Consumentenbond.nl
gratis artikel

Groene voornemens: heb jij ze?

• 23 december 2020
  • 42 reacties
  • 2711 Bekeken
Groene voornemens: heb jij ze?
Badge +8
  • Moderator
  • 1794 reacties

Ben je van plan om in 2021 duurzamer te gaan leven? Dan hebben wij een paar handige tips voor je. Wat dacht je bijvoorbeeld van een compost- of wormenbak? Of radiatorfolie?

Bekijk meer duurzame tips in dit gratis artikel uit de Consumentengids van januari 2021.

Heb jij groene voornemens? Of tips om duurzamer te leven? Praat mee!

42 reacties

Geen groene voornemens.

Mijn hele leven reeds groener dan gras.

Tip: sober en eenvoudig leven. Ook goed voor de gezondheid.

Veel groener zal ik niet worden in 2021.
Het pak met chocoladedrank poeder dat 25 jaar over datum is, is eindelijk op.
Project nieuwe inregelbare thermostaatkranen moet nog.
Dat is ook nodig vanwege de ouderdom van de huidige kranen.
En de verwarming heel erg laag houden, doe ik al jaren.
Restjes voer heb ik zelden. Ik bereid niet meer dat ik ga op eten.

En de verwarming heel erg laag houden, doe ik al jaren.

Schijnt ook goed te zijn voor de hersenen.

Reputatie 7
Badge +6

Veel groene voornemens heb ik een paar jaar geleden al uitgevoerd . Vooral degene die niet te fors in de papieren liepen en wel flink effect hadden . De rest blijft om meerdere redenen nog even op het verlanglijstje. 

Reputatie 3
Badge +2

In de afgelopen jaren hebben we al het e.e.a. gerealiseerd om ons energieverbruik te verminderen. Reeds gerealiseerd zijn:

1. - 12 Zonnepanelen
  2. - HR CV-ketel om zo min mogelijk gas te kunnen stoken.
  3. - Alle aan/uit radiatorkranen vervangen door thermostatische radiatorkranen
  4. - Honeywell EvoHome zoneverwarming
  5. - Aanvoertemperatuur van CV van 70 °C naar 53 °C.
  6. - Temperatuur een graadje lager
  7. - HR++ glas in de keuken

Onze woning is door deze energiebesparende maatregelen van Energielabel C naar B gegaan. Netto elektriciteitsverbruik is < 0. Besparing op gas: ca. 30%.

Voor aankomend jaar op de kalender:

1. - HR++ glas in de woonkamer
  2. - Meer groente uit eigen tuin
  3. - En natuurlijk, zoals altijd het woon-werkverkeer zoveel als mogelijk  op de fiets! (Goed voor het milieu, de portemonnee en de gezondheid).
  4. - De auto laten staan indien niet echt nodig.
Reputatie 7
Badge +6

Hellup! Ik heb hulp nodig! Ik heb liggen suffen. Mijn vrouw zag het, heb jij je Energielabel al aangevraagd?  Dus ik ga lezen, joh, dat moet je voor 1 januari 2021 doen. Dan kan het nog gewoon op de bestaande manier en kost het je een paar tientjes. Na 1 januari gaat er iemand naar je huis moeten komen om alles te meten en te kijken en hij schrijft een vette rekening. 

Ik zit te stoeien met deze website. Op deze website kan je koekeloeren of je buurman al wel een energielabel heeft. Potjandorie, in m’n straat zijn er maar drie die ‘m niet hebben waaronder ikke. 

Dus nou is mijn goede voornemen voor 1 januari op internet die aanvraag nog ingediend te krijgen. Ik moet bewijs leveren, daar is hulp voor nodig. Waar is die nota van de vloerisolatie, en de dubbele HR++ gasgevulde metaalgefoliede beglazing, en die dikke isolatie dakplaten. Ik zit op m’n knietjes in m’n archiefdozen te snuffelen. En morgen komen m’n schoondochters en kleindochters dineren, ik zit echt klem. Hellup. 

