Consumentenbond.nl

Dure of goedkope wasmachine: wat kies jij?

• 23 september 2019
  • 39 reacties
  • 13210 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
Je hebt wasmachines in alle soorten, maten en prijsklassen. Je kunt wasmachines kopen van € 250,- tot meer dan €2.000,-. Een behoorlijk prijsverschil! Uiteraard verschillen de machines ook van elkaar. Wij hebben de belangrijkste verschillen tussen goedkope en duurdere wasmachines voor je op een rij gezet. En waarop kun je nog meer op letten als je op zoek bent naar een betaalbare wasmachine? Tipje van de sluier: Soms kun je dezelfde wasmachine voor meer dan €100 goedkoper in een andere winkel vinden!

Ga jij voor een dure of goedkopere wasmachine?

39 reacties

Reputatie 6
Badge +6
Normaliter zou ik gaan voor de beste wasmachine voor de laagste prijs. Typisch Nederlands misschien. Bij vergelijkingen zou ik de beste kwaliteit wasmachine nemen, en dus machines van gelijke kwaliteit en merk en dan kiezen wie hem voor de voordeligste prijs levert. Dan is er nog een maar de service, garantie e.d. moeten ook dezelfde, dus goed zijn.

Maar kiezen is leuk, als dat tenminste kan. Ik heb nog niet zolang geleden een wasmachine en droger gekocht. De vorige typen hadden het begeven. Ze behoorden tot een ingebouwde keuken, waarin ook de vaatwasser, oven e.d. behoren. De wasmachine en droger stonden boven elkaar, de vaatwasser onder de aanrecht, dus op de grond, de oven/magnetron op ooghoogte. Zo zat dat dus vroeger in elkaar. Nu de wasmachine en droger kapot waren gegaan heb ik nieuwe gekocht en laten installeren. Ik vertelde de zaak, geef mij maar het beste merk, beste kwaliteit e.d. Op dat moment waren dat de Bosch en Siemens. Ik heb opgegeven hoe het zat en waar ze moesten komen te staan in de inbouwkeuken en ze kwamen met twee Siemens machines......maar ze pasten niet meer in de inbouwkeuken, dus in de plekken van de vroegere machines. ze waren groter geworden. Even snel verbouwen ging niet. Er werd nog een merk gevonden wat wel paste, beiden AEG. Dus niets te kiezen, maar de AEG's doen het ook goed. Groeten Leo.
Reputatie 4
Badge +4
Ik reken wat een machine kost per jaar, over een periode van minstens 10 jaar.
Duurzaam is, heel lang met hetzelfde apparaat doen.

