Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Ervaring gezocht met gratis af te halen, o.a. Speurders.nl

• 28 februari 2019
  • 20 reacties
  • 411 Bekeken

Reputatie 7
  • Super betrokken deelnemer
  • 2912 reacties
Wie heeft goede of slechte ervaring (met onbetrouwbare lieden bijvoorbeeld) met spullen die je aanbiedt op zo'n gratis af te halen site? Het gaat om verschillende dingen (een als nieuw uitziend leren bankstel, twee zo goed als nieuwe linnenkasten, wasmachine, losse centrifuge, keukenbuffet). Ik weet van tevoren al dat verkopen niet lukt omdat er al zo veel wordt aangeboden tegen een ramsjprijs en met Marktplaats ga ik niet in zee. Als ik volgende week de boel laat ontruimen verkoopt die ontruimer het op de één of andere manier wèl, terwijl ik ook nog eens flink mag betalen voor het ontruimen en opleveren.

20 reacties

Je kunt ook een kringloopwinkel inschakelen. Vaak zijn mensen die via bijvoorbeeld Facebook reageren niet in staat een groot voorwerp op te halen. Of je moet een oud ijzer handelaar hebben of iets dergelijks maar die wil je bank en kasten dan weer niet. Mijn ervaring met grote spullen is niet heel erg fantastisch, ik zou een kringloopwinkel bellen met een alles of niets aanbod.
Reputatie 7
Badge +5
Bij het appartement van mijn moeder was er een kringloopwinkel die 350 euro rekende voor het ophalen van alles en het 3 kamer appartement bleef schoongeveegd en volledig leeg achter.
Alles wat ik eruit wilde hebben, heb ik eruit gehaald en de rest, inclusief vuil werd meegenomen.
TOP, allebei blij.
Reputatie 7
Ik heb juist weer een vervelende ervaring met de kringloop maar dat is wel al wat langer geleden, er zijn nu natuurlijk wel meer kringloopwinkels dan een jaar of zeven geleden dus ik kan het wel proberen. Geven die er nog iets voor? Voor mijn vorige eethoek kreeg ik niets, ze wilden hem eerst niet eens omdat de tafel een nogal apart model had, niet gewoon recht of rond en omdat er vijf stoelen bij waren, dat vonden ze ook gek.
Reputatie 7
Die kringloop rekende € 350 zeg je maar die steekt het dubbele in z'n zak door verkoop. Ik haal wel de vriezer, twee jaar oud, magnetron, koelkast en nog wat andere dingen weg omdat ik daar gegadigden voor heb, ik krijg er niets voor maar het gaat naar iemand die weinig geld heeft en wie ik het gun, het is ook het idee. Er blijven peperdure horren op maat achter waar verder niemand iets aan heeft. Alleen de buren maar die hebben al horren. Als er al een nieuwe bewoner bekend zou zijn zou ik echt proberen of hij of zij ze wilde overnemen. Al is het maar voor € 25, of voor mijn part een mooi boeket.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones schreef: "Die kringloop rekende € 350 zeg je maar die steekt het dubbele in z'n zak door verkoop."

Dat klopt maar gedeeltelijk, eerst mochten alle dingen die we zelf wilden hebben eruit gehaald worden en zij namen alles, maar dan ook alles mee, ook geheel niet bruikbare spullen, zoals niet te gebruiken oude kleding en wat naar de stort moest en alle vuilniszakken die er stonden met alle mogelijke troep erin die direct de container in konden.

Als zij er alleen de bruikbare spullen uit haalden was het een dure grap, nu was het appartement in een halve dag leeg en wij hoefden zelf niet naar de stort met alle spullen die niet meer bruikbaar waren en dat was zeker een paar maal rijden met een aanhanger geweest en de kosten voor het storten in die gemeente.

