Consumentenbond.nl

Duurzame pannen set kopen, om op te letten, bodemdikte, geen test te vinden?

pannen met dikke bodem.
5-laags is nu op gas te gebruiken maar kan krom trekken. Daarentegen pannen met een 7-laags bodem blijven op andere warmte bronnen (na overstap van gasfornuis) te gebruiken?
De duurzame variant zal dus voor minder afgeschreven pannen zorgen in de komende jaren, maar ik vind er nergens testen over, of vergis ik mij in de aanname dat alleen pannen met een 7-laags bodem na een aantal jaren koken op gas nog geschikt zijn om op een andere hittebron te koken?
(iedereen zal tenslotte de komende jaren moeten overstappen van het koken op gas naar bv inductie)

7 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Kromtrekken zal alleen uit het gebruik blijken, na veel en lang gebruik, vaak koud en warm worden en lang op het vuur staan.

Deze testen zouden dus heel lang gaan duren en kostbaar zijn qua energie en menskracht en heel veel pitten die je beschikbaar moet hebben..

Er zijn zeer veel producten die getest zouden moeten worden en ik neem aan dat er niet een onbeperkt budget is.
Ik verwacht dat andere testen vanwege deze reden voorrang hebben.

Maar wie weet is er internationaal iets te testen, alleen zijn er in andere landen ook weer andere pannenfabrikanten en worden het wel heel veel pannen, maar je weet maar nooit.
Reputatie 7
Badge +6
De meeste testen worden bij mijn weten al gedaan in samenwerking met zusterorganisaties om de enorme kosten in de hand te houden. Wegens de overschakeling van gas op elektrisch koken in de toekomst is een inderdaad een goed plan als de bond ons ruim op tijd kan en wil adviseren betreft pannen.
Reputatie 5
Badge +3
als we even voorop stellen dat we van gas naar inductie overstappen. Voor inductie maakt het niet uit of de bodem super vlak is of niet. Inductie werkt met straling en niet met contactwarmte.

bij inductie is de samenstelling van de bodem van belang. er moet magnetisch materiaal in zitten anders werkt inductie niet. Gietijzer gaat het beste, beetje zwaar en moet je met liefde behandelen.

aluminium is dus niks, soms plakken ze er een rvs bodem in maar mijn ervaring (drie pannen later) is dat je hier met een boog omheen moet lopen als je inductie hebt.

de tefal pannen van de jumbo zegeltjes gaan perfect, ook de greenpan's gaan prima.

de samenstelling van de bodem is 1, de anti aanbaklaag is de volgende, ook daar een wereld van verschil.
Reputatie 5
Badge +4
E.B.F. Stroeve schreef:

als we even voorop stellen dat we van gas naar inductie overstappen. Voor inductie maakt het niet uit of de bodem super vlak is of niet. Inductie werkt met straling en niet met contactwarmte.

Is dat wel zo?
Volgens de CB moet de bodem wel degelijk zo vlak mogelijk zijn:
https://www.consumentenbond.nl/kookplaat/koken-op-inductie
Reputatie 5
Badge +3
inductie is straling, daar zijn we het over eens. en dan maakt het dus niet uit of je pan een bochtje in de bodem heeft. uiteraard is het niet de bedoeling dat je een pan met een haakse bocht op de plaat zet, maar ik neem aan dat we dat snappen.

de samenstelling van de bodem is vele malen belangrijker.

en ik zou bij google navragen, die weet nl alles.
Reputatie 3
Badge +5
Hi @P. Boon, helaas hebben wij (nog) geen uitgebreid onderzoek gedaan naar geschikte pannen voor inductie. Wel hebben we de geschiktheid om te koken op inductie meegenomen in onze test van antiaanbakpannen uit de Consumentengids van juni 2018. Misschien toch even de moeite waard om door te lezen! 🙂
Reputatie 6
Badge +6
Hi @P. Boon ,

Van harte welkom op het forum! We zijn ondertussen een paar weekjes verder 😉. Is het gelukt? En hebben de reacties van de overige communityleden je verder geholpen?

Reageer