Ervaringen met One Flow Waterontharder gezocht

• 29 april 2020
  • 10 reacties
  • 7356 Bekeken

Wie heeft ervaring met de “ ONE FLOW” waterontharder van de Firma Watts

10 reacties

Badge

Kijk eens verder op deze site. Er bestaan al onderwerpen over ontharders. Maar vergeet niet, dat elke ontharder verzadigd raakt en dat die dan opnieuw gevuld, of geregenereerd moet worden. Je kan ook sterke magneten proberen, zoals je de onzin op RTL ziet. Ebay, strong magnets voor een paar euro thuis. Maar hoe hard is je water? Daar moet je mee beginnen, want nederlands water is sowieso schoon, zuiver, kun je altijd drinken (in vakantielanden wordt afgeraden het kraanwater daar te drinken, dus wat denk je wat voor water dat is?)  en in nederland dus gewoon goed. Kijk op de site van je waterlevancier hoe zacht je water is. Vergeet verder niet, dat een beetje kalk in elk geval niet ongezond kan zijn.

PS hoeveel kalk denk je dat er zit in een fles mineraal water van €1,50?

Badge

PS nog iets.

Rekenvoorbeeld voor Almere waar ik woon.
Vitens geeft aan Hardheid 5,0 ºdH (zacht), dus iets meer dan het volgende, maar we rekenen met het volgende.
Waterhardheid .nl (laat de spatie weg) geeft voor Almere aan:
"4,40 dH. Dat is de waterhardheid van het kraanwater in Almere. Dit houdt in dat uw water tamelijk hard is. 1 dH waterhardheid wil zeggen dat de concentratie kalkaanslag-vormende deeltjes 17,8 gram in elke 1000 liter water is. 4,40 dH x 17,8 gram x 180m3 = 14,10 kilogram kalkaanslag-vormende deeltjes".
Wat wil dat nu prakties zeggen?
per:
1000 liter water = 1000 kg = 1.000.000 gram zijn er kalkaanslag-vormende deeltjes = 17,8 gram
Dat is dus
Verder voor je gebruik van je water:
180.000 kg water (dat is dus 180 ton!) en daarin 14,1 kg kalkaanslag-vormende deeltjes  is dus kg/kg is 14,1/180.000= 0,000078 kg kalkaanslag-vormende deeltjes per m3. Dat is dus 0,0078%
Ofwel per douchebeurt van 80 liter is dat dus (80/1000)x0,000078 = 0,00000624 kg kalkaanslag-vormende deeltjes.
Dan is er verder nog, waar blijven de kalkaanslag-vormende deeltjes? Dat zijn dus de druppels die aan de douchekop blijven hangen en ja na lang intensief gebruik kan er echt wel iets van kalkaanslag ontstaan, want eenmaal neergeslagen gaat dat de kalkaanslag niet weer weg. Het meeste loopt heerlijk over je lichaam en daarna gewoon weg.
Zelfde verhaal voor een waterkoker waarmee je thee zet. Het kalk zit voor, zoals boven berekend, voor 0,0078% in je thee water. De kalkaanslag in de waterkoker zie je misschien na een jaar nog niet, maar wel na jaren (afhankelijk van wel of geen intensief gebruik) en dat is het beetje, dat je niet in je thee krijgt.

Wat wil je nu eigenlijk met een waterontharder bereiken?

Als het om de smaak van je thee gaat koop dan flessen gedestileerd water. (DAT KUN JE NIET DRINKEN!  >>>>  LET OP: DAT KUN JE NIET DRINKEN!!!), maar daar zit dan 0% kalk of andere mineralen in en daar kan je lichaam echt niet tegen!

Dus?

Ik zou ook graag ervaringen willen horen/lezen van mensen die dit gebruiken.…

Of kan de Consumentenbond meer informatie hierover geven? Testen??

Bij voorbaat dank. Mvg Gert 

Badge +8

Of kan de Consumentenbond meer informatie hierover geven? Testen??

Hi @G.B. de Jong, helaas hebben we nog geen waterontharders getest. De suggesties voor een dergelijke test zet ik intern door. 

Sinds twee weken ben ik in het bezit van een Watts Oneflow waterontharder. Deze heb ik voornamelijk aangeschaft om kalkaanslag op de donkere tegels in de inloop douche te voorkomen. Ongeveer een week na installatie (door installatiebedr. van Brummelen - Veenendaal) merkten we dat in het pannetje waarin we al jaren de eieren koken, de kalkaanslag langzaam aan het verdwijnen was. Na twee weken was de aanslag helemaal weg. Ook zien we nu, dat de aanslag op de donkere douche tegels aan het verdwijnen is. In eerste instantie dacht ik aan een Aqua cell installatie, maar deze is te groot om in mijn meterkast te passen en bovendien heb je hiervoor een stroomaansluiting en een afvoer nodig én hij is twee keer zo duur. Ook het jaarlijks onderhoud hield mij tegen. De Oneflow kun je ophangen en is een autonoom systeem dat geen onderhoud nodig heeft, alleen het patroon dient elke twee jaar vervangen te worden. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over dit produkt al weet ik natuurlijk nog niet of het patroon echt twee jaar meegaat, zoals de leverancier beweert. 

Wij hebben de one flow nu een half jaar maar wij merken niets van de effecten die het eigenlijk zal moeten hebben. Wij zijn ons op dit moment weer aan het oriënteren naar een alternatief. Zonde van het geïnvesteerde geld, maar het is helaas niet anders.

