Consumentenbond.nl

Grote wasjes, kleine wasjes! Hoe doe jij de was? Heb je dé gouden tip?

• 18 juni 2018
  • 34 reacties
  • 14945 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3
Onlangs vulden maarliefst 11.000 consumenten van ons internetpanel een enquête in over hun wasgedrag. Lees de uitkomsten van de enquête. Naast veel informatie over ons wasgedrag om tests en publicaties te verbeteren, kwamen hier ook bergen bruikbare wastips uit!

Heb jij een gouden tip om de was goed schoon te krijgen? Weet je iets wat het wassen gemakkelijker of zuiniger maakt? Of om de machine goed te onderhouden?

Laat ons meedelen in de bruikbare tips!

34 reacties

Mijn enige tip, en dat is een afgezaagde tip: stel het toerental van de centrifuge in op halve snelheid, want het geweld dat waarneembaar is bij de volle snelheid heeft mij vanaf de dag van aankoop schrik aangejaagd.

"Dat kan nooit goed zijn voor de levensduur", was mijn gedachte.
Reputatie 7
Bij de witte was gooi ik een schepje Oxy maar niet die dure, gewoon van de Lidl of Action, werkt net zo goed en het scheelt zo'n € 5 per pot. Wasmiddel gebruik ik ook van de Lidl (ik heb die zaak nog niet zo heel lang geleden ontdekt, ze hebben weer eens wat andere producten dan het geijkte). Omdat ik erg veel was heb, niet alleen van mezelf maar ook van mijn bejaarde moeder, maak ik het mezelf wel makkelijk, wit en bont was ik uiteraard apart maar het gaat wel samen in de droger, het geeft dan toch niet meer af, mijn droger kan twee wassen wel aan. Meestal was ik op 40 graden (behalve wol) omdat de droger ook loeiheet is, eventuele bacteriën leggen dan wel het loodje.
Reputatie 7
Badge +4
Wij gebruiken al meer dan 15 jaar altijd Klok Eco. Het is een milieuvriendelijk product van een Nederlandse fabriek die al sinds 1902 bestaat. Het kwam destijds als een van de beste wasmiddelen uit de test. Jammer dat de Consumentenbond het bij de laatste test niet meegenomen heeft. Reeds in 1969 waren zij de eerste die stopte met het schadelijke fosfaat in wasmiddelen. 🙂 Pas véél later zouden andere fabrikanten volgen. Het is ook erg huidvriendelijk en heel geschikt voor mensen met allergieën of een gevoelige huid. Het bevat ook niet die vreselijke opdringerige penetrante "lekker-schone-was-walm" die bij de meeste wasmiddelen je al vanaf 6 huizen verder tegemoet komt. 😝
De prijs is vergelijkbaar met andere middelen en het is ook regelmatig in de aanbieding.
Reputatie 7
W5 van Lidl is ook milieuvriendelijk. Lidl is van oorsprong Duits en daar let men beter op het milieu dan in Nederland.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Inderdaad is men in Duitsland véél meer gericht op duurzaamheid en bescherming van natuur en milieu. Al in de jaren '80 lagen biologische producten daar volop in de supermarkten. Hun omzet in Eko is al tientallen jaren meer dan 5 maal zo groot dan in Nederland.
Ook op het gebied van o.a. zonne-energie, recycling en afvalverwerking lopen zij ver voorop.
W5 van de Lidl ken ik niet. Ik kan alleen iets vinden over W5 vaatwastabletten en ceramic cleaner.
En niet alles wat uit Duitsland komt is natuurlijk milieuvriendelijk.
Reputatie 7
Niet alles Ekokok maar wel heel veel. Ik koop vrij veel huishoudelijke- en douche/badproducten die niet al te slecht zijn voor het milieu (ik let er wel op maar ben geen fanaat die de hele wereld zal afreizen voor een bepaald product) in Duitsland, meestal bij DM, soms bij Rossman. We gaan vaak naar de Achterhoek en dan zit je vlak bij de grens.
Reputatie 7
Badge +4
@Mevrouw Jones
Ja, ik ken mensen met een zoon die in Duitsland woont en die brengt ook allerlei producten, waaronder veel lekkere biologische vegetarische dingen voor hen mee.
Overigens is er natuurlijk veel verschil tussen "niet al te slecht voor het milieu" en geheel onschadelijk voor het milieu. De termen "milieu, natuurlijk of eco" worden helaas vanuit de marketing ook wel vaak misbruikt. In de biologische winkels en tegenwoordig ook wel bij supermarkten is in Nederland van alles te koop. Ecover wasmiddel raad ik echter niemand aan, het wast niet schoon genoeg.
Maar wasmiddel, reinigingsmiddelen, doucheschuim, schuurmiddel, tandpasta, shampoo, enz., het is allemaal biologisch en milieuvriendelijk te koop en zij hebben een veel bescheidener maar lekkere geur, of zijn geurloos. ☺
Reputatie 5
Badge +5
Mijn eerste wastip is: koop alleen dagelijkse kleding die machinewasbaar is. Ik vermijd kleding met handwas, apart wassen of 30 gr. labels en goedkope kleurige kleding omdat de kleurvastheid vaak te wensen overlaat.
Donkere kleding test ik op kleurvastheid door een stukje nat te maken en met zeep in te smeren. Geeft het af, dan was ik het eerst op de hand met veel zeep en als het laatste spoelwater helder is kan het voortaan in de wasmachine.
Mijn Bosch wasmachine is ruim 15 jaar oud, vertoont wat roest langs de onderrand maar doet het nog uitstekend. Begeeft hij het dan heb ik daar vrede mee, maar tegen de aanschaf van zo'n 7 kg machine zie ik op want die komt niet snel vol en de lange wastijd onder het mom van milieu staat me ook tegen.
Ik gebruik drie wasprogramma's:
Fijnwas voor wol/breigoed/zijde (max. 4 stuks). Het fijnwasmiddel van Lidl werd aanbevolen en heb ik geprobeerd. Het was schoon maar stinkt, dus nu weer Dreft. Was net zo schoon maar stinkt minder (wie weet een goed reukloos fijnwasmiddel?). Wol is zelfreinigend (een paar dagen luchten) en hoeft weinig gewassen worden - synthetische vezels vaker.
Voor bonte en witte was gebruik ik, net als @Ekokok Klok Eco. Wast prima schoon en zonder parfum zodat je, binnen opgehangen met doortochten of buiten aan de lijn die heerlijke schone-was-geur overhoudt. Een wasdroger ontbreekt, ook i.v.m. brandgevaar.
De bonte was (licht en donker, incl. rood, apart) gaat op 40 gr. Witte was op 60 gr. Eens in de zoveel tijd verzamel ik donkere handdoeken, onder- en beddegoed en was die ook op 60 gr. Van de z.g. wasluis heb ik nog nooit last gehad.
Helemaal blij ben ik met de twee wascontainers van Jysk die in de badkamer ook als zitkruk fungeren. Inclusief de wasmachine geeft dat drie plekken om de was voor te sorteren.
Reputatie 7
Badge +4
Een wasje doen met Ekokok deel 2 ☺

