Consumentenbond.nl

Bora afzuigkap

• 14 augustus 2015
  • 25 reacties
  • 53331 Bekeken

In onze nieuwe keuken hebben wij een afzuigkap van het merk Bora laten monteren, die naar beneden afzuigt in plaats van naar boven. Op internet vind ik niet zo heel veel reviews en als ik iets vind is het meestal positief. Ook de diverse keukenverkopers waren eigenlijk louter positief. Nadeel dat ikzelf constateer en waar ik nergens iets over hoor of over lees, is dat frituren met een dergelijke afzuiging onmogelijk is. Zelfs in de hoogste stand gaat de damp van de frituurpan aan alle kanten langs de boven de kookplaat hangende bovenkast en het hele huis stinkt. Bij het gebruik van normale ketels en pannen werkt alles tot nu toe naar tevredenheid.

25 reacties

hoi,

Wij willen ook dezelfde afzuigsysteem die u heeft aangeschaft. Ik heb veel positieve reacties gehoord. Maar er was 1 keukenwinkel die het ons absoluut afrade ivm kromtrekking keukenkastjes omdat daar het vocht in gaat zitten. Heeft u daar last van.

Karina krab
Ik heb onlangs een bedrijfsruimte gehuurd via spectrumoffices****. Ik heb daar een keukentje laten plaasten en had goede ervaringen met deze afzuigkap. Het is even wennen, maar het werkt goed

Groet Anna **** [commerciËle link verwijderd door beheerder]
ik heb jem nu een jaar en ben zeer tevreden. Geen last van kromtrekkende lade. Ook frituur ging goed. Ik heb een vrij lage frituurpan misschien dat dat scheelt. Ik moet na twaalf maanden voor het eerste de koolstoffilters vervangen
Wij hebben ook een Bora Basic met reventilatietechniek in onze nieuwe woning maar zijn er niet tevreden over. De bak/kooklucht blijft in de ruimte hangen, bij frieten bakken stinkt de heleboel ondanks afzuiging op hoogste "P" stand en het ergste is de afvoer van de aangezogen lucht die onder de keukenkasten/plinten weggeblazen wordt, je moet geen last van je luchtwegen hebben, voordat je begint te bakken moet je wel even rondom het fornuis stofzuigen om stofverplaatsing tegen te gaan. We hebben keukeninstallateur gevraagd om uitgang onder de kasten via muur naar buiten aan te brengen om stofvorming tegen te gaan, voor aanvoer van de lucht wordt een wasemkap zonder ventilatiemotor voorzien boven de inductieplaat.
Werkt echt super! Meer dan tevreden. Ik werk wel voortaan altijd met een deksel op de pan. De deksel iets schuin op de pan met de opening naar de afzuiging. Hij zuigt heel krachtig. Kromtrekken van de keukenkastjes zal bij ons niet gebeuren. Onze interieurbouwer heeft gezorgd voor een naad in de plint waardoor het goed ventileert. En die frietpan; die zetten wij gewoon buiten.
naad in plint......geen last van opwaaiend stof op grond???
Sinds een jaar in het bezit van een Bora Classic. In het kort gezegd een hopeloos product. Ik was een kookfanaat maar door Bora is echt het plezier in het koken verloren gegaan. De werking is totaal niet logisch. Je bent tijdens het koken alleen maar aan het nadenken hoe te bedienen. Na 2 Siemens inductieplaten naar tevredenheid, is dit gewoon een slecht product. De tiptoetsen werken niet. Heb je toevallig een Samsung met vingerherkenning je gebruikt hem met een natte vinger? Dat is dus hetzelfde met de Bora. Hopeloos dus. Dit terwijl je vochtig doekje gebruik tijdens schoonmaken, hij spontaan alles aan of uit schakelt. Laat ook nooit wat overkoken want hij kan spontaan de andere platen aanschakelen. Niet prettig. De afzuiging is goed, maar de recirculatie is een product wat niet aan mijn verwachting voldoet. De damp blijft in huis dus al je ramen beslaan alsnog, das is lang geleden dat had je vroeger met enkelglas. Binnenkort laat ik weer een Siemens in bouwen, en hoop het plezier in het koken weer terug te krijgen.
Reputatie 5
Badge +1
Werkt dat naar beneden afzuigen wel ? Warme lucht stijgt van nature op dus het lijkt me een beetje tegen stroom in roeien. Heb je daar meer energie voor nodig ?
Sinds een jaar in het bezit van een Bora Classic. In het kort gezegd een hopeloos product. Ik was een kookfanaat maar door Bora is echt het plezier in het koken verloren gegaan. De werking is totaal niet logisch. Je bent tijdens het koken alleen maar aan het nadenken hoe te bedienen. Na 2 Siemens inductieplaten naar tevredenheid, is dit gewoon een slecht product. De tiptoetsen werken niet. Heb je toevallig een Samsung met vingerherkenning je gebruikt hem met een natte vinger? Dat is dus hetzelfde met de Bora. Hopeloos dus. Dit terwijl je vochtig doekje gebruik tijdens schoonmaken, hij spontaan alles aan of uit schakelt. Laat ook nooit wat overkoken want hij kan spontaan de andere platen aanschakelen. Niet prettig. De afzuiging is goed, maar de recirculatie is een product wat niet aan mijn verwachting voldoet. De damp blijft in huis dus al je ramen beslaan alsnog, das is lang geleden dat had je vroeger met enkelglas. Binnenkort laat ik weer een Siemens in bouwen, en hoop het plezier in het koken weer terug te krijgen.

