Consumentenbond.nl

Composiet schutting

• 1 mei 2015
  • 8 reacties
  • 5951 Bekeken

Beste leden,

Er is veel geschreven over composiet schuttingen: de kwaliteit verschilt behoorlijk, waarbij kromtrekkende planken veel voorkomt. Ik ben benieuwd naar leden die ervaring hebben met composiet schuttingen: welke merken en materialen heb je goede ervaring mee? Ook is het goed te weten welke merken absoluut niet goed zijn.

Ik kon geen test vinden die de consumentenbond heeft uitgevoerd rond dit thema. Hopelijk zijn meer leden gebaat bij reacties op deze vraag.

8 reacties

Ben benieuwd hoe dit voor jou heeft uitgepakt, waar is de keus op gevallen?
Beste,

Na wikken en wegen besloten een hardhouten schutting te kopen. De voordelen van composiet (duurzaam, kleurvaster) wegen niet op tegen de prijs en mijn inziens minder fraaie looks. Overigens heb ik begrepen dat Elephant een goed merk is voor composieten schuttingen.

veel succes.
Nou,... ik weet niet of Elephant wel zo'n goede keuze is:

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadeta...

(Komt heel vaak voor met veelal slechte ervaringen)
Badge
Ik sta voor de keus. In overleg met de buren willen we beide composiet. Idee bij mij is dat ik geen tropisch hardhout wil gebruiken vanwege de bedreiging van oerwouden. Duurzame oplossingen zelf bedenken met lokale grondstoffen. Een composiet, een mengsel van afval houtvezels met kunststof, spreekt mij daarom aan.
Nu is mijn vraag: wat gebeurt er met composiet als het kapot is en afgedankt. is daar al over nagedacht? Of organiseren we zo een nieuw afvalprobleem? Weet iemand hier wat meer over?
Reputatie 7
Badge +6
Een gemakkelijke manier is een foto laten zien aan de milieuwerf in je woonplaats en vragen wat ermee gebeurt. Kijk in de container waar het in moet, ik denk bij harde kunststoffen. Die gaan denk ik allemaal in de verbrandingsoven.

Schuttingen worden veel gemaakt van geïmpregneerd grenenhout. Na afloop stoken ze dat hout op in de energiecentrale als vervanging van kolen.

Ze hebben ook bankirai, duurzaam tropisch hardhout. Het wordt gekweekt volgens het FSC keurmerk. Dat keurmerk betekent dit:

"Het FSC-keurmerk van de Forest Stewardship Council geeft aan dat het hout afkomstig is uit een bos dat onafhankelijk is beoordeeld als een goed beheerd bos volgens normen voor milieu (duurzaam), sociale omstandigheden en economie. FSC is opgericht in 1993 in Toronto, Canada." Zoek met Google meer info over FSC.

Je kan ook andere hardhoutsoorten kiezen met FSC. Dan voldoe je aan al die duurzaamheid dingen, als er gekapt wordt komt er ook weer een nieuwe aanplant. Ik denk dat FSC hardhout vriiendelijker is voor het milieu dan die composiet kunststof.

Maar ik denk dat als je de prijs ziet je al snel overstapt op geïmpregneerd grenen.
Badge

Elephant tuinhek, een waar allegaartje van producten.

Wij hebben een nieuw Elephant tuinhek neergezet, inclusief tuindeur. Het product is in zijn totaliteit vergeven van slechte details, alsof het ene onderdeel bij leverancier A en het andere onderdeel bij leverancier B vandaan komt en je zelf maar even moet kijken hoe het zit.

1 De thuinhekpalen zijn van aluminium en aan de onderkant open, dus die paal snijdt als een mes in de grond, zonder een steen, (zelf aanbrengen), onder de paal verdwijnt deze veel dieper dan de bedoeling is. Na enkele regenbuien zakt de paal ook nog eens een cm of 3/4.

2 In de palen zit een blokje, van aluminium, welke maar met 1 schroefje vast zit. De planken rusten op deze blokjes. 12 composieten planken plus onder- en bovenregel rusten dus totaal op maar 2 kleine schroefjes, dit voelt en ziet er zeer zeer zeer fragiel uit.

3 Er wordt aangegeven dat je het hek ook kan verhogen naar 13 planken. Dan moet je wel zelf de aluminiumblokjes verplaatsen, loopt het schroefje even lastig, dan zal deze afbreken. Verder zitten er aluminium sierstrips bij om de paal net af te werken aan de zijden welke je niet gebruikt (dus waar geen planken komen), echter die strip zijn geschikt voor 12 planken en niet 13. Dus bij 13 houd je aan de onderkant ca. 10cm zonder strip over, erg lelijk.

