Consumentenbond.nl

Energie zuinige wasmachines en het energielabel

KunnenWijHetMaken
Ik neem aan dat Community ook gebruikt mag worden voor opbouwende kritiek. Daarom wil ik eens het advies van de Consumentenbond m.b.t. energie zuinige wasmachines en het energielabel ter discussie stellen. Om het een en ander te illustreren trek ik een parallel tussen een wasmachine en een auto.

Stel ik breng een nieuw model auto op de markt die uitgerust is met een innovatieve eco knop. Bij het gebruik van de eco knop wordt de snelheidsmeter zo bijgestel dat die een snelheid van 120 aangeeft als je eigenlijk maar 80 km/uur rijdt. Je kan dan in de eco stand zuinig met 120 op de teller van A naar B rijden. Bij een ritje in de eco stand heb je wel even wat meer geduld nodig om dezelfde afstand af te leggen.

Jullie zullen waarschijnlijk zeggen dat ik met deze energie besparende ‘innovatie’ de boel zit te belazeren. Nu doet de eco programma bij een wasmachine eigenlijk precies het zelfde. Bij een eco wasprogramma wordt er op een lagere temperatuur gewassen dan is ingesteld. Hierdoor gaan de wasprocessen langzamer en duurt het dus langer om het zelfde wasresultaat te krijgen. En wat zegt CB:

’ Wasmachines zijn de afgelopen decennia zuiniger geworden. Als oudere typen kapot gaan, kun je die uit milieuoogpunt meestal beter vervangen door een energiezuinig nieuw apparaat.’

Klopt dit advies wel? Volgens mij niet.

In mijn blog op www.kunnenwijhetmaken.nl reken ik voor dat als je zelf even nadenkt en de energiebespaartips van CB opvolgt, een oude wasmachine met energielabel C qua energie- en waterverbruik vergelijkbaar is met een ‘zelfdenkend’ nieuw model met energie label A+++.

Nou wat denken jullie er van, zit ik er naast of heb ik hier een punt?

Frank.

16 Reacties

Elles van Steijn
Rank
Beste Frank,

Je hebt gedeeltelijk een punt. Ons advies om oudere typen te vervangen door nieuwe geldt niet voor alle oudere typen. We bedoelen hier wasmachines met een B of C label, die zo’n 15 jaar geleden nog veel werden verkocht.

Je 15 jaar oude wasmachine had waarschijnlijk label A: een wasmachine met een katoenprogramma op 60°C dat 0,19 kWh/kg verbruikt, werd volgens het oude label ingedeeld in categorie A. Dat was toen de hoogste categorie. Sinds eind 2011 is het energielabel aangepast en wordt dit niet alleen gebaseerd op het katoenprogramma op 60°C met volle trommel, maar ook op 60°C en 40°C met halfvolle trommel. Daardoor zijn oude en nieuwe energielabels niet met elkaar te vergelijken en betekent een oud energielabel A niet hetzelfde als een nieuw label A.

De energiewinst ten opzichte van wasmachines met oud B of C label zit hem niet alleen in het op lagere temperaturen wassen. Maar inderdaad zien we de laatste tijd dat er wasmachines zijn die smokkelen met de temperatuur, vooral bij een halfvolle trommel en bij ecoprogramma's. We schreven hierover in Consumentengids van november 2013 en mei 2014. De wasmachines die met halfvolle trommel de temperatuur veel verlagen testen we uitgebreider. Daarbij vallen er een aantal door de mand: ze krijgen de was niet altijd goed schoon.

We passen ons advies aan, bedankt voor je kritische blik!

Antonie Langelaan
Zou de consumentenbond de winkels en leveranciers van was- en afwasmachines niet kunnen aanzetten tot het aanbieden van hotfill apparaten. De laatste jaren zijn er veel woningen met een zonneboiler of warmtepompboiler uitgevoerd. Deze hebben zeer goedkoop warmwater ter beschikking. Zelf heb ik mijn wasmachine naast een gas gestookte Combi-ketel staan. Zelfs dan is het opwarmen met gas goedkoper dan het verwarmen met elektra. Ook voor CO2 reductie zijn deze oplossingen beter. De door u gesuggereerde voorschakel apparatuur is erg duur en daardoor de terugverdientijd erg lang.