Reputatie 7
Badge +6

Hebben we inderdaad meermalen kunnen lezen , dat het volgend flink duurder gaat worden . Hoe duur hangt er van af , met welke keurder je in zee gaat . Vrije marktwerking , he ? Geen ramp als je te laat bent . Dat label is alleen verplicht bij verkoop van het huis . Bovendien , als er in de toekomst wijzigingen optreden , moet er opnieuw gekeurd worden , @Jan . Daarom heb ik het niet gedaan . Als er sprake is van erven is het denk ik niet nodig.

Een veel groener huis wordt lastig hier. PV hebben we hier al voor 100%. De logische stappen voor de verwarming zijn eerst HR++-glas i.p.v. labelloos dubbelglas. Maar helaas is dat oude dubbelglas nog helemaal goed en de kunststof kozijnen onverslijtbaar dus dat lijkt kapitaalvernietiging en daarom is mijn haast maar klein. Daarna komt inpakken van het hele huis, waar ons huis tamelijk ideaal voor is, maar het zou wel vreemd zijn als de buren van de twee-onder-een-kap niet mee willen werken, dat zou de waarde van het huis niet erg ten goede komen. Daarna komt een warmtepompverwarming, maar alleen daarna uiteraard.

Reputatie 7
Badge +6

Wij zitten min of meer met eenzelfde probleem , @Harrie LPP . Gelukkig wel een vrijstaand huis , dus niks met buren te maken . Wegens veel overlast in het verleden willen we nooit meer een flat of rijtjeshuis of twee onder een kap  . Toegegeven , kun je ook goed treffen . Was ons echter niet gegund .

Reputatie 7
Badge +6

Helemaal prima, ieder zijn eigen weg. Ik kreeg alleen vijf jaar geleden die folder dat je een voorlopig geschat energielabel hebt en je een energielabel moet aanvragen. Die is maar tien jaar geldig dus je moet hem dan toch opnieuw aanvragen ook al doe je niks aan je huis. Als je geen energielabel hebt en je wil dan maatregelen nemen om je huis te verbeteren - zoals je misschien van plan bent - dan kom je niet in aanmerking voor subsidie, want je hebt geen definitief energielabel. Je moet eerst een energielabel hebben wil j een subsidieaanvraag kunnen doen. Nu kan je het nog zelf aangeven met nota's en foto's en zo. 

Maar het ging mij om hoe het aan te vragen, niet om het nut of je het wel of niet aanvraagt. Ze werken dan met hele andere begrippen van woonoppervlak, je moet dat dan per verdieping splitsen in gebruiksoppervlakte wonen en overige inpandige ruimte. De meeste mensen laten dan maar een “deskundige expert” komen, maar ik dacht voor ons hier is dat toch peace of cake? Met welke dingetjes kan je bewijzen dat je huis die en die isolatie heeft? Een heleboel mensen zeggen dat ze hun huis “heel goed” hebben geïsoleerd, nou, laat zien dan. Dat is wat je moet doen. Ik hoopte op tips, zelf aanvragen gaat me wel lukken, maar je wil ook een goed label nietwaar? Ik ga anders maar elders kijken. 

Wow, mooie foto, ik denk dat je C of D hebt. Ik heb voorlopige B, en probeer A te krijgen. Afgelopen jaar had ik maar 313m3 aan gasverbruik, en hele winter lekker warm, alle binnendeuren open en zo. Zoiets moet je kunnen laten zien wil je A krijgen. How to bewijzen dat je reflecterende noppenfolie onder je vloerverwarming hebt. De 8cm isolatie onder m'n vloer en spouwmuur is Rc 2,5 en op m'n dak 10cm is Rc 3,0. Je moet een foto maken van de vier reflecties van een vlammetje van je lucifer om te bewijzen of je HR beglazing hebt.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb voorlopig C . Dakisolatie , muurisolatie en dubbel glas . Dat glas kan deels beter en nog geen vloerisolatie.

