Beantwoord

Energieverbruik combimagnetrons

• 24 maart 2021
  • 7 reacties
  • 112 Bekeken

Badge

In de testresultaten zie ik grote verschillen in het rapportcijfer energieverbruik van verschillende combimagnetrons. Echter… hoeveel scheel het nu in kWh voor een bakprogramma? En hoeveel scheelt het in kWh voor het gebruik van de magnetron? Die vragen krijg ik niet zo makkelijk beantwoord, en ook de specificaties geven meestal alleen de aansluitwaarde, waar je niet zoveel aan hebt..

Mochten jullie specifiekere informatie hebben dan hoor ik het graag!

Alvast dank

icon

Beste antwoord door Gerard Kroon 29 maart 2021, 09:52

In de testresultaten zie ik grote verschillen in het rapportcijfer energieverbruik van verschillende combimagnetrons. Echter… hoeveel scheel het nu in kWh voor een bakprogramma? En hoeveel scheelt het in kWh voor het gebruik van de magnetron? Die vragen krijg ik niet zo makkelijk beantwoord, en ook de specificaties geven meestal alleen de aansluitwaarde, waar je niet zoveel aan hebt..

Alvast dank

@Gebruiker1566559566 Met het rapportcijfer energieverbruik geven we aan hoe efficient de magnetron het ingaand vermogen omzet in werkbaar vermogen. In alle bakprocessen meten we dit per magnetron en rekenen het gemiddelde om naar het rapportcijfer. 

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +8

Hi @Gebruiker1566559566, dank voor je vraag en welkom op de Community. Ik heb je vraag doorgestuurd naar onze expert. Ik kom zo snel mogelijk bij je terug met een reactie.

Ik wil juist overstappen naar een combi-magnetron die meer vermogen heeft.
Als je iets kouds in de hetelucht zet, zakt de temperatuur in elkaar.
Het lukt dan niet meer, om het dan binnen een kwartier op temperatuur te krijgen.

Ws, wat is “de hetelucht”?

Een functie van een combi magnetron.
Bij een hetelucht oven blaast een ventilator de warme lucht door de oven heen. De temperatuur is hierdoor overal in de oven gelijk.

Aha. Klinkt niet best. Gelukkig hebben wij geen magnetron en dus ook geen combi.

Reputatie 2
Badge +4

Alvast dank

@Gebruiker1566559566 Met het rapportcijfer energieverbruik geven we aan hoe efficient de magnetron het ingaand vermogen omzet in werkbaar vermogen. In alle bakprocessen meten we dit per magnetron en rekenen het gemiddelde om naar het rapportcijfer. 

Badge

Alvast dank

Beste @Gerard Kroon , dit is helder, dank. Wat het lastig maakt is dat het rapportcijfer een relatief getal is. Daarmee weet ik niet of de verschillen zo groot zijn dat het verwachte extra stroomverbruik ook de aanschaf van een duurder, energiezuiniger model financieel aantrekkelijk maakt.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op een combimagnetron van Atag, CX4511D die jullie hebben getest. Die scoort goed, behalve op het rapportcijfer energieverbruik (een 2,3..). Zou u kunnen aangeven hoeveel dat nu in efficientie scheelt ten opzichte van een combimag met een 8 voor energieverbruik bij het gebruik van de ovenfunctie

Dat zou zeer verhelderend zijn! Alvast dank en groet!

Reageer