Consumentenbond.nl

Gangbaar uurloon tuinman/hovenier?

• 24 december 2019
  • 32 reacties
  • 1714 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5

Helaas voor mij geen luxeprobleem meer: onderhoud van de tuin. Tuinman/ hovenier vraagt 30 euro per uur. De branche zelf zet dit bedrag veelvuldig op allerlei sites alsof dit de gangbare praktijk is of zo hoort te zijn. Als ik dit vergelijk met wat mensen in de zorg en schoonmaak verdienen: wit minimumloon nog geen 11 euro bruto per uur. Simpel tuinonderhoud is relaxt werk. Ik vind een uurloon van 15 euro, wit of zwart, meer dan genoeg. Wat vinden jullie een redelijk tarief?

32 reacties

QED, als je iemand kunt vinden die het er voor doet ben je klaar. *

*[Off topic gedeelte verwijderd door beheerder]

Reputatie 4
Badge +5

Zodra iemand weigert zijn/ haar kosten te verantwoorden: einde oefening.

Reputatie 4
Badge +5

Inmiddels weet ik hoe het ongeveer zit. Net als al onze hulpen in de huishouding en de mensen die aan huis op onze kinderen passen, geldt hier een gedoogcircuit waarbij het nodige wordt bijverdiend, bijvoorbeeld als aanvulling op de AOW of een veel te karige andere voorziening waar niet goed van rondgekomen kan worden.

Inmiddels mensen gevonden die 15 euro per uur rekenen voor normaal tuinonderhoud. 20 Euro wordt ook nog redelijk gevonden inclusief afschrijving van gereedschap. En natuurlijk exclusief benodigde materialen.

Voor ontwerp en aanleg van een tuin of delen daarvan gelden andere tarieven. 30 tot 45 euro. Meestal wit. Afhankelijk van wat er geboden wordt aan creativiteit (dat vooral) en kwaliteit. En ook weer exclusief materiaalkosten.

Waar het volgens mij hier om gaat is wat over het algemeen nog wordt beschouwd als ‘domestic services’ en wat niet meer. Ik zou zeggen de tuinman wel, de hovenier niet meer.

Reputatie 7
Badge +7

Zullen we weer terug naar het onderwerp gaan, en de reacties constructief en on-topic houden? Dan houden we het hopelijk ook gelijk gezellig. 😉

Reputatie 7
Badge +4

En zo werd het toch nog gezellig. 

Tsja, als je weigert door te gaan op je originele vraag maar wel de hele wereld erbij haalt, dan wordt het vanzelf gezellig. 

En zo werd het toch nog gezellig.

Geen dank, Het blijkt vaak nog een hele opgave mensen van bepaalde ideeën af te brengen als ze  die eenmaal in hun hoofd hebben. Sterker, het blijkt meestal onmogelijk.

Reputatie 4
Badge +5

En zo werd het toch nog gezellig. Meneer Deen, meneer Stroeve, van u worden we geen cent wijzer. Neem vooral het laatste woord. Want dat lijkt nu toch vooral de bedoeling.

Reputatie 7
Badge +4

Meneer Stroeve, u zegt het: even bij de les blijven. Lees uw eigen teksten nog even na. Dan weet u weer waarop gereageerd wordt.

ik heb consequent over je hovenier vraag gereageerd, wat bedoel je precies? volgens mij gooi je algemeenheden en vaagheden in de strijd om je gelijk te benadrukken.

Er zijn trouwens heel wat ZZPers in zorg en schoonmaak. Misschien binnenkort in het middelbaar onderwijs. Mensen die niet langer uitgebuit willen worden door zorg-cowboys en andere boeven.

Blijft het verschil in expertise dat nodig is om bepaald werk goed te kunnen doen en dus een verschil in lonen.

Je gooit wéér loon en gefactureerd tarief op één hoop. Snap je het verschil wel?

Puur nieuwsgierigheid, wat is dan het tarief per uur voor een Zzp'er in de zorg of in het onderwijs dat heb je dan vast wel paraat?

Reputatie 4
Badge +5

Meneer Stroeve, u zegt het: even bij de les blijven. Lees uw eigen teksten nog even na. Dan weet u weer waarop gereageerd wordt.

Reputatie 7
Badge +4

het ging toch over tuinonderhoud? 

#welbijdelesblijven!

Reputatie 4
Badge +5

Er zijn trouwens heel wat ZZPers in zorg en schoonmaak. Misschien binnenkort in het middelbaar onderwijs. Mensen die niet langer uitgebuit willen worden door zorg-cowboys en andere boeven.

Blijft het verschil in expertise dat nodig is om bepaald werk goed te kunnen doen en dus een verschil in lonen.