Ik zoek een machine met een goede reputatie en een lange garantietermijn.
Als er wat is, wil ik snel geholpen worden.
Een paar tientjes extra voor een winkel met service is oké op zo'n bedrag.
Mijn vorige Miele heeft 35 jaar gedraaid de huidige Miele is ook al weer ruim 10+
Er zat ook 10 jaar garantie op, toen ik hem kocht.
Dit wil niet zeggen, dat ik in de toekomst hetzelfde merk kies.
Bovendien wil ik niet met vloeibaar wassen, dus die automatische dosering moet ik niet.
Ik baal er van dat mijn dekbed niet in mijn huidige machine past, dus hij moet groter.
Reputatie 7
Badge +6
Ik probeer meestal de middenweg waarbij ik ook testresultaten meeweeg als die er zijn. Mijn Siemens inbouw koelkast was onlangs defect , Leo . Het viel inderdaad niet mee om daar een Siemens vervanger voor te vinden die paste . Het is gelukt . Ik vind dat zeer vreemd in een tijd dat steeds meer huishoudens inbouwapparaten hebben . Die dingen gaan een keer stuk terwijl doorgaans de rest van de betere keukens nog in prima staat kan zijn. Mijn Siemens keuken is in 2010 gekocht in Duitsland en bevalt uitstekend . De wasmachine staat los , dus daar steekt het niet zo precies met de afmetingen . Dat is 6 jaar geleden een AEG geworden van € 489,- die tot nu toe probleemloos werkt.
Reputatie 6
Badge +6
Het klopt zoals je zegt @E.T. Wiersum . De keuken van mij is nog helemaal prima. Hij was geleverd met een Kuppersbusch oven en magnetron. Die hebben ook de geest gegeven, althans er kwamen allerhande mankementen aan. Ik heb nieuwe gekocht. Het merk Kuppersbusch (o.i.d.) is nauwelijks nog ergens te krijgen dus is het een Bosch oven en een Sharp magnetron (al-in) geworden Dit heb ik nog zelf gedaan, ja als je ouder wordt gaat dat moeilijker, maar toen dus niet hoewel ik wel enorm passen en meten moest, maar met wat tussenstukken ziet het er echt prima uit, professioneel. De wasmachine en droger ging niet meer zelf, zo'n wasmachine is ook nog altijd tamelijk zwaar. De plek voor de machines was destijds zo gemaakt en kon niet meer veranderen, althans zeker niet groter worden. Maar de machines waren vroeger kleiner. Er zit meer op en aan, ook door de wetgeving omtrent zuinigheid enz. De Droger alleen al, dat was vroeger een apparaat met een slang naar buiten. Die bestaan praktisch niet meer. De beste droger is er één met een warmtepomp o.i.d., kortom nieuwe zuinige techniek, maar de droger is behoorlijk gegroeid. Die moderne droger kan ik echt niet kwijt, een droger met uitlaat naar buiten, alleen nog winkeldochters en dus is het een droger met warmte naar voren stralend. Daarom mijn bericht meer over kiezen??, als je geluk heb wel, maar ik had niets meer te kiezen. Groeten Leo.
Reputatie 7
Je moet ook kijken naar je gezinssamenstelling, pubers kleden zich soms drie keer per dag om, misschien heb je veel sportkleding, veel wol of ander fijn goed, honden (handdoeken), met z'n tweetjes heb je meestal geen trommel voor acht kilo nodig. Dan geef je onnodig veel geld uit aan het apparaat.
Reputatie 2
Badge +3
Interessant om te lezen hoe er naar de prijs van een wasmachine wordt gekeken! En inderdaad: zolang er wat te kiezen is, mooie kanttekening, Leo. Wasmachines worden inderdaad steeds groter, terwijl die grote trommels vaak helemaal niet vol gaan. Gelukkig zijn er nog wel 7 kg wasmachines te koop, maar 5 kg zie je inderdaad steeds minder.

Dit is de selectie kleinere wasmachines die we op dit moment nog in de vergelijker hebben staan: https://www.consumentenbond.nl/wasmachine/vergelijker?sort=datum:aflopend&goed_verkrijgbaar=true&getest=true&grootte_huishouden_3c6=1%20-%202%20personen%20(5-6%20kg)
Reputatie 6
Badge +6
Hallo Irene, ik ben verder geheel akkoord met al dit soort testen en machine vergelijkingen. Het was slechts een opmerking, dat ik er dus met de beste van de test niet uitkwam. Hij paste niet. Uiteraard ben ik het ook eens met @MrsJones . Als je slechts een 3 kg machine nodig hebt moet je niet en 7 kg kopen, altijd eerst kijken wat je nodig hebt....... maar bij gelijke soorten, gelijke merken, gelijke machines en gelijke service, garantie en kwaliteit, ben ik geen dief van eigen zak. Groeten Leo.
Reputatie 4
Badge +4
Wasmachines worden inderdaad steeds groter, terwijl die grote trommels vaak helemaal niet vol gaan. Gelukkig zijn er nog wel 7 kg wasmachines te koop, maar 5 kg zie je inderdaad steeds minder.

Ik heb ook een 5kg machine.
Ik heb ook heel bewust voor een machine gekozen, die zich intelligent aan past aan kleine wasjes.
Je moet ook fabrikanten aansporen, dat ze machines maken die met een half volle trommel ook de helft water en energie verbruiken. Je moet er dan wel aan denken dat je er maar een beetje zeep in moet doen.
Reputatie 2
Badge +3

Wasmachines worden inderdaad steeds groter, terwijl die grote trommels vaak helemaal niet vol gaan. Gelukkig zijn er nog wel 7 kg wasmachines te koop, maar 5 kg zie je inderdaad steeds minder.Ik heb ook een 5kg machine.
Ik heb ook heel bewust voor een machine gekozen, die zich intelligent aan past aan kleine wasjes.
Je moet ook fabrikanten aansporen, dat ze machines maken die met een half volle trommel ook de helft water en energie verbruiken. Je moet er dan wel aan denken dat je er maar een beetje zeep in moet doen.

