Consumentenbond.nl

Halogeenspots vervangen door LED spots werkt niet zomaar

• 15 oktober 2015
  • 25 reacties
  • 53357 Bekeken

Na het lezen van de test van LED lampen en spots door de consumentenbond dacht ik dat het voor mij ook eens tijd was om te beginnen met het vervangen van mijn halogeenspots. In mijn badkamer heb ik halogeen spots (12V) met een GU 5.3 aansluiting. Bij Praxis hadden ze deze in de aanbieding, dus LED spots gehaald en de halogeen vervangen.

Echter als ze dan aan doet, dan knipperen ze als een stroboscoop. Ik de lampen teruggebracht naar Praxis. Daar begrepen ze het ook niet. Zojuist werd ik terug gebeld door Praxis, die het uit hebben gezocht. Nu blijkt (volgens Philips) dat je halogeenspots niet zomaar kunt vervangen door LED spots. Je moet dan ook de transformator vervangen voor een LED transformator.

Ik vind dit erg vreemd. Op de verpakking van de LED spots is dit nergens terug te vinden, alleen dat ze 12V zijn. Ook de medewerkers van Praxis wisten hier niet van en zouden een volgende klant gewoon weer hetzelfde verkopen. Overigens werkt Praxis hier prima in mee en is nog steeds bezig met zaken uitzoeken, waarvan ze mij op de hoogte houden.

@Consumentenbond, is het niet vreemd dat je je halogeenspots niet gewoon kan vervangen door LED spots? En als het dan nodig is om met een andere transformator te werken, dan zou dat toch op de verpakking moeten worden aangegeven?

25 reacties

Dag heer of mevrouw Van Rheenen, dank voor uw bijval betreffende mijn constatering en mijn vraag.

Over hoe de Consumentenbond hierop reageert kan ik u (nog) geen bijval geven. Dit is de eerste keer dat ik een topic plaats of volg en heb dus nog geen ervaring met de reacties van de Consumentenbond zelf.

Ik heb dit vanmiddag geplaatst, dus geef ze nog even de ruimte om te reageren. Mogelijk zijn ze erg druk momenteel. Maar ik verwacht inderdaad op redelijk korte termijn wel een keer een reactie van hun kant ja.

We blijven dit volgen.
Reputatie 1

Dag heer of mevrouw Van Rheenen, dank voor uw bijval betreffende mijn constatering en mijn vraag.

Over hoe de Consumentenbond hierop reageert kan ik u (nog) geen bijval geven. Dit is de eerste keer dat ik een topic plaats of volg en heb dus nog geen ervaring met de reacties van de Consumentenbond zelf.

Ik heb dit vanmiddag geplaatst, dus geef ze nog even de ruimte om te reageren. Mogelijk zijn ze erg druk momenteel. Maar ik verwacht inderdaad op redelijk korte termijn wel een keer een reactie van hun kant ja.

We blijven dit volgen.

Geplaatst door Alwin Hiddink op Okt 15, 2015.
@ Alwin Hiddink. Helaas kan ik zelf geen antwoord geven op je vraag, maar ik heb de moderator gevraagd dit intern na te vragen.

@Meneer van Rheenen, kunt u on-topic blijven. Uw bijdrage draagt op deze manier niet bij aan de discussie en ook met name niet aan de sfeer binnen de community.
Reputatie 7
Badge +5
Dag heren Van Rheenen en Hiddink,

Ik ben geen techneut, sterker nog, ik wist dit ook niet. Ik heb de Consumentenbondtest zelf niet gelezen. Wellicht had de Consumentenbond Consumenten daar op moeten wijzen. Misschien ook niet. Maar goed ...... gedane zaken ....

En toch is er wel wat op terug te vinden op Internet. Zie bijvoorbeeld de volgende site:

https://www.dmlights.nl/help/verlichting/vervang-gloei-halogeenlampen-led-lampen/

Vroeger was het leven heel simpel: gloeilamp kapot, vervang hem door een ander gloeilamp. De enige variatie waaruit je nog kon kiezen was het wattage. Maar het leven is gecompliceerder geworden. Nieuwe techniek deed zijn intreden, te beginnen met de spaarlamp met al zijn nadelen. Maar ook die is inmiddels verouderd. Het gevolg en doel van die nieuwe techniek was: dezelfde lichtopbrengst bij minder energieverbruik. Maar meer en meer werd de gloeilamp vervangen door complete systemen. Met andere woorden: nieuwe systemen bestaan uit meerdere componenten en moeten dus bij elkaar passen. Je kunt 1 component dus niet meer zo uitwisselen met een ander component ook al werken ze volgens hetzelfde principe , te weten het LED-principe. Ik denk dat dit een beetje uw probleem is en uit de bijgaande link zou op te maken moeten zijn of dit zo is.

