Ervaringen met garantie op Philips robotstofzuiger

Badge

Op 13 november 2017 kocht mijn man een robotstofzuiger voor mij, Philips Smart Pro Active FC 8812/01. Deze stofzuiger is dus nu 2 jaar en 4 maanden oud.

Vorige week viel me op dat mijn stofzuiger wel erg snel leeg was. Ik heb hem vervolgens opgeladen aan het snoertje en niet aan het dockingstation, maar dat hielp niet. Mijn stofzuiger is na ongeveer een half uur leeg. Superonhandig.

Gisteren contact opgenomen met de serviceafdeling van Philips, die me al eerder prima hebben geholpen.

Maar nu niet. Mijn vraag was vrij simpel, vond ik. Als de accu van mijn stofzuiger vervangen moest worden, wat gaat mij dat dan ongeveer kosten?Eigenlijk had ik verwacht dat bij een apparaat dat net uit de garantie is, er wel enige coulance geboden zou worden of dat men gezegd had: dit is wel heel snel dat een accu minder wordt.

Maar nee, er zijn 3 opties:

1. Het apparaat wordt opgestuurd en onderzocht, er wordt prijsopgave gedaan en het apparaat wordt op mijn kosten gemaakt. Kosten in elk geval 15,00 euro van opsturen. de rest is een groot vraagteken.

2. Het apparaat wordt opgestuurd en onderzocht, maar ik wil hem niet laten maken. In dat geval betaal ik 15,00 euro opsturen en onderzoekskosten betalen 27,23 euro. Dat is dus ruim 40 euro bij elkaar, maar dan krijg ik hem wel, niet gemaakt retour.

3. Hetzelfde als bij 2, maar nu wordt het apparaat vernietigd en hoef ik niets te betalen.

In geval van keuze 2 en 3 kan ik een voucher krijgen voor 40% korting op een nieuwe robotstofzuiger.

Ik vind deze gang van zaken heel erg raar. Wat zijn dit voor keuzes? Of ruim 40 euro betalen en je stofzuiger wordt niet gemaakt, of verplicht een nieuwe kopen (alsof dit reclame is voor een Philips Robotstofzuiger, hij gaat iets meer dan 2 jaar mee) of van te voren geen idee hebben wat de reparatie je gaat kosten.

Zijn er mensen die mij advies kunnen geven hoe ik hiermee verder moet?

24 reacties

Ik zie het alsvolgt:

U heeft nu geen werkende stofzuiger. Voor  €15 weet u wat het u kost om uw oude stofzuiger te laten repareren en dat kunt u vergelijken met de prijs die een nieuwe stofzuiger (eventueel met korting) op dit moment kost en de verwachtingen die u daarbij heeft. De stofzuiger ongerepareerd retour nemen lijkt mij een zinloze optie. 

Badge

nee, als ik hem niet laat repareren kost het 42 euro

nee, als ik hem niet laat repareren kost het 42 euro

het is toch zinloos de stofzuiger ongerepareerd retour laten komen? Als het niet loont hem te laten maken is weggooien de enige logische optie.

Badge

Maar het hangt er wel van af hoe duur de reparatie is, en dat weet ik niet van te voren. Ze kunnen niet eens een indicatie geven.

Dat snap ik maar als het dus niet loont kunt je hem toch net zo goed weggooien en dan kost het €15.

Reputatie 4
Badge +3

Natuurlijk kunnen ze geen indicatie geven. Ze moeten nu afgaan op de informatie die u ze geeft. Er kunnen meerdere oorzaken zijn die pas na wat tests een definitief uitsluitsel geven.

42 euro voor onderzoek en verzending is echt een koopje, 40% korting op een nieuwe is een net aanbod. Vaak zijn de onderzoekskosten al meer als wat u nu moet betalen.

Als u overtuigd bent dat het de accu is kunt u niet zelf een accu vervangen dan?

Badge

nee, is niet los te koop

Reputatie 7
Badge +6

Oplaadbare batterijen die onverwacht snel de geest geven zien we vaak langs komen . De garantievoorwaarden vallen meestal flink tegen . Weinig aan te doen. Best kans dat als je gebruik maakt van die 40% , dat je na een paar jaar hetzelfde probleem krijgt. 

