Consumentenbond.nl

Heb je wel eens zelf een apparaat gerepareerd? Deel je tips!

• 24 januari 2017
  • 54 reacties
  • 5675 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3

Apparaat kapot? Balen!

Kleine mankementen kun je proberen zelf te repareren. Kijk bijvoorbeeld wat je zelf kunt doen bij problemen met je stofzuiger, vaatwasser of wasmachine.

Onlangs onderzochten we hoe het staat met de repareerbaarheid van stofzuigers.

Ik ben heel benieuwd wie er wel eens zelf aan het repareren is geslagen, eventueel geholpen bij bijvoorbeeld een Repair Café. Denk aan je stofzuiger, keukenmachine, vaatwasser, wasmachine, koelkast, espressoapparaat, etc.

Waar liep je tegenaan? Hoe stelde je de diagnose? Hoe kwam je aan het onderdeel? Is de reparatie geslaagd? Gouden tip?

Geef je reactie hieronder!

54 reacties

Ik repareer regelmatig alle soorten apparaten. Maar dat lukt alleen, als men veel speciaal gereedschap en veel technische kennis heeft. Het eerste en grootste probleem is, dat de industrie bijzondere bevestigingselementen (schroeven) gebruikt, die met gewoon gereedschap niet te openen zijn. Men wil de leek - consument - geen toegang verlenen, zo genoemd, om misbruik en ongelukken te voorkomen. Ik vind, dat onderdelen zeer moeilijk te verkrijgen en dan ook nog extreem duur zijn. Ik denk, dat men niet aan een reparatie moet beginnen, als men niet echt een goed uitgeruste werkplaats ter beschikking heeft. Meestal moet men namelijk de benodigde onderdelen zelf maken.

Dan
Ik ben zelf heel handig. Mijn opleidingen zijn op middelbaar technisch niveau. Ook heb ik lang in de techniek gewerkt. Maar als ik bv een stofzuiger wil repareren dan hebben de fabrikanten de stofzuiger zo in elkaar gezet dat het heel lastig, zo niet onmogelijk is om hem te demonteren om bv koolborstels te vernieuwen. Dat geldt voor vrijwel alle apparaten waar een stekker aanzit.
Ik ben zelf heel handig. Mijn opleidingen zijn op middelbaar technisch niveau. Ook heb ik lang in de techniek gewerkt. Maar als ik bv een stofzuiger wil repareren dan hebben de fabrikanten de stofzuiger zo in elkaar gezet dat het heel lastig, zo niet onmogelijk is om hem te demonteren om bv koolborstels te vernieuwen. Dat geldt voor vrijwel alle apparaten waar een stekker aanzit.
Badge
Als je een set met speciale bitjes aanschaft zoals 'mannesmann spezial bitsatz' dan krijg je praktisch alles open.
Badge +1
Enkele jaren geleden was ik de Kärcher hogedrukreiniger vergeten vóór de winter uit de schuur te halen. En ja, hoor, in het voorjaar bleek er geen water uit de spuitmond te komen, maar uit het luchtrooster.

Omdat ie nog niet zo oud was ben ik ermee naar Gamma gegaan, waar ik 'm gekocht had. "Nee, meneer, is total loss. Koop maar een nieuwe' was het commentaar. Bij Praxis hetzelfde verhaal van de chef, die hetzelfde net meegemaakt had. Maar ik wist dat hier op het industrieterrein een servicedienst van Kärcher zat, waar ik een invalide medewerker achter een pc aantrof, die meteen wist wat er aan scheelde. "meneer, niks aan de hand, ik zal het onderdeeltje wel even bestellen. Dat kost u wel - afgerond incl. btw - €0,05.'

En zo geschiedde. Het was een plastic knietje, dat kennelijk gemaakt was om kapot gaan en met een eenvoudig schuifje te ont- en weer te koppelen was. Heel inventief van de fabrikant. Ik zou zeggen: zo hoort het!! Wel moest ik een lange schroevendraaier met een speciaal bitje kopen om de kast open te krijgen, maar dat was dan ook alles. Hij werkt weer als voorheen en zelfs een leek moet dit kunnen.
Badge +1
Als iets het niet meer doet probeer ik altijd de kast open te maken om in het apparaat te kijken. En als dat dan lukt zoek ik het defect op en kijk of ik het repareren kan. Ik heb vrij goed gereedschap en handige vingers. Maar een losse antenne in een stereo-installatie kon ik niet repareren omdat ik de kast niet zonder geweld open kon krijgen, en de reparateur zal hem we te oud vinden en/of veel voor alleen maar het kijken rekenen, dus heb ik maar iets nieuws gekocht.
Ik heb zelf mijn zeven jaar oude Bosch vaatwasser gerepareerd.

