Consumentenbond.nl

Dettol werkt smetvrees in de hand

Reputatie 7
  • Super betrokken deelnemer
  • 2744 reacties
Regelmatig zie ik blaartrekkende reclamespotjes volr Dettol voorbijkomen op de buis.
Meisje komt uit school, stapt bij moeder in de auto, niest en oeps, mams grijpt thuis meteen naar de Dettol.
Jongetje heeft zich vies gemaakt, hond likt aan zijn handjes, hup, daar is de Dettol weer,
Meisje wordt bij oppas genracht, mkeder zegt "ze is een beetje, met de nadruk op beetje, verkouden, Oppas kijkt alsof net kind de builenpest heeft en grijpt naar de Dettol. Ik had zo'n buurvrouw, het rook bij haar zoals het vroeger in ziekenhuizen rook, haar kinderen waren om de haverklap ziek.

Dat je het een keer gebruikt als een van je huisgenoten een besmettelijke buikgriep of iets dergelijks heeft. ok maar als je voortdurend alles en iedereen gaat omtsmetten, het moet ook al bij de was, vernietig je daarmee ook de goede bacterieën met als gevolg dat mensen steeds vatbaarder worden voor allerlei infecties.

Dettol werk smetvrees in de hand. Ze zijn er nog net niet gek genoeg om een slokje Dettol per dag aan te bevelen.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Hahaha, ja herkenbaar. Dit is allemaal onzin! Het is voornamelijk bedoeld om mensen angst aan te jagen en daarmee de omzet van de fabrikanten drastisch te verhogen. Sowieso zijn de meeste van al die schoonmaakmiddelen grote onzin. Ik keek vanmiddag toevallig even op de site van Albert Heijn omdat schoonmaakmiddelen in de aanbieding waren. Er stonden er geloof ik wel zo'n 200 op.... Er kwam geen eind aan. Met al die desinfecterende middelen worden inderdaad juist de goede bacteriën ook gedood waardoor mensen veel vatbaarder worden en sneller ziek zijn. Gebleken is dat in bijvoorbeeld Oostbloklanden mensen veel minder vatbaar zijn voor ziektes omdat men daar niet 20 keer per dag met een desinfecterend middel over het aanrecht gaat, enz.
Ik vind trouwens ook al die enorm opdringerige chemische luchtjes die de fabrikanten al die middelen en wasmiddelen meegeven afschuwelijk. Sommige mensen hebben in het toilet een toiletblokje hangen, daarnaast een elektrisch apparaatje wat om de haverklap een kwak vieze geur verspreid, vervolgens nog een spuitbus, dan een ding aan de deur wat iedere keer wanneer hij sluit een kwak vieze rommel de ruimte in spuit en dan soms ook nog een potje met geurende inhoud. Het moet blijkbaar een soort "schoon'' suggereren, maar ik vind het een aanslag op je reuk- en smaakorgaan. Misschien is dat zelfs wel voor een groot deel de oorzaak dat veel mensen helemaal niet goed kunnen beoordelen of iets echt lekker is of dat het vieze rommel is. Veel mensen laten zich in restaurants vooral misleiden door de enorm opgeblazen onzinteksten op de menukaart, terwijl de kwaliteit van de gerechten vaak maar matig is.
Reputatie 7
Gelukkig een medestander.
Ik heb Dettol een paar keer aangeschreven maar uiteraard zonder verwachtingen.
De enige reactie die ik kreeg was, dat ze het spijtig vonden dat ik niet tevreden was over het product.
Kunnen de mensen die al de troep gebruiken nog wel de deur uit? Als ze in het OV stappen liggen ze 's avomdd op de IC.
Het is niet alleen Dettol maar de algemene overmaat aan hygiene in huishoudens. We worden ver gehouden van bacterien en dat heeft behalve voordelen ook nadelen. Uiteraard vinden fabrikanten dat we overal een commerciele oplossing voor moeten aanschaffen terwijl dat het probleem wellicht alleen maar groter maakt. Soms denk ik dat de farmaceutische industrie hier op draait... Waarom een oplossing verzinnen als pappen en nathouden het business model zoveel beter dient .....
Reputatie 7
Hoe vatbaarder de mens wordt, hoe meer de farmaceuten verdienen. Ik kan me wel indenken dat je denkt dat de farmaceutische industrie hierop draait. Niet alleen omdat men vatbaarder wordt, ook omdat we al de chemische zooi inademen en op onze huid krijgen waarvoor we dan een pilletje of smeersel nodig hebben. Wat is er mis met soda en groene zeep?
Beste @Mevrouw Jones,