Alles goed afgesproken van te voren en met 2 man zijn ze een halve dag bezig geweest en toen moesten ze nog terug naar de winkel en de boel uitsorteren en de rest in de vuilcontainer gooien.
Het was een volledig ingericht 3 kamer appartement.
Reputatie 7
@Bert morgen komt iemand die we kennen even kijken wat er moet gebeuren, zij doet ook ontruimingen, net zoals je hierboven beschreef, zelfs voor het zelfde bedrag, er zou nog iemand komen om een offerte te maken maar die heeft zich niet meer gemeld. Het is een klein appartement, vloerbedekking is niet gelijmd, wat wit was is nog steeds wit, mijn moeder rookt niet, er zijn niet veel gaatjes en er is geen kelderberging. Als het niet anders kan moet het maar zo, zolang het maar niet op de schroothoop gaat. Het bankstel is tijdloos, prachtig leer, geen krasje te vinden, bij mij past het niet, te groot en niet mijn kleur. Wat een rotklus is dit, mijn kelder staat ook al vol maar dat is alleen een lwestie van stapelen en later op mijn gemak nakijken, ik heb niet alles zelf ingepakt. Eerst het grove werk en het servies van mijn grootmoeder inpakken, dat gaat niet weg.
Reputatie 6
Badge +6
Ja hard gelach als je oud wordt. Waar laat je al je oude spullen. M'n kinderen roepen herhaaldelijk dat ze die "ouwe zooi" niet hoeven. De stem van de schoonzoon of schoondochter hoor je duidelijk uit de mond van je kind komen dat ze "die dingen absoluut niet in hun huis willen". Wat te doen?

Ik ben nog niet zo ver om de kringloop te bellen, of een gratis af te halen site, dat ze kunnen komen leegruimen. Al tien jaar roep ik voor verjaardag, alsjeblieft geen boek, kadobon, computersupplies, camerasupplies. Het werkt.

Af en toe kijk ik met verdriet hoe bij andere mensen na hun overlijden de container voor de deur komt en een heleboel dozen ongeopend de kliko ingaan. Een heel leven aan brieven, verzamelingen, studies, projecten, foto's, negatieven, ouwe zooi hup weg.

Ik heb daar andere opvattingen over. Toen ik student was verdiende ik wat bij met 2e hands advertenties in de Delftse Post. Toen mocht je nog meerdere artikelen in één advertentie zetten. Het was leuk, het liep, ik verkocht regelmatig wat. Later in m'n leven, als ik iets niet meer nodig had, hup advertentie in de krant. Toen mocht nog maar één artikel per advertentie. Dikwijls verkocht ik het. Meestal zette je het in de zaterdagkrant. Het stond er één weekend, en dan was het weer voorbij.

Toen kwam Marktplaats en kon je er een foto bij plaatsen. En het stond er wel zes weken. Jemig, dat liep goed. M'n eerste advertenties, om een uur geplaatst, om vier uur verkocht. Ik wist niet wat ik meemaakte. Ik ben dit altijd blijven doen. Dus zo kwam ik al van een heleboel overtollige spullen af. Met de centjes kon ik wat meer doen voor de kinderen en nu de kleinkinderen of bijvoorbeeld de hypotheek extra aflossen. Whatever. M'n diepvriezer als kapot op Marktplaats adverteren. Iemand was er dolblij mee, ze hadden de laatjes nodig. Kapotte koelkast hetzelfde.

Stukje bij beetje loop ik nu de dingen af in m'n huis. Twee Ikea rekken vol met CD's en DVD's. Alles nagelopen onder het forummen en naar wens gekopieerd naar een 4TB schijf. Oude computerprogramma's zijn onverkoopbaar, handleidingen inclusief. Dat originele Soundblaster pakket met boekjes, DVD's en CD's, niemand biedt. Ik heb alleen een CD-foon uit 1998 kunnen verkopen. Het gekke is dat de doosjes, de jewelcases nog 15 cent per stuk opbrengen, en de Ikea CD-kast €15. Alle oude harde schijven en kabels van het IDE systeem, breng het maar naar de oud-ijzerboer want waarde 0,0. Iemand had nog een extern diskettestation met USB dat werkte, jeuj, die is nog leuk om te hebben.