Via GOOGLE en de juiste zoekwoorden is veel terug te vinden, bijvoorbeeld:

http://www.topledshop.nl/LED-Halogeen-vervanger.html

https://youtu.be/ayXU1qC33vU

Succes bij het oplossen van uw probleem.
@Alwin Hiddink: Inderdaad kan het bij het vervangen van halogeen (=gloeidraad, ohmse belasting) door ledlampen (=capacitieve belasting) tot een knippereffect komen. We hebben hier zelf geen onderzoek naar gedaan, omdat er zoveel verschillende (oudere en nieuwe) systemen bij mensen thuis aanwezig zijn. Het gaat bij de systemen die dat effect veroorzaken vaak om elektronische ('schakelende')voedingen. Let daarom bij het vervangen van halogeen door led erop dat de transformator hiervoor geschikt is (en dat het vermogen van de aangesloten ledlampen minimaal het minimum-vermogen van de transformator bereikt).
Reputatie 7
Badge +5
Mee eens maar als laatste zou ik nog willen toevoegen dat conflicterende systemen niet bij elkaar zouden mogen passen zoals het filmpje ook aangeeft. Zo kun je ook geen zaklantaarnlampje of fietslampje in een 220 V installatie draaien en zo hoort dat natuurlijk ook.

@Alwin Hiddink: Inderdaad kan het bij het vervangen van halogeen (=gloeidraad, ohmse belasting) door ledlampen (=capacitieve belasting) tot een knippereffect komen. We hebben hier zelf geen onderzoek naar gedaan, omdat er zoveel verschillende (oudere en nieuwe) systemen bij mensen thuis aanwezig zijn. Het gaat bij de systemen die dat effect veroorzaken vaak om elektronische ('schakelende')voedingen. Let daarom bij het vervangen van halogeen door led erop dat de transformator hiervoor geschikt is (en dat het vermogen van de aangesloten ledlampen minimaal het minimum-vermogen van de transformator bereikt).

Geplaatst door Marc T. op Okt 16, 2015.
Hallo , ook ik wilde dimbare halogeen spots vervangen door dimbare led spots, ik wist dat daarvoor een led trafo nodig is en dimbare leds.
Het dimmen gaat goed en stabiel, maar er blijkt nog een addertje onder het gras te zitten !
Nadat ik alles gemonteerd had en sávonds TV ging kijken, gingen de leds toch knipperen op bepaalde momenten. Na een paar dagen kwam ik er achter dat het knipperen gebeurde op vaste tijden !
Zoeken op internet, kwam ik erachter dat veel meer mensen problemen hebben met led's die knipperen op vaste momenten. De oorzaak ligt in het 50hz net, er worden namelijk via het net allerlei signalen meegestuurd CAB met een frekwentie van 1347 Hz bijvoorbeeld om dag en nachtstroom meters om te schakelen. Deze signalen verstoren de dimmers en de electronische trafo's en de Leds schakelen zo snel dat het zichtbaar wordt als een knippering. Tot dusver ben ik nog geen oplossing tegengekomen op internet. De Led leverancier zegt het probleem te kennen, maar heeft ook geen oplossing !
Misschien iets om rekening mee te houden bij een eventuele volgende test van Led lampen en spots ?
Ik ben intussen weer terug naar mijn halogeen spots die te traag zijn om er last van te hebben. helaas...
Reputatie 5
Badge +5
Oeps, ik stond op het punt om tien halogeen badkamerspotjes te vervangen door een LED-variant maar hier had ik nog nooit van gehoord. Goed om te weten, dank voor de tip!
Het is vooral te merken met dimmers, die reageren verkeerd op de CAB pulsen.
Als je geen dimmer nodig hebt zou het goed moeten gaan, aangezien een vaste spanning led trafo de spanning naar de Leds goed constant kan houden.
Reputatie 5
Badge +5
Het is vooral te merken met dimmers, die reageren verkeerd op de CAB pulsen.
Als je geen dimmer nodig hebt zou het goed moeten gaan, aangezien een vaste spanning led trafo de spanning naar de Leds goed constant kan houden.

Twee groepen van 5 spotjes, beiden achter een dimmer...
Reputatie 7
Hoe kan het dan dat ik alle halogeenspotjes heel gewoon door led kon vervangen, Ik heb geen knipperlicht gezien., ook niet bij de omschakeling van dag- naar nachtstroom.
Bijkomend voordeel van led is dat je je vingers niet meer brandt als je per ongeluk het lampje of het glas dat ervoor zit raakt.
Reputatie 7
Badge +6
Mogelijk hebben fabrikanten en verkopers geleerd van de drama's in het verleden en kan het nu wel. Ik zou hier graag zekerheid in hebben als er lezers zijn die dit weten , want ik heb ook nog een paar van die spots die ik maar liever vervang door LED.
Reputatie 7
Ik heb nog één lamp waar ik de halogeenlampjes nog niet van heb vervangen, dat heeft nog geen haast van die brandt in de zomer nauwelijks (boven de eettafel). Ik weet ook niet of daar een transformator inzit, dat kan ik aan de buitenkant niet zien. Ik hoop wel dat het kan, het zijn zes halogeenlampjes en die gebruiken heel wat maar de winter is nog een eindje ver, als het rond 20.00 donker gaat worden ga ik kijken of ik ze kan vervangen. .
Ik ben de halogeen met G4 aansluiting aan het vervangen door LED. Ik heb hiervoor gezocht naar de kleinste maten aangezien de ingebouwde spots in de keuken en badkamer maar weinig extra ruimte bieden.Ik heb nu led gevonden van 12mm dikte (doorsnede) en 33 mm lang. Echter deze zijn nog te groot. Heeft iemand kleinere gevonden?
Reputatie 7
Heb je al op het Internet gezocht? Er moeten nog iets kleinere zijn als ik me niet vergis.
Klopt, ik heb in ieder geval 1 leverancier gevonden die aangeeft dat ze 1 op 1 te vervangen zijn ook in inbouwspots..

