Ervaringen: Wasstrips Brauzz

• 21 July 2021
  • 16 reacties
  • 4758 Bekeken

Ik heb wasstrips van Brauzz.comgekocht en het lijkt er op dat mijn was schoon wordt. Ik vind het een hele mooie manier van wassen. Geen plastic eromheen, geen microplastic er in en zo klein dat het qua transport ook een hoop CO2 bespaart. 

Maar ik wil heel graag weten wat jullie vinden van de waskwaliteit. Om bijvoorbeeld een OMOslijtageslag te voorkomen. Of andere schade aan mijn wasmachine of was. Het is een compleet nieuw product, hoe betrouwbaar is het? Is het al eens ergens op de wereld getest? Ik ken het ook uit Canada, maar testen heb ik nog niet gevonden.

Alvast dank voor jullie reactie,

groet,

Jenneke Jongman.

16 reacties

Reputatie 4
Badge +3

En wat is precies een Omo slijtageslag? Hier wordt al jarenlang alleen maar met Omo gewassen in een recente Miele maar nog nooit problemen gehad.

Als die wasstrips zo goed en duurzaam zijn gaan we ze vanzelf meer zien. Als het marktaandeel voldoende is zullen ze worden mee getest. Tot die tot blijft u éénvan de weinigen die dit gebruikt.

Even op de site gekeken maar je moet dus een abonnement aangaan met PayPal of creditcard bij een bedrijf wat net één jaar bestaat. Dat is voor mij al voldoende reden om af te haken. Al mijn gegevens aanleveren voor een strip wasmiddel, dat gaat niet gebeuren. Om deze reden zal dit waarschijnlijk ook nooit tot iets groots uitgroeien ondanks het goede achterliggende idee.

JMA, Omo heeft een tijd terug een nieuw wasmiddel geintroduceerd: OMO Power. Kon je met lagere temperatuur je was doen. Maar na een paar wasjes vielen de gaten in je spullen. Einde OMO Power. Misschien ben je te jong om van dit fiasco te weten?

Ik denk dat ze bij gebleken succes inderdaad breder verkrijgbaar zullen zijn, mijn vraag was alleen of de Consumentenbond ze wil meenemen in hun testcollectie.

Reputatie 5
Badge +4

Omo heeft een tijd terug een nieuw wasmiddel geintroduceerd: OMO Power.

1994: https://www.trouw.nl/nieuws/unilever-toch-schade-aan-gekleurde-blouser-omo-power~bc35d9f1/

Gebruik nu poeder in een kartonnen doos. Zonder parfum.
Ik zie de meerwaarde niet.
Je moet ook weer meer moeite doen om lager te doseren.
Dingen die je niet gewoon in de winkel kunt kopen, is meestal iets mee mis.

Heel veel wasmiddelen stinken zo intens, dat ik moet overgeven.
Staat er, lekker geurtje. Niet voor mij.

Dat met die gaten in je wasgoed, kan ook gebeuren als de strip niet snel genoeg oplost.
Het concentraat komt dan in direct contact met het textiel.

@J. Jongman 
Lost de strip helemaal op en hoe snel lost het op ?

Reputatie 4
Badge +3

@J. Jongman  Ik heb nog eens navraag gedaan bij de vrouw des huizes maar zij zegt al 20+ jaar Omo te gebruiken. Nooit problemen gehad en ze vindt het schoon wassen en lekker ruiken. Nog geen gaten in een kledingstuk gehad door het wassen.

@JMA Dat kan natuurlijk. Want waar ik het over heb is een product wat OMO Power heet. Dat is iets anders dan OMO. Sorry

Badge +5

Hi @J. Jongman de wasstrips zijn nog niet getest. Ik zet je melding wel door als een suggestie. Misschien dat we dit eens kunnen testen of bijvoorbeeld een eerste indruk kunnen geven :wink:

Top! Dankjewel

Ik ben erg benieuwd naar dit initiatief.

Ik ben ook heel benieuwd naar de ervaringen. Ik vind het een heel mooi initiatief. Heeft u er toevallig al meer ervaring mee opgedaan?

Naast Brauzzz zie ik nog veel meer van dit soort producten en initiatieven om met minder verpakking en vervoerslast te kunnen wassen. Zou mooi zijn als de Consumentenbond hier een test aan zou wijden!

Ik gebruik zelf verschillende varianten, zoals Klok poeder, robijn wasmiddel vloeibaar en pods. Ariel werkt bij ons thuis niet, levert allergische reactie op bij 2 huisgenoten.

Ben ook wel geïnteresseerd om mee te werken aan een test. 

Badge +5

Hi allen :raising_hand:  Leuk te lezen dat zo'n interesse is in duurzame producten.  De melding is intern doorgegeven en opnieuw genoteerd. Ik kan helaas niet beloven dat dit leidt tot een test of een artikel, maar alle meldingen worden zeer gewaardeerd! @MarieketH Wat leuk te lezen dat je met ons mee wilt denken! Misschien dat je het leuk vind om jezelf aan te melden voor ons panel? We kunnen elke ervaring of mening gebruiken :wink:  En voor wie dit leest. De uitnodiging geldt natuurlijk voor iedereen :blush: 

Badge

Even op de site gekeken maar je moet dus een abonnement aangaan met PayPal of creditcard bij een bedrijf wat net één jaar bestaat. Dat is voor mij al voldoende reden om af te haken. Al mijn gegevens aanleveren voor een strip wasmiddel, dat gaat niet gebeuren. Om deze reden zal dit waarschijnlijk ook nooit tot iets groots uitgroeien ondanks het goede achterliggende idee.

