Consumentenbond.nl

Hoe ga je om met de verkoopspelletjes van de keukenboer?

  • 19 december 2016
  • 32 reacties
  • 13409 Bekeken

Reputatie 2
Badge +5
Misschien heb je het weleens meegemaakt: je struint van de ene keukenboer naar de andere, op zoek naar de perfecte keuken voor een redelijke prijs. Maar zo makkelijk is dat nog niet. De druk om ‘nu’ te kopen is hoog, en de geboden kortingen te mooi om waar te zijn.

In de video zie je hoe het onze undercover collega afging bij drie keukenboeren. Zijn tip: laat je niet intimideren door de verkoper en neem je tijd. Bekijk het filmpje en kom erachter hoe je de valkuilen van slimme verkooptechnieken kunt omzeilen!

Wat vind jij van de verkooptechnieken van de keukenboer en hoe ga je ermee om? Deel je ervaring of tip hieronder!


32 reacties

Helaas is het inderdaad zo. Mandemakers groep (DMG) bezit die prijsvechters zoals keukenkonkurent, keukenkampioen, keukenlood, Brugmankeukens, Grando enz. Check Wikepedia. Op zich niks mis mee maar goed je kan dan ook kijken bijje lokale keukenhandelaar die niet in de DMG groep zit te bieden heeft. Voordeel zoveel zaken, grote inkoop lage prijs. Ooit mijn keuken gekocht bij de keukenkonkurent en niets mis mee. Nu 1 gekocht bij van der Ham in Zoetermeer top ! En zonder agressieve benadering en goedgeprijst.
Mijn ervaring met "Kuchen Direct" (Den Haag) was ook slecht maar het ging daarbij vooral om de inbouw apparatuur die veel duurder aangeboden werd als precies dezelfde modellen op het internet. Nu bleek plotseling dat de "speciale aanbiedings korting" juist op die apparatuur zat en niet op de keukenmeubels. Maar "dat kan ons systeem niet op de rekening zetten" Ook blijkt dat all keukens in Den Haag door hetzelfde bedrijf geinstalleerd worden ("Keukenman") en die weten niet eens wwar de te installeren keuken gekocht is. Komen ze soms allemaal van dezlefde fabiek ook. Het zou me niet verbazen....
Heb vorig jaar bij de Keukenkampioen gekeken en moest dezelfde dag besluiten voor die bijzondere prijs. Een prijs die steeds lager werd naarmate ik liet blijken niet dezelfde dag te besluiten. Uiteindelijk daar niet gekocht. Ook bij de buurman gekeken Woonen. Beide zaken van Mandemakers. Kreeg rond bedrag voor keuken, badkamer en huiskamervloer. Enige specificatie ontbrak. Wie het zou plaatsen was een verrassing want zou pas later besloten worden. Met veel moeite beetje inzicht gekregen in de diverse onderdelen. Het viel echter nauwelijks te beoordelen. Of ik maar even wilde tekenen voor de bijzondere aanbieding die wel € 95.000 moest kosten. Uiteindelijk alles gekocht bij Sanidump voor de badkamer en zelf laten plaatsen en de keuken bij Budgetplan in Ridderkerk met goede serviceen door hen plaatsen alsmede verkoper die op positieve wijze mee dacht. Per saldo veel goedkoper uitgekomen en met inrichtingen die aanmerkelijk leuker en praktischer zijn geworden dan de snelle standaardtekeningen van Mandemakers.
Reputatie 2
Badge +5
Helaas is er weinig veranderd aan de agressieve verkoopdruk in de keukenbranche. De situatie is zo slecht dat de Consumentenbond stopt met de tweezijdige, gezamenlijk opgestelde Algemene Voorwaarden met woon- en keukenbranche Inretail. Inretail weigert namelijk om in die voorwaarden een afkoelingsperiode op te nemen waarbinnen consumenten kosteloos de overeenkomst kunnen annuleren. Lees het volledige nieuwsbericht. Hoe ga jij om met de druk van een keukenverkoper om ‘nu of nooit’ op hun aanbieding in te gaan?
Werktitel voor een checklist: Laat je nooit onder druk zetten door verkopers ...!

Consumenten worden bij de aankoop van een keuken, een badkamer of een interieur soms zwaar onder druk gezet, maar hopelijk niet met deze in de praktijk samengestelde check-list.