Ook ik ben geen liefhebber van handwas maar voor sommige kleine dingen kom je er niet onderuit, zoals de luchtfilters van het ventilatiesysteem, of een enkele keer een teer kledingstuk. Het is inderdaad praktisch om te zorgen dat de meeste kleding inclusief sokken gewoon op 40 graden gewassen kan worden.
@Lisa Boele Voor fijne was gebruiken wij Sonett Sensitief voor wol en zijde uit de biologische winkel wat erg mild en zacht is, prima schoon wast, geen enkele verstorende werking in de natuur veroorzaakt en nauwelijks geur heeft. 🙂
Zoals ook in een andere reactie te lezen viel hebben wij sinds 7 maanden het topmodel wasmachine van Bosch met automatische zelfdosering I-Dos die geschikt is voor 1 tot 9 kg.
Je kunt er dus ook kleine hoeveelheden mee wassen, voor sommige soorten was ideaal. Hij past dan de hoeveelheid water en wasmiddel automatisch aan, hoewel dat natuurlijk relatief wat meer water en stroom gebruikt. Voor handdoeken is 9 kg. ideaal. Je kunt ze lekker lang opsparen en het scheelt dus een hoop tijd en werk.
Van alle huishoudelijke klussen vind ik wassen de leukste, of minst vervelende. ☺
Reputatie 5
Badge +5
@Ekokok Dank voor de fijnwasmiddel tip. Ik ga het zeker proberen. En de nieuwe Bosch houd ik in gedachten voor als mijn oude het begeeft.
Van alle huishoudelijke klussen vind ik wassen de leukste, of minst vervelende. ☺
Wat dacht je van afwassen met de hand? Ook erg leuk! Dat heerlijke halfwarme water...
Reputatie 7
Wassen de leukste h.h. klus?
Badge
In plaats van oxy of zo baking soda indien nodig. Als wasverzachter azijn. En alles op de laagste temperatuur.
Reputatie 2
Badge +3
Wij gebruiken al meer dan 15 jaar altijd Klok Eco. Het is een milieuvriendelijk product van een Nederlandse fabriek die al sinds 1902 bestaat. Het kwam destijds als een van de beste wasmiddelen uit de test. Jammer dat de Consumentenbond het bij de laatste test niet meegenomen heeft. Reeds in 1969 waren zij de eerste die stopte met het schadelijke fosfaat in wasmiddelen. 🙂 Pas véél later zouden andere fabrikanten volgen. Het is ook erg huidvriendelijk en heel geschikt voor mensen met allergieën of een gevoelige huid. Het bevat ook niet die vreselijke opdringerige penetrante "lekker-schone-was-walm" die bij de meeste wasmiddelen je al vanaf 6 huizen verder tegemoet komt. 😝

De prijs is vergelijkbaar met andere middelen en het is ook regelmatig in de aanbieding.

