Handdoekwarmer Lidl wel veilig genoeg ?

• 3 November 2019
  • 21 reacties
  • 1275 Bekeken

Badge

Is deze handdoekradiator: https://www.lidl-shop.nl/SILVERCREST-Elektrische-handdoekverwarming/p100269040  wel veilig genoeg met ip 22  om te plaatsen in een badkamer?

21 reacties

Nee.
Dit is gevaarlijk.
http://nen1010.cobouw.nl/bijzondere-installaties/bijzondere-ruimten/ruimten-met-bad-en-douche

Reputatie 7
Badge +6

Er staat hier in detail waar zone 3 in je badkamer is waar je een ip22 toestel veilig kan neerzetten. IP22 is voorwerpen tot 12,5 mm gaan er niet door en het is drupdicht ook al zet je het toestel tot 15 graden schuin. 

In de cementdekvloer van je badkamer zit een aardingsmatje dat rechtsreeks is aangesloten op je meterkast met 30 ms aardlekschakelaar. Het probleem van stroom en met je blote voeten aarding maken op een natte tegelvloer is daarmee opgelost. Anders had je ook geen stroom gekregen van de maatschappij.

Badge

in mijn badkamer ligt geen matje in een cementdekvloer, was er zelf bij toen het werd aangelegd….. wel op de elektraaansluiting. regelmatig al een schok gehad.. zone 3 in badkamers komen nauwelijks voor in NL omdat hier de badkamers erg klein zijn… ik vind m dus niet geschikt voor in de badkamer, nl badkamers zijn nauwelijks groter dan 3 meter bij 2

Reputatie 7
Badge +6

Die zones in de tekening zijn wel Nederlandse badkamers hoor. Ze tekenen het slechts een beetje ruim zodat het duidelijk is. Dus een vertikale lijn omhoog bij de uiterste rand van je ligbad, douchebak, wastafel en daar 50cm uit blijven. Dan kun je hem aan de muur hangen.

Als je op de elektra aansluiting in de badkamer regelmatig een schok hebt gehad weet ik niet zo goed wat je bedoelt want een open aansluiting waar je met je handen bij kan mag er niet zitten in de badkamer. Een wasmachine aansluiting heeft een trekschakelaar met een touwtje en een rood lampje. Als de was klaar is moet het lampje uit zijn. Dan staat er geen stroom meer op de wasmachine. Verder mag er alleen een aan/uit schakelaar zijn voor de lamp. Het contactpunt voor een infraroodstraler moet ook hoog zitten bij het plafond en dan met een trektouwtje aan/uit. Als je andere contactpunten hebt waar je met je handen bij kan behalve de lamparmaturen dan is het niet goed. In een badkamer mag niet iets aanwezig zijn waardoor je een elektrische schok kan voelen. Alles moet of buiten bereik zijn of vokdoen aan die ipxx voorschriften.

@Jan 
In jouw artikel praten ze over een plafonnière.
En het is een site die een advies geeft voor lampen.
Door de lamp aan het plafond te monteren komt er een dakje boven.
En neemt de afschermingsgraad in theorie toe.
Maar officieel mag het niet.

Volgens de norm(NEN1010) is In zone 2 IPX4 van toepassing.(plensdicht)
Dus officieel gekeurd voor vochtige ruimtes.

Trek touwtjes zijn kosten besparend. Een dure schakelaar mag ook.

@Albert NL 
Ik ben benieuwd wat de oorzaak van de shock is geweest?
Wat raakte je aan?

Reputatie 7
Badge +6

Ja dat klopt@Wortelstamper , als je een plafondlamp in zone 2 hangt moet het minimaal IP44 zijn. Maar plafonds vallen in zone 3, dus is het minimaal IP22. In plafonds zit een centraaldoos en daar kan je een lamparmatuur aan hangen, je mag die ook plafonnière noemen. Die lamp gaat aan en uit met de schakelaar bij de deur. In het “dakje” direct boven die lamp zit dus een bundel met 220V stroomdraden waar stroom op staat. Het lamparmatuur is dus de afschermer van die draden in de centraaldoos. 

Een trektouwtje is voor mij een garantie dat het geen elektrische geleider is. De link die je geeft is de geschiedenis van NEN1010 op Wikipedia, ik weet niet wat je ermee bedoelt, je kan er niks in opzoeken. Op kantoor hadden we altijd het normenboek zelf. 

Ik zie dat er een aansluitsnoer van 1 meter aan zit.
Ik zie hem al staan, aangesloten op een verlengkabel.
En mag je een drijfnatte handdoek aan een IP22 toestel hangen?