Zegt u dan eigenlijk dat recirculeren met koolstoffilter niet werkt? Ik sta nu ook voor deze keuze voor onze nieuwbouwwoning en twijfel.
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb geen ervaring met dit systeem maar het lijkt mij erg onhandig.
En als je een keer iets morst valt het dan zo in het afzuigsysteem? Het lijkt mij ook zeer onlogisch omdat warme lucht en damp inderdaad opstijgen dus dan is het een hele toer om het weer naar beneden te moeten afzuigen.🤔
En dat de lucht niet naar buiten afgevoerd wordt maar weer over de vloer geblazen wordt lijkt mij ook waardeloos en ook niet erg hygiënisch in verband met verspreiding van stof. Misschien wordt dit gedaan om geen warmteverlies in huis te creëren door warme lucht die naar buiten afgevoerd wordt.
Wij hebben gelukkig een modern huis met in alle vertrekken permanente ventilatie met aanvoer van verse lucht en afvoer wat je op verschillende snelheden kunt zetten. Boven de kookplaat zit een afzuigkap die deel uitmaakt van het geheel. Er zit een grote warmtewisselaar in het systeem zodat alle lucht die naar binnen komt eerst voorverwarmd wordt door de lucht die naar buiten gaat en dat werkt wonderbaarlijk goed. We betalen dan ook vorig jaar maar 54 en dit jaar 60 Euro aan energie.🙂
In een nieuw te bouwen huis zouden we een dergelijk systeem weer graag willen hebben.

Sinds een jaar in het bezit van een Bora Classic. In het kort gezegd een hopeloos product. Ik was een kookfanaat maar door Bora is echt het plezier in het koken verloren gegaan. De werking is totaal niet logisch. Je bent tijdens het koken alleen maar aan het nadenken hoe te bedienen. Na 2 Siemens inductieplaten naar tevredenheid, is dit gewoon een slecht product. De tiptoetsen werken niet. Heb je toevallig een Samsung met vingerherkenning je gebruikt hem met een natte vinger? Dat is dus hetzelfde met de Bora. Hopeloos dus. Dit terwijl je vochtig doekje gebruik tijdens schoonmaken, hij spontaan alles aan of uit schakelt. Laat ook nooit wat overkoken want hij kan spontaan de andere platen aanschakelen. Niet prettig. De afzuiging is goed, maar de recirculatie is een product wat niet aan mijn verwachting voldoet. De damp blijft in huis dus al je ramen beslaan alsnog, das is lang geleden dat had je vroeger met enkelglas. Binnenkort laat ik weer een Siemens in bouwen, en hoop het plezier in het koken weer terug te krijgen.Zegt u dan eigenlijk dat recirculeren met koolstoffilter niet werkt? Ik sta nu ook voor deze keuze voor onze nieuwbouwwoning en twijfel.
Ik zou bijna zeggen kom hem hier maar halen teab maar ja dan zit jij met de ellende. dus mijn advies koop een Siemens, top product met zones en swipen maar.
Werkt dat naar beneden afzuigen wel ? Warme lucht stijgt van nature op dus het lijkt me een beetje tegen stroom in roeien. Heb je daar meer energie voor nodig ?
Jan de afzuiging werkt prima maar de bediening is hopeloos verouderd en zeer onplezierig om mee te werken. Ik kook met tegenzin, terwijl van huis uit redelijke hobbykok.
Ik heb geen ervaring met dit systeem maar het lijkt mij erg onhandig.
En als je een keer iets morst valt het dan zo in het afzuigsysteem? Het lijkt mij ook zeer onlogisch omdat warme lucht en damp inderdaad opstijgen dus dan is het een hele toer om het weer naar beneden te moeten afzuigen.🤔

