Consumentenbond.nl

Dure of goedkope wasmachine: wat kies jij?

• 23 september 2019
  • 39 reacties
  • 13211 Bekeken

Toon eerste bericht

39 reacties

Het klinkt paradoxaal, maar investeren in een kwalitatief goede machine die jaren meegaat is slecht voor het milieu én de portemonnee. Milieucentraal zegt op haar site namelijk het volgende:

Een zeer oude wasmachine op de tweedehandsmarkt (ver)kopen of naar de kringloopwinkel brengen is uit oogpunt van milieu niet verstandig, omdat oudere wasmachines veel meer stroom verbruiken dan nieuwe.

Hoe tegenstrijdig het dus ook voelt, je doet jezelf en het milieu een plezier door niet de beste uit de test, maar de beste koop te nemen die het beste bij je eigen ‘wasgedrag’ past.

Groetjes, Geert

Reputatie 1
Badge

Ik koop een wasmachine en kijk dan naar het gebruik ervan. Of je voor 1, 4 of 10 personen wast, dat maakt nogal een verschil qua aantal wassen in bijv. 10 jaar. Ik ga dan ook voor de middenklasse die ook goed is is, ipv voor de duurste. De duurste hoeft overigens nog niet altijd de beste te zijn.

Goed dat je dat noemt, want daar wordt naar mijn beleving veel te weinig naar gekeken. Men doet er verstandig aan om naar het totale plaatje te kijken.

Zo zijn wasmachines die duur in aanschaf zijn, erg lang meegaan zijn na verloop van tijd mogelijk duurder in het gebruik. Immers nieuwe wasmachines die op de markt komen zijn over het algemeen steeds zuiniger. Zo ging onze Miele wasmachine na 28 jaar pas kapot. Toen die werd vervangen door een  veel goedkopere Panasonic wasmachine van rond de € 500,- bleek ons elektriciteitsverbruik drastisch te zijn verminderd. Dit merk is niet eens bekend van wasmachines, maar bevalt al jaren bijzonder goed en is zuinig en eenvoudig in gebruik.

Zelf hebben wij een Miele, die nu al bijna 30 jaar zonder problemen gedraaid heeft; destijds ook jaren met 3 dochters die paard reden.  Geen aarzeling dus om weer voor een Miele te kiezen, als hij het opgeeft. Kost wat meer, maar geen enkele ellende gehad met dure reparaties en 2x een nieuwe machine uitzoeken in 30 jaar.

Reputatie 6
Badge +6

Ik denk dat er vele adviezen gegeven zijn over wasmachines. Natuurlijk moet je voor jezelf eerst kijken wat je nodig hebt, een grote, kleine, bepaalde techniek speelt wellicht een rol en wellicht toch ook de prijs, dus waarom niet vergelijken.  En zelfs is mogelijk een advies een wasmachine te kopen die snel kapot gaat, er dus snel mee ophoudt, dan heb je wellicht daarna weer een type dat weer beter en zuiniger is, als ie maar weer snel kapot gaat natuurlijk. Groeten Leo.

Badge +1

Ik had in 2004 een Siemens Siwamat 1251 XL gekocht bij BCC. Het toestel heeft het al jaren goed gedaan maar die was echt aan het vervangen toe. Na de Siemens WM14T463NL te hebben gezien op de website van Siemens dat deze als “Best uit de Test” van de Consumentenbond stond in september 2018 besloot ik hem te kopen bij BCC weer. Hierbij een aantal afbeeldingen van.

Ik heb €519,00 voor betaald.

Toen BCC de wasmachine had geleverd heeft men het programma Spoelen laten draaien. Ik was op dat moment niet aanwezig in de badkamer. Volgens hen zou ik het toestel kunnen gebruiken na afloop van het spoelprogramma. Maar, volgens de gebruiksaanwijzing moet het 90 graden programma worden gedraaied met een waspoeder maar geen wasgoed erbij. Dus dat deed ik daarna.