Elles van Steijn
Rank
Bedankt voor de suggestie, we zullen dit meenemen in ons advies.

B. Koops
Hallo,

Hier nog een kritische noot.

Steeds lees ik weer in de gids dat wasmachines energiezuiniger worden. Maar het zijn niet de wasmachines maar de programmas die zuiniger zijn. De programmas waar het label opgebaseerd is wassen op een lagere temperatuur dan het programma aangeeft. En dat word verborgen gehouden voor de consument.

Ik heb navraag gedaan bij Samsung en dit was hun antwoord:

Beste ,Wij hebben zojuist het volgende antwoord hierover mogen ontvangen van de leverancier:Wat betreft de temp bij katoen + intensieve opties, is deze inderdaad lager dan aangegeven. Dit staat ook aangegeven in de handleiding. Dit is op verzoek van Europese Regelgeving (EcoDesign). De Europese Unie wil namelijk dat fabrikanten wasprogramma's creËren die net zoals bij 60 en 40 graden het vuil verwijderen en energie besparen.

En dat blijkt nog te kloppen ook, helemaal op de laatste pagina van de gebruiksaanwijzing staat dat de temperatuur af 'kan' wijken van wat aangegeven staat. Blijkbaar heeft de EU gevraagd aan de fabrikant om de consument om de tuin te leiden.

Ik ben er mooi ingetrapt en ondertussen zit ik met een wasmachine die ik om bovenstaande reden niet meer retour kan doen. Ze hebben me 40 euro geboden ter compensatie maar daar doe ik het niet voor. We worden op groteschaal gemanipuleerd en bijna alle fabrikanten doen er aan mee en ik zou graag zien dat daar wat aan gedaan word.

Dit heb ik trouwens ook aangegeven bij de consumentenbond via een email maar er word gewoon niet op ingegaan. Met stomheid was ik geslagen, ik snapte er niks van en nog steeds niet. Ik zou bijna denken dat de consumentenbond ook een voordeel heeft aan deze situatie. Het is overduidelijk dat de wasmachine fabrikanten een truucje uithalen met de energielabels. Ik begrijp niet dat de consumentenbond daar niks aan doet. Jullie moeten toch opkomen voor de consument?

Groeten,

F.A.M.
Beste heer/mevrouw Koops,

Het energielabel is bij de meeste wasmachines gebaseerd op het ecoprogramma. Uit testen blijkt inderdaad dat de daadwerkelijke watertemperatuur vaak lager ligt dan de ingestelde temperatuur. Dat scheelt energie voor het opwarmen van het water.

Ondanks de lagere temperatuur bleek bij een aantal testen van ecoprogramma’s dat de was wel schoon werd. De lagere wastemperatuur werd gecompenseerd door een langere wastijd. Inderdaad is niet zo bekend dat het energielabel vaak op een ecoprogramma gebaseerd is. En dat je, om zo zuinig te wassen als het energielabel aangeeft, flink wat geduld nodig hebt. Goed om hier aandacht aan te besteden.

Voor een hygiËnische was op 60°, om bacteriËn en ziektekiemen te bestrijden, is een hoge temperatuur wel van belang. Daarvoor zijn er doorgaans intensievere programma’s, of ‘gewone’ (ipv ecoprogramma’s) beschikbaar op een wasmachine.

Uit onze testen en die van collega-organisaties blijkt dat de standaard programma’s op 40°C en 60°C over het algemeen wel de ingestelde temperatuur halen. Op 40°C met halfvolle trommel echter niet altijd en dat heeft vaak invloed op de wasprestatie.

B. Koops
Dag Consumentenbond,

Bedankt voor uw reactie.

Het blijkt nogal lastig om helder uit te leggen waarom dit voor mij zo'n probleem is. Want zoals jullie redeneren en ook de fabrikant word de was immers wel schoon. ondanks de lagere temperatuur. Dus wat is dan het probleem?