En dat de lucht niet naar buiten afgevoerd wordt maar weer over de vloer geblazen wordt lijkt mij ook waardeloos en ook niet erg hygiënisch in verband met verspreiding van stof. Misschien wordt dit gedaan om geen warmteverlies in huis te creëren door warme lucht die naar buiten afgevoerd wordt.
Wij hebben gelukkig een modern huis met in alle vertrekken permanente ventilatie met aanvoer van verse lucht en afvoer wat je op verschillende snelheden kunt zetten. Boven de kookplaat zit een afzuigkap die deel uitmaakt van het geheel. Er zit een grote warmtewisselaar in het systeem zodat alle lucht die naar binnen komt eerst voorverwarmd wordt door de lucht die naar buiten gaat en dat werkt wonderbaarlijk goed. We betalen dan ook vorig jaar maar 54 en dit jaar 60 Euro aan energie.🙂
In een nieuw te bouwen huis zouden we een dergelijk systeem weer graag willen hebben.
Ik heb dit systeem sinds een jaar in mijn nieuwe kookeiland. Het werkt echt fantastisch! Ik ben een hobykok en vooral in het weekend doe ik dit zeer uitgebreid. De P stand zeker in samenwerking met de Qooker, kookt in enkele seconden. Zeer makkelijk te bedienen en schoon te maken. Met deksel op de pan schuin naar afzuiging (houten lepel om te voorkomen dat deksel zakt) werkt heel goed. Onder de afzuiging in de grote lade heb ik allemaal kruidenpotjes staan. worden niet vies en kruiden drogen niet uit. Kortom ik ben heel enthousiast!
Reputatie 7
Het ziet er heel mooi uit. Er schijnt drie liter vloeistof in de bak te kunnen en die is makkelijk schoon te maken.
BORA (basic) werkt naar alle tevredenheid! Het labyrint/vetfilter gewoon 2x in de week in de vaatwasser meedraaien, doekje er doorheen en klaar is kees. Het vetfilter schoonmaken is ECHT van belang (net als bij een normale afzuigkap trouwens) voor de beste werking. Ik kook op recirculatie maar heb geen last van rondvliegende geurtjes. Kortom: super blij mee en het houdt onze keuken mooi open 😊
Bij mij is een Bora Pure inductie kookplaat met werkblad afzuiging geplaatst,het glas onder de pan knapte al na de tweede keer gebruik!
Geen enkele garantie van Bora afgescheept met dat is niet ons probleem!
ik kook al langer op inductie dus aan de pan kan het niet liggen!
Bij mij is een Bora Pure inductie kookplaat met werkblad afzuiging geplaatst,het glas onder de pan knapte al na de tweede keer gebruik!
Geen enkele garantie van Bora afgescheept met dat is niet ons probleem!
ik kook al langer op inductie dus aan de pan kan het niet liggen!

Je glas is geknapt? Dat is wel heel bijzonder! Wellicht te maken met onjuiste montage? Heb je een vlakingebouwde plaat of een plaat die bovenop je blad zit? Misschien een onjuiste maatvoering van de kookplaatuitsparing waardoor er teveel spanning op stond? Wel super vervelend zeg! 😞
Het is een vlak ingebouwde kookplaat, geplaatst door een Instalateur met veel ervaring!
Reputatie 7
Misschien zat er een bijna onzichtbaar barstje in maar dat lijkt me niet aan te tonen. Is er niets op gevallen?
De beschadiging was er niet voordat ik de plaat voor de eerste keer gebruikte ,en was er na de eerste keer gebruik wel.
Kapot glas, zie gewoon een koperdraad!
Dit na de eerste keer gebruik dus !
geen enkele garantie, ze komen ook niet kijken!
Dure miskoop dus!
Reputatie 7
@LHMHL , dat er niemand komt kijken is wel heel bijzonder. Zo schuif je de verantwoordelijkheid makkelijk af, eigen schuld, je hebt de pan er te hard opgezet, er zat iets onder de pan, weet ik veel, ze kunnen van alles bedenken om ergens onderuit te komen. Ze zullen zich wel beroepen op onjuist gebruik, misschien een keer langs het Juridisch Loket met de voorwaarden en zo.

Sinds gisteren is mijn kookplaat ook kapot, ik hoorde een klap, ging kijken, hoorde er nog een, zag een flits onder het glas en toen kwam er behoorlijk wat rook onder vandaan, gelukkig was mijn spaghettisaus net klaar. Stroom er maar afgehaald. Als alles meezit komt er morgen een andere, repareren na een slordige twaalf jaar vind ik geen optie. Het glas is nog heel. Ik heb geen idee of twaalf jaar voor een Etna kookplaat kort of lang is.
Reputatie 4
Badge +5
@LHMHL, wat een vervelende situatie.
Heb je nog verder iets vernomen?
Je zou kunnen overwegen om een klacht op klachtenkompas.nl te plaatsen. Wellicht dat je via deze weg samen tot een oplossing komt.

Hou je ons op de hoogte?

Groet,
Celine

Reageer