand 40 graden 8kg = 1.10 kWh
normale stand 60 graden 8kg = 1.35 kWh

Bauwknecht:
eco stand 40 graden 4kg = 0.37 kWh (38% zuiniger)
eco stand 60 graden 4kg = 0.39 kWh (51% zuiniger)
eco stand 60 graden 8kg = 0.49 kWh (47% zuiniger)
normale stand 40 graden 8kg = 1.00 kWh (9% zuiniger)
normale stand 60 graden 8kg = 1.50 kWh (11% minder zuinig)

Volgens de fabrieks specs is de Bauwknecht 27% zuiniger gemiddeld en 51% zuiniger op 40 graden. 40 graden is de (enigste) stand waarmee de consumentenbond alle testen mee doet (volgens het het fimpje) en 40 graden eco is waar de energie labels op zijn gebaseerd (volgens de fabrikanten). De Miele heeft een "A+++", de Bauwknecht een "A+++ -50%" - dit is 50% zuiniger, wat overeenkomt met het verschil tussen 0.60 kWh en 0.37 kWh op 40 graden eco. Een duidelijk verhaal zou je denken..

Toch scoort juist de Miele 38% beter op energieverbruik. Waarom ligt deze score zo ver van de offciele energie label en fabrieks specs, bij wet verricht volgens Europese normen?

• sjoemelen alle fabrikanten behalve Miele met hun energie waardes?
  • is de Miele veel zuiniger dan dat ze zelf beweren?
  • klopt er (nog) iets niet met het concumentenbond testrapport?
Welke van deze drie opties is het? Want een ervan moet het zijn.

PS. Nogmaals, ik heb niets met de Bauwknecht. Ik heb hem alleen gekozen omdat het een mooi voorbeeld is om de "beste geteste wasmachine uit de test" mee te vergelijken a.d.h.v. (stillere en zuinigere) fabrieks specs.
Reputatie 7
Badge +4
@lution1
Miele is sowieso kwalitatief gezien veel beter dan Bauknecht, dus u kunt blij zijn met uw keuze. Vroeger zat Bauknecht bijna op het niveau van Bosch, maar tegenwoordig is het exact gelijk aan Whirlpool, dit wil zeggen net als Samsung en Zanussi wasmachines redelijk. De top wordt toch altijd nog steeds aangevoerd door Bosch, Siemens en Miele, met meteen daaronder AEG.
Badge
Ik mag hopen dat de Miele van goede kwaliteit is. Daar betaal je voor. Maar ik wilde perse een stille wasmachine. Uiteindelijk heb ik me door een fout (?) is het restrapport dus verkeerd laten adviseren, waardoor ik stillere types ben misgelopen en nu niet 's nachts kan wassen, wat oorspronkelijk de bedoeling was.

Miele was in het verleden altijd van goede kwaliteit. Wat nu de kwaliteit is van de verschillende merken moet blijken in de toekomst aan de hand van hoe lang ze vanaf nu mee zullen gaan. Is lastig om iets objectiefs over te zeggen, vandaar dat ik niet goed begrijp waar je je info vandaan haalt over hedendaagse kwaliteit verschillen.

Als wasmachine A 2x zo duur is als wasmachine B, maar wel 2x zo lang meegaat, dan haal je de prijs eruit. De Miel kost 800 euro, dus het moet minstens 2x zo lang meegaan als wasmachines die 400 euro kosten (bijvoorbeeld de LG's). Gaat Miele minder dan 2x zo lang mee, kan je prijstechnisch beter een LG kopen. Al speelt duurzaamheid ook een rol (beter voor milieu om minder vaak een nieuw product te kopen). En vaak geniet je bij een duurder product ook van betere kwaliteit. Daarom koop ik liever een duurdere machine met de hoop dat die langer mee gaat en ik uiteindelijk dus niet duurder uitkom over de jaren heen.

Een ander ding om naar te kijken is energie verbruik. Als je gemiddeld 3x per week wast, kost de Miele 0.60 kWh (per wasbeurt) x 3 (wassen per week) x 52 (weken jaar) x 0.20 euro (kWh) = 19 euro per jaar. Als ie 20 jaar meegaat kost het je 380 euro aan stroom. Inclusief 800 euro aanschaf van de wasmachine is dat 800 + (19 euro x 20 jaar) = 1180 euro. Komt neer op 1180 / 20 = 59 euro per jaar.