Het probleem is dat de consument voor word gehouden dat het energielabel is gebaseerd op temperaturen van 40 en 60 graden. En dat klopt niet. Zie ook bovenstaand voorbeeld van kunnenwijhetmaken. Omdat er 'stiekum' gewassen word volgens een eco programma zijn de temperaturen waar het label opgebaseerd is 40 en 40 graden. Dus eigenlijk hetzelfde zoals de Consumentenbond de wasmachines test. Terwijl de Consumentenbond ook beweert dat het energielabel van de wasmachine gebaseerd zijn op andere temperaturen namelijk 40 en 60. Dit klopt dus ook niet. Door het trucje van de fabrikanten zijn die temperaturen nagenoeg gelijk.

Ik vind dat een smerig trucje van de fabrikant . Want ik moet noodgedwongen wassen op 60 graden omdat ik last heb van vetluis. Voor mijn situatie gaat het energielabel dus niet op. Maar dat energielabel heeft wel doorslaggegeven voor de aankoop. Ik heb daardoor 150 euro extra uitgegeven. Ik voel mij op z'n zwakst gezegd misleid.

Het klopt idd dat de ingestelde temperatuur bij gewone programma's op 40 en 60 graden meestal wel gehaald word. Echter als ik een kookwas van 95 graden draai met mijn Samsung meet ik niet meer dan 75 graden. Dus daar word ook gesmokkeld.

Mvgr

F.A.M.
Beste heer/mevrouw Koops,

Het is inderdaad verwarrend dat het label gebaseerd is op 40°C en 60°C programma’s die de aangegeven temperatuur niet halen en het is belangrijk consumenten hierover te informeren.

Maar zoals aangegeven bleek bij testen van ecoprogramma's dat deze net zo schoon wasten als de normale programma’s op 60°C.

Uit testen van een collega-organisatie is gebleken dat de temperatuur van 60°C-ecoprogramma's doorgaans zo'n 50°C wordt.

Als u met deze temperatuur toch last houdt van vetluis dan raden we aan af en toe op 60°C, of als het hardnekkig is, op 90°C te wassen. Dat hoeft niet bij elke was, u kunt daarnaast wassen met de ecoprogramma's. Daarnaast helpt het om de deur en doseerlade na een was een tijdje open te laten staan zodat de wasmachine goed kan drogen, en helpt wassen met een poeder voor witte was dat bleekmiddel bevat.

Met vriendelijke groet,

B. Koops
Beste consumentenbond,

Wat betreft vetluis heb ik niet de indruk dat het in de machine zit want het probleem blijft bestaan nu ik een nieuwe machine heb. Ik denk dat het in het wasgoed zit. Want als ik een was heb gedraaid met handoeken en washandjes op 60 graden, dan is het weg maar zodra zon washandje nat is geweest dan zit het er al weer in en ruik ik het weer. Dus het zit er al weer in voordat de was in de machine is geweest.

Vetluis is een vreemd goedje want het heeft voorkeur voor bepaalde soorten textiel. Het valt me op dat het niet in alle kledingstukken of handoeken gaat zitten. En in bepaalde handoeken zit het altijd als ik op 40 graden was.

Het is net alsof vetluis in het textiel zit en op 60 graden in slaap word gesust maar zodra het nat word en op 40 graden word gewassen dan komt het weer tot leven en worden andere kledingstukken ook besmet.

En wat moet ik met kledingstukken zoals een trui of vest met vetluis die niet boven de 40 graden gewassen mag worden?

Ik zal jullie tips terharte nemen over het open zetten van de deur en de zeeplade.

mvgr

Ber10dB
Met interesse heb ik deze berichten gelezen!

Ik heb onlangs mijn 15 jaar oude Bauknecht ingewisseld voor een Samsung ecobubble, WF1704YSW.

Best een fijne machine en vooral veel stiller dan de vorige.

Maar ik gebruik vaak het programma 'dagelijkse was' op 60graden en begrijp nu dus dat deze temperatuur vaak niet gehaald wordt!