Ik ken het bewuste spotje niet, en ik weet niet om welk product het gaat, maar veel van de producten die onder het merk "Dettol" worden verkocht, zoals allesreiniger en badkamerreiniger, hebben helemaal geen desinfecterende of antibacteriële werking. Je merkt ook dat die termen niet worden gebruikt. Ze roepen steevast over vage termen als "hygiënisch" of "goed voor de gezondheid". En ze leunen natuurlijk op de naam die Dettol heeft opgebouwd met een ontsmettingsmiddel. Maar Dettol allesreiniger is gewoon normale allesreiniger: water met detergent en parfum. Dus je doodt er geen bacteriën mee. Dus niet alleen werken ze smetvrees in de hand, ze leveren nog eens producten die helemaal niet ontsmetten.

Als allesreiniger werkte Dettol overigens wel prima. Hier staat onze laatste test, uit 2016. Ik gebruik zelf die van Klok, zonder parfum.
Reputatie 3
Badge +3
Ik kan deels mee in de argumentatie, maar er wordt wel een paar keer heel kort door de bocht gegaan.

Veel dingen, waaronder Dettol, zijn goed met mate. Handen wassen is goed, na buitenspelen, toiletbezoek, rijden in OV of als er een ziek kind is, maar niet 5x na elk wissewasje. Dat is heel subjectief en er is niet een goed of fout.

Oostbloklanden worden hier ook flink over één kam geschoren, het zijn niet allemaal boeren die nooit van vers water gehoord hebben. Zelf kom ik uit een grote stad uit een oostblokland en ik ken weinig Nederlandse families waar het aanrecht net zo blinkend schoon was als bij onze familie daar. Over de rest van oostbloklanden kan ik weinig zeggen, maar ik voeg er wel aan toe dat de gemiddelde levensverwachting in Nederland stukken hoger ligt, dus wellicht zit er wel wat in dat streven naar hygiëne.

Laatste puntje over gezinnen waarin alles steriel was net als in een ziekenhuis. Volgens die theorie zou je in een ziekenhuis dus ook niet zoveel middelen moeten gebruiken, immers bouwt dat de immuniteit niet op? Zowel niet van artsen als patiënten 🙂
Reputatie 7
@Bart, dat de badkamer- allesreiniger geen desinfecterende of antibacteriële werking hebben kan wel zijn maar men presenteert alle producten wel als desinfecterend. Er moet Dettol bij de was zodat hij zelfs op 30 graden schoon is, als je iets afneemt met een gebruikt vaatdoekje kun je dat oppervlak net zo goed schoonmaken met een rauwe kippenpoot en meer dan dat soort bangmakerij. Er zullen genoeg mensen rondlopen die daar gevoelig voor zijn.
Overigens kom je die spotjes op de publieke zenders nauwelijks tegen, ik kijk 's middags weleens naar een misdaadzender, CI, ID en soms RTL Crime, daar worden ze ik weet niet hoe vaak uitgezonden.

@Roman, wat die levensverwachting in de oostbloklanden betreft, de kwaliteit van de gezondheidszorg speelt misschien ook een rol, net als het verleden waarin mensen soms in de rij stonden voor bepaalde levensmiddelen. Dat herinner ik me nog goed van Bulgarije.De bejaarden van nu hebben in die landen die tijd meegemaakt en dat zal best zijn tol hebben geëist.

In sommige ziekenhuizen doen ze volgens mij echt iets verkeerd, waarom steken die ziekenhuisbacteriën anders telkens weer de kop op? Niet alleen omdat steeds meer bacteriën resistent zijn voor antibiotica.
Reputatie 7
Badge +4
Klok was op één na de beste allesreiniger in de test van de Consumentenbond, met slechts een fractie lagere score als de beste, maar wel met een enorm veel lagere prijs! ☺
Ook het Klok wasmiddel kwam destijds als erg goed uit de bus, veel beter dan de meeste bekende grote merken. Het wast uitstekend schoon, is erg milieuvriendelijk, zeer huidvriendelijk en zonder parfum dus niet met die enorm opdringerige chemische geur van de bekende grote wasmiddelen.

Reageer