Waardevolle familiespulletjes waarvan je weet dat je kinderen er toch niks mee doen, zoek ik iemand in de nieuwe generatie van de familie uit die er wel interesse in heeft. Je versnippert dan je verzameling, maar in de dozen die je (schoon)zoon of (schoon)dochter anders straks ongeopend in de kliko gooien zit dan hoogstens wat oud papier in.

Iemand nog interesse in een tijdschrift uit 1898 met Wilhelmina als bruid in kleur op de cover? Wie wat bewaart die heeft wat.
Reputatie 7
@Jan , de meeste dingen vam vroeger zijn al hier, ontelbare foto's en dia's, alleen de filmpjes kan ik niet vinden helaas. Een door mijn vader gemaakt haardbankje (hij was heel handig) door mijn oom gemaakte schilderijen (was kunstschilder), verschillende antieke voorwerpen, de inhoud van de voorraadkast, daar kan ik ook iemand blij mee maken, ik gebruik geen groenten uit potjes en blikjes en gemalen koffie. We hebben nog aardig wat in te pakken en op te ruimen. De koters van mijn echtgenoot zitten ook niet op onze spullen te wachten, die hebben een nogal aparte smaak. Ik zie al voor me dat ze een container voor de deur zetten en alles erin plempen, misschien is het wel verstandkg om wat antiek te verkopen, dat zouden zij sowieso doen, daarom doe ik het liever zelf. Bij iemand die ik kende belandde een antieke klok bij het grofvuil, dat ding was meer dan € 10.000 waard, hij was een jaar daarvoor getaxeerd maar dat wisten zijn kinderen niet, daar kwamen ze achter toen de papieren werden uitgeplozen. Er zijn nog twee exemplaren, dit was dus een derde exemplaar. Bij mijn schoonmoeder gingen twee Perzische tapijten de container in. Als ik erbij was geweest was dat niet gebeurd.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Dat is zeker een rotklus, mijn moeders appartement moest binnen 1 week leeg opgeleverd worden en de rest die je dan nog moet regelen.
Sterkte en succes ermee.
Reputatie 7
@Bert, dat gaat ook een keer gebeuren maar dan is het minder werk, geen gordijnen, vloerbedekking, bed en veel kleiner dan het vorige appartement. Ik had de huur iets langer willen aanhouden maar mijn echtgenoot had al een datum doorgegeven die prompt werd bevestigd, ik ben daar niet blij mee. Nu lopen we te stressen, dat was niet nodig geweest.
Reputatie 6
Badge +6
@MrsJones een opluchting als ik bij je lees dat je ook gevoel hebt voor de mooie oude dingen als foto's, dia's, haardbankje, eigengemaakte schilderijen. Ja verdrietig dat zo'n mooie oude klok of een Perzisch tapijt in de kliko is gegaan. Dikwijls worden dingen van waarde er wel uitgehouden, maar ik doel ook op dingen zonder directe waarde maar meer familiehistorie, de hobby van die persoon, papieren uit zijn levenswerk, verzamelspulletjes en zo.

Ik kijk graag Kunst en Kitsch. Zo af en toe is er dan iemand, ja dat heb ik gekregen van die en die, klein hebbedingetje van toch behoorlijke waarde, iets dat net in een zak past of een beetje handtas. Het gevoel bekruipt me dan elke keer of dat niet "ongezien" in een handomdraai uit de erfenis is gebouden.
Reputatie 7
@Jan ik heb heel wat dingen met een emotionele waarde, er zijn mensen die dat gek vinden, misschien dat ze er anders over gaan denken als er mensen wegvallen, ik heb het inmiddels antieke buffet van mijn grootouders, het was een huwelijkscadeau en het was me beloofd toen ik een jaar of achttien was, Het is hier een allegaartje van modern, oud en deels antiek met een alleen voor mij zichtbaar naamplaatje. Een stukje verleden hoort erbij, als je maar in het heden leeft.