Na grondig inlezen op het internet kwam ik tot de conclusie dat het labyrint verstopt zou kunnen zitten. Ik ben niet bijzonder technisch maar ben er gewoon aan begonnen. Kapot was ie toch al, en gezien de leeftijd vond ik een monteur laten komen te duur.

Met informatie van het internet en het nodige gepuzzel draait de machine nu weer lustig verder. Mijn man kon niet geloven dat zelf repareren uberhaupt mogelijk was.

Achteraf zou ik wel meer foto's nemen voor dat ik de boel uit elkaar haal.
Badge
Het probleem bij vaatwassers en wasmachines is dat je ze moet ontkoppelen en van z'n plek moet halen. Je kunt dan ook niet even makkelijk iets proberen zonder ze weer aan te koppelen.

Daarbij heb ik een vaatwasser elke dag nodig en een wasmachine 2 x in de week. Je bent dus aardig onthand als ze het niet doen.

Zelf vind ik dat dit soort apparaten minstens 10 jaar moet meegaan. Als dat het geval is, koop ik hetzelfde merk. Anders schakel ik over op een ander merk (als ik daar niet teveel ellende van lees).
Reputatie 1
Badge +1
Zelf repareren is voor mij geen probleem over het algemeen. Het juiste onderdeel te pakken krijgen kost niet zelden meer moeite.

Al sinds mijn jonge jeugd haal ik dingen uit elkaar. Als iemand een apparaat heeft dat kapot is, zoals laatst een Tomtom, dan vraag ik of ik het mag hebben. Ook als is het niet te repareren, je kunt van het uit elkaar halen heel veel leren. Als je met beleid te werk gaat, lukt er veel. En mijn uitgangspunt is vaak: het is toch al kapot, dus wat heb ik te verliezen. Dat geldt dan vooral voor dingen die dingen die niet of slechts tegen (te) hoge kosten zijn te repareren.

Tegenwoordig is veel reparatie-informatie op het internet te vinden, dus als je een beetje handig bent en niet te bang aangelegd kom je een heel eind.

Voorwaarde is wel dat je goed gereedschap koopt. Wees daarin niet te krenterig: goed gereedschap is het halve werk en geeft veel plezier in het werk.
Dit is een heel goede tip en komt precies overeen met mijn ervaring.

Dan
Bovenstaande ervaringen met reparatie van fabrieksproducten deel ik grotendeels. Zelf worstel ik al jaren met de SOLIS citruspers (3de machine in 6 jaar!) die na een tijdje kuren begint te vertonen. Ze propageren "any size" m.b.t. het formaat van de persvruchten, maar dat blijkt nogal betrekkelijk. Al gauw begint de SOLIS dan nukken te vertonen. Ook de verhouding toerentaal machinecapaciteit (120 W) is m.i. ongunstig. Mijn ervaring is: hoe lager het toerental hoe meer wattage nodig is. Reparatie door de leverancier kost maar liefst tussen de 90 en 120 €. Een nieuwe machine nu 250 € . De machine is, zelfs bij het vervangen van een kapot veertje van de pershevel/-arm, erg ontoegankelijk gemaakt voor zelfreparatie. Je vraagt je af of die Zwitsers dat expres zo doen...Philippe Scheltema
Badge +1
Beste Philippe,

Wordt het niet eens tijd voor een ander merk?
Reputatie 1
Badge
Veel apparaten hebben tegenwoordig plastic kliksluitingen, als je ze uit elkaar haald breken ze spontaan af waardoor monteren niet meer kan.Fabrikanten bouwen een beperkte lavensduur in.
ik repareer zoveel mogelijk zelf. Onderdelen vaak via internet te vinden, ook reparatiehandleidingen.

TIP: kunt u het niet zelf kijk dan of er een RepairCafe bij u in de buurt actief is. Daar helpen vrijwilligers bij het repareren.
Als iets stuk is maak ik het open en en meer dan eens is het mij gelukt dingen weer aan de praat te krijgen. Af gelopen jaar een oude klok een kruimeldief en een oude Miele stofzuiger

Zelf voor een leek moet het duidelijk zijn dat een losse draad of een gebroken onstorings codensator niet bevordelijk is voor de werking van het apparaat.Het loont de moeite om

eerst eens zelf te kijken, natuurlijk niet als er nog garantie op het apparaat zit.