Reputatie 3
Badge +2

Hierbij nog wat meer informatie waar u misschien uw voordeel mee kunt doen.

Reputatie 7
Badge +7

Ik denk dat ik wat in mijn vermogen ligt, gedaan heb. Uitzonderlijk groen zal ik niet worden. Maar ik ben ook niet links, dus rood, of rechts, blauw, ik denk een beetje in het politieke midden te zitten en hé dat is ook groen. 

Ik heb best het één en ander aan woning isolatie gedaan, spouwmuur isolatie overigens alle muren zijn geïsoleerd, verder vloerisolatie, dubbel HR++ glas, HR CV met slimme meter, waar mogelijk energie besparing, specifieke lampen, LED enz., maar fanatiek zal ik er niet in worden. Zo ga ik niet alle stand-by's van apparatuur afhalen of allerhande zaken ondernemen die ik bij anderen zie, die ook alles bijhouden. Prima, maar ik wil ook nog een beetje leven. Anderzijds zijn er weer allerlei tips of adviezen over o.a. veiligheid, dus ook licht buiten e.d. Je moet een goede keuze maken.

Reputatie 7
Badge +6

@Los_Moros ik was even druk met kerstdiner maar dank je wel voor je link. Die had ik nog niet, mijn goede voornemen is de aanvraag nog op tijd ingediend te hebben, driekwart van de mensen in mijn straat heeft hem in deze decembermaand ook gekregen, en ik heb m'n huis "heel goed" geïsoleerd, ik probeer voor label A, dus ik ga die link ook doorspitten en overnemen wat ik kan gebruiken. Ik heb al foto's van de bouw waar die dingen op staan, mijn hoofd gaat steeds dieper in de oude archiefdozen . . . Ieder z'n kerstfeest!

@L.J.F. de Ruiter leuk je kleurenduiding, ik voel me daar ook bij zitten, niet links dus niet rood, niet rechts dus niet blauw, maar daartussenin en daar is het groen maar dan het christelijke groen. M'n huis is nog van de bouwregels van 1998 en toen was alles Rc 2,5 oftewel vloer, muur en dak 8 cm dikke isolatie, maar ik ben voor m'n dak naar 3.0 gegaan = 10cm dat was maar een pufje duurder. En wat een verademing vergeleken m'n vorige huis want daar was het dak iets van 3cm isolatie. Ongeveer 70% van je warmteverlies gaat door je dak dus we hadden flinke stookkosten toen, rond 3000m3 gas per jaar. Maar in het nieuwe huis krijgen we het al warm genoeg met een houtkachel en was dit jaar op de eindafrekening maar 313 m3 gas.

Het geeft ook aan, als ik m'n dak volgens de huidige regels met Rc op 6,0 had gemaakt kun je makkelijk met een warmtepomp je hele huis warm houden, dan is er geen grote kachel meer nodig.

Reputatie 7
Badge +7

Dank Jan voor de verdere uitleg. Ik denk altijd dat ik maar weinig doe aan isolatie c.q. groene voorzieningen of wat zo “in“ is, klimaat, milieu, duurzaamheid enz. Ik schaam me dan zelfs een beetje. Maar wellicht onbewust zorg ik toch  dat mijn geld niet verloren gaat via dak, schoorsteen of wat dan ook. Want we wonen en leven vooral in de beneden (woon) kamer. Op de eerste verdieping en zolder staat de verwarming nauwelijks aan. Er is wel dubbelglas overal, en diverse isolatie. Maar de woonkamer is boven en onder geïsoleerd, we hebben zelf in het plafond van dat gele spul (glasvezel o.i.d., in elk geval isolatie rollen) aangelegd. Moet ik dan nog voor hoge kosten dak e.d. isoleren ??

Ik heb ook wel gedacht om in plaats van het dak, de zoldervloer te isoleren.
Of de ruimte onder die vloer.
Mijn dakisolatie is nogal primitief. tengels voor de afstand en dan dikke plaat piepschuim er op.
2 spijkers om te voorkomen dat ze vallen.