Reputatie 4
Badge +5

Meneer Stroeve, of dat niet realistisch is waag ik zeer te betwijfelen. De Consumentenbond heeft aanzienlijk meer macht en invloed dan u kennelijk denkt. Wanneer duidelijk wordt hoe de vork in de steel zit met kwaliteit en prijzen, beïnvloedt dat de vraag naar bepaalde producten en diensten. En wat daaraan voorafgaat is bewustwording bij consumenten zoals u en ik. En educatie. De CB kan u helpen met juridisch advies. Waar ik zelf al meerdere keren profijt van heb gehad.

Overigens gaat niets vanzelf. Het is allemaal mensenwerk.

Reputatie 7
Badge +4

samengevat in 1 woord: marktwerking. 

Wij als consument zijn daar bepalend in, als wij niks vragen gaat de prijs vanzelf naar beneden. Geforceerd proberen (evt via de CB) om de aanbod prijzen te laten zakken is niet helemaal (..) realistisch.

Reputatie 4
Badge +5

Ik kom hier op terug als ik meer weet.

Waar het volgens mij om gaat zijn de winstmarges. We weten bijvoorbeeld dat steeds minder winstmarge naar de werknemers gaat en steeds meer naar de werkgevers. Een ratio van 50/50 wordt in elk geval aan werknemerskant als redelijk en billijk gezien. Maar die verhouding wordt steeds schever, waarmee ook de kloof arm/rijk steeds groter wordt. Met marktprijzen is het net zo. Consumenten, zoals wij hier op dit forum, voelen het haarscherp aan wanneer de winstmarges op producten en diensten onredelijk groot zijn.

En dat is wat er volgens mij ook in de tuin aan de hand is. Er klopt iets niet. Ik ervaar bijna dagelijks dat een goede prijs-kwaliteitsverhouding van een product of dienst zoek is. Dus vermoedelijk de winsten onevenredig hoog. Ook en zelfs bij de hovenier. Die vroeger gewoon de tuinman heette.

Schaarste aan bepaalde vaklieden drijft bovendien de prijzen op. Of schaarste aan bepaalde producten. In de ene regio speelt dat sterker dan in andere. Of een grote mate van afhankelijkheid van een product of dienst. Zoals bij medicijnen en de macht van de farmaceuten. Of aan zorgmedewerkers en onderwijzend personeel. Hoe het met de beschikbaarheid van tuinlieden zit weet ik niet. Maar daar speelt vermoedelijk hetzelfde.

Reputatie 7
Badge +4

Het is dus een samengestelde prijs van uurloon en bijkomende kosten. Ik wil die wel eens gescheiden opgevoerd zien.

ik ben steeds meer benieuwd naar het antwoord dat je krijgt als je dit vraagt aan hovenier. Want dat moet je gewoon doen.

Reputatie 4
Badge +3

Mijn autodealer zit al op ruim 80 euro incl btw  

Hovenier voor 30 is echt goedkoop.

Reputatie 4
Badge +5

Er is zeker verschil tussen zelfstandig en loondienst. Er is ook een verschil in het soort werk dat gedaan wordt. Het ontwerpen en aanleggen van een tuin is van een andere orde dan het betrekkelijk eenvoudige periodieke onderhoud. Dan zijn er nog de materialen en het gereedschap. Schaf je die zelf aan of niet. Het afvoeren van groenafval, doe je dat zelf of niet. Gewoon tuinafval kan in de groene bak.

Het is dus een samengestelde prijs van uurloon en bijkomende kosten. Ik wil die wel eens gescheiden opgevoerd zien.

Reputatie 2
Badge +3

Appels en peren, toch wel. Een medewerker van het hoveniersbedrijf zal gewoon een bruto uurloon krijgen in dezelfde orde van grootte als een schoonmaker of een medewerker ‘in de zorg’.

Reputatie 5
Badge +4

@A. Deen Of moet ik i.p.v. lang zoeken, ver genoeg zoeken?:sunglasses:

Ik vraag me ook af wat het btw-tarief voor hovenierswerk is. Ik kon het niet vinden. 9% of gewoon 21%?

Dit valt onder het hoge btw tarief, dus 21%. Ik betaal € 41,50 per uur per man excl. btw en excl. afvoer groenafval. Ik hoor dus graag waar ik die hovenier van € 30,- kan vinden.

Het schijnt zelfs voor €15 te kunnen 🤭 als je maar lang genoeg zoekt.

Reputatie 7
Badge +4

ik ben best benieuwd wat je uiteindelijk gaat betalen, meld je dat even terug?

Reputatie 5
Badge +4

Ik vraag me ook af wat het btw-tarief voor hovenierswerk is. Ik kon het niet vinden. 9% of gewoon 21%?

Dit valt onder het hoge btw tarief, dus 21%. Ik betaal € 41,50 per uur per man excl. btw en excl. afvoer groenafval. Ik hoor dus graag waar ik die hovenier van € 30,- kan vinden.

Reputatie 4
Badge +5

Dat zei u al meneer Deen. I hear you...:wink:

Het monopolie van tuinmannen en hoveniers 🤭 Nogmaals als u iemand vindt die het wil doen voor wat u wil betalen hebt u een deal en anders niet.

Reageer