Consumentenbond.nl
gratis artikel

Groene voornemens: heb jij ze?

• 23 december 2020
  • 42 reacties
  • 2711 Bekeken
Groene voornemens: heb jij ze?

Toon eerste bericht

42 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Beste @Anton Heidebrink ik wordt geraakt door je bericht. Delfzijl ken ik vooral van het grote windmolenpark op zee. Niet dat Delfzijl daar mee te maken heeft, maar al die energieboeren maken dikke reclame met de groene energie van dat windmolenpark zodat iedereen een energiecontract bij hun afsluit want groene energie. Maar er was laatst op tv een van onze ministers, die had een dikke vette deal gesloten met Google en Microsoft. Alle energie van de Hollandse windjes en stormpjes, dus alles wat onder groene energie verstaan kan worden afkomstig van de grote windmolenparken, is toen met een pennenstreek goedkoop verkocht aan die twee grote Giga Bedrijven om er joekels van datacentra mee te bouwen voor The Cloud op internet. En een van die Datacentra (een megastal vol met draaiende SSD schijven in Raid) staat vlak bij Delfzijl. Daar zei toen iedereen dankjewel goegel voor al die werkgelegenheid. Maar niets verkeerds over Delfzijl hoor!

Wij doen hier ook veel moestuinen. Ik was wel eens in Zuid-Amerika en toen dacht ik, wat zou er van daar kunnen groeien hier in dit koude kikkerlandje. Dus ik heb een paar dingen geprobeerd. Nou met die hele hete zomers begint het op tropisch te lijken. Dus ik heb toen kouseband geplant. Ze noemen het ook kousbantie. Er was volop zon overdag, en goed heet. Maar er ontbrak toch iets, de lucht is hier veel droger, dat drukt de groei. En de nachten zijn nog altijd te koud. Daar knappen ze van af. Ook duurt de warme periode te kort, drie maanden, dan zijn ze net begonnen met flink te groeien. Het zou eerder vijf maanden moeten zijn. Ik steek ze altijd na IJsheiligen in de grond na eerst voorkweken. Ik geef ze elke avond voor het slapen gaan ook een gieter regenwater. Ik heb foto's voor je van m'n probeersels van tropische dingen.

De plant van de kouseband komt niet veel verder dan ongeveer een kwart van zijn omvang. De eerste twintig bonen komen nog tot volwassenheid maar de rest laat het afweten. 

Hier nog een andere kouseband die ik in 2011 al probeerde. Nederland kent ook inmaken, maar het blijft dan bij zuurkool, uitjes, augurk en komkommer. Maar in de tropen doen ze nog veel meer. Kouseband groeit zo rijkelijk daar, als je het plant heb je wel voor een half jaar kouseband. Maar het blijft maar een week of drie goed. Dus die maken ze dan ook in. Gewoon oprollen als een touwtje en in de pot. Die Javaanse omaatjes doen er nog kruidnagel bij.

Wat ook wel wil groeien hier in de hete zomer is oker. Alleen het moet dan 5 maanden heet weer zijn, en meer vocht in de lucht en om de paar dagen een tropische stortbui. Dat ontbreekt er aan. Ze komen wel uit, maar alleen een stuk of vijf okers worden groot. Wat wel groeit als een tierelier met dit weer zijn Spaanse pepers. Bakken vol van een paar planten heb je dan.

Aubergine lus ik graag en het groeit ook wel, maar de koude nachten laat ze langzamer groeien en de droge lucht denk ik. Rechts een bloem van een heel bekende plant, maar niemand weet welke. Want de plant eten ze al op voordat de bloem komt. Alleen als je 'm laat doorschieten krijg je deze bloem. Nou dat was mijn verhaaltje.

Reputatie 7
Badge +7

Uit Jan's artikel blijkt duidelijk zijn liefde voor zijn hobby's huis, tuin en fotograferen. En hij heeft er nog meer, maar daar laat ik me niet over uit. Wel dat het allemaal Groen is. Mijn tuintje is vind ik ook wel groen, dus geen asfalt of tegels, maar het is meer sier, dus bloemen waarvan mijn vrouw houdt. We hebben in elk geval veel vlinders, bijen, vogels enz.

Als armoedige Nederlander “heb” ik slechts één citroenmelisseplant en verder enkele kruizemuntplanten.

De buurvrouw heeft een vlinderstruik en een vijgenboom in hetzelfde ministukje.

Niets te klagen dus. Of eigenlijk toch wel.

Als armoedige Nederlander “heb” ik slechts één citroenmelisseplant en verder enkele kruizemuntplanten.

De buurvrouw heeft een vlinderstruik en een vijgenboom in hetzelfde ministukje.

Niets te klagen dus. Of eigenlijk toch wel.

Nodig je buurvrouw eens uit. Dan kunnen jullie samen heerlijke Marokkaanse gerechten maken. Als dat geen goed voornemen is?

Reputatie 7
Badge +6

@L.J.F. de Ruiter jij hebt ook veel gefotografeerd op je werk en veel mooie foto's gemaakt! Jij kon bij de zaak al je fotorolletjes halen, daar werd ik jaloers op. Want ik moest het doen van m'n studentenhongerloontje, dan kocht ik goedkoop een bus van 15 meter overdatum film en ging die in een pikdonkere kast zelf spoelen op rolletjes. Ik had ontdekt dat die overdatum maar fop was.

