Consumentenbond.nl

haardhout

• 27 januari 2018
  • 26 reacties
  • 1801 Bekeken

We hebben een houtkachel aangeschaft, Nu prijzen op internet houthandelaren peperdure pallets met 'ovengedroogd' hout aan. Maar er zijn ook geperste blokken van afvalkarton. Heeft hier iemand ervaring mee?

26 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Ovengedroogd hout geeft wel het beste resultaat, en als je de prijzen van losse zakken vergelijkt met zo'n pallet ben je met die laatste meestal wel goedkoper uit.

Helaas voor ons wonen wij op een verhoging in een doodlopend woonerf waardoor vrachtwagens en heftrucks schijnbaar niet bij de voordeur kunnen komen, anders bestelde ik uitsluitend per pallet.
Wie een pallet met 2 kuub koopt is rond de 300 euro kwijt. Zakken van 22 liter kosten, als je op de aanbiedingen let, 3 euro. Er gaan 46 zakken in een kuub, kosten tegen de 150 euro. Niet alleen de vis wordt duur betaald!
Mijn vraag gaat eigenlijk over geperste blokken van hout- of kartonafval. Ook peperduur maar zijn ze ook zoveel beter als de handelaren beweren?
Reputatie 5
Badge +5
Wie een pallet met 2 kuub koopt is rond de 300 euro kwijt. Zakken van 22 liter kosten, als je op de aanbiedingen let, 3 euro. Er gaan 46 zakken in een kuub, kosten tegen de 150 euro. Niet alleen de vis wordt duur betaald!
Mijn vraag gaat eigenlijk over geperste blokken van hout- of kartonafval. Ook peperduur maar zijn ze ook zoveel beter als de handelaren beweren?

Dat betreft dan gewoon hout. Echt ovengedroogd hout ligt eerder tegen de 5 euro per zak aan. En een pallet gedroogd berkenhout is hier en daar al vanaf 260,- te vinden. Dan wordt de verhouding al weer wat beter.

Ik heb geen ervaring met geperst karton (lijkt me snel opbranden en dus weinig calorische waarde hebben), maar die geperste houtblokken zijn behalve inderdaad erg duur wel goed om snel de fik erin te krijgen.
Reputatie 7
Badge +4
Ik ga hier nu even onaardig doen door te zeggen dat het enorm vervuilend is en voor veel fijnstof zorgt waar veel mensen last van hebben en wat erg schadelijk is voor de gezondheid. Het is natuurlijk gezellig om een blokje op het vuur te gooien maar ik begrijp de klachten ook wel in een woonwijk waar vele huishoudens hout stoken. Er loopt zelfs een petitie om het te laten verbieden dan wel verplicht van een filter te laten voorzien, een beetje zoals het roetfilter van een dieselauto, voor zover dat technisch mogelijk is.
Reputatie 5
Badge +5
Klopt helemaal.
Van de buren overigens uitsluitend positieve reactie, omdat het zo lekker ruikt...
Gek he dat de bewoners in mijn Franse dorp waar iedereen, echt iedereen, hout stookt, geen last hebben van fijnstof of aan allerlei enge luchtwegziektes lijden.
Op Marktplaats is voldoende hout te koop voor lage prijzen. In Arnhem bijv. kappen leden van de Rotary hout en verkopen dat t.b.v. goede doelen. Het geheim is dat kachelhout lang moet drogen en daar hebben we meestal geen geduld voor. Koop een vochtmeter en stop het hout niet in de kachel als het niet droog genoeg is. Kachel aanmaken met de Zwitserse methode (zoek op youTube). Lees het boek De Man en het hout van Lars Mytting over zagen, kloven, drogen en stoken.
Reputatie 7
Open haarden, vuurkorven, barbecues, allemaal fijnstof, slecht voor mens en dier en milieu.
Wat wel grappig is, is dat mensen die de halve buurt in de stank van hun verbrande worstjes zetten, het meeste commentaar hebben als iemand tien meter verderop een sigaret aansteekt. Gelukkig komt er van een open haard ook nog wat fijnstof in net huis van de stoker.
Reputatie 7
Badge +6
In Frankrijk stookt in het buitengebied bijna iedereen houtkachel de hele winter door. Twee tot drie jaar gedroogd eikenhout is daar het meest gestookte kachelhout. Maar niemand klaagt daar over fijnstof. In Duitsland hebben een heleboel van die appartementengebouwen een houtkachel ingebouwd in de dikke muren. Daar hetzelfde, niemand klaagt.

Alle kachelhout in Nederland dat niet in open haarden of houtkachels wordt gestookt gaat uiteindelijk toch naar de energiecentrales om daar als biomassa gestookt te worden teneinde het stoken van kolen en gas te verminderen. Dus dan heb je toch dezelfde hoeveelheid fijnstof.

Hout is een natuurlijk materiaal. Verbrandt hout en fijnstof bevatten heel veel belangrijke voedingsstoffen voor de flora en fauna. Dat is gezond. Kijk maar eens hoe de natuur weer opbloeit na een bosbrand.

