Consumentenbond.nl
Beantwoord

Beveiliging Elro koppelbare rookmelders op orde?

• 18 mei 2020
  • 6 reacties
  • 320 Bekeken

Ik ben op zoek naar koppelbare rookmelders die misschien ook meteen als door het huis verdeelde deurbel kunnen fungeren. Ik vond wat betaalbaars bij Elro: * (niet zeker van de deurbel functie, maar anyway).

De oplossing gebruikt een K1 stekker die via de wifi in je huis naar internet de koppeling maakt naar een app. Je kan er ook meer soorten Elro detectoren etc op koppelen. 

Echter: is Elro een betrouwbare partij? in hoeverre is bekend dat ze inzage hebben in de data die vanaf het huis naar de app gaat?

*[Commerciële link verwijderd door beheerder]

icon

Beste antwoord door Karen Reijneveld 19 mei 2020, 12:13

@P. Meulenkamp Vorig jaar hebben we 1 deurbel-met-app van Elro getest, waar wel wat op aan te merken was. We schreven daarover: “De Elro DVC040IP is inmiddels uit het assortiment van Elro en dat is misschien maar goed ook. Installeren is lastig: je moet de bestaande bedrading aanpassen. Er zit een losse bel bij, waarvan je het volume niet kan regelen. Authenticatie (heb ik wel met de juiste gebruiker te maken? ) ontbreekt volledig. Je installeert de app en de camera luistert naar het wachtwoord dat de smartphone uitzendt. Als smartphone en app eenmaal aan elkaar gekoppeld zijn, blijft dat ook zo: je kunt de camera niet volledig resetten. De 'eerste' eigenaar kan altijd bij de camera zolang de camera in de app blijft staan. Dat de camera geen beelden op kan nemen of beweging kan detecteren is met dit gegeven niet eens echt meer relevant.”

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 3
Badge +1

Ik zou dat gewoon nooit doen, ouderwetse deurbel op een goed hoorbare plek aanbrengen is de veiligste oplossing

Een rookmelder moet afgaan als hij rook detecteert. Dat is dus detector en alarm in één. Een.koppelingmet wifi of andere zaken lijkt mij op z'n minst discutabel als de leverancier het eea daar niet voor bedoeld heeft.

Reputatie 2
Badge +2

Een terechte vraag, waar ik helaas ook het antwoord niet op weet. Voor dé marktleider in security, zoals ze zichzelf graag noemen, is het in ieder geval erg vreemd dat er op hun website en in hun handleidingen met geen woord gesproken wordt over veiligheid en privacy van de apparatuur en de apps.  Hoe zit het met het account dat je moet aanmaken? Wordt er data gedeeld of niet? 

Ik zie overigens niet dat de K1 op een deurbel kan worden aangesloten. Ik zou ook geen voorstander zijn van het mengen van zulke belangrijke functionaliteit. Als rookmelder gebruik ik zelf een offline variant, omdat ik voor zo’n essentieel apparaat niet afhankelijk wil zijn van de bediening met een telefoon. (Overigens moet je niet vergeten een brandmelder te testen - dat wordt nogal eens vergeten, en dan zit je op het moment suprême alsnog zonder waarschuwing).

Zelf zou ik niet graag zaken doen met een bedrijf dat zo weinig aandacht lijkt te hebben voor privacy en security.

Dank voor de reacties. Ik kan me voorstellen dat er verschillende voorkeuren zijn rondom het mengen van functionaliteiten. Overigens maakt de oplossing voor zover ik weet gebruik van een eigen radio verbinding - je bent voor een goede werking niet afhankelijk van je wifi.

Heeft de Consumentenbond de Elro producten al eens bekeken op Privacy en delen van informatie die via hun producten uitgewisseld wordt?

Reputatie 2
Badge +1

@P. Meulenkamp Vorig jaar hebben we 1 deurbel-met-app van Elro getest, waar wel wat op aan te merken was. We schreven daarover: “De Elro DVC040IP is inmiddels uit het assortiment van Elro en dat is misschien maar goed ook. Installeren is lastig: je moet de bestaande bedrading aanpassen. Er zit een losse bel bij, waarvan je het volume niet kan regelen. Authenticatie (heb ik wel met de juiste gebruiker te maken? ) ontbreekt volledig. Je installeert de app en de camera luistert naar het wachtwoord dat de smartphone uitzendt. Als smartphone en app eenmaal aan elkaar gekoppeld zijn, blijft dat ook zo: je kunt de camera niet volledig resetten. De 'eerste' eigenaar kan altijd bij de camera zolang de camera in de app blijft staan. Dat de camera geen beelden op kan nemen of beweging kan detecteren is met dit gegeven niet eens echt meer relevant.”

@Karen Reijneveld dank! Geeft niet veel vertrouwen…..

Reageer