Reputatie 7
Badge +6

@G.S. van Giessen ik zocht op youtube naar een filmpje over die stofzuiger en kwam dit filmpje tegen. Je zou hem kunnen opsturen voor €15 en dan niet laten onderzoeken maar direct de voucher krijgen voor 40% korting op een nieuwe zoals @E.T. Wiersum oppert. Dat zou dan de gunstigste oplossing zijn. Want op Marktplaats krijg je niet veel meer voor een gebruikte van 2,5 jaar oud.

Ik heb heel dikwijls onze eigen apparaten zelf gerepareerd. Maar sommigen lukten gewoon niet, verbrande elektromotor of zo. De stofzuiger van mijn schoondochter kon ik met geen mogelijkheid open krijgen. Maar als je in youtube How to typt en dan merk en type stofzuiger, was er een filmpje waar ze het voordeden. Als je hem open maakt kan je het typenummer van de accu zelf zien en dan kijken of je die accu apart kan bestellen op internet door alleen het typenummer in de browser te typen. Die zijn meestal als onderdeel ook los te bestellen. Maar als dat niet zo is zou ik op Marktplaats naar zo'n stofzuiger zoeken voor weinig en daar dan de accu van nemen als die nog goed is.

Het is gemeen wat er gebeurt, het functioneren van het apparaat wordt bij de consument neergelegd. Aan de andere kant, repareren is een tijdrovende klus. Je vindt niet zomaar wat er loos is. Ik ben een halve dag bezig, een monteur moet het binnen een uur oplossen anders is het te duur. Hij doet er dan ook 2 of 3 uur over en rekent maar een uur en de klanten zijn desondanks alleen maar ontevreden. Het arbeidsloon is nogal hoog in Nederland. Ik denk dat Philips het daarom maar zo heeft opgelost met vouchers als alternatief.

Als het apparaat veel draaiuren heeft gemaakt zou ik kijken of de kogellagers of inbus van de elektromotor zonder vet staan. Dat geeft meer weerstand, en is de accu sneller leeg. Maar als de accu minder wordt zou ik niet kunnen oplossen. Ik zou zoeken of er geen stof kleeft aan de fanbladen van de ventilator en ventilatieopeningen. Er kan binnenin ook stof opgehoopt zitten dat weg moet.

Reputatie 7
Badge +6

Er is ook nog een kans dat de lader niet goed functioneert. Die kans schat ik niet groot in . 

Hallo, ook ik heb een Philips robotstofzuiger van 2 en een half jaar oud, die ook na 15 minuten al leeg is. Een Philipskwaal?

Nu weet ik via deze site dat ik geen beroep op Philipsgarantie hoef te doen, of een nieuwe robot van Philips te kopen. 

Kennelijk gaan ze niet langer mee.

Of heeft iemand goede ervaring met deze robotstofzuigers van Philips?

Hallo, ook ik heb een Philips robotstofzuiger van 2 en een half jaar oud, die ook na 15 minuten al leeg is. Een Philipskwaal?

Nu weet ik via deze site dat ik geen beroep op Philipsgarantie hoef te doen, of een nieuwe robot van Philips te kopen. 

Waarom laat u de accu niet vervangen?

Reputatie 7
Badge +6

Niet alleen een Philips-kwaal vrees ik . Ik hoor het vaker en zelf  meermalen meegemaakt . Vervangen kan gebruiker niet zelf zei TS een jaar geleden . Dan is het de grote vraag of een onderzoek en indien nodig , een nieuwe accu laten plaatsen economisch gezien zinvol is . In dat geval wordt het mede uit milieu-oogpunt wel een treurige zaak als apparaten met accu al na twee tot drie jaar onbruikbaar zijn . 

Reputatie 3
Badge +3

nee, is niet los te koop

Kunt u of @F.J. Klaver-Doetjes een foto maken, als dat lukt, van die accu?

Op het Youtube filmpje van het broertje van uw stofzuiger is te zien waar bij dat model de accu zit.  Het zal wel niet exact hetzelfde zijn om erbij te komen. Zie link onder.
Misschien er er voor ons uit de code nog iets op te maken welk type accu het is en hoe de accu vast zit, zoals op het filmpje met een stekker.  Mogelijk is er dan toch een alternatieve accu mogelijk die door een handige iemand in de buurt oid te vervangen is,

En: Er wordt in de product brochure een langere levensduur voor deze accu beloofd en dan is net iets langer dan het einde van de garantie bepaald geen langere levens duur..

