Heb jij bij de koop van een matras (extra) korting gekregen?

  • 26 February 2016
  • 6 reacties
  • 11360 Bekeken

Reputatie 2
Badge +5
Uit een onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat in winkels door het hele land de matrassen van Auping, Tempur, M Line, Eastborn en Ubica hetzelfde kosten. De Auping Cresto, bijvoorbeeld, kostte in alle 15 winkels die we bezochten €1145. De Tempur Cloud 25 overal €1699 en de M Line Slowmotion 6 overal €1549.

Er zijn wel kortingsacties, maar die gelden dan weer in álle winkels, dus je ziet dan toch overal weer dezelfde prijskaartjes.

Fabrikanten beweren dat in de praktijk bijna niemand deze 'vraagprijs' betaalt, omdat het bij matrassen zeer gebruikelijk dat de klant korting krijgt op die vraagprijs. Maar: klanten moeten er niet van uitgaan dat ze de (extra) korting automatisch krijgen, ze moeten er zelf over beginnen. Volgens de fabrikanten gebeurt het vrijwel altijd dat een klant op deze manier een korting of een gratis extraatje bedingt, zoals een kussen of een dekbed(hoes).

De Consumentenbond vraagt zich af of er bij de koop van een matras echt wel zo vaak een korting wordt gegeven op de vraagprijs in de winkel.

Heb jij bij de aankoop van je matras extra korting gekregen op de winkelprijs, of een gratis extraatje? Heb je daar zelf over moeten beginnen, of kwam de winkel er zelf mee? En: waar bestond de korting uit? Let op: we bedoelen hier niet de kortingen die al in reclamefolders of advertenties van de winkel staan, maar een extra korting bovenop de prijs op het prijskaartje of in de reclamefolder.

6 reacties

Eind 2010 had Auping een kortingactie: tweede matras half geld. Bij sleepcheap.nl een webshopvariant van Lubbers Wonen uit Heemskerk werd daarbovenop de gebruikelijke 20% webshopkorting gegeven, omdat het een webshop is, waarbij jezelf de goederen moet ophalen.

Later op 2 augustus 2013 is de relatie tussen Auping en Lubbers Wonen met behulp van de rechtbank in Zwolle beëindigd: http://www.lubbersslapen.nl/einde-auping-dealersch.... Ik hoef het hierbij te laten: machtsmisbruik.
Reputatie 2
Badge +5


Mogelijk.....

is de Consumentenbond op een spoor van strafbare feiten? van een matrassenmaffia?

€ 15.500.000,- moest Tempur Deutschland GmbH aan boete voor prijsafspraken neertellen

€ 8.200.000,- boetegeld voor Recticel Schlafkomfort GmbH, waaronder Swissflex en Schlaraffi a

€ 3.380.000,- heeft het Metzeler Schaum GmbH gekost......wegens verticale prijsbinding!

___________ +

€ 27.080.000,- minder winst dan berekend voor drie van elkaar onafhankelijke partijen.

BRON: Test.de

Meer onregelmatigheden en boetes vastgesteld in Europa

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Feb 26, 2016.


We kunnen niets uitsluiten. Deze Duitse zaken hadden we inderdaad in ons achterhoofd toen we besloten onze onderzoeksresultaten door te sturen naar de Directie Mededinging van de Autoriteit Consument & Markt.
Reputatie 2
Badge +5


@Noëlle van der Weel

Misschien is nader uitleg nodig om dit soort 'prijsafspraken' wèl dan niet opvallend te kunnen noemen.

Jumbo verkoopt een pak melk in alle winkels voor dezelfde prijs. In de Jumbo-eigen-winkels en bij de franchisenemers. Acties en kortingen worden centraal afgesproken. Niemand stoort zich hieraan.

Waarom is het dan 'opvallend' wanneer bij voorbeeld Auping of M-Line hetzelfde gedrag vertoont en waarom moet dit dan wèl bij de AFM gemeld worden? Moeten de filialen van dezelfde keten wel met elkaar in concurrentie treden? Kan het salesmanagement dit niet meerzelf bepalen?