Ik ga morgen een paar kringloopwinkels bellen en kijken of ik afspraken kan maken en als dat niet lukt zet ik iets bij Speurders.
Reputatie 6
Badge +6
Is toch leuk Mrs.Jones al die tijden door elkaar in je huis, niet uit de meubelcatalogus maar gewoon je eigen verhaal. Hier is het ook zo, gewoon bij elkaar gescharreld door de tijd heen.

Maar nou moet je iemand vinden die dat bureautje van je wil overnemen als jouw tijd komt. En al die andere dingen die je gekoesterd hebt. Maar goed, dat is de verkeerde helft van de spullen. Je zoekt een oplossing voor de andere helft.

Bij Speurders heb ik nog nooit iets kunnen verkopen. Wel dikwijls geprobeerd, maar alleen Marktplaats liep. Ik plaatste een tijd op allebei dezelfde advertentie, maar ben daar al vijf jaar geleden mee gestopt. Waar ze op Marktplaats geld voor vragen is op Speurders gratis en die advertenties zie je dan daar. Ik zou ook gewoon op Marktplaats proberen. Die loopt. Heel veel bieden standaard de helft, daar reageer je dan gewoon niet op.
Reputatie 7
De laatste tijd lees ik nogal wat negatieve dingen over Marktplaats, dan gaat het weliswaar over dure telefoons en zo maar je wordt toch een beetje terughoudend. Je weet niet wat voor lui je aan de deur krijgt. Dat weet je natuurlijk toch nooit, daarom zet ik maar niets te koop. Ik hang nog wel een briefje op in de flat, zonder sleutel kom je daar niet in.
Reputatie 6
Badge +6
Ik heb makkelijk praten, ik ben een vent en woon in een laagbouwhuis in de straat in een Brabats dörp. Laat maar aanbellen wie wil, als de dief m'n mooi gekweekte buik ziet, dan gaat ie liever ergens anders.

Het is anders als je als vrouw in Rotterdam in een appartementencomplex met sleuteltoegang woont. Je kan dan nog helemaal vertrouwt zijn met de Rotterdammer, maar je weet niet meer wie er aan de deur komt. Laat ze dan maar alles in een keer komen halen. Is het mogelijk dat je een briefje hangt in een studentenflat? Dat studenten nog komen uitzoeken? Ze hebben misschien nog ergens een prikbord bij de mensa of zo? In Delft heb je Staalbouw 1 en 2 aan de E. du Perronlaan achter Albert Heijn, of Krakeelhof.

Bij Marktplaats heb ik in Brabant dat een deel de helft biedt en als je meer wil laten ze niet meer horen. Een middengroep treuzelt, denkt nog na, wil minder bieden, de helft daarvan koopt uiteindelijk. Een laatste groep is actief, biedt reeel, wil snel zaken doen, komt afspraken na.

Even iets anders, ze hebben tussen m'n vorige berichtje en dit berichtje even de slimme meter bij ons geplaatst. Snel hè.
Reputatie 7
Dat van dat studentenhuis is een goed idee, dat bankstel bijv. kan in een gedeelde woonkamer, we komen vrijwel dagelijks kangs een studentenflat. Nooit geschoten is altijd mis.