Beste Philippe,

Wordt het niet eens tijd voor een ander merk?

Geplaatst door RinaR op Feb 6, 2017.

Beste Rina, goede suggestie, maar weet jij een citruspers van hetzelfde kaliber, d.w.z. eentje die van limoen tot pomelo en alle tussenliggende maten aankan ? Ik heb me rotgezocht...

Philippe
Badge +1

Beste Rina, goede suggestie, maar weet jij een citruspers van hetzelfde kaliber, d.w.z. eentje die van limoen tot pomelo en alle tussenliggende maten aankan ? Ik heb me rotgezocht...

Philippe

Geplaatst door Ph. Scheltema op Feb 7, 2017.
Dan is er nog de optie van twee apparaten van verschillende afmetingen. Het scheelt je een hoop ergernis. Ze kunnen dan ook een stuk kleiner en goedkoper zijn. Wat heb je aan 'kaliber' dat je steeds in de steek laat?
Reputatie 2
Badge +2
Zo moeilijk zijn de veiligheids- bitjes niet te vinden http://www.toolstation.nl/shop/p37470?table=no Wel is het een zaak om zelf niet aan de slag te gaan met apparaten als je er geen verstand van hebt en dan al helemaal niet als het om elektriciteit of gas gaat laat dat liever over aan een vakman.Maar een drijfriem/snaar vervangen van een wasmachine of droger is zelf wel te doen zelfs een afvoer pomp van een moderne wasmachine is zelf te vervangen maar ook hierbij geld ben je niet handig laat het dan doen water en stroom gaan niet samen.Zelf heb ik deze week de drijfriem van een Bosch wasdroger vervangen en omdat op de site waar ik de riem had gekocht stond dat het via de voorzijde van de maschine zou moeten heb ik voor niets de hele maschine uit elkaar gehaald en wat bleek? alleen een zij paneel hoefde er af (van af de achterzijde gezien de linker kant) maar zo kon ik wel meteen alles schoon maken en dat was hard noodzakelijk. Wel even een tip.Merk alle schroeven waar ze horen.Schroeven die in kunststof gaan passen niet in metaal en visa versa dat voorkomt veel elende.
Reputatie 2
Badge +2
Nog een tip.Soms is een flinke dreun al genoeg om een apparaat weer te laten werken :)En ontkalken van een koffiezetter of water koker ? gebruik een flesje citroensap maar gooi dat wel eerst door een zeef zodat er geen troep meer inzit en laat dit een uur intrekken (even aan zetten zodat het wat doorloopt in de koffie zet apparraat) .

Philippe

Geplaatst door Ph. Scheltema op Feb 7, 2017.

Dan is er nog de optie van twee apparaten van verschillende afmetingen. Het scheelt je een hoop ergernis. Ze kunnen dan ook een stuk kleiner en goedkoper zijn. Wat heb je aan 'kaliber' dat je steeds in de steek laat?

Geplaatst door RinaR op Feb 7, 2017.
Heel goed, Rina, dank voor je meedenken. Je suggestie heb ik al een paar weken geleden toegepast. Naast de piepende en krakende SOLIS citruspers heb ik toen een grote handpers van CILIO gekocht, de PREMIUM-versie. Die heeft een lange, handmatig te bedienen hefboom, waarmee je ook granaatappels makkelijk perst. Hij heeft dus geen motor met draaiende sapkegel. Wat de SOLIS niet meer goed aan kan, doe ik met de CILIO en laat het lichtere werk over aan de SOLIS. Maar voor die € 250 van SOLIS vind ik dat wel wat armoedig...Ook ben ik wat toch al schaarse ruimte kwijt op het beperkte aanrecht van mijn open keukentje.

Zelf apparaten repareren deed ik vroeger vaak en ook wel met succes. Tegenwoordig lopen mijn hersens en handen wat achter bij de nieuwe ontwikkelingen. Maar een uitdaging blijft het

Daar waar opgemerkt wordt dat de nieuwe generaties van apparatuur lastiger te repareren zijn, kan ik de ervaringen onderschrijven. Volgens mij doen fabrikanten etc. dat met een opzettelijk doel: aan de bak blijven.

Philippe
Enkele weken geleden zelf de voorzijde van een iPhone 4s vervangen (toestel moet daarvoor helemaal uit elkaar!), duurde ongeveer 45 minuten uit- en weer inbouw. Is een secuur werkje en je moet geen haast hebben, dan zal het zeker lukken. Met behulp van een uitstekende video (bekijk die eerst een keer) van Menko Ubbens van http://www.parts-repair.nl waar ik ook een nieuw scherm en setje schroevendraaiers bestelde (volgende dag in huis!).