De Bauwknecht kost 0.37 x 3 x 52 x 0.20 = 12 euro per jaar aan stroom. Dat is 240 euro voor 20 jaar, dus 140 euro goedkoper dan de Miele. Stel dat ie 17 jaar mee gaat ipv 20 jaar (omdat ie van slechtere kwaliteit is zoals je beweert) dan kost de wasmachine in 17 jaar tijd 800 + (12 euro x 17 jaar) = 1004 euro. Komt neer op 59 euro per jaar - zelfde als de Miele.

Met andere woorden, als je de energie gebruik mee telt met de aanschafprijs kost een Miele van 800 euro die 20 jaar meegaat net zo duur als een Bauwknecht van 800 euro die 17 jaar meegaat.

Energie is dus belangrijk. Daarom hoop ik opheldering te krijgen betreft mijn vraag erover in het testrapport.
Reputatie 7
Badge +4
Er zijn vele aspecten waarop je een product kunt beoordelen. Ook emotie speelt daarbij voor de meeste mensen een (grote) rol. Kijk bijvoorbeeld maar naar de gesprekken over auto's op een verjaardag. ☺️
Het is onmogelijk om met 100% zekerheid uiteindelijk de voordeligste keuze te maken omdat je ook met een kwaliteitsproduct pech kunt hebben en met een minder goed product toevallig geluk. Maar in het algemeen zijn er heel duidelijke kwaliteitsverschillen tussen de bepaalde merken en spelen zaken als gemak ook een rol. Verder kan een apparaat na gewenning als prettiger ervaren worden dan wanneer hij net nieuw is.
Wij hebben enkele maanden geleden na uitgebreid onderzoek en vergelijken gekozen voor het topmodel van Bosch, de WAYH2842NL die wel een extra stil programma voor 's nachts heeft en momenteel voor E 699,- aangeboden wordt via 100meningen.nl.
Reputatie 3
Badge +7
Consumentenbond,

Late reactie van mijn kant. Ik heb net het filmpje gekeken en ben erg onder de indruk. Het legt precies uit wat je moet willen. Bedankt!

Lauri,

Dus de geluidsresultaten in het rapport klopten niet.. Daar kan ik me in vinden want de Miele is redelijk luidruchtig. Als hij boven aan staat kan ik hem vanuit de woonkamer horen wassen. De borstelloze motor zelf hoor je niet, maar al het water geklets om de trommel heen wel, en af/pompen is ook redelijk hard. Door zijn zware gewicht trilt hij waarschijnlijk minder bij centrifugeren dan lichtere types. Toch is hij over het waarschijnlijk best luid vergeleken met andere reviews waar staat "zo zacht dat ik moest even gaan kijken of ie wel aan stond." Daar heb je bij deze geen probleem mee ;)

Ik heb bij een vriend een LG uit de lijst horen draaien, die hoor je zo goed als niet wassen. Ook pompen is veel rustiger. Een andere vriend die het verhaal boven heeft gelezen is geïnteresseerd geraakt in de Bauwknecht. Als ie hem heeft ga ik voor de grap eens een youtube video vergelijking maken voor het geluid tussen de drie type wasmachines.

Jammer dat de geluidscores in de testrapport die ik heb aangeschaft niet kloppen. Hierop heb ik mijn keuze laten berusten op diegene met de beste score. Doel was om s nachts was te draaien. Dat kan nu dus helaas niet.

Zijn er naast het geluidsoordeel ook nog andere dingen niet goed aangepast in het testrapport? Want ik blijf de energie score vergeleken met de offciele fabrikant specs opmerkelijk vinden. Ik heb dit boven al eerder aangekaart, maar heb nog steeds niet echt een duidelijk antwoord:

Volgens het test rapport scoort een Miele 38% beter scoort op energie ten opzichte van een Bauwknecht, terwijl de fabriek specs zijn:

Miele:
eco stand 40 graden 4kg = 0.60 kWh
eco stand 60 graden 4kg = 0.80 kWh
eco stand 60 graden 8kg = 0.92 kWh
normale stand 40 graden 8kg = 1.10 kWh
normale stand 60 graden 8kg = 1.35 kWh