Ik vond het al vreemd dat deze was op 60graden binnen een uur klaar is.. dat kan toch bijna niet? Het opwarmen tot 60graden moet meer tijd kosten, lijkt mij.

Hoe zorg ik nou dat ik toch alle hand- en vaatdoeken op 60graden kan wassen? Moet ik het intensieve programma van 2 uur+ draaien?

Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

B. Koops
Nee, bij het progrmma 60 graden intensief word de temperatuur ook verlaagd naar 40 graden. Tenminste bij mij wel.

Waarschijnlijk moet je het standaard katoen programma hebben.

Maar jij hebt een heel ander typenummer dan mij, dus het zou kunnen dat het bij jou anders werkt.

Edit:

Ik heb jou gebruiksaanwijzing opgezocht, en het verbruik van een standaard katoen was is 0,98 kWh. Dat moet je vermenigvuldigen met de tijd dat de machine het water verwarmt. Waarschijnlijk is dat 2 uur en dan kom je uit op ongeveer 2 kWh. En dt klopt wel aardig voor een 60 gradenwas. Dus aan de getalllen te zien moet jij idd het standaard katoen programma hebben.

Het is toch van de zotte dat je eerst het stroomverbruik moet omrekenen vanuit je boekje om te kijken op welke temperatuur je was word gewassen? Ze hebben dat heel vernuftig weggemoffeld zodat je niet in 1 oogopslag het stroomverbruik per was kunt zien. En van de programma's waar het label opgebaseerd is, die gegevens zetten ze weer niet in het boekje.

Ber10dB
Dank voor je reactie, B. Koops.

Ik snap nu ook hoe je dit kunt uitrekenen. Maar de tijd dat de wasmachine het water verwarmt is volgens mij niet hetzelfde als de totale wastijd ofwel de duur van het programma, toch?

B. Koops
Dat klopt maar omdat het water verwarmen de meeste energie kost , gebruik ik dat als richtlijn. Want zodra mijn machine stopt met verwarmen,( dat is bij een katoen was 60"graden ongeveer na 120 minuten) gebruikt hij daarna niet veel stroom meer. Ongeveer 0,1 kilowatt. Dat tikt niet echt aan.

Het draaien van de trommel, dus het wassen en het centrifugeren kost intotaal maar iets van 0,2 kilowatt per wasbeurt.

Dus als een wasmachine word gepromoot omdat de motor zo energiezuinig is. Dan is dat volgens mij flauwekul. Daar valt weinig winst te behalen voor een fabrikant om de wasmachine zuiniger te maken.

Ber10dB
Het concept van energiezuinige machines is volgens mij nogal doorgeslagen!

Wat heb je nou aan een energiezuinige machine die niet goed wast en die niet de gewenste temperatuur haalt!

B. Koops
De EU heeft gevraagd aan de fabrikanten om wasprogramma's te ontwikkelen die minder energie gebruiken maar wel net zo schoon wassen. Volgens de Consumentenbond lukt dat wel. Maar ze verstaan onder schoonwassen enkel vlekken en dat klopt niet vind ik. Want poep bacteriËn gaan niet dood op 40'graden. Maar dat is blijkbaar niet erg belangrijk.

Elles van Steijn
Rank
Uit onze testen blijkt dat het standaard katoenprogramma op 40°C doorgaans de 40°C haalt. In enkele gevallen blijft de temperatuur op aantal graden eronder steken. Gek genoeg gebeurt dit vaker als de trommel half vol zit, dus je kan het beste met volle trommel wassen.

Uit een test van onze Duitse collega's blijkt het water van katoenprogramma's op 60°C doorgaans ook 60°C te worden. Bij eco-programma's wordt er vaak gesmokkeld en wordt het water minder warm. Dit wordt gecompenseerd door een langere wasduur waardoor vlekken meestal toch goed verwijderd worden. Voor het verwijderen van bacterien geldt inderdaad: hoe heter hoe beter, daarvoor kan je het beste het standaard katoenprogramma gebruiken.

B. Koops
Ik vind ' smokkelen' zwak uitgedruk. Tenzij de fabrikant nu word aangehouden en hiervoor bestraft word.

Reageer