Bedankt!
Reputatie 5
Badge +5
Eigenwijs als ik ben heb ik inmiddels twee halogeen lampen vervangen door een Philips LED-variant, beide op dezelfde groep. De trafo was van een oud Nederlands merk waar zelfs Tante Google geen raad mee wist, maar door de codes erop te ontcijferen kwam ik tot een minimum verbruik van 10 watt. Ik ga er dus vanuit dat 5 LED-lampen van elk 5 watt mogelijk moet zijn.

De twee die tot nu toe aangesloten zijn, werken prima. Alleen in de allerlaagste dim stand zie je wat flikkeringen, maar die gebruiken we toch niet in de badkamer (stel je voor dat ik in die duisternis mijn badeendje kwijt raak...!).
Reputatie 7
Badge +6
Toevallig zag ik vandaag dat de halogeen buislampen type R7S ook verkrijgbaar zijn in een LED-versie . Maar doordat ze dikker zijn zullen ze mogelijk niet in elke fitting passen . Ook de lichtsterkte is flink minder . Ik heb nu 200 watt . De leds die ik zag waren 10 en 12 watt . Dat komt ongeveer overeen met 100 en 120 watt. Ze zijn dimbaar .
Reputatie 7
Elf jaar geleden heb ik een nieuwe keuken laten plaatsen, toen waren er al spots waar zowel halogeen als led in kon, led lampen waren toen nog geen gemeengoed. In de plafondspotjes en andere spotjes met die maat lampjes kun je halogeen meestal gewoon vervangen.
Reputatie 7
Badge +6
Type R7S zijn dunne lange lampen en komen voor in los op de vloer staande huiskamerlampen en bouwlampen. Totaal ander type dan wat in spots zit , @MrsJones . En deze had ik nog niet eerder gespot 💡☺️
Reputatie 7
Die buislampen had ik gemist, die paar regeltjes van mij stonden al een tijdje op mijn scherm maar ik ben even in de keuken aan de slag gegaan, toen ik weer terugkwam heb ik pas op verzenden geklikt en intussen kwam dat bericht over buislampen.Cross post.
Ik zie dat Arie V een leverancier heeft gevonden van kleine led lampjes om in de platte spots (keuken, kast) te gebruiken. Ik zit met hetzelfde probleem en zou heel graag weten wie die leverancier is ( en welke lampjes)
Reputatie 7
Badge +7
@Adrie V., heb je @B.R. Kok zijn berichtje toevallig al gezien?
@Monique en @B.R. Kok ik heb de halogeen lampjes vervangen door de G4 led lamp 2700K 1,5W van EcoBright. Ook de halogeen trafo heb ik vervangen want de 4 led lampjes namen voor de halogeen trafo te weinig stroom af en sloegen daardoor af. Van de 4 led lampjes knipperen er nu 2 voor een minuutje bij het aanzetten. Ik wacht nog even af of dit probleem bij alle led lampjes gaat ontstaan en stuur dan EcoBright een mailtje over het probleem.

Voorbeeld: Vervangen van 4x20 W G4 (12V)  halogeen met trafo en dimmer door idem LED.

G4 is nodig in bestaande armaturen.

Benodigd: Nieuwe trafo (ca € 20), nieuwe dimmer (ca € 40) en 4x G4 LED12V (ca € 20)

Totale kosten: ca € 80

Komt nog bij dat het maar de vraag is of de LED G4 past in het oude armatuur.

Waar zit de winst??

Waar zit de winst??

Bij de verkoper.

G4 zou je in sommige gevallen met een G9 voet kunnen vervangen, dat spaart een trafo.

Ik heb ook nog een lamp die wens te behouden.
Zit een B15d voetje in met een rare lange lamp.
Heb nog 1 reserve Halolux lamp. (kost €17)
De led vervanger die te koop is, is niet de lamp die ik zoek.
In theorie kan ik daar mee door tot 2040
Of ik koop daar ooit een verloopvoet naar G9 voor.

Reageer