Toen ik mijn laatse nieuwe auto kocht, was het gedrag van de verkopers bij de verschillende dealers ook niet zo erg afwijkend van de praktijk die ik in de beddenwinkels heb ervaren.

Wanneer spreken we van prijsafspraak. Strafbaar prijsafspraak?

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Feb 29, 2016.


Wij impliceren nergens dat hier 'strafbare prijsafspraken' zijn gemaakt. De enige die daar iets over kan vaststellen, is de ACM, en die bepaalt zelf wat ze nader onderzoeken en wat niet. De Consumentenbond heeft de uitkomsten bij de ACM gemeld om verscheidene redenen.

Het klopt dat een pak Jumbo-melk bij elke Jumbo hetzelfde kost. Maar een pak Campina-melk kost níet bij elke supermarktketen hetzelfde. Dat is precies de reden waarom we bij dit prijzenonderzoek geen 'huismerk'-matrassen hebben meegenomen zoals Ikea en Beter Bed. Die zijn immers alleen bij Ikea respectievelijk Beter Bed te koop, net zoals dat je Jumbo-melk alleen bij de Jumbo kunt kopen en niet bij de Albert Heijn. En een winkelketen gaat niet met zichzelf concurreren.

Matrassen van Auping, M Line, Tempur, Eastborn en Ubica zijn niet aan één winkelketen gebonden. Net zoals supermarktketens elkaar beconcurreren op de schapprijs van A-merkproducten, en elektronicaketens zoals MediaMarkt, BCC en Expert met de prijs van Bosch-wasmachines en Samsung-televisies, is het niet vreemd om te verwachten dat verschillende beddenspeciaalzaken die meerdere merken voeren met elkaar concurreren op de prijs van matrassen van Auping, Tempur en andere A-merken. Maar in ons onderzoek leek er van concurrentie voor 5 van de 6 A-merken geen enkele sprake. En dat terwijl diezelfde winkels die allemaal dezelfde Auping- en Tempurprijzen noemden, wél verschillende prijzen bleken te vragen voor matrassen van Velda. Waarom zouden deze winkels elkaar wel beconcurreren met de prijs van Velda-matrassen, maar niet die van de andere vijf merken?

Zoals hierboven al opgemerkt wordt, hebben diverse matrasmerken in Duitsland van het Bundeskartellamt boetes gekregen van vele miljoenen, voor het maken van prijsafspraken en/of het onder druk zetten van winkeliers om een bepaalde prijs voor hun producten te hanteren.

Ook bij ons onderzoek vertelden enkele verkopers dat ze 'verplicht zijn vaste prijzen te hanteren voor dit merk' en zelfs 'als ik dit merk voor één euro minder verkoop, ben ik bij wijze van spreken morgen geen dealer meer van dit merk.'

In het licht van de uitkomsten van ons onderzoek en de boetes die in Duitsland zijn uitgedeeld, is het helemaal niet zo gek als nader onderzocht wordt of matrasverkopers inderdaad volledig vrij zijn om hun prijzen zelf te bepalen en consumenten voordeel kunnen bieden als ze dat graag willen.
zo wel bij auping als bij beds en bedding een 15 en 12% korting in de offertes

Met vriendelijke groeten,

J.Johanssen
Afgelopen week 2 Eastborn matrassen(P8 en P10) voor € 1.300,- gekocht. Eerste winkel wilde geen korting o.i.d. geven. Bij 2e winkel ook geen korting maar wel 2 kussens t.w.v. € 120,- gratis + proef-slapen + 30 dagen omruilgarantie. Shoppen bij meer winkels loont.
Jaren geleden bij aankoop 2 Auping matrassen twee hoofdkussens en korting gekregen: we hebben diverse offertes uit dezelfde 'woonboulevard' bij onze uiteindelijke keuze (Auping) op tafel gelegd. Geen idee hoeveel de korting uiteindelijk was. Nu weer op zoek naar nieuwe matrassen: we hebben nu de officiële offerte en gaan bij bestellen zeer zeker weer kijken of we nieuwe hoofdkussens kunnen krijgen!

Reageer