Sinds twee weken ben ik in het bezit van een Watts Oneflow waterontharder. Deze heb ik voornamelijk aangeschaft om kalkaanslag op de donkere tegels in de inloop douche te voorkomen. Ongeveer een week na installatie (door installatiebedr. van Brummelen - Veenendaal) merkten we dat in het pannetje waarin we al jaren de eieren koken, de kalkaanslag langzaam aan het verdwijnen was. Na twee weken was de aanslag helemaal weg. Ook zien we nu, dat de aanslag op de donkere douche tegels aan het verdwijnen is. In eerste instantie dacht ik aan een Aqua cell installatie, maar deze is te groot om in mijn meterkast te passen en bovendien heb je hiervoor een stroomaansluiting en een afvoer nodig én hij is twee keer zo duur. Ook het jaarlijks onderhoud hield mij tegen. De Oneflow kun je ophangen en is een autonoom systeem dat geen onderhoud nodig heeft, alleen het patroon dient elke twee jaar vervangen te worden. Tot nu toe ben ik zeer tevreden over dit produkt al weet ik natuurlijk nog niet of het patroon echt twee jaar meegaat, zoals de leverancier beweert. 

Nog steeds tevreden over de oneflow? Wij overwegen deze aankoop omdat we geen waterafvoer mogelijkheid hebben

Badge

Bij het betrekken van mijn nieuwbouwwoning heb ik ook een Watts Oneflow aangeschaft en zelf geinstalleerd in de meterkast. Gezien je de hoofdwaterleiding moest doorzagen is dat nog wel even spannend, maar ging met enige handigheid wel goed. We hebben het systeem met de grootste capaciteit (38 l/pmin) voor een aanbiedingsprijs (-25% aldus de site).

Hardheid hier in Delft is 8,5. Beetje gemiddeld, maar weten nog uit ons vorige huis dat het behoorlijk kalk afgeeft als je er geen ontharder tussenstopt

Ik vind het moeilijk beoordelen wat ik van het systeem vind na zo’n 3 jaar gebruik. Ik heb het filter na 2,5 jaar vervangen. Dat is ook wel hard nodig met mijn gezin en de tuin kraan die er ook achter hangt (tuinplanten water geven). Indien mogelijk is het beter om tuinwater langs de Oneflow te leiden, dan hoeft het filter minder vaak vervangen te worden. 

Het belangrijkste doel was om een betaalbaar systeem te hebben die gemakkelijk in de electra kast kon en die met name alle nieuwe apparatuur in ons huis van binnen wat zou beschermen tegen kalk. Bij een nieuwbouwhuis schaf je vaak veel nieuwe apparaten aan namelijk. Het was dus niet in eerste instantie om de zichtbare kalaanslag te doen. 

Tsja, werkt het? Het lijkt wel iets te doen. het voelt en smaakt niet anders, of gladder ofzo. Ik zie wel kalk of dergelijke aanslag op kranen of doucheglas, maar die kun je er wel afwrijven, dus de kalk lijkt zich inderdaad niet erg sterk te hechten. Maar ik zie wel degelijk wat kalk achtige vlekken.

Ik neem eens per week het sanitair af met azijnachtig schoonmaakmiddel praktisch onverdund. Die spoel ik na enkele minuten weg met de spons. het is dan snel schoon, al zie je binnen 24 uur gebruik alweer wat vlekken verschijnen. Ik heb met de douchekop nooit problemen gehad, die neem ik heel soms even af. De Quooker doet het ook nog prima. Verder kan ik de apparatuur niet beoordelen. ik kan natuurlijk niet gemakkelijk in de leidingen kijken en 3 jaar gebruik is misschien nog wat vroeg om tegen grote kalkproblemen aan te lopen, mochten die in aantocht zijn.

Al met al denk ik wel dat het enigzins werkt, maar ik ben er niet laaiende enthousiast over. Misschien juist omdat de kalk nog wel zichtbaar is op het sanitair. Ik heb ook van die moderne kranen met platte kanten waarop het water blijft liggen. helpt ook niet mee natuurlijk.
Op ons composiet aanrechtblad zie ik ook regelmatig water-achtige vlekken verschijnen die ik er regelmatig met flink verdunde groene zeep afwrijf (plantenspuit met eigen mengsel door dagelijks gebruik met 75ml vloeibare groen zeep, ca 25ml dreft en aanvullen tot 750 ml water uit de wasdroger :-). Geen azijn of argressieve middelen. Dat mag niet op composiet. Dan moet er wel met een doek iets harder gewreven worden, maar wordt het wel weer netjes.

Ik ga voortaan wel sneller mijn filter vervangen omdat ons gezin veel water verbruikt. Ook zwembadjes in de tuin en da’s eigenlijk zonde van het filter. 

Er schijn een concurrerend en gelijkend systeem te zijn dat happydrops heet. Dat werkt net iets anders en ik denk dat ik een volgende keer dat systeem eerder zou kiezen.

Conclusie: Niet ontevreden voor het geld wat ik erin stopte, maar ook niet heel tevreden. Als alle nieuwe spulletjes een paar jaar langer meegaan dan gebruikelijk, dan heeft het zijn doel gediend.

Wie heeft ervaring met de “ ONE FLOW” waterontharder van de Firma Watts

Ik ben erg benieuwd! Ik heb zelf de AMFO 4000 aangeschaft 

Niet kopen werkt niet naar behoren is het net niet . Wij hebben z'on ding maar zijn teleurgesteld in de werking.

Kalk niet weg ik zou zeggen koop een goede met zout dan weet je zeker dat het kalk weg is.

Ook de big green is niet kalkvrij

Zonde van het geld

Reageer