Ik weet niet of dit een maand geleden anders was (toen @JMA haar/zijn reactie gaf), maar op dit moment hoef je geen abonnement af te sluiten.

Je kunt ook gewoon een éénmalige aankoop doen en dan met iDeal betalen.

Ik ben ook geen fan van abonnementen, ik bepaal zelf wel wanneer ik iets koop, maar heb dus net wel de wasstrips (vooralsnog éénmalig) besteld. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Wat me op valt.
Ze hebben op de website een adres staan in de weilanden van Londerzeel.(maps)
Ondernemersnummer(kvk) is daar ook gevestigd BE0747951855
In de FAQ staat dat ze in Gent zitten.
Ik zie geen keurmerk op de webshop.
Geen telefoonnummer op de website.

Wees er van bewust dat je zaken doet met een buitenlandse webshop.
Terug sturen is op kosten van de koper.

Artikel uit de Tijd (Fin.-Econom. krant) in België over Brauzz.

https://www.tijd.be/dossiers/ondernemen-in-coronatijden/schoner-schoonmaken-met-een-zakje-poeder/10282027.html

Reputatie 5
Badge +4

Hi allen :raising_hand:  Leuk te lezen dat zo'n interesse is in duurzame producten. ……………...We kunnen elke ervaring of mening gebruiken :wink:  En voor wie dit leest. De uitnodiging geldt natuurlijk voor iedereen :blush: 

Mijn eega is maanden geleden gaan experimenteren met een zelf gemaakt vloeibaar wasmiddel voor de wasmachine.

Het resultaat is een een schone, zachte en frisse was, zowel bij kleur- als bij kookwas. Ze voegt verder geen geurstoffen of andere stoffen toe, dus basis van alleen zeep (kleurwas) of een combi zeep/natriumbicarbonaat (“baking soda”)  minimaliseert dat ook nog de kans op huidirritaties. De was is als die buiten gehangen heeft maar ook als er toch af en toe een droger gebruikt wordt op dagen dat het amper droogt, in alle gevallen super zacht.

Dit resultaat is verkregen ZONDER het gebruik van een wasverzachter, wat ook weer een extra reductie betekent mbt de kans op huidirritaties e.d. en ook duurzamer is.

Op internet zijn er veel recepten obv van Marseille- of Aleppozeep te vinden. De laatste bevat geen palmolie wat weer meer duurzaam is. Maar er wordt ook “Marseille Olive” (oa bij D&K)) verkocht en die is ook OK, die bevat geen palmolie.

Hoeveel is er per wasbeurt nodig? Voor onze wasmachine is dat ca  35 ml, wat we afmeten in een klein bakje. Voor geïnteresseerden: Het zeepgehalte is maar 1,6 gewichts-% dus een hele was wordt in feite gedaan met maar ca 0,56 gram zeep die dus in die 35 ml vloeibaar wasmiddel zit.

Onze 2 recepten:

• Voor de kleurwas: 80 gram Aleppozeep op 5 liter water. Kosten <1 cent per wasbeurt…
  • Voor de witte was: 80 gram Aleppozeep + 40 gram baking soda op 5 liter water. Extra kosten sterk afhankelijk van prijs van baking soda, maar het is nog steeds een centen kwestie, ca 10 cent per wasbeurt…of nog goedkoper als u de baking soda nog goedkoper kunt krijgen.

We doen nog maar zelden een voorwas meer, dus ook hele was duurt minder lang en er wordt dus zowel minder energie als minder water verbruikt door deze zelfgemaakte vloeibare wasmiddel te gebruiken, dus dat is nog een extra duurzaamheid bijdrage. Ontkomt u soms niet aan een voorwas en is uw wasmachine niet geschikt om dit vloeibare wasmiddel als toe te voegen, dan zal er in die enkele gevallen die voorwas apart gedaan moeten worden.

We bewaren de wasmiddelen dus in flessen die telkens kunnen hergebruiken, wat ook duurzaam is.

Mijn eega draait de hand als het ware er niet voor om, om dit even rustig te maken. Maak het inderdaad rustig, zodat het niet over de rand van de pan schuimt. 

Recepten zijn er plenty hoe het praktisch gaat, die uit de onderstaande weblink is vergelijkbaar met zoals het hier gebeurt.
Op basis van dergelijke recepten zijn er ook andere thuishulp schoonmaak middelen van te maken, met weinig Googlen is dat eenvoudig te vinden.

Algemene werkwijze weblink.

Samengevat obv onze en diverse online gebruikers ervaringen:

• Veel duurzamer op meerdere punten dan de veel gebruikte wasmachine wasmiddelen uit de winkel: type zeep, geen additieven/geurstoffen/geen voorwas meer nodig/geen wasverzachter meer nodig/veel minder verpakkingsafval (ben vast iets vergeten) 
  • Geen of een veel kleinere kans op huidirritaties e.d. 
  • Het is heel erg goedkoop, super goedkoop voor de kleurwas, goedkoop voor de kookwas.
  • De was wordt echt schoon en is fris en zacht, tevreden gebruikers dus!
  • Last but not least: Men kan zelf met veel plezier weer een nuttige bijdrage leveren aan de duurzaamheid.

Reageer