Fijn dat er mensen zijn die je helpen en fijn dat zo'n toestel dus te repareren is! Zo heb ik mijn iPhone 4s inmiddels al bijna zes jaar (zelf al eerder de batterij vervangen) en peins er nog niet over een ander toestel te nemen.
Badge +1

Heel goed, Rina, dank voor je meedenken. Je suggestie heb ik al een paar weken geleden toegepast. Naast de piepende en krakende SOLIS citruspers heb ik toen een grote handpers van CILIO gekocht, de PREMIUM-versie. Die heeft een lange, handmatig te bedienen hefboom, waarmee je ook granaatappels makkelijk perst. Hij heeft dus geen motor met draaiende sapkegel. Wat de SOLIS niet meer goed aan kan, doe ik met de CILIO en laat het lichtere werk over aan de SOLIS. Maar voor die € 250 van SOLIS vind ik dat wel wat armoedig...Ook ben ik wat toch al schaarse ruimte kwijt op het beperkte aanrecht van mijn open keukentje.

Zelf apparaten repareren deed ik vroeger vaak en ook wel met succes. Tegenwoordig lopen mijn hersens en handen wat achter bij de nieuwe ontwikkelingen. Maar een uitdaging blijft het

Daar waar opgemerkt wordt dat de nieuwe generaties van apparatuur lastiger te repareren zijn, kan ik de ervaringen onderschrijven. Volgens mij doen fabrikanten etc. dat met een opzettelijk doel: aan de bak blijven.

PhilippeGeplaatst door Ph. Scheltema op Feb 11, 2017.
Mijn Philips citruspers heeft ruim 30 jaar geleden rond de 20 gulden gekost. Hij is 14 cm hoog en staat in het keukenkastje. Verder heb ik een slowjuicer, maar die heeft heel wat meer gekost.

Mijn mooiste succes was dat ik de achterkant van de wasmachine schroefde, de pomp openmaakte en er een gordijnglijdertje uit haalde. Dat scheelde me niet alleen flinke 'reparatie'kosten, maar ook het praatje dat er niets meer aan te doen was en dat de reparateur nog wel een mooie aanbieding voor me had.

Het is waar dat de meeste fabrikanten liever iets nieuws verkopen en daarom de apparaten niet of moeilijk repareerbaar maken. Niet alleen slecht voor onze portemonnee, maar vooral ook voor het milieu. Er zijn ook auto's waarvan je niet eens een lampje zelf kunt verwisselen.

PhilippeGeplaatst door Ph. Scheltema op Feb 11, 2017.
Mijn Philips citruspers heeft ruim 30 jaar geleden rond de 20 gulden gekost. Hij is 14 cm hoog en staat in het keukenkastje. Verder heb ik een slowjuicer, maar die heeft heel wat meer gekost.

Mijn mooiste succes was dat ik de achterkant van de wasmachine schroefde, de pomp openmaakte en er een gordijnglijdertje uit haalde. Dat scheelde me niet alleen flinke 'reparatie'kosten, maar ook het praatje dat er niets meer aan te doen was en dat de reparateur nog wel een mooie aanbieding voor me had.

Het is waar dat de meeste fabrikanten liever iets nieuws verkopen en daarom de apparaten niet of moeilijk repareerbaar maken. Niet alleen slecht voor onze portemonnee, maar vooral ook voor het milieu. Er zijn ook auto's waarvan je niet eens een lampje zelf kunt verwisselen.Geplaatst door RinaR op Feb 12, 2017.

Zo'n Philips electro-handpers heb ik ook jaren gehad, maar ja, de lichaamskracht werd minder, dus waren de persen met een hefboom een oplossing...althans...
Hallo,

Ik heb een vaatwasser van Whirlpool type DWH B00.

De bovenste sproei arm doet het niet meer. Ik heb van alles geprobeerd. Filters schoongemaakt. De sproeiarmen (gaatjes) schoon gemaakt. De machine laten draaien zonder sproeiarmen. En niets helpt de boven sproeiarm blijft stil staan. Er niets geblokkeerd en ik laat de vaatwasser leeg zijn programma draaien.

Wie heeft de gouden tip? Whirlpool gebeld, werd onvriendelijk beantwoord, omdat ik geen garantie meer heb. Gr. Frits.

Reageer