Daarna wilde ik een aantal wasgoed laten wassen om te zien hoe het gaat. Toen koos ik voor het programma “Snel en Mix” omdat deze een korte programma is van slechts 1 uur 3 minuten. Het aantal stuk kleding die ik wilde laten wassen woog niet meer dan 4 kilo denk ik. Na op het knopje “Start” te hebben gedrukt ging ik een computerspelletje spelen op mijn laptop.

Ongeveer één uur later ging ik na de wasmachine toe. Het programma was al voltooid dus deed ik de deur open. Maar alle kledingstukken waren kletsnat! Toen heb ik een stoel en een kop koffe gepakt en ging ik zitten voor de wasmachine en liet het programma overnieuw doen. Nadat het klaar was met spoelen ging de trommel heel erg langzaam draaien totdat het programma afgelopen was. Daarna geeft ie het sein “Ik ben klaar” zeg maar. Maar ja, alle kledingstukken waren nog steeds kletsnat. Toen heb ik ze allemaal uit de trommel gehaald en vervolgens handmatig geknepen. Daarna alweer in de machine gedaan en het centrifugerenprogramma gestart. Toen deed ie het goed.

Eén dag later deed ik een dekbedovertrek in de machine samen met de hoofdkussenslopen. Toen ging het opnieuw mis. De machine weigerd te centrifugeren. Toen nam ik contact met BCC op. Deze heeft contact opgenomen met Bosch en er kwam een paar dagen later een monteur naar mij toe. Deze zei toen dat er niets aan de hand is met de wasmachine. Het probleem ligt bij de balans. Volgens hem bij het wassen van een dekbedovertrek samen met slopen kruipen de slopen binnen de dekbedovertrek. Omdat de balans wordt gestoord gaat ie niet centrifugeren.

De volgende keer deed ik het dekbedovertrek zonder slopen in de trommel. Maar, hetzelfde probleem deed zich weer voor. Dus handmatig zoveel water eruit te geknepen en dan weer in de machine gedaan.

Ik vraag mij wel af hoe deze wasmachine als “Best uit de Test” is gekomen. Het gaat niet alleen aan het probleem met cetrifugeren maar ook met spoelen. Er wordt slechts één keer gespoeld tenzij het knopje “Extra spoelen” wordt ingedrukt. Tevens, als men wasverzachter gebruikt komt het rechtstreeks aan de kleding zodra het spoelprogramma begint. Bij de oude machine deed ie eerst wat water in de trommel voordat de wasverzachter wordt bijgevoegd maar deze niet.

Overigens vind ik het katoenprogramma veel te lang. Het duurt 2 uur 53 minuten normaal of 3.5 uur op de ECO instelling.

Wat denken jullie?

Ik denk dat die monteur zich er met een jantje van Leiden van afgemaakt heeft en dat die machine of kapot is of niet goed afgesteld.

Reputatie 4
Badge +4

In de gebruiksaanwijzing staat dit:

Het automatische onbalans-controlesysteem herkent onbalans en zorgt door meermaals aanloopcentrifugeren voor een gelijkmatige verdeling van het wasgoed.Bij een zeer ongunstige verdeling van het wasgoed wordt om veiligheidsredenen het toerental verlaagd of wordt er niet gecentrifugeerd.

Mijn oude Miele wasmachine heeft deze functie ook.
Hij is nog nooit stil gaan staan.
Dat zal hij alleen doen als je een baksteen in de trommel doet.
Hij begint heel langzaam tot de balans terug is. En voert dan de snelheid op.

Reputatie 4
Badge +4

Ik denk dat die monteur zich er met een jantje van Leiden van afgemaakt heeft en dat die machine of kapot is of niet goed afgesteld.

Dat doet me denken aan een klassieke fout met wasmachines opstellen.
Vergeten de trommelvergrendeling/transportbeveiliging er uit te halen.

Reputatie 6
Badge +6

Om even terug te komen op de stelling van Geert_M.,  zijn beredenering nalopend geeft hij een duidelijke en plausibele verklaring om  niet steeds de allerbeste, allernieuwste en allerduurste te kopen. Nieuw dus eventueel wel, maar één die milieuvriendelijk, zuinig en duurzaam is. Alleen moet je de voor en tegens goed nagaan, want hoe weet je dat je machine aan je gestelde eisen voldoet. Als de test goed is moet dat daar uit komen maar als alleen de duurste als beste gekozen wordt, dan is het een ander verhaal en deugt de test niet.  En aldus kan ik de conclusie van Geert  beamen.