Bij houtkachels gaat de schoorsteen tot boven de nok van het dak en neemt de wind het mee. Warme lucht stijgt eerst omhoog en daalt niet direct neer. Net als rookgas van cv-ketels heeft niemand er last van. In straten waar ze zo houtkachel stoken ruik je het niet eens. Het wordt anders toch opgestookt in de energiecentrales. Kachelhout stoken is dus fijnstofneutraal en ook CO2-neutraal, want de CO2 komt anders toch vrij bij het rotten van het hout.

Als ze dan op tv een schuurtje in een achtertuin laten zien, waar de rook van een houtkachel uit het dak komt op 2,5 meter hoogte, valt iedereen opeens over fijnstof. Ze laten dan niet die schoorstenen zien die boven de nok van het dak uitkomen.

Over het Sahara zand dat regelmatig over Nederland nederdaalt hoor je ook niemand klagen.
Reputatie 7
"... stookt men in het buitengebied".

hoge schoorsteen, ja, maar what goes up, must come down, fijnstof blijft echt niet op een hoogte van bijv 100 meter hangen.
daarnaast zijn er nog steeds mensn die hun huishoudelijk afval in de open haard kwakken, of sloophout
met verf en al.
Mensen klagen wel over saharazand maar meestal omdat hun auto er vies van wordt.
Reputatie 7
Badge +6
Op Marktplaats kan je veel gratis wegwerpallets krijgen. Dat is mooi schoon ongeverfd hout. Aannemers zijn heel blij als je die bij hun komt halen want afgelopen januari was hun tarief verdubbeld om het bij de milieuwerf te brengen. Van de milieuwerf gaat het dan naar de energiecentrales en die vragen er flink wat geld voor. En als ze het opstoken vragen ze ons flink wat geld voor de energie en gaat er nog flink wat energiebelasting overheen. Dus zelf halen kan nogal wat besparen!

Helemaal gelijk, geverfd hout mag beslist niet in de kachel. En inderdaad fijnstof komt een keer weer terug naar beneden. Dat van Frankrijk op Nederland en dat van Nederland op Zweden en Noorwegen? Of misschien wat dichterbij, maar het heeft zich dan ook vermengd met alle overige fijnstof dat reeds in de lucht wasūüėÉ.
Reputatie 7
Badge +6
Ik stook mijn open haard niet vaak wegens de vervuiling en alleen als er voldoende wind is . Ik gebruik brandhout uit eigen tuin wat langdurig gedroogd is onder een speciaal hiervoor gemaakt afdak. Kan er nog veel meer over zeggen maar dat is het onderwerp niet. Heb dat geperste spul ook wel eens gebruikt , maar ben er niet enthousiast over . Brandt wel lang en je hebt er geen omkijken naar , maar vind het niet erg sfeervol en geeft weinig warmte.

Bij Haardhout-fabriek zijn de prijzen voor ovengedroogd haardhout op pallets altijd laag geprijsd! Zij bezorgen de pallet met haardhout tot de gewenste plek zo dat je zelf geen sjouw werk hebt. 

Reputatie 6
Badge +4

wij van wc-eend?

wij van wc-eend?

Wat is dat toch een ongelofelijk bruikbaar gezegde.

Reputatie 3
Badge +2

ik doe mijn houtkachel juist de deur uit vanwege het milieu.  Ik kan hem best verkopen, maar dan gaat een ander ermee stoken. Gaat dus naar de schroot. Hij zat helaas al in het huis toen ik het kocht.  Van mij mogen ze zsm verboden worden. De Fransen konden ook niet geloven dat we hier zoveel q-koorts hadden, tot iemand van daar (medische wereld) hier kwam; Toen snapte hij het wel. Ons land is mudje vol. 

Reputatie 6
Badge +7

De houtkachel en het haardhout isi weer nieuw leven ingeblazen op deze topic.  Het is inmiddels een jaar verder en wellicht zijn er nieuwe vindingen. Is er nieuw geperst hout, meer milieuvriendelijker. Hebben open haarden geen filters, enz. Ik heb geen open haard, maar wil het anderen niet direct ontzeggen, mits men alles doet om het milieu te ontzien…. en dat moet toch kunnen in deze tijd.  Ik google altijd eerst als er vragen zijn, ook bij mezelf. Google eens naar geperst hout of karton, er staat voldoende informatie. Groet Leo.

Reputatie 5
Badge +5

ik doe mijn houtkachel juist de deur uit vanwege het milieu.  Ik kan hem best verkopen, maar dan gaat een ander ermee stoken. Gaat dus naar de schroot. Hij zat helaas al in het huis toen ik het kocht.  Van mij mogen ze zsm verboden worden. De Fransen konden ook niet geloven dat we hier zoveel q-koorts hadden, tot iemand van daar (medische wereld) hier kwam; Toen snapte hij het wel. Ons land is mudje vol. 