Badge

@Wortelstamper  een officiele badkamerkachel…………… de knop om hem uit te zetten…. is ook niet goed afgeschermd er is een hoop troep te koop blijkbaar onder de noemer ‘geschikt voor de badkamer’ dat hier niet geschikt voor is……………...

Badge

het feit dat je het appraat ophangt aan de horizontale armen en niet aan de houders links en rechts vind ik ook vrij bizar.  

De 3e foto is ook op de grond gemaakt.
Beugels zitten er andersom op en er zitten geen schroeven in.

Reputatie 7
Badge +6

@Wortelstamper het apparaat met aansluitsnoer voldoet aan IP22, dus je mag het in zone 3 plaatsen met de stekker in het stopcontact. Het snoer is geaard, zie aardingssymbooltje onder de schakelaar op foto 4. Dus ingeval van onder stroom staan en je raakt het aan dan slaat de aardlekschakelaar meteen uit binnen 30 milliseconde.

Het ding is niet ontworpen voor een drijfnatte handdoek. Die komen ook heel weinig voor, meestal zijn ze ook uitgewrongen of slechts vochtig en druppen niet. Ook heeft iedereen op school geleerd dat niet te doen op een elektrisch apparaat. Resteert dus dat ene uitzonderlijke geval dat het wel gebeurt. Maakt het water kortsluiting dan slaat de automatische ampère zekering uit in de meterkast. En mocht je voor die tijd de stroom aanraken dan slaat de aardlekschakelaar uit. 

Ik weet niet hoe je de foto's leest, maar op foto 1 staat het ding op de grond en op de andere foto's hangt het aan de muur. Dat is slim toch, de beugels andersom, kan je het apparaat er niet afhalen. Spelende kinderen moeten het niet in het ligbad kunnen gooien toch.

@Albert NL deze radiatoren worden altijd met beugels opgehangen aan de muur hoor. En dan een stukje van de muur voor goede warmteafgifte. Als het de muur raakt kunnen de muur en de tegels heter worden dan 50° C en dat is ook weer niet goed. Je hebt beugels van metaal en kunststof. Kunststof isoleert ook elektrisch. Ik zie acht schroeven, als die met pluggen 4 cm de muur ingaan is het sterk genoeg om eraan te hangen!

Badge

alles in een badkamer moet tegen keinatte zaken kunnen per definitie, daar is het een badkamer voor. dus is het meer iets voor in de keuken, overigens zijn vele handdoeken en theedoeken áltijd keinat… het voldoet dus niet aan de norm………….

Reputatie 7
Badge +6

De regering heeft de plicht om goed te zorgen voor de mensen, dieren en planten. Dus voor talloze zaken stelt de overheid minimum voorwaarden, eisen en normen. Om de zoveel jaar krijgen die normen een review, update, nieuw jasje enz. Dus op een dag hebben normen een graad van ingewikkeldheid waarvoor eerst een cursus nodig is om die te snappen en toe te passen. Je hebt dan mensen die geen cursus gehad hebben en die dat wel hebben gehad. Dat wordt dan moeilijk praten tussen die twee. In Amerika zouden ze zeggen: "Thank you man. I'm so happy you want to share it with me". In Nederland zullen ze nooit aannemen wat je zegt. 

Maar het is maar de minimumvoorwaarde die de overheid stelt, je mag altijd hoger gaan. Dus je krijgt dan de situatie dat de overheid de handdoekdroger niet uit de handel neemt, maar de niet-cursist zal er nooit een handdoek aan hangen want te nat. Dat mag natuurlijk, iedereen is vrij om te doen en laten wat hij of zij wil. Maar er is dus ook een heel leger wel-cursisten (al die uitvoerende elektra technici en werkvoorbereiders m/v) die het wel doen omdat ze beter weten. Als je dan de vraag stelt of de handdoekwarmer veilig is, krijg je netjes dat antwoord.

@Jan 
Dat praatje over de zones in de badkamer is ook voor technici.
Je kunt een gewone gebruiker daar eigenlijk niet mee opzadelen.
Je kunt niet zeggen ‘u mag het apparaat alleen in zone 3 zetten’
En dat een aansluit snoer dusdanig ruim moet zijn dat er een lus onder de invoer wartel ontstaat, moet je ook uitleggen.

Reputatie 7
Badge +6

@Wortelstamper 

Technici zijn eerste lijn, de gewone gebruikers horen het van hem. De overheid zadelt de gewone gebruiker wel op met de regelgeving want hij behoort die te kennen en mag er niet van afwijken anders is hij fout. 

Kort snoer van 1 meter is korte reikwijdte vanaf stopcontact scheerapparaat. Zodra je te dicht bij zone 1 en 2 komt floept de stekker uit het stopcontact = einde gevaar. Ik vind dat slim bedacht.