4 De bovenregels zitten met 2 kleine clipjes vast tussen de palen, lees goed, tussen de palen. Het zijn deze clipjes die de palen bij elkaar, op afstand houden. De onderregel ligt namelijk gewoon los op de blokjes. Die clipjes zijn klein en zitten tussen de palen met nog veel kleinere lipjes vast. Erg fragiel allemaal.

5 Bovenop de palen zitten plastic afdekkappen, die in de zon een levensduur hebben van ca. 5 jaar. Die kappen kan je nergens los kopen, dus na die tijd moet je zelf iets gaan bedenken.

6 De deuren kunnen zo van hun scharnieren worden getild. Er wordt een slot meegeleverd die dus 0 zin heeft. Inbraakpreventie waarde is dus 0.

7 De scharnieren moeten zelf op de aluminium palen worden geschroefd, maar die lijken er niet bij te horen. De schroeven van de scharnieren zitten namelijk of in de sierstrip (zie punt 3) en hebben dan nauwelijks draagkracht of ernaast. Maar dan in de wand en dat is zeer zeer lastig boren omdat de boor wegloopt van de wand of door de zijwaartse belasting breekt.

8 Het kozijn van de deur is een opstaande rechthoek en wordt in de hoeken door een hoekprofiel ‘haaks’ gehouden. Door het gewicht van de deur zal deze echter gaan hangen en op die wijze een parallellogram maken. Dit krijg je niet goed zonder een diagonaal te plaatsen, van bovenhoek naar de overstaande onderhoek. Die moet je trouwens wel zelf maken want die bestaat niet.

9 De schroeven om het slot mee te bevestigen zijn te lang en lijken er niet bij te horen. Als je het slot plaatst zullen de schroeven in de goot van de planken komen, dus eerst planken plaatsen anders krijg je die niet meer langs de schroeven.

10 De deur komt tegen een contra strip aan in gesloten stand om de deur op slot te kunnen draaien. Die strip lijkt er ook niet bij te horen. Ook hier geldt dat de schroeven van die strip in de sierstrip moet of ernaast in de wand, zeer slecht eigenlijk.

11 De omkasting van de bijgeleverde sloten, roest al na 2 weken liggend in een schuur.

12 De dagschoot van het slot (driehoekje) komt tegen de contrastrip aan zonder enige bescherming. De aluminiumpaal is dan ook na 3x dichtdoen op die locatie beschadigd. Waarschijnlijk na 100x zit daar geen aluminium meer.

13 Kies je ervoor om gaas tussen 2 palen te plaatsen? Dan zelf vastzetten. De bij te bestellen beugeltjes houden helemaal niets vast wat de palen al niet zelf doen, daarnaast rammelt het gaas als een theelepel in een kopje.

Zo fragiel, nooit goed overdacht en zo slecht passend, kan de vraag gesteld worden of dit wel verkocht mag worden?

Reputatie 4
Badge +5

Sinds een jaar een aluWoods composiet schutting. Het composiet houdt zich goed. De palen zijn van aluminium met een poedercoating (redelijk kwetsbaar, niet heel makkelijk te repareren).

Geheel erg duur. En erg strak. Past achteraf gezien niet helemaal bij de overigens klassieke tuin. Nu niet-woekerende bamboe er voor gezet om een overgangetje te maken.

Zou ik het weer doen? Waarschijnlijk toch wel, want de alternatieven vind ik nog minder. Tenzij je voor iets kiest dat veel minder lang meegaat.

Interessant. Een composietschutting had ook mijn voorkeur maar ik woon in een huurhuis en de alleen te dragen kosten (omdat buren iets goedkopers wilden) hebben geleid tot een doorsnee schutting van geïmpregneerd hout met palen in gegalvaniseerde paalhouders omdat zulke palen in de bodem binnen vijf jaar vergaan. Ik heb er geen spijt van. Mogelijke stormschade kan prima voorkomen worden door het bijplaatsen van palen (in gegalvaniseerde houders) en ook het zo langzamerhand nodige ophogen van de schutting met trellispanelen kan op die manier gebeuren. Voor een gelijkmatiger aanzien heb ik de schutting bekleed met gespleten bamboe en er (mede als windvanger) struiken tegenaan geplant. Het giftige impregneer is na een aantal jaren wel uitgespoeld zodat voor de aanplant van struiken ook b.v. bessen of frambozen in aanmerking komen. 

Reageer