Eens! Wordt aan gewerkt 😉
Reputatie 1
Ik heb bij mijn plaatselijke witgoed dealer (o.a. Bosch) meer dan 10 jaren geleden een wasmachine en droger gekocht; er gaat niets boven een plaatselijke dealer met service aan huis; even bellen en een paar uren later staan ze voor de deur om het probleem op te lossen. De vraag aan hen waarom zij duurder zijn met aanschaf van een nieuwe Bosch was/droogmachine was hun antwoord: wij verkopen geen types, die in de grote warenhuizen (zoals Mediamarkt, Expert, BCC, e.a) verkocht worden; wij verkopen kwaliteit en de service verlenen doen we zelf met lage kosten!!
Mijn volgende was/droogmachine wordt weer bij deze lokale witgoed firma gekocht; een goede (snelle) service is belangrijker dan een paar euro goedkoper.
Reputatie 7
Badge +6
Zo zie ik het ook @FransR . Ik kijk echter wel naar het prijsverschil . Wat duurder is vind ik best . Ik laat ook merken dat ik op de hoogte ben van de prijzen die elders gevraagd worden en verzoek om een redelijke prijs . Dat ging tot nu toe heel goed .
Badge
Ik heb met opzet een bovenlader gekozen om energie te besparen. Omdat hotfill te duur is, doe ik het wasgoed normaal in de trommel. Deksel openlaten. Dan emmer heet water (via de normale heetwaterkraan verkregen) van boven in de wasmachine doen. Afgepaste hoeveelheid wasmiddel in de trommel op de was gieten. Daarna nog drie emmers heetwater bijgieten. Deksel sluiten, koudwatervoeding opendaien en machine elektrisch aanzetten. 'n Kind kan de was doen! Mocht de temperatuur ietsje te laag zijn, hoeft er slechts met beetje elektriek te worden bijverwarmd.
Bakker
Mijn goedkope en goed geteste Whirlpool is inmiddels al weer 9 jaar in gebruik. Voor een 1 of 2 persoons huishouding is een voordelige wasmachine prima als je het mij vraagt. Als deze kapot gaat koop ik wel een nieuwe, zuiniger exemplaar, welke ook goed uit de testen naar voren komt. Klinkt allemaal leuk die dure machines maar ik kan mijn eigen wasmiddel wel toevoegen. Al die zinloze toeters en bellen, een capaciteit waar ik 3 weken was voor moet opsparen voordat de trommel vol zit met bonte was of 6 weken sparen voor witte was is helemaal niet handig. Dat zou een explosie in de hoeveelheid stuks kleding veroorzaken.
Reputatie 6
Badge +6
Ik heb ruim een jaar gelede dus ook de wasmachine en droger vervangen. Ik heb ze bij de plaatselijke handel aangeschaft, deze had wel wat filialen in de wijde regio. Maar je kon zelf een filiaal uitzoeken.
Je kon inderdaad wat makkelijker gegevens en service krijgen. Ik kreeg de folder in een andere taal, maar uitleg vanaf de printer in het Nederlands, ook de gebruiksaanwijzing e.d. Ik heb toch wel diverse zaken vergeleken en ook al was ik niet van plan bij de grote ketens te kopen, ik wilde wel prijzen kunnen vergelijken. Het viel me op dat er daadwerkelijk prijsverschil was in dezelfde merken en typen, maar dat het verschil overkomelijk was. En dan kan je dus kiezen voor de plaatselijke handel, dichterbij, sneller wat vragen, vaak toch wat betere service. Niettemin een beetje op de hoogte blijven en ook elders kijken kan nooit kwaad. Groeten Leo.
Reputatie 2
Badge +1
Ik koop meestal een apparaat voor rond de 800/900 euro.
Badge +4
Dit onderwerp is voor mij een eye-opener.
Ik heb voor het laatst 10 jaar geleden een wasmachine gekocht, een Miele van 1.000+ euro of zoiets.
Ik zie dat ik in de toekomst op heel andere wijze (t/m 4 personen) een wasmachine moet uitzoeken en dat de prijzen ook een stuk anders (lager) zijn.
Reputatie 6
Badge +6
Beste @FredW . Het is echt altijd te adviseren, prijzen te vergelijken. Geen appels met peren vergelijken , maar artikelen van hetzelfde merk, zelfde type, zelfde naam, zelfde kwaliteit. En dan hoef je beslist niet de goedkoopste te nemen, dat maak je zelf uit.... Maar je kan kiezen en bezien of je vaste leverancier je niet het vel over de neus haalt. En is ie te duur dan kan je hem/haar confronteren met de andere prijzen en aldus toch wat voordeliger uit zijn.

