Consumentenbond.nl

Geeft mijn beddenspeciaalzaak een redelijk coulance aanbod ter vervanging van defecte designlampje?

• 10 april 2018
  • 7 reacties
  • 326 Bekeken

7 jaar geleden kochten we een nieuw tweepersoonsbed met bijbehorende leeslampjes. Deze lampjes zijn qua uitvoering vrij eenvoudig, een buigbare spiraalarm en een kop met 3 LED-lampjes. Toch waren ze niet goedkoop: EUR 425,00 per stuk, maar ze hoorden bij het design van het bed.
één lamp heeft sinds kort kuren:
het licht knippert met een hoge frequentie (probleem met trafo?) en één van de drie LEDjes is uitgevallen. Nu hebben de leeslampjes niet veel te lijden en LEDs gaan volgens mij ontzettend lang mee. Ik vind dus eigenlijk dat gezien de hoge aanschafprijs dat de lamp wel wat langer had mogen meegaan zonder storing of defect.

Na retourneren van de lamp naar de beddenspeciaalzaak, met verzoek of dit gerepareerd kan worden, krijgen we als aanbod dat we uit coulance voor EUR 165,00 een nieuwe kunnen krijgen. Er wordt niet vermeld of de lamp gerepareerd kan worden of niet, dus ik weet niet of dat onderzocht is.
Mijn voorkeur heeft reparatie (bij voorkeur kosteloos) en ik vind EUR 165,00 nog best veel geld. Ook uit hergebruikoogpunt hoef ik niet direct iets nieuws.
Ik ga nog in gesprek met de zaak om te kijken of het niet alsnog kan worden gerepareerd, maar mocht dat niet kunnen: is dit aanbod van EUR 165,00 voor een nieuwe lamp redelijk?

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Whoow, 850 Euro voor twee relatief eenvoudige leeslampjes? 🤤😥
Dat lijkt mij wel heel erg veel geld. 🤔
Ik kan mij voorstellen dat u gevoelsmatig wel vindt dat u recht heeft op een oplossing maar 7 jaar is best lang dus ik vermoed dat kosteloze reparatie niet uitgevoerd zal worden. Misschien kunt u eens uitzoeken wat zulke lampjes ergens anders kosten of wat de prijs van vergelijkbare modellen daar is. En indien dan blijkt dat u eigenlijk veel te veel betaald heeft zou ik de verkoper daarmee confronteren in de hoop dat zij zich gedwongen voelen u naar tevredenheid te helpen.
Ik denk dat gratis reparatie na 7 jaar niet heel erg realistisch is ondanks dat de prijs van de lamp aan de erg hoge kant was. Dat zegt echter helemaal niks over kwaliteit en dus levensduur.
Vaak genoeg meegemaakt dat zogenaamde design lampen niet heel lang mee gaan, en 7 jaar geleden was LED echt nog niet standaard.

Of 165 euro voor een vervangende lamp redelijk is kan ik niet beoordelen. Ikea heeft ook designlampen en die zijn vaak veel goedkoper. Maar ja dan moet het wel passen bij wat je hebt en dat is maar net de vraag. Dus vind je zelf dat 165 euro een goede prijs is voor de lamp die past bij je slaapkamer ?
Reputatie 6
Badge +6
Hoi @JurgenJ ,

Bedankt van je vraag en welkom terug op het forum 😉, Zoals je leest uit de reacties van @Ekokok en @Fred B. is het inderdaad een lastige situatie. Een set lampen voor 850,- is natuurlijk een behoorlijk bedrag en ik begrijp dan ook dat je zou willen weten wat jouw rechten zijn als consument.

Ik zie dat je lid bent. Mocht je willen, dan kan ik in orde maken dat één van mijn collega's van het Adviesteam contact met je zoekt om de situatie te bespreken. Je kan me altijd via een privebericht of via een mail ( community@consumentenbond.nl) jouw gegevens doorsturen, dan zorg ik dat een collega contact met je zoekt.
Dank voor jullie reacties en meedenken, ik ga nog even op zoek naar of ik vergelijkbare lampen kan vinden. @Niels Kamper Afhankelijk van wat dat oplevert, bekijk ik even of ik van je aanbod gebruik maak, maar dank in ieder geval

groet
Jurgen
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad extreem duur , maar mogelijk verklaarbaar omdat het design was en de begintijd van de LED als gebruik voor lampen in huis . De uitvinding zelf ( Light Emitting Diode ) is al oud en werd voor andere doeleinden gebruikt. Als alle lampen knipperen zou ik de trafo verdenken , dus dat zal het niet zijn. Dus probeer in een speciaalzaak losse lampje te vinden zoals hierboven ook geadviseerd . Probeer eerst eentje waarbij je moet oppassen dat model , voltage en wattage eender zijn. Als het werkt en goed doet kun je een paar extra kopen . De kans is groot dat de anderen ook tegen het eind van de levensduur aanlopen. De LED lampen van nu zijn denk ik beter en zullen langer meegaan.
nog even ter aanvulling, na jullie reacties op de hoge aanschafprijs begon ik toch te twijfelen, en heb het nog even opgezocht, het blijkt dat 425 EUR niet per stuk maar voor beide lampen samen, nog steeds geen koopje maar minder dramstisch.... dan is het zo'n 212 per stuk plaatst het aanbod van 165 weer in een iets ander licht.....
Reputatie 7
Badge +6
Zeker , maar nog steeds duur als je voor pakweg een tientje een lampje kunt kopen en het weer werkt.

Reageer