Reputatie 7
Badge +6

Wij hebben onze groene voornemens al eerder aardig waar kunnen maken . :wink:Moestuin , groentekas , fruitbomen etc. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik wil die kas hebben, dan groeit alles twee keer zo snel en heb ik veel meer kouseband!

Deal!

Reputatie 7
Badge +6

En waar moeten dan de tomaten van onze heerlijke tomatensoep blijven ? :wink:

Reputatie 7
Badge +6

Als je na IJsheiligen een zakje tomatenzaad van 49 cent van de Lidl over je grond strooit heb je in september een kruiwagen vol met tomaten . . .

@Jan  Jouw bolvormige bloem herkende ik direct.
Was die bloem op de kerstgroet een artisjok?
Ik heb een beetje een wildgroei waar veel insecten op af komen.
En soms ook een putter.

Reputatie 7
Badge +6

Helemaal raak @Wortelstamper , het was een artisjok en uit eiven tuin, niet zo'n plaatje geplukt van internet.

Als je als kind de Nederlandse bloemen niet geleerd hebt weet je het later nooit meer goed. Maar ik vraag het dan aan mijn vrouw, korenvloemen heb jij. Die vogel is mooi erin, maar ik weet niet welke. 

Zoals ik al vermelde, de vogel is een Distelvink ook wel Putter genoemd.
Toen ik hem zag verwonderde het me, omdat het geen stadsvogel is.
Op de achtergrond zie je nog Margrieten.
Ik heb ook mijn beton periode gehad, maar zit nu in de kleurige wildgroei.

Reputatie 7
Badge +6

Ja mooie tuin zo, liever die bloemen dan beton. Al die bijen en hommels die erop afkomen, mooi toch. Nog een bijenhotel erbij. Putter zat ik te denken aan iemand uit Putten, maar Distelvink is het dus. Het klimaat verandert, ze komen nu ook in de stad blijkbaar. Van de week hadden we een groene specht in de tuin. Ik heb er foto's van maar die staan op de andere camera, komt nog wel een keer.

Reputatie 3
Badge +2

Goed om te weten:

Voor een huis met een beter Energielabel gaat de WOZ-waarde omhoog. Immers, een huis met een beter Energielabel is meer waard. Zo’n energielabel is dus ook een verdienmodel van de overheid.

Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat je niet voor een beter Energielabel moet gaan.

Reputatie 2
Badge

Wij doen wat in onze macht ligt. maar met een sociale huurwoning met weinig tot geen isolatie,, asbest en een woningbouwvereniging die veel belooft en tot nu toe niets doet, ben je vaak aan handen gebonden. Zelf doen hebben we het geld niet voor en zal weggegooid geld zijn als de woningbouwvereniging ineens toch besluit tot renovatie of sloop.
We hebben een regenton. Het opgevangen regenwater gebruiken we voor de planten en het doorspoelen van de wc. We verwarmen alleen de woonkamer en de keuken en die verwarming gaat 's avonds naar beneden. Zodra de gordijnen dicht zijn blijft de warmte langer hangen.
We hebben een groene tuin zonder gras en stenen, behalve het voorgeschreven aantal voor een huurwoning en een composthoop. Zo'n 6 jaar geleden waren we in staat zonnepanelen te nemen, maar dat mocht niet van de woningbouwvereniging. We koken al 30 jaar elektrisch en zouden graag van het gas af. Zoals ik al zei, wij doen wat we kunnen. Nu de huisbaas nog.

Reputatie 7
Badge +6

Feest! Het is me gelukt. Tussen Kerst en Oud&Nieuw nog een poging gewaagd om het definitieve Energielabel voor mijn huis aan te vragen. Ik heb toen wel een paas dagen met mijn hoofd in de oude archiefdozen gezeten om alle oude papieren te vinden dat ik echt dit en dat had aan m'n huis. Op de 30e december nog aangevraagd via de website en de centjes overgemaakt naar die deskundige die het moet beoordelen. En het is gelukt. Ik heb definitieve Energielabel A gekregen. Ons benne blij!

En het zit zo, vanuit de bouwvergunning weten ze dat je dus overal Rc 2,5 hebt en beneden HR glas, dus dan krijg je voorlopige B. Maar toen ik ging invullen en ik klikte HR aan bij het glas van de slaapkamers, toen sprong ie al op A. En bij het dak had ik toch die dikkere (bijna niet te tillen) dakplaten van 12cm genomen met RC = 3,0 in plaats van die dunne (met twee handjes te tillen) van 8cm , en ik had van alles nog de officiële facturen met mijn naam erop, en dat werd goed beoordeeld, dus dan heb je A. 

Houdt ook in dat je een stuk minder hoeft te stoken, en minder CO2 uit stoot. Dat was mijn groene voornemen dus, maar dan al vanaf dat het huis gebouwd werd, een voornemen dat er bij mij al was ingegoten door de oliecrises uit 1973. 

Reageer