Goed nieuws: we zijn onlangs gestart met een test wasmiddelen, waarbij we ook een behoorlijk aantal eco wasmiddelen meenemen!
Reputatie 2
Badge +3
In plaats van oxy of zo baking soda indien nodig. Als wasverzachter azijn. En alles op de laagste temperatuur.
Hoe werkt de soda op het wasgoed en de machine? Het lijkt zo agressief.. is het een aanrader? Azijn hoor ik ook vaak. Wordt de was daar zachter van?
Reputatie 7
Badge +4
@Irene la Faille
Ok, dat is mooi want de mens vervuilt al meer dan genoeg op deze prachtige aarde en met natuurlijke middelen kun je vaak een net zo goed of beter resultaat bereiken. De allesreiniger van Klok Eco kwam ook als bijna de allerbeste uit de bus met slechts 0,1 punt verschil t.o.v. de beste die ook meteen 4 maal zo duur was.
Badge +2
@Ekokok Wij gebruiken ook Klok Eco wasmiddel. U zegt dat dit regelmatig in de aanbieding is. Zelf zie ik dat nooit, bij welke winkel/keten zijn die aanbiedingen? Dan kan ik die in de gaten houden. Alvast bedankt voor uw antwoord.
(P.S.: Van Klok Eco gebruiken wij ook de allesreiniger, bevalt ons ook prima!)
@Irene la Faille Mooi dat jullie ook Eco wasmiddelen testen, maar sommige eco-spullen (bijvoorbeeld Ecover) zijn dan misschien wel Eco, maar niet parfum- danwel "luchtjes"-vrij.
Dan blijft vaak toch Neutral of Klok Eco over, waarbij Neutral ons tegenvalt qua wasresultaat.
Hopelijk zit Klok Eco wel in jullie test?
Reputatie 1
Badge +2
Ik combineer gekleurde en witte was en gebruik een kleurwasmiddel. Witwasmiddelen bevatten namelijk chloor, wat witte stoffen op den duur een goor uiterlijk geeft. Wit is immers ook een kleur en die moet je intact laten.
Ik prop de machine helemaal vol en was op 40 graden, vaak met een verkorte duur. Centrifugeren doe ik op 800 toeren. Dan wordt de was droog genoeg; sneller centrifugeren geeft onnodige slijtage aan het wasgoed.
Ik was met Ariel Color en doseer zuinig. Daarmee wordt de was altijd schoon, anders dan bij Klokzeep en andere biologische produkten.
Ik gebruik nooit wasverzachter. Dat vind ik onnodig milieubelastend en ik hoef die parfumgeurtjes niet.
De was droogt aan een wasrek binnenshuis. Als je hem zorgvuldig ophangt (zo mogelijk op een kleerhanger), hoef je maar weinig te strijken.
Mijn kleding, beddengoed en handdoeken slijten niet en gaan tientallen jaren mee.
Reputatie 7
Eén tipje. Als je witte was een beetje grauw is, gooi er een afwasmachineklontje bij, of het slecht is voor je was weet ik niet maar hij komt spierwit uit de machine, doe het dus niet bij gekleurd goed.
Reputatie 7
Badge +4
@J.B.M. Meulenkamp
Albert Heijn heeft regelmatig alle wasmiddelen 2 halen 1 betalen of 2 + 1 gratis. Ook Klok Eco valt daar onder. Het niet zo grote filiaal in mijn omgeving heeft tegenwoordig geen Klok wasmiddel meer in de schappen, mogelijk omdat Albert Heijn zelf met wasmiddelen onder de naam Puur begonnen is. Ik weet niet of dit voor alle filialen geldt. Of Puur vergelijkbaar is en net zo goed als Klok weet ik niet.
Jumbo verkoopt ook Klok Eco maar die zit hier nog niet in de buurt dus daar kom ik momenteel nooit, maar ze gaan wel een andere supermarkt tot Jumbo ombouwen.
Maar ik heb mijnheer Jumbo net even gebeld en hij gaat voor ons uitzoeken of Klok Eco waspoeder en vloeibaar wel eens bij hen in de aanbieding zijn. Zodra ik antwoord heb ontvangen zal ik het u laten weten.🙂