Ik geef een heel recent voorbeeld. We moeten echt een traplift hebben en wel van twee etages, naar verdieping één en naar de zolder. Nu zijn er vele leveranciers en installateurs. Maar ik heb me beperkt tot de fabrikanten die trapliften maken, dat zijn er maar drie. Die heb ik offertes gevraagd, ze zijn alle drie geweest. je krijgt volop folders, gebruiksaanwijzingen enz. en alles wordt opgemeten.... VRIJBLIJVEND, nooit ervoor betalen. Van ieder is uiteraard het product het beste, maar je kan zelf de waarheden eruit halen, ook de maten e.d. en duidelijk zien dat de een smaller is dan de ander. En uiteindelijk kan je zelf alles tegen elkaar afwegen en bepalen wat je zelf wilt. Zo is mijn traplift geen gebruikte geworden (dan heb je nauwelijks garantie e.d.) het is niet de goedkoopste geworden, maar wel voor mij de beste, beste kwaliteit, beste service, levenslange garantie, voordelig reparatie c.q. onderhoud contract enz. enz. Dus altijd doen, altijd zaken vergelijken, meer prijzen en offertes vragen, het scheelt altijd, ook al neem je niet de goedkoopste. Groeten Leo.
Badge +4
@L.J.F. de Ruiter
Mijn hartelijke dank voor deze uitgebreide toelichting.
Maar dat is bij mij water naar de zee dragen.

Al tientallen jaren doe ik uitgebreid onderzoek naar dingen die ik koop.
Ik wil altijd zoveel mogelijk alle voors en tegens van een aankoop op een rijtje hebben om een gewogen keuze te kunnen maken.
Ik kijk zelfs vaak bij Amazon.de om de beoordeling (reviews) van gebruikers te lezen en om een indruk te krijgen van prijzen.
Ik heb laatst daar nog een externe harde schijf aangeschaft, iets duurder dan gebruikelijk, maar dan was het ook een goed beschermde (rugged).

En gisteren heb ik geprobeerd wat van deze kennis op mijn kleinzoon over te dragen.
Hij wilde met mij naar de Mediamarkt om een microfoon bij zijn computer te kopen.
Ik heb hem op Mediamarkt.NL en Mediamarkt.DE laten zoeken, waarbij de Duitse Mediamarkt in dit geval aanzienlijk goedkoper was (zelfde microfoon).
Daarna naar Amazon.DE en ziedaar .. een nog mooiere mikrofon voor dezelfde prijs als de keuze bij Mediamarkt.DE.
Ik hoop dat hij er wat van geleerd heeft.
Reputatie 6
Badge +6
Oké @FredW , heel goed.
Er zijn natuurlijk vele mensen die dat niet doen, ook hun goed recht, maar jij geeft duidelijk aan wat even zoeken je aan geld kan schelen. Toch je eigen portemonnee.