Reputatie 7
Badge +6

Optimaal isoleren is bij de bouw van een nieuw huis makkelijk . Oudere huizen hebben vaak een mate van isolatie die ook bij na-isoleren niet  , of alleen met hoge kosten gasloos te krijgen zijn . Dan wordt hybride als oplossing genoemd . Dat is ook mijn voornemen met mijn stulpje van 1978 . Wanneer weet ik nog niet . De techniek staat niet stil en mogelijk komen er betere oplossingen . Mijn gasverbruik van +/- 1000 m3 is niet hoog te noemen voor een vrijstaand huis met dit bouwjaar . Ja , het kan beter en tegen sommigen van jullie kan ik nu niet op  . Mijn eerdere groene voornemen om ruim een jaar geleden zonnepanelen te nemen , heeft ons stroomverbruik van 2100 KWh terug gebracht naar 950  KWh  negatief . We verdienen er dus aan , al zal dat komende jaren minder worden met dat gemorrel aan die saldering .

Reputatie 7
Badge +6

Ja dat kan ook heel goed dat je de.verdiepings- of zoldervloer isoleert. Dat heeft hetzelfde effect als het dak isoleren. Voor dit doel liggen die rollen isolatiemateriaal bij de bouwmarkt van 60cm breed en 5 meter lang. Beste is om zo dik mogelijk te nemen, 14 cm of meer. Er zijn ook van die rollen bedoeld voor de onderkant van de begane grondvloer, daar moet die reflectie folie de andere kant op.

Reputatie 7
Badge +6

Dakisolatie zat er al aan de buitenkant , @Jan . Ben super allergisch voor glaswol en steenwol . Daarom voor de zoldervloer piepschuim gebruikt . Benedenvloer is van onderen goed bereikbaar en nog een uit te voeren groen voornemen . 

Dakisolatie zat er al aan de buitenkant , @Jan . Ben super allergisch voor glaswol en steenwol . Daarom voor de zoldervloer piepschuim gebruikt . Benedenvloer is van onderen goed bereikbaar en nog een uit te voeren groen voornemen . 

Dakisolatie van het bouwjaar van jullie huis stelt in deze tijd niet meer zo veel voor. Je ziet hier in de buurt dat men huizen uit die tijd of net wat ouder waar al die tijd weinig aan gedaan is nu juist grondig renoveert door vrijwel het hele dak eraf te halen. Dan komen er isolatieplaten op van zeker 15 centimer dik en nieuwe dakbedekking of pannen. Als de muren ook inmiddels aan schoonmaak of nieuw voegwerk toe zijn is dat ook het moment om het huis in te pakken. In jouw geval is het misschien het slimste om te wachten op groot onderhoud aan die delen van het huis. De kosten die je dan maakt moet je dan nartuurlijk niet helemaal scharen onder "voor het milieu” want het is dan ook voor een groot deel broodnodig onderhoud.
Piepschuim als isolatie is brandgevaarlijk. Ga ik niet doen.

Reputatie 7
Badge +6

Ik lees vanochtend op de NOS-app dat het aantal aanvragen om een energielabel is opgelopen van 20.000 in januari tot 100.000 in november. Volgens m'n rekenmachine zijn dit jaar dus 765.000 mensen vlotter dan ik. Driekwart van de mensen in mijn straat hebben hem afgelopen kwartaal ook aangevraagd. Die van mij kan er dan nog wel bij, ook al is het tussen Kerst en Oud&Nieuw. Ik doe een race tegen de tijd. Dat is mijn goede voornemen deze kerstdagen voor het nieuwe jaar! 

Met de Rc waarde kan je heel makkelijk het warmteverlies door je gevelmuur in Watt uitrekenen. Mijn kleinzoon van 10 kan het al. Je neemt Rtotaal = Rc + 0,17 overgangscoëfficient in m2K/W. Warmteverlies in Watt is de U-waarde x aantal m2 x aantal °C temperatuurverschil tussen binnen en buiten. De U-waarde is 1/Rtotaal in W/m2K. Die K is Kelvin oftewel aantal °C temperatuurverschil. Het aantal Watt dat eruit komt deel je door 1000 en heb je kiloWatt kW. Energieverlies oftewel wat je bij moet stoken = kW x uren = kWh.