Echter bij de bovenstaande machine de Siemens WM14T463NL is er heel iets anders aan de hand. Die machine is gewoon kapot geleverd of de bewuste onderdelen door Wortelstamper genoemd zijn er niet uitgehaald (ik ben geen wasmachine monteur), in elk geval deugt dit totaal niet en zou ik wederom naar BCC teruggaan, of terug zijn gegaan, in elk geval garantie hebben opgeëist.  Maar ik weet niet hoe dat verder afgelopen is, ik zou zo’n machine niet meer willen. En waarom is ie toch de beste uit de test,  ja dat is gissen en boven al enigszins uitgelegd. Wellicht is ie de beste maar deugde deze niet. Dat kan u zelf oplossen door naar BCC terug te gaan. Groeten Leo.,

Badge +1

Gisteren probeert het met het kreukherstellendprogramma. Deze deed het goed dus ook bij centrifugeren. Dus de genoemd onderdelen zijn wel eruit gehaald denk ik.

Wat mij wel eens is opgevallen is dat na het bestellen van de wasmachine in mei dit jaar moest ik drie weken afwachten voordat ie geleverd werd. Ik denk dat ie komt uit Polen omdat de gebruiksaanwijzing in het Pools is opgesteld. Ook opvallend was dat de machine niet ingepakt stond bij de levering. Het zou kunnen zijn dat de bezorgers de verpakking hadden verwijderd terwijl de wasmachine in het bestelwagon lag maar toen ik een koelkast bij BCC had besteld werd deze in een doos geleverd.

De wasmachine is nu al vijf maanden in mijn bezit. Wat zijn nu mijn rechten als ik deze wil laten vervangen door een andere?

De wasmachine is nu al vijf maanden in mijn bezit. Wat zijn nu mijn rechten als ik deze wil laten vervangen door een andere?

Je hebt recht op een goed werkend product, ruilen is geen recht maar als de machine niet in orde is moeten ze hem repareren en als dat niet lukt zou vervangen een optie kunnen zijn. 

Reputatie 6
Badge +6

Nu komen we aan het juridisch deel en helaas ik ben noch monteur noch jurist. Maar algemeen bekend is dat op een machine zoals de uwe, tenminste een jaar garantie zit. Ik heb het nu niet meteen na kunnen gaan, maar via googlen moet je er achter kunnen komen hoe lang er garantie op deze machine is, akn ook 3 of 5 jaar zijn.. Maar wellicht heeft u het garantiebewijs nog.  Welnu dan is de garantietermijn al een  leidraad.

Echter het kan zijn dat in de garantie is opgenomen dat als de machine iets mankeert dat deze dan onder garantie gerepareerd mag worden. Het is dus niet altijd zo dat u een nieuwe krijgt.  Het ligt wat in de garantie staat maar de verkoper zou ook aan de eisen voldoen als hij hem in goede staat repareert of hoe dan ook weer krijgt in de nieuwstaat, dus zoals de machine hoort te werken. Probeer na te gaan wat garantie inhoudt. Over het algemeen wisselen dergelijke grote merken de machine om…….. maar ik weet niet wat er allemaal al gebeurd is. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +6

De reacties van André en mij kruisten, maar ze komen op hetzelfde neer. Alleen bij André veel korter dan bij mij, waarvan bekend is dat ik lang van stof ben. Maar de vraag is uiteindelijk is omruilen voor een nieuwe een optie of is ook repareren naar fabriekgaranties goed?

Reputatie 4
Badge +4

Gisteren probeert het met het kreukherstellendprogramma. Deze deed het goed dus ook bij centrifugeren. Dus de genoemd onderdelen zijn wel eruit gehaald denk ik.

Dat kun je controleren via de gebruiksaanwijzing.
Waarvan hier een afbeelding.

Reageer