Ik doe nagenoeg hetzelfde. Zoals al gemeld wel dezelfde zaken vergelijken of zoals je ook meldt, je een nog betere (kwaliteitsbeter e.d.) microfoon vindt voor 'hetzelfde' geld. Maar die keuze heb je dan.
Ik kijk ook vaak bij Amazon.de. Maar heb er ook wat bezwaren geuit. Ik krijg mails van ze met aanbevelingen... zo van u hebt wel eens wat gekocht en dit lijkt ons ook wel wat. Natuurlijk ordinaire reclame, maar het vervelendst vind ik dat bij die aanbieding rechts bovenaan dan staat.... wordt niet bezorgd in Nederland..... wat heb je dan aan zo'n aanbeveling??
En ten tweede vind ik de bezorgkosten wel wat verwarrend. Bij mij klopt het nooit. Er staan bedragen, maar later is het altijd hoger.
Niettemin blijft dat ik ieder kan adviseren toch altijd goed te vergelijken. Groeten Leo.
Mijn voorlaatste wasmachine was een AEG 5kg . Na zo'n 8 jaar na de aankoop merkte ik dat het water bij 60 graden niet meer heet werd. Er kwam een AEG-monteur uit Den Haag (ik woon ik Alkmaar) die constateerde dat de warmtesensor moest worden vervangen. Na ca een half uur werk kreeg ik een rekening van E 120,- .Kosten sensor E 15,- Waarschijnlijk heb ik dus vnl. voorrijkosten betaald!
Ik koop een wasmachine en kijk dan naar het gebruik ervan. Of je voor 1, 4 of 10 personen wast, dat maakt nogal een verschil qua aantal wassen in bijv. 10 jaar. Ik ga dan ook voor de middenklasse die ook goed is is, ipv voor de duurste. De duurste hoeft overigens nog niet altijd de beste te zijn.
Reputatie 7
Badge +6
De 2 beste uit de test die ik zojuist zag voor huishoudens t/m 4 personen kosten € 579,- Waarom zouden we dan in hemelsnaam een duurdere willen met een lagere score? Duurdere machines hebben meestal meer toeters en bellen , die doorgaans goed gemist kunnen worden . Dat duurder ook een langere levensduur en lagere kosten oplevert is absoluut niet vanzelfsprekend .
Reputatie 6
Badge +6
Dat is ook zo @E.T. Wiersum , en zowel @G.A. Veldman als @Oortje hebben gelijk, althans wat Veldman betreft zal het merendeel wel aan voorrijden zijn op gegaan. Maar de topic gaat over goedkope of dure machines kopen, dan heb ik slechts ingebracht: eerst kijken wat je nodig hebt, dan komen daar wellicht een paar machines uit. Dan is het toch niet slecht wat testen over die machines te bekijken, en te kiezen, behalve naar je zin, ook degene die als beste uit de bus komt. En dan kijk ik nog even wat hij overal kost, zodat mijn eigen leverancier me niet het vel over de neus haalt. Maar nergens naar kijken en impulsief de duurste machine kopen, dat doe ik nooit. Maar anderen wellicht wel, dat is dan hun keuze. Groeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Ik doe net als @L.J.F. de Ruiter en @FredW dat ik dan eerst een research doe, een consumentenonderzoek, naar het product dat ik wil kopen. Op de site van de Consumentenbond lees ik dan alvast hun informatie, voor mij is dat er verstand van krijgen, dat is mijn vertrekpunt, en kijk dan verder rond op internet en lees reviews en andere testrapporten. Vaak kijk ik ook op nl.hardware.info maar je hebt ook com, co.uk, en de en zo.

Zo namen we de beste keus van de CB-test, de LG wasmachine voor 7 kg voor ik dacht €365 of €395 online besteld. We gebruiken hem al 12+,jaren en hij bevalt uitstekend. Nog geen minpuntje aan gehad. Hij kan 7 kg maar je kan ook kleinere wasjes kiezen. Je moet hem ook onderhouden, filter af en toe schoonmaken, water in het rubber altijd met een droge doek wegvegen en zo.
Reputatie 6
Badge +6
Beste @Jan , het is een heel goede, zo niet de beste manier. Je kan altijd een maandagmorgen machine treffen, dat is dan pech hebben. Maar met een echt goede machine heb je geluk voor een leuk bedrag. Groeten Leo.

Reageer