Ah, u bent vast ook al in uw wijk een petitie begonnen tegen barbecues? En u stemt natuurlijk niet op een van de huidige regeringspartijen, aangezien die bezig zijn met een massale houtkap om de centrales te laten draaien op biomassa…?

Reputatie 6
Badge +7

Ik denk dat @Akua2  het echt wel goed zal bedoelen.  Maar waar mensen vol van zijn worden ze er ook vaak fanatiek in. Ik kijk daar altijd een beetje doorheen. Ieder verstandig mens weet dat je met je mening opdringen, je wil opleggen of zelfs dreigen nooit ver komt. Ook al bedoel je het goed, en is het doel ook nog eens goed, je kan anderen niet verplichten te doen als jij. Groet Leo.

Reputatie 5
Badge +5

Ik denk dat @Akua2  het echt wel goed zal bedoelen.  Maar waar mensen vol van zijn worden ze er ook vaak fanatiek in. Ik kijk daar altijd een beetje doorheen. Ieder verstandig mens weet dat je met je mening opdringen, je wil opleggen of zelfs dreigen nooit ver komt. Ook al bedoel je het goed, en is het doel ook nog eens goed, je kan anderen niet verplichten te doen als jij. Groet Leo.

Dat @Akua2¬†het goed bedoelt als hij/zij de kachel eruit gooit zal best, maar als ik lees ‚ÄúIk kan hem best verkopen, maar dan gaat een ander ermee stoken.‚Ķ Van mij mogen ze zsm verboden worden‚ÄĚ dan ben je in mijn optiek dus duidelijk van het niveau klimaatdrammer die het wel even beter weet voor anderen. En daar hebben we er al veel te veel van!

Reputatie 6
Badge +4

ik compenseer mijn houtkachel en barbecue met een warmtepomp, is dat ok? ūüėā

Reputatie 7
Badge +6

En ik met zonnepanelen. Is dat ook oke ?  :wink::stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 3
Badge +2

Ik denk dat @Akua2  het echt wel goed zal bedoelen.  Maar waar mensen vol van zijn worden ze er ook vaak fanatiek in. Ik kijk daar altijd een beetje doorheen. Ieder verstandig mens weet dat je met je mening opdringen, je wil opleggen of zelfs dreigen nooit ver komt. Ook al bedoel je het goed, en is het doel ook nog eens goed, je kan anderen niet verplichten te doen als jij. Groet Leo.

Dat¬†@Akua2¬†het goed bedoelt als hij/zij de kachel eruit gooit zal best, maar als ik lees ‚ÄúIk kan hem best verkopen, maar dan gaat een ander ermee stoken.‚Ķ Van mij mogen ze zsm verboden worden‚ÄĚ dan ben je in mijn optiek dus duidelijk van het niveau klimaatdrammer die het wel even beter weet voor anderen. En daar hebben we er al veel te veel van!

Steeds mensen weten echt wel dat wat we nu aan het doen zijn, eigenlijk niet meer oké is.

Er zijn vier zaken waar je zelf echt verschil kunt maken:

• Minder energie gebruiken,
  • minder vlees (en zuivel) eten,
  • minder spullen kopen, en
  • in ons transport.

Maar veranderen van gedrag (dat in honderden jaren ontstaan is) is erg lastig.

We vinden het allemaal moeilijk om klimaatvriendelijker te leven. Uit gemakzucht,  vanwege geld, of misschien speelt ook angst voor verandering mee?  Het levert inderdaad altijd weerstand op en het kost tijd om te wennen.

Dan helpt het soms als de overheid ons een duwtje geeft. Met subsidies (warmtepompen, zonnepanelen) en regels (houtstook verbod komt heus nog wel eens).

Het komt er uiteindelijk  toch op neer dat we met zijn allen andere waarden in het leven belangrijk gaan vinden: toewijding, zorg voor anderen en voor onze planeet.  

Reputatie 6
Badge +4

we zijn inderdaad erg goed in verzinnen van vele redenen om geen stap te zetten, maar die ene reden om wel in beweging te komen is altijd erg lastig

Reputatie 7
Badge +6

Roerend mee eens . Alleen moeten  wel ALLE overheden over de hele wereld willen meewerken . Als ik dan lees dat sommige grote wereldleiders nog steeds roepen , dat het allemaal flauwekul is , dan hebben we met z'n allen een heel groot probleem . Vooral als velen dat nog geloven ook . 

Roerend mee eens . Alleen moeten  wel ALLE overheden over de hele wereld willen meewerken . Als ik dan lees dat sommige grote wereldleiders nog steeds roepen , dat het allemaal flauwekul is , dan hebben we met z'n allen een heel groot probleem . Vooral als velen dat nog geloven ook . 

Dit klinkt als een goede beschrijving van ‚Äúhoe de wereld naar de kloten ging terwijl iedereen naar iedereen stond te wijzen‚ÄĚ.¬†

Reageer