Met de Rc waarde kan je heel makkelijk het warmteverlies door je gevelmuur in Watt uitrekenen.

Dat is het gemakkelijke deel. Het glas is ook makkelijk. De kozijnen zijn moeilijker want kozijnen zijn verschillend. Het dak en de vloer zijn lastiger. Vervelend wordt het pas als je moet gaan berekenen in hoeverre de aansluitingen niet lekken en of de bouwvakkers die ooit de muren geïsoleerd en de ramen geplaatst hebben het zich  gemakkelijk hebben gemaakt en de platen met spleten ertussen hebben geplaatst en dat soort grapjes. Een kleine spleet kan al een grote plaat isolatie volkomen nutteloos maken. Glas- en steenwol willen ook wel uitzakken. Bij ons eigen huis - een twee onder een kap - vermoed ik ergens dat er een flink warmtelek is omdat de muur tussen de huizen niet met isolatiemateriaal gevuld is en er daardoor een forse convectie is in die spouw die warmte van de kamer transporteert naar boven, waar we er weinig aan hebben. Ook vermoed ik dat spouw bij de aansluitng van muren en dak bij de dakgoot deels gewoon open is, maar wat ik niet kan zien.

Badge

mijn groene voornemen is om dit jaar zoveel mogelijk van mijn moestuin te leven en mijn huis te isoleren 

dus woon je in delfzijl en denk jij dat je wat hebt voor mijn moestuin mag je altijd een pb sturen 

mvg anton 

Badge +1

Nog duurzamer? Dat gaat niet lukken. Mijn woning 700 kuub is dubbelglas, zijmuur geïsoleerd (100 m2) in 2019 en de rest is in mijn spilt level zinloos. Ik heb label C

Reputatie 7
Badge +6

Joehoe, mijn hoofd is weer uit de archiefdozen, ik kan weer een beetje tot leven komen. Van alle bewijzen een pdf gemaakt, je mag per onderdeel maar drie bestanden uploaden en ze moeten minder zijn dan 10 Mb per stuk. Hoe krijg je een pdf-file van heel veel Mb's terug naar onder de 10 Mb (niet allemaal in de rij staan, is al gelukt).

Dus toen begon ik in te vullen. Mijn stulpje is van 2000-2005 (al weer zo'n onduidelijke vraag, mijn stulpje is gebouwd van 1998-2000 en de oplevering was in 2000, maar goed), dus dan is de redenering dat toen de isolatie-eisen zus en zo waren, anders geen bouwvergunning, dus dan krijg je voorlopig label B. Denk je dat je beter hebt dan label B, nou bewijs dat dan maar. Dus als ik de vragen begin te antwoorden en ze mijn woning hebben gevonden in de catacomben van de archieven van de overheid, staat die automatisch al op B. En bij de derde vraag, hoe is je slaapkamer, heb je daar dubbel glas of HR glas. Ja jeetje wat een vraag. Joh, het prijsverschil was toen misschien een guldens tientje per ruit, joh, je laat die glasboer toch geen moeilijke offerte maken, hup hele huis overal zelfde glas. En wat gebeurt toen ik op dat knopje van HR-glas in de slaapkamer drukte? ik kreeg meteen energielabel A vanaf daar. 

Dus iemand doet een dansje hier. In de rechterbovenhoek van je aanvraag staat het, dat is dan dus voorlopige A. Het staat in de rechterbovenhoek, ik heb m'n straatnaam groen gemaakt.

Mijn goede voornemen is dus in de week tussen kerst en oud&nieuw nog een aanvraag voor een definitief energielabel ingediend te krijgen. Het is gelukt en betaald!

Reageer