Consumentenbond.nl

Energie bespaar tips.

Reputatie 1
  • Nieuwe deelnemer
  • 3 reacties
Een eierwekker helpt mij om het koffiezetapparaat na max. 5 minuten uit te zetten en de koffie in de thermoskan te doen, en natuurlijk om meteen een lekker verse kop te nemen! Scheelt veel energie en de koffie blijft lekkerder.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Wat een leuke en vooral milieubewuste tip @Elima.
Ik ben benieuwd of jij en andere gebruikers nog meer van dit soort handigheidjes hebben!
Reputatie 1
Nog meer energieverminderingstips:
Wassen:
kijk op buienradar wanneer de zon en wind goed zijn om je was te drogen: was 's nachts en hang 'm lekker op die mooie ochtend op: wasdroger hoeft niet dan gebruikt te worden!
Eieren koken:
doe ze, net ondergedompeld, in je waterkoker, blijf erbij! Kookt het water: zet uit en zet de eierwekker op 10 min. Haal ze er met een zeefje uit, succes verzekerd! Af en toe een heel klein beetje azijn verhitten (daarna goed omspoelen!) om kalkaanslag te verwijderen.
Vloerverwarming:
niet te laag zetten, gewoon op een voor u prettige temperatuur laten staan. "s Avonds niet veel hoger zetten, maar gezellig maken met fleecevest/deken en/of kaarsjes!
Geld gespaard: leuke dingen doen!
Reputatie 6
Badge +6
@Elima,

Eieren koken:
doe ze, net ondergedompeld, in je waterkoker, blijf erbij! Kookt het water: zet uit en zet de eierwekker op 10 min. Haal ze er met een zeefje uit, succes verzekerd!

Van het weekend een poging gewaagd, maar door mijn eigen (kook) onhandigheid - voor zover dat kan met het koken van een ei- niet direct een mooi resultaat. Deze week maar weer een nieuwe poging wagen 😉.
Reputatie 1
Hoi Niels, jammer dat het niet meteen lukte, gebeurt mij ook nog weleens. Het ei moet wel echt in het water staan, dus ondergedompeld! Soms knapt het ei, dan haal ik het er toch gekookt uit, maak de binnenkant schoon met een afwasborstel, ff omspoelen, klaar! ( in mijn waterkoker zitten de verwarmingselementen niet in de kan, binnenkant is glad en van rvs, anders zou ik het zo niet doen! ) Ik vind het zelf vooral makkelijk en gebruik zo weinig stroom en water.
Reputatie 6
Badge +6
@Elima,

in mijn waterkoker zitten de verwarmingselementen niet in de kan, binnenkant is glad en van rvs, anders zou ik het zo niet doen!

Goed om te weten, bedankt! Zodra het wel is gelukt, dan stuur ik je nog wel een bericht 😉.
In onze meterstanden was het te zien dat we onze oude koffiezetter (met glazen kan en warmhoudplaatje) vervingen door een een exemplaar met een thermoskan i.p.v. een glazen kan en zonder warmhoudplaatje. Het apparaat schakelt uit zodra al het water is doorgelopen. De koffie blijft in de kan prima op smaak. Misschien zelfs beter dan op een warmhoudplaatje. Een warmhoudplaatje is bovendien al snel goed voor een verbruik van 500 Watt en voor je het weet staat het dagelijks een half uur aan. Je bespaart dus jaarlijks al snel ongeveer 150 kWh. Gek eigenlijk dat aan dit aspect in het koffiedossier in de meest recente Consumentengids helemaal geen aandacht besteed is! Net zoals het gek is dat er maar heel weinig koffiezetters met goede thermoskannen op de markt zijn trouwens.

Reageer