Er zijn misschien rare vogels die denken "ha, een seniorencomplex, daar is vast wel iets te halen", ze weten niet dat alles van waarde al weg is en goed achter slot en grendel staat. Voor er nieuw hang- en sluitwerk bij de centrale toegang werd geplaatst zijn er meerdere inbraakpogingen geweest, ook in half leegstaande appartementen. Ze kunnen nog altijd meelopen en niemand kent iedereen. Ik snap ook niet dat er geen receptie is.
Reputatie 6
Badge +5
Als er tijdnood is zou ik zeker kiezen voor zo'n kringloopwinkel- of andere ontruimingsmogelijkheid voor een paar honderd Euro. Professionele ontruimers doen het alleen gratis als er nog spullen van waarde meegenomen kunnen worden, of ze bieden veel te weinig voor waardevolle spullen, of ze rekenen een forse prijs voor het afvoeren als grof vuil. Dat bleek althans uit een Duitse tv-uitzending over dit onderwerp en ik zie niet hoe dat hier anders zou kunnen zijn. U zult in elk geval, tenzij uitdrukkelijk anders afgesproken, niets meer aan de boedel kunnen onttrekken zodra de ontruimingsprijs is vastgesteld, maar dan bent u er ook van af.

Voor de evt. verkoop van inmiddels opgeslagen en nog uit te zoeken spullen komen, behalve Markplaats, wellicht nog in aanmerking lokale sites, veilinghuizen, annonces in de plaatselijke supermarkt of voedselbank, advertenties in dag- vak- en hobbybladen, en Bol voor boeken. .Ik wens u veel sterkte toe.
Reputatie 7
Dank Lisa, mijn moeder deed er nogal makkelijk over maar die is niet meer helder, er staan heel veel spullen waar ik wel waarde aan hecht, ik vond vandaag bijv. een zilveren lepeltje dat mijn ouders kregen toen ik geboren was. Dat lag achterin een kast naast een doos met kristallen messenleggers, die waren van mijn grootouders die soms een beetje overdreven aan tafel. Volgens mij gebruikt niemand die dingen meer.

Ik heb twee briefjes opgehangen met mijn mobiele nummer. De kringloop kan pas nadat ik de sleutel heb ingeleverd, die valt af, voor beddengoed heb ik een gegadigde die geen rooie cent heeft.
Reputatie 6
Badge +5
Ik voel met u mee; bij zo'n opruiming kom je je eigen verleden tegen en herinneringen waarvan je niet wist dat je ze nog had (die kristallen messenleggers komen ook mij bekend voor). Dat uw moeder er nogal makkelijk over deed kan een troost zijn; wat haar aardse bezittingen betreft is zij wellicht helderder dan het lijkt. Spulletjes waar u zelf niet klaar mee bent kunt u beter bewaren en er later de tijd voor nemen. De Japanse opruimster Marie Kondo beveelt in haar boek "Spark Joy" aan om alles weg te doen waar je niet blij van wordt. Klinkt rigoureus, maar biedt naar mijn bevinding wel een goede leidraad voor het maken van keuzes.
Reputatie 7
@Lisa Boele , er vallen natuurlijk dingen af, zo nu en dan komt er een doos naar boven, die zoek ik op mjn gemak uit, je kunt niet alles blijven bewaren, er zijn dingen waar het Gemeentearchief misschien belangstelling voor kan hebben, ook van mjn schoonvader zaliger. Ik zie wel dat mijn ouders ook uit emotionele overwegingen veel hebben bewaard. Sommige dingen waren van mijn bet-overgrootouders, een theebusje met sleuteltje bijvoorbeeld en een pillendoosje, geen edelmetaal, dat met geen mogelijkheid open is te krijgen, ingelegd met rozenkwarts. achter veel dingen kan een heel verhaal zitten maar er is niemand meer die dat kan vertellen.
Dingen waar ik niet blij van word kan ik makkelijk wegdoen maar jammer voor Marie Kondo, er zijn veel meer dingen waar ik wel blj van word of die me een prettig gevoel geven.
Om 23.15 belde nog iemand voor het computermeubel, omdat de computer, die al lang niet meer werkt, niet is inbegrepen hoeft ze het niet. Mens, er staat MEUBEL, lezen is ook een vak. Voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en dan ook nog eisen stellen.

Reageer