Bauwknecht:
eco stand 40 graden 4kg = 0.37 kWh (38% zuiniger)
eco stand 60 graden 4kg = 0.39 kWh (51% zuiniger)
eco stand 60 graden 8kg = 0.49 kWh (47% zuiniger)
normale stand 40 graden 8kg = 1.00 kWh (9% zuiniger)
normale stand 60 graden 8kg = 1.50 kWh (11% minder zuinig)

Volgens de fabrieks specs is de Bauwknecht 27% zuiniger gemiddeld en 51% zuiniger op 40 graden. 40 graden is de (enigste) stand waarmee de consumentenbond alle testen mee doet (volgens het het fimpje) en 40 graden eco is waar de energie labels op zijn gebaseerd (volgens de fabrikanten). De Miele heeft een "A+++", de Bauwknecht een "A+++ -50%" - dit is 50% zuiniger, wat overeenkomt met het verschil tussen 0.60 kWh en 0.37 kWh op 40 graden eco. Een duidelijk verhaal zou je denken..

Toch scoort juist de Miele 38% beter op energieverbruik. Waarom ligt deze score zo ver van de offciele energie label en fabrieks specs, bij wet verricht volgens Europese normen?

• sjoemelen alle fabrikanten behalve Miele met hun energie waardes?
  • is de Miele veel zuiniger dan dat ze zelf beweren?
  • klopt er (nog) iets niet met het concumentenbond testrapport?
Welke van deze drie opties is het? Want een ervan moet het zijn.

PS. Nogmaals, ik heb niets met de Bauwknecht. Ik heb hem alleen gekozen omdat het een mooi voorbeeld is om de "beste geteste wasmachine uit de test" mee te vergelijken a.d.h.v. (stillere en zuinigere) fabrieks specs.

De geluidswaarden in het rapport zijn niet verkeerd, de begeleidende teksten waren niet bijgewerkt. De inhoud van de tabel heb ik niet aangepast, de testresultaten zijn gelijk gebleven. Belangrijk bij vergelijken van geluid is er rekening mee te houden dat het geluid dat wasmachines maken ook erg afhankelijk van de omgeving: denk aan de ondergrond waarop hij staat, of er producten in de buurt staan die mee trillen (bij mij thuis trilt er een kast mee bijvoorbeeld) en de waterleiding. Ook hoe de machine beladen is heeft invloed op het geluid. Wanneer je een vergelijking met verschillende machines gaat maken dan is het dus wel van belang dat die machines op de zelfde plek geïnstalleerd zijn en hetzelfde beladen. Ik ben benieuwd naar uw YouTube project om de machines van u en uw vrienden met elkaar te vergelijken!

Aangaande het verbruik. Het verbruik dat de fabrikanten vermelden is inderdaad afwijkend van wat mij meten. Dat ze sjoemelen is hopelijk niet zo. Wel is het waar dat onze metingen vaak afwijken. Dat komt doordat wij niet exact volgens de norm voor het energielabel meten. Met het eco-programma laten fabrikanten zich doorgaans van hun beste kant zien. Dat is mooi, maar wij kijken ook naar de prestaties bij een synthetische lading en we beladen de machine voor 80%, meer krijgen de meeste consumenten er niet in. Ten tijde dat u de testresultaten raadpleegde rekenden wij met de kosten voor 2 keer 5 kg katoenwas (op basis van het verbruik van een 80% gevulde trommel)
1 keer 3 kg katoenwas (op basis van het verbruik van een 40% gevulde trommel) en
1 keer 3 kg synthetische was (op basis van het verbruik bij de maximaal aangeraden capaciteit).
Inmiddels is die berekening aangepast omdat we de 40% gevulde trommel niet meer standaard bij elke machine meten.
Reputatie 7
Badge +4
Met betrekking tot geluid zou ik nog willen zeggen dat niet alleen het aantal decibels van belang is. Bepaalde geluiden worden door mensen vaak als veel storender of "harder" ervaren dan andere geluiden. Dit kan ook van persoon tot persoon verschillen. Een wasmachine die dus qua meting een gunstiger uitslag heeft kan in de praktijk zowel als prettiger maar ook juist als minder prettig ervaren worden dan een machine die qua meting minder goed scoort.
Kortom, de perfecte machine bestaat niet en op een gegeven moment moet je na oriëntatie en vergelijken een keuze durven maken.

Reageer