Klok Eco allesreiniger kwam in de laatste test in 2016 als 1 na het beste uit de bus.
Hij had een score van 8,4 en de allerbeste kreeg 8,7, maar die was wel 4 keer zo duur, namelijk ruim 40 Euro voor 1 liter!
https://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/test-allesreinigers
Ik heb een hele oude machine (35 jaar) waar ik zeer tevreden over ben. Ik ben absoluut niet van plan om ooit een 7kg-machine aan te schaffen: die kan niet zuiniger wassen met 3,5 kg porties en ook niet schoner met een halve vulling.
Ook met wasnoten wordt de was schoon, ik zie ze niemand gebruiken, maar ik heb ze al minstens 8 jaar. Ooit gekocht in Frankrijk, maar nu ook al een tijdje in NL verkrijgbaar: Seepje heeft zelfs een vloeibare versie. Voor de witte was gebruik ik wel een specifiek witwaspoeder.
Ik draai de wassen afwisselend op 40 (bont) of 60 graden (linnen), en de handwas. Mijn aparte centrifuge is wel wat jonger, maar die blijft!
Reputatie 7
Badge +4
@Planing
Leuk om te horen dat u een wasmachine van 35 jaar oud heeft. Ik ben benieuwd welke machine het is, vermoedelijk een Zanker wascombinatie met wastrommel en centrifuge naast elkaar en van boven roestvrijstalen deksels met profiel. Die dingen waren bijna niet kapot te krijgen. 🙂 Vooral mensen met grote gezinnen waren er gek op, net als veel boeren om de vieze overalls te wassen. AEG had een vergelijkbare wascombinatie, de Turnamat S, die was aanvankelijk ook erg goed maar is later toch duidelijk minder geworden.
Overigens gebruiken oude wasmachines wel veel meer water en daardoor ook automatisch veel meer stroom om het op te warmen, dus ik vermoed dat uw oude machine niet zuiniger wast. 🤔

Leuk dat u positieve ervaringen met wasnoten heeft. Ik was van plan om ze te kopen maar las er ook negatieve ervaringen over en heb het toen nooit meer geprobeerd. Misschien waren de negatieve berichten wel verspreid door de grote wasmiddelfabrikanten. 😯
Nee hoor ik heb een Zanussi voorlader (ZF411) die destijds al zuinig was met water.
Reputatie 2
Badge +3
Ik heb een hele oude machine (35 jaar) waar ik zeer tevreden over ben. Ik ben absoluut niet van plan om ooit een 7kg-machine aan te schaffen: die kan niet zuiniger wassen met 3,5 kg porties en ook niet schoner met een halve vulling.
Ook met wasnoten wordt de was schoon, ik zie ze niemand gebruiken, maar ik heb ze al minstens 8 jaar. Ooit gekocht in Frankrijk, maar nu ook al een tijdje in NL verkrijgbaar: Seepje heeft zelfs een vloeibare versie. Voor de witte was gebruik ik wel een specifiek witwaspoeder.
Ik draai de wassen afwisselend op 40 (bont) of 60 graden (linnen), en de handwas. Mijn aparte centrifuge is wel wat jonger, maar die blijft!

Wat goed dat de wasnoten goed bevallen! Een aantal jaar geleden heeft de Duitse Consumentenbond eens wasnoten getest en toen werd wit wasgoed al gauw grauw en vlekken slecht verwijderd. We hebben geen recente info over bijvoorbeeld Seepje, dus uw reactie wordt zeer gewaardeerd. U gebruikt het dus alleen voor gekleurde was?
Reputatie 2
Wat leuk om te lezen dat wassen zo'n hot topic is! 🙂Zoals @Irene la Faille al schreef: we werken op dit moment aan een test bontwasmiddelen. We nemen heel wat eco-middelen mee. Niet alleen de merken die al even mee gaan, zoals klok, maar ook vrij nieuwe (eigenmerk) eco producten.
Zoals @J.B.M. Meulenkamp terecht opmerkt, betekent eco niet per se parfumvrij. Daarom kijken we ook naar parfumvrije wasmiddelen (zoals Neutral).
Helaas wijzigt de samenstelling van producten zoals wasmiddelen nogal vaak. Het kan dat de timing van onze test net ongelukkig samenvalt met een aanpassing van 1 of meerdere producten. Ik kan dan ook niet helemaal beloven dat alle wasmiddelen die je in een grote bontwasmiddeltest zou verwachten, straks ook daadwerkelijk in de tabel staan. Maar ik doe mijn best!

Reageer