Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Espressomachines - beste uit de test?

• 25 oktober 2017
  • 8 reacties
  • 2147 Bekeken

Ik ben vele jaren lid van de bond en lees ook de Consumentengids. Over één ding verbaas ik mij soms zeer: de testresultaten. Neem nou de test over espressoapparaten. Wat wil je met zo'n apparaat? Een lekkere espresso maken. Welk apparaat is in de categorie halfautomaat de 'beste uit de test'? De Solis 115 Grind & Infuse Pro, die voor de beoordeling van de kwaliteit van espresso de kwalificatie 'zwak' krijgt (5,8). De beste uit de test?! Het is op dit punt de slechtste uit de test! Wat kan het mij schelen als het apparaat op andere onderdelen voldoende, goed of zeer scoort als het primaire doel ervan – een goede espresso zetten – niet gehaald wordt, ja zelfs het laagste oordeel krijgt?
Mijn voorstel: een product kan nooit beste uit de test worden als het primaire doel ervan een onvoldoende scoort.

8 reacties

Reputatie 2
@T. Guiking Dank voor dit voorstel. Ik kan gelukkig melden dat we nu heel druk zijn met het finetunen van onze smaaktest espresso. In de toekomst zullen meer gewicht toekennen aan dit testoordeel. Daardoor zal een zwak oordeel op dit punt beter doorwerken in het eindoordeel.

Maar de 5,8 voor smaak bij een Beste uit de Test blijft een opvallende score. Twee dingen wil ik daar graag over kwijt. Ten eerste is een 5,8 (hoe mager ook) toch een voldoende. Dus geen reden om een apparaat (echt) te ' straffen' . En, ten tweede, gaat het hier om een halfautomaat. Bij een halfautomaat is de koffie veel meer te optimaliseren dan bij bijvoorbeeld een volautomaat. Je kunt spelen met de hoeveelheid koffie, de kracht waarmee de koffie is aangestampt en de doorlooptijd. Wij hebben bij de test de aanbevelingen in de handleiding aangehouden, het resultaat was een zwakke espresso. Maar deze machine heeft alle voorwaarden om een goede espresso te zetten. Waaronder een van de belangrijkste: een uitstekende temperatuur.
Badge
Als jullie nu zo met jullie TEST-Resultaten omgaan vraag ik mij ernstig af waarvoor ik al sinds 1973 lid van jullie Consumentenbond ben?
Reputatie 7
Uit mijn Bosch komt een redelijke espresso maar ik heb p liever gewone koffie. Espresso,lijkt sterker maar er zit minder cafeïne in omdat het heel snel doorloopt. Je wordt er dus niet wakkerder van.
Badge
Mevrouw Jones, het is heel simpel, Espresso moet worden gemaakt van een DUBBELE hoeveelheid koffie, maar het water moet er als het ware erdoorheen stomen onder hoge druk in kleine hoeveelheden, daardoor duurt Espresso ook altijd langer om te zetten. Er zijn maar enkele goede Espressoapparaten die het water eerst aan de kook(stoom) brengen en wat er daarna als stoom uitkomt moet dan door de koffie, dit is een proces wat altijd minimaal 3 x zo lang duurt, kijk maar eens binnen bij een echte Espressowinkel dan kunt u het met eigen ogen aanschouwen en snapt u het meteen, en dan kunt u ook zien dat die mensen met heel andere apparatuur werken als zo'n Bosch koffiezetter, uiteraard hoeft u zo'n machine niet te kopen, maar deze zijn er ook in kleinere maten en wat mij opvalt die oude apparaten uit de jaren 60 en 70 dat waren de allerbeste en daar heb ik er ook zo één van en hiermee zet u lekkere Espresso. Kijk eens rond op Marktplaats en dan vindt u wellicht nog zo'n degelijk apparaat om alleen maar Espresso te kunnen zetten.
Reputatie 7
@M.J.J. van den Oever , ik zeg ook niet dat mijn apparaat geweldige espresso zet, de smaak is acceptabel, meer niet. Ik heb hem ook niet om espresso te zetten maar om snel een verse bak koffie te hebben. Toch raar dat ik prima slaap na een espresso (na een etentje buiten de deur) en niet na een gewone kop koffie, als ik bij de Urban Espresso, de beste van Rotterdam,espresso bestel, ga ik daar ook niet van stuiteren.
Ik heb behoefte aan meer details betreffende de wijze van testen. Een groen vinkje als beoordeling vind ik prima, maar dan moet ik wel ergens kunnen terugvinden wat dat betekent.
Als voorbeelden noem ik het geluid en de koffietemperatuur. Wij gebruiken deze volautomaten al ruim 20 jaar en kochten de eerste in Zwitserland.

1) Het geproduceerde maalgeluid wordt o.a. veroorzaakt door de constructie van de maler, het gebruik van staal of keramiek voor het wiel en de gebruikte koffie. Dit geluid is een echt belangrijk gebruiksgemak en verschilt enorm per apparaat. hiervan dient u volgens mij het aantal dB te vermelden in uw tests.

2) ook de temperatuur van de geproduceerde espresso is een belangrijk onderdee.Uw vinkje l
Sorry, ik drukte verkeerd. de temperatuur van de geproduceerde espresso kan toch ook gewoon vermeld worden?
Badge +6
Sorry, ik drukte verkeerd. de temperatuur van de geproduceerde espresso kan toch ook gewoon vermeld worden?

Hi @Fv.d. Holst, dank voor je vragen over onze espressomachinetest.

Graag verwijs ik voor je voor meer informatie over deze test naar deze pagina van onze website. Hier staat onder andere aangegeven dat de espresso rond de 67 °C moet zijn in het kopje als deze net uit de machine stroomt.

Je suggestie om ook het aantal dB te vermelden geef ik door aan de verantwoordelijke afdeling.

Reageer