Ik zou dan zelf op een betere deal aansluiten dan nu gedaan wordt vanwege non-conformiteit. 
De huidige deal lijkt leuk maar als men over ruim 2 jaar weer dit probleem heeft met de nieuwe Philips robotstofzuiger wordt het niet alleen bepaald geen duurzame route maar ook financieel geen aantrekkelijke route.

https://www.download.p4c.philips.com/files/f/fc8812_01/fc8812_01_pss_nldnl.pdf

Voor meelezers die de aankoop van een robotstofzuiger overwegen.  Wij hebben ons georiënteerd obv persoonlijke ervaringen van bekenden en de ervaringen van gebruikers op het Tweakers forum, sectie witgoed. Daar te zoeken op robotstofzuiger of merk. 
De CB-testen laten zien dat er geen top modellen zijn. Het hoogste cijfer is een 6,2.
https://www.consumentenbond.nl/robotstofzuiger/vergelijker

Wij zijn dus meer van de ervaringen uitgegaan en ook van de verkrijgbaarheid van diverse onderdelen, oa de filters, de borstels. Er waren relatief weinig problemen met de accu, maar die kon iig bijbesteld worden. En zo kwamen wij uit op Xiaomi, nu bijna 3 jaar oud (2j+10m) en de accu kan nu nog steeds probleemloos de beneden- en bovenverdieping van ons huis stofzuigen. We moeten hem wel even naar boven brengen en na afloop weer naar beneden.  Hoe lang de accu nog mee gaat?
Het zuigresultaat vinden wij zeer acceptabel, we zijn vooral blij met de community op Tweakers die elkaar helpt/tipt. 

Misschien moeten we niet alles op accu’s willen. Ik ontkom ook niet aan veel dingen op accu’s en batterijtjes (meestal AA en AAA), doe mijn best om alles correct op te laden etc.  en schrik van wat ik 1x per jaar wegbreng in een schoenendoos.

Reputatie 3
Badge +3

Mee eens, en de accu blijft een wat zwakkere schakel. Helaas worden er teveel zaken met lastig te bereiken / haast niet vervangen accu’s verkocht.  Doorslaggevend was dat “onze” robot wel heel makkelijk op veel plaatsen er onder kan komen, waardoor we toch vaker op die plaatsen schoonmaken/ het stof verwijderen dan met een normale stofzuiger. Vooral prettig als er een in huis leeft die daarvoor (stof)  allergisch is.

Ik heb een tip gekregen om de batterij te vervangen. Is heel makkelijk. Een nieuwe is te bestellen: Philips 4ICR19/65 accu (14.4V 3400 mAh, 123accu huismerk) APH00438

Kost nog geen €50,-. 

Dus kijk op site 123accu.

Reputatie 3
Badge +3

Prima tip voor de mensen die een vergelijkbare accu nodig hebben. 

Let op: Dit lijkt me wel een type die alleen geschikt is om een accu te vervangen waar geen kabeltje met stekker aan zit!

Dit type van andere Philips robotstofzuigers heeft wel een kabel/stekker 

Kortom: Maak eerst uw stofzuiger open om vast te stellen wel type en typenummer het betreft.

Dank! Ik heb die zonder stekker nodig.

Reputatie 3
Badge +3

Check ook vooral de afmetingen nog, anders past het ook niet. Stuur anders de webshop een vraag hierover. Succes.

Deze leverancier bijvoorbeeld laat zien dat er minimaal 7 type accu's zijn voor Philips stofzuigers:

https://www.subtel.nl/Accu-s-stofzuigers/Philips/

Waarom laat u de accu niet vervangen?

Of u doet het zelf, als u daar de benodigde vaardigheden voor heeft.

Ik ga een nieuwe accu bestellen. Deze kan ik zelf makkelijk plaatsen.

Ik heb inmiddels de accu vervangen.

Besteld bij 123inkt.nl.  Kosten, incl. verzending, €45,- 

De stofzuiger werkt weer perfect!

Reputatie 7
Badge +6

Fijn om te horen . Nu maar hopen dat het achteraf rendabel is gebleken als deze accu het weer begeeft of er een ander mankement optreedt . Het is toch ergens een gok .

Reageer