Consumentenbond.nl

Garantie op installatie kookplaat

• 16 januari 2021
  • 11 reacties
  • 342 Bekeken

Goedenavond,

In april is bij ons een AEG inductiekookplaat geïnstalleerd door een bevoegd installateur (ingehuurd door de partij waar wij de kookplaat hebben aangeschaft). Mid december stopte de kookplaat er ineens mee, we hadden nog wel stroom, maar ging direct weer uit. Er is toen een monteur van AEG gekomen (via de partij waar wij gekocht hadden) om de kookplaat te maken. De AEG monteur constateerde een installatiefout, de bedrading was niet goed vastgemaakt. 

We hebben de verkoper gecontact en die schuift het af op de installateur en de installateur geeft aan maar 3 maanden garantie te geven op installatie, omdat we de kookplaat tussentijds zelf los kunnen hebben gemaakt. Mijn vraag is hoe reeel is dit? Want een kookplaat maakt denk ik toch niemand zelf zomaar los. Dat is krachtstroom dat zit ergens onder je aanrecht… Staat zij in hun recht? DAnk!

11 reacties

Je schrijft zelf dat de installateur is “ingehuurd door de partij waar wij de kookplaat hebben aangeschaft”. Dan is het niet jullie installateur en hebben jullie juridisch niets met de installateur te maken maar uitsluitend met degene waar jullie de plaat plus installatie hebben aangeschaft.

Dat je als consument gaat rommelen aan de krachtstroonmaansluiting kan, maar lijkt me wel erg vreemd.

Reputatie 7
Badge +6

Dat je als consument gaat rommelen aan de krachtstroonmaansluiting kan, maar lijkt me wel erg vreemd.

Sinds 1992 is de zelfdoenersregeling ingevoerd. Sindsdien mag iedereen alles doen aan de elektriciteit van zijn huis inclusief het zelf aanleggen van de meterkast. Een “krachtstroomaansluiting” is slechts een 3-fasen aansluiting. Dan zitten er drie bruine draden waarop per stuk een 16A zekering op zit. In de rest van je huis zit er overal maar één bruine draad met een 16A of kleinere zekering naargelang de berekening. Of je nou drie keer na elkaar een bruine draad aansluit of drie keer tegelijk in de tijd, wat is daar nou het bijzondere verschil in dat een consument dat niet zou mogen doen?

Dank voor het college Jan. Nu het vragenuurtje. Als er drie bruine draden zitten hoe moet je dan uitmaken welke waar aangeschreofd moet worden? En als het niet uitmaakt, hoe kan Van de Wiel's kookplaat er dan van kapot gaan?

Reputatie 7
Badge +6

@Harrie LPP, dank je wel voor je antwoord. Achter het aanrechtblok zit een perilex leiding voor de kookplaat, een groot stekkerblok met vijf pinnen, een pin voor aarding, drie pinnen voor de bruine draden ingeval 3-fasen en 1 voor de blauwe nuldraad. Het wijst zichzelf uit. Er zit altijd een montage instructie bij. Maak gewoon eens zo'n stekkerblok open en zie wat je krijgt. Een spanningszoeker-schroevendraaier gebruiken. Al die twijfels die jij hebt zijn nooit nodig! 

Alles is gemakkelijk als je weet hoe het moet, want dan weet je dat je genoeg weet. Als je het niet weet is het grootste probleem dat je niet weet of je genoeg weet.

Mooiste voorbeeld is de website van de belastingdienst. Op elke pagina die je een antwoord geeft op een vraag staan minimaal 2 links naar "lees deze pagina ook”, waardoor het aantal vragen dat je hebt binnen luttele minuten oploopt van 1 naar 1024.

Reputatie 7
Badge +6

Al doende leert men!

De zekering is voor als twee verschillende draden elkaar aanraken. Dan hoor je een tik on de meterkast en valt de stroom uit.

De aardlekschakelaar is voor als iemand met z'n vingers de stroomdraad aanraakt. Heeft die schoenen aan dan hoor je alleen iemand au roepen. Staat die met blote voeten op een tegelvloer dan hoor je een tik in de meterkast en verder is het stil. Dan gauw gaan kijken en zonodig 112 bellen. 

Het gaat er niet om hoe 'reëel dat is’: het gaat er om dat die lieden jullie zonder spoor van bewijs van kwade trouw beschuldigen: Geen zinnig mens gaat ‘voor de hobby’ even aan die draden lopen klooien en jullie daar van beschuldigen is een flinke rode vlag.

Verder is het denk ik zo dat jullie partij uitsluitend de verkoper moet zijn: via die hebben jullie alles geregeld: jullie moeten helemaal niet zelf met die installateur communiceren. Ik zou een brief op poten schrijven dat dit geen manier van doen is, en geen reklame voor een betrouwbare bedrijfsvoering als een door hen ingehuurde installateur met modder gaat gooien.

Dank voor de reacties! Het contact loopt voor ons met de verkopende partij, maar zij sturen dus soort van door wat zij van installerende partij terug krijgen. Ik ga er nog eens achteraan en hopelijk kom ik verder!

Helemaal met Ronald eens. Als leek moet je je binnen de garantietermijn verre van alles wat technisch is houden, behalve wat in de gebruikershandleiding staat natuurlijk, en daar staat vast in dat je alleen een bevoegd persoon mag laten rommelen met draden en zo en dat ben je zelf niet. Het maakt ook niet uit wat de ene monteur over de andere zegt. Draden? Krachtstroom? Wat is dat? Hij doet het niet meer, daar gaat het om. Als ik een brief zou schrijven zou ik ook alles wat technisch is weglaten, dat kan alleen maar tegen je gebruikt worden.

Ik zie een hele discussie over kleuren en volgorde.

Maar niet goed vastgemaakt, is een veel voorkomende fout.
Ook bij vakmensen die er even niet met de gedachte bij zijn.
Dan gaat de bedrading na een tijdje los zitten en verbrand.
Dat kan meerdere oorzaken hebben.
Omdat een fornuis veel vermogen nodig heeft, is een klein foutje fataal.
Was dit het geval?

Het verslag van AEG is ook van belang, als je het op de verkoper wilt verhalen.
Omdat de verkoper de installateur ingehuurd heeft, is de verkoper verantwoordelijk.

Lang niet alle Perilex aansluitingen zijn gelijk.
Om het nog lastiger te maken, zijn er ook 2 soorten stekkers.
Bij 1 fase, gebruiken ze 2 blauwe en 2 bruine draden.
Bij meer fasen heb je maar 1 blauwe draad.
En in het snoer van een moderne kookplaat kun je dan blauw,bruin,zwart,grijs,geel/groen tegenkomen.
Hier kun je dus ook fouten mee maken.

Badge +8

Hi @F.S. van de Wiel, als lid van de Consumentenbond met een Volledig & Vetrouwd of Geld & Recht abonnement, kun je deze kwestie ook voorleggen aan mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 9 en 18.00 uur via 070 445 45 45. Hou je ons hier op de hoogte van de ontwikkelingen?

Reageer