1 - Eerste bezoek (kijk eerst eens op het internet en meerdere stenen winkels rond) Wordt u bij het betreden van een (keuken-)zaak vÓÓr het rondkijken al meteen aangesproken door een adviseur, kÀn het een verkoper op provisiebasis zijn. Wees dan gewaarschuwd, vooral wanneer hij niet meeloopt bij uw eerste oriËntering.

2 - Meenemen Tenminste een bouwtekening, schetsjes, een 'plakboek' met voorkeur keukens, opstellingen, style, kleurstelling en misschien nog een situatiefoto. Vergeet niet te checken of de ruimtehoogte op de tekeing staat en de aansluitingen kloppen

3 - Aan tafel bij de verkoper - Vaak proberen verkopers u uw ter beschikking staan de budget te ontfutselen. Waarom niet direct aangegeven? Veelal adviseert hij direct Óm uw budget heen, dus geef meteen aan: van € ... tot maximaal € ... - U wilt uiteindelijk eerst een offerte, maar ... die krijgt u niet? Onserieus! - U kunt uw naam en adres en telefoonnummer achterlaten, maar mÉÉr ook niet - Teken niets, ook geen voorlopige offerte en vooral geen blanco offerte voor een kortingstoezegging

4 - Acties en kortingen - Ga ervan uit, dat u kortingen, ondanks alle 'dreigingen' over een week ÓÓk nog kunt krijgen - Probeer inzicht in de opbouw van de aangeboden kortingen te krijgen, tenminste voor de keuken en separaat voor de apparaten die des te hoger is des te meer apparaten u kiest voor winkel-apparaten

5 - Opdracht - Tekent u een opdracht na een bezoek van een designer of bij een uitmeting thuis, geldt mogelijk de regelgeving volgens de collportagewet. Overigens worden onafhankelijke keukendesigners voor hun ontwerp betaalt, vervolgens voor het uitzetten van offerte-aanvragen en voor de bewaking van uw opdracht en uitvoering. Neem altijd de voor u redelijke/noodzakelijke bedenktijd. - Wilt u van de AV (Algemene Voorwaarden afwijken, dan streep de betreffende passage door en schrijf uw eigen voorwaarden op de opdracht en laat die tegentekenen - Heeft uw keukenzaak een CBW-keurmerk, maak dan de levertijd vÀst. Hierna gelden volgende voorwaarden: Wanneer de afgesproken (vermoedelijke) levertijd is overschreden, krijgt de winkelier in eerste instantie een nadere termijn om alsnog het product aan u te leveren. Dit is maximaal een maand. Mocht u de bestelling dan nog niet hebben ontvangen, dan kunt u uw koopovereenkomst ontbinden* en/of een schadevergoeding* vragen. Er moet dan wel sprake zijn van een financiËle schade als gevolg van het uitblijven van de levering. De schade moet niet te voorkomen of te beperken zijn (Artikel 6 van de Algemene Voorwaarden). Bron: CBW-Keurmerk - Het anuleren van een opdracht kÀn u 30% van de aankoopwaarde gaan kosten. Een rechter vond 30% na twee dagen ooit buiten proporties en de opdracht kon gestorneerd worden. Bedenktijden werden onlangs door DMG toegezegd.

6 - Betalen - Betaal zonder CBW-keurmerk niet teveel wanneer om een aanbetaling wordt gevraagd. Vaak wordt de opdracht tenslotte ook zonder aanbetaling aangenomen. - Het CBW-Keurmerk heeft maximaal 15% aanbetaling op keukens, badkamers en onderdelen, dan wel sanitaire artikelen en/of te verrichten werkzaamheden die in verband zijn met keukens en/of badkamers - Wettelijk is niet meer dan 50% aanbetaling toegestaan

7 - Niet de winkel uit zonder... - schriftelijke duidelijkheid over het keukenmerk, keukenmodel, keukenlijn en de kleurstelling - welk werkblad is meegenomen, armaturen, verlichting, accesoires enz - prijzen moeten tenslotte helemaal duidelijk zijn en op schrift staan - vraag hoelang onderdelen gegarandeerd leverbaar blijven - levertijd tenminste duidelijk met ÉÉn kalenderweek zijn aangegeven - kopie van de opdracht niet vergeten mee te nemen - soms zijn foto's uit de winkel handig als bewijs bij latere onenigheden

8 - Extra toezeggingen ook schriftelijk toevoegen - kortingen, cadeau's - incl/excl montage - incl/excl aansluitingen

9 - Keurmerken/tests nog even controleren (CBW, Consumentenbond enz.) - kijk op de websites van de aangegeven keurmerken zÈlf of er inderdaad geldig is aangemeld

+ ... eventuele eigen aanvullingen ... +

Laatste mutatie: 30.06.2017 __________________________________________________________________________ NB. De winkelier wil duidelijkheid ... u dus ook! Controleer thuis nog eens op reviews (die vaak subjectief zijn), Klacht.nl, Klachtenkompas.nl en typ de keukenwinkel en keukennaam nog eens in op een zoekmachine. Een rechtsbijstand, module consumenten, geeft altijd nog wat meer zekerheid.

Mijn conclusie is, dat hoe meer de verkoper aan u door provisieregelingen verdient, des te hoger het risico wordt, dat het advies NIET optimaal voor de klant uitpakt. Tenminste DMG (De Mandenmakers Group) werkt in alle bedrijven met provisieregelingen en zelf-geschoolde verkopers met software die meteen de opbrengst van een project registreert.
dank voor het duidelijke overzicht. mij keukenboer "keukenhuys hoorn"wilde geen offerte meegeven, wat volgens het CBW verplicht is. ook hanteerde zij een volledige aanbetaling voor dat de keuken zelfs nog geleverd was. dit kon niet door de beugel. uiteindelijk hebben ze de keuken toch geleverd met betaling op de dag van levering. il moet zeggen dat ze verder alles uitstekend gedaan hebben. Maar waarom niet een beetje vertrouwen naar de klant toe?
@M.F.A. Laan

Prima dat u de regie zèlf in de hand heeft kunnen houden, maar door de vele achteraf-klachten van consumenten die niet alert waren bij te opdringerige verkopers-op-provisiebasis, is deze checklist preventief misschien genoeg om 'gedoe' achteraf te helpen vermijden en een hulpje om vragen te stellen. alvórens een papiertje te ondertekenen.

Úw keukenwinkel kreeg uiteindelijk van u een pluim! Een eerder zeldene veschijning op fora m.b.t. keuken-, badkamer- en interieurleveranciers. Tòch ga ik ervan uit, dat er nog steeds meer betrouwbare keukenadviseurs en winkels zijn, dan de vaak negatief beschreven praktijken van enkele 'keukenboeren'.
Welke keuken? Wèl of niet een keukenboer, maar dan met nul risico? Dat kan ook!

"MIJN keuken" optimaal laten ontwerpen, samenstellen ... en làten inkopen, met een vakkundig gecontroleerd contract en de montage door een vakman laten aftekenen? Wie geen fantasie, idee of zin heeft kan zich doorgaans laten helpen, ook fasenwijze.

Er bestaat zoiets als onafhankelijke keuken-coaches, -designers, -makelaars, -adviseurs, -binnenhuis- en normale architecten, die je het ontwerp-voortraject of zelfs de aankoop met contract en de montage-bewaking kunnen afnemen. Tegen betaling! Ik heb hiervan bij het ontwerp gebruik gemaakt en plaats als voorbeelden eerder toevallige links van andere bedrijven om niet de verdenking van spammen op me te laden. Het zijn slechts enkele toevallige voorbeelden.

NB. Bij een keuken van € 10.000,- geef je bij voorbeeld 5% uit voor zo'n gespecialiseerde adviseur en hij/zij zorgt voor een eindprijs waarmee je het veelvoudig weer snel hebt terugverdiend en helemaal niet afhankelijk bent van schreeuwende keukenboeren met 'eigen voordeel' in het visier, die zèlfs nog geen offerte willen maken.

http://www.makelaarinkeukens.nl/tarieven

http://www.huis-en-interieur.com/keukenontwerp.htm

http://www.stylingandmore.nl/index.php/keukenadvies

http://onafhankelijk-keukenadvies.nl/diensten/index.php

http://www.kitchenhome.nl/keukenadvies


enz. enz. .... ....
Hoogzwangere topic ...

Ja, dat is deze acht-maanden oude keuken-topic, hoogzwanger zonder bijverschijnselen.

Terwijl de keukenboeren bij de aantrekkende economie 2017 de keukens niet kunnen aanslepen, heeft de mondige consument met het kopen van een keuken klaarblijkelijk toch erg weinig problemen. Géén valkuilen? Of de topic niet gespot?

Of ... komen de klachten pas ná afloop van de niet-geleverde termijn, extra berekende aansluitingen en/of de onvakkundige montage?
Agressieve verkoper die je op een dwaalspoor zet en waardoor je zonder goed weet wat je koopt je handtekening zet? Mij overkwam het, ondanks dat ik heel goed gewaarschuwd was.

Ik heb de koopovereenkomst vernietigd op grond van dwaling en misleiding.

Kijk bij https://www.consuwijzer.nl/thema/dwaling. Er staat hier ook een voorbeeldbrief. Deze website is behulpzaam als je direct al spijt zet dat je je handtekening hebt gezet.
Een keuken kopen doe je niet elke dag.
Belangrijk is dat je een keuken wilt die aan jou wensen voldoet en niet laat bepalen door de verkoper.
Hou dus vast aan jou wensen. Ga eerst kijken wat je mooi vind, wat je kwijt kan, welke indeling je wilt, wat je evt moet verleggen aan leidingen en of je het laat doen etc. Ga eerst dus alles op je nemen wat er Te koop is. Probeer tips te krijgen maar ga zeker niet aan tafel zitten.
Maak /bedenk je indeling van je keuken. Welke apparatuur je wilt. Wat voor soort kasten je wilt, deuren of laden bijvoorbeeld. Laden zijn duurder maar praktiser.
En dan met je schets van indeling keuken, je uitgezochte apparatuur, laden of deurtjes naar de div. Keukenboeren. Hou vast aan jou wensen. Laat je niet verleiden naar andere apparatuur of indeling etc. Laat een tekening maken. Teken nooit de offerte maar zeg dat je het gaat doornemen. Er zijn altijd dingen die niet goed zijn of onduidelijk, hoe goed je ook hebt opgelet.
Direct tekenen betekend dat je zelf te kort doet. Je wordt vaak nog teruggebeld na een week of twee. Een van de verkopers tactiek is lange zit. Bij keukenkampioen weleens 5uur aan tafel gezeten. Ze willen je moe maken, dat je medelijden krijgt en je niet kan maken dat je weggaat zonder te tekenen. Teken niet en ga naar huis. Bekijk offerte goed na. Is hun eigen beslissing om zolang van te maken.
Keuken uitzoeken kost tijd en neem die ook. Je koopt iets voor 20jaar dus het moet na tevredenheid zijn en aan.je wensen voldoen.
Reputatie 5
Badge +7
Goedemorgen @Gebruiker1553199316 , van harte welkom op het forum en dank je wel voor de tips voor je medeconsument! Je hebt er duidelijk ervaring mee. 5 uur aan tafel zitten onderhandelen is echt een uitputtingsslag. Wat heeft jouw uithoudingsvermogen je uiteindelijk opgeleverd? Een keukenontwerp waar je echt blij mee was, een prijs die redelijk en realistisch is?
Zo'n lange zit valt niet mee. Geduldig blijven en zorg dat jou wensen in de offerte komt. Bij KK zijn de offertes niet duidelijk mbt de kasten. Er staan bv geen code van artikelen. De binnenkasten zouden ze een goedkopere soort kunnen leveren. Na tekenen zit je eraan vast. Offerte moet gewoon alles op staan aan. Apparatuur met code, soort blad, keukenkasten met codes. Etc. Keukens bij Keukekampioen kan je ook bij andere keukenwinkels vinden. Hierdoor kan je de offertes vergelijken.
Keukenkampioen wilde niet zakken net prijs. Na diverse telefoontjes kregen we verschillende offertes toegestuurd. De prijzen waren lager maar ook de keuken was anders, dus niet onze droomkeuken. . Bizar. Gewwon keukenkasten weglaten en een stuk blad. We voelden ons niet serieus genomen en vetrouwen was al klein.
advies. Neem echt de tijd en ga meerdere keukenzaken af voor advies, tips en offertes.
o, ja 5uur ziiten.. In andere keukenwinkel waar ik de tekeningen liