Gebruik je thuis een wonderspons?

• 9 February 2017
  • 13 reacties
  • 89251 Bekeken

Ik ben fan van "wondersponzen", oftewel sponzen gemaakt van melamine schuim. Het zijn een soort schuursponsjes waar je bepaalde dingen heel goed mee schoon kunt maken. Je moet er wel voorzichtig mee zijn, want je schuurt gemakkelijk verf van een oppervlak, en ze slijten heel snel. Maar verder een prima product, vind ik.

Ik vraag me wel altijd af waar je ze het beste kunt kopen, en of bepaalde merken langer meegaan dan andere. Niet geheel onzelfzuchtig dacht ik: ik ga het eens onderzoeken. Binnenkort in de Consumentengids dus een kleine vergelijking van wondersponzen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. Gebruiken jullie wondersponzen? Waarvoor wel en waarvoor juist niet? heb je nog handige tips voor het gebruik? En waar koop je ze?

13 reacties

De wonderspons schuurt inderdaad ook een beetje het oppervlak weg.

Op nieuwe spullen zou ik de wonderspons dus ook niet uitproberen, maar mijn

15 oude kunststof tuinstoelen knappen er echt van op! Een beetje water toevoegen en dan afsponzen.
mooi produkt, werkt prima ook voor auto velgen.

In Belgie heet het Wondergom, gumt inderdaad en slijt terwijl je ermee werkt. Niet op de autolak, maar proma voor leer (bankstel) muren (kinder creativiteit) en met name kunststof.

Wij verkopen ze bij Ferry Clean al jaren. Maar nog niet ECHT bij groot publiek bekend... dat is jammer hahaha ��

De wonderspons schuurt inderdaad ook een beetje het oppervlak weg.

Op nieuwe spullen zou ik de wonderspons dus ook niet uitproberen, maar mijn

15 oude kunststof tuinstoelen knappen er echt van op! Een beetje water toevoegen en dan afsponzen.

Geplaatst door L.C.M. van der Zanden op Feb 9, 2017.
Wij gebruiken al jaren een wonderspons. Het is waar, dat je er heel voorzichtig mee moet werken, want ze brokkelen snel. Ze maken zo goed schoon, dat is niet normaal en dat alleen door ze met schoon water alleen maar vochtig te maken. Je kunt ze op elke ondergrond gebruiken. Bij Action kun je ze kopen in een pak van 10 stuks en heten daar "vlekken sponsjes" merk is Una.
Ik gebruik de wonderspons van de action. Vet en aanslag verdwijnen als sneeuw voor de zon. Ik kwam er te laat achter dat hij ook de verf op deuren dof maakt. Bij gebruik let ik wel op of de spons niet meer verwijderd dan ik wil.
Badge +1
Ik ben ook fan van de wonderspons. Je verwijdert er perfect thee-aanslag mee en mijn grote glazen windglazen worden weer blinkend schoon. Mijn afzuigkap, roestvrijstalen aanrecht en spoelbak glimmen weer als nieuw. Ze slijten inderdaad wel snel; ik heb ze gekocht bij de Aldi, de Acion en in Spanje waar ze ook verkrijgbaar zijn bij de Mercadonna.
koop ze bij de Action, jammer dat ze zo snel brokkelen maar werken zeer goed, vooral op roestvrijstaal, ook mijn pannen zijn ervan opgeknapt,meer glans en vlekvrij.
Heb het twee keer geprobeerd. Viel me errug tegen. niks wonder. Gebruik liever een microvezeldoekje en / of een houten spateltje. Cocktailprikkers werken ook heel goed en beschadigen niet het oppervlak.
Ja, een bijzonder schoonmaakproduct, onder meer tegen hardnekkige vlekken zoals strepen van schoenzolen op lichte traptreden en potloodstrepen op allerlei harde materialen. Ik moet het nog testen op onze lichte kunststof kozijnen, maar denk dat het daarop ook prima werkt. Wel voldoende water erbij om het schuren te beperken.
Als ik al die reacties lees, lijkt het mij nogal riskant voor je spullen om zo'n wonderspons te gebruiken. Ik zweer bij microvezeldoekjes, die volgens mij hetzelfde resultaat bereiken; ook met alleen water.
Heb deze sponsjes een keer bij Aldi gekocht. Later eens een keertje gebruikt in de keuken. Kunststof oppervlak van de witte kastjes.

Voorheen schoongemaakt met ontvetter Helaas kan het oppervlak van de kastjes daar niet zo goed tegen.

Dus uit nieuwsgierigheid die sponsjes eens gebruikt. Whooo! Wat gebeurt hier... Hagelwit resultaat.

Wel bewerkelijk en ga de sponsjes slijten stevig. Aan de andere kant, geen chemicaliën die het lamineer van de kastjes aantast.

Weet niet hoe het werkt, lekker belangrijk, het werkt prima!
Hygiëne ...

Wonderspons is niet hetzelfde als schuurspons, maar tòch ... een waarschuwing HIER

Hygiëne ...

Wonderspons is niet hetzelfde als schuurspons, maar tòch ... een waarschuwing HIER

Geplaatst door hänschen klein op Aug 11, 2017.

Ja, die waarschuwing heb ik ook gelezen. Had ik dus al heel lang ziek moeten wezen, want ik gebruik wel schuursponsjes in de keuken voor pannen en voor de gootsteen. Al zo lang ze er zijn, misscien wel 40 jaar. Mijn was doe ik op 40 graden (de 'vieze' was, werkdoekjes, sponsjes, onderbroeken, lakentjes van het hondenbed en zo) want dat was beter voor het milieu. Mijn eigen beddegoed, handdoeken en lichte kleding gaat op 30 graden. De donkere was ook 30 graden. Nog steeds verkeer ik in goede gezondheid. Blijkbaar zijn die bacteriën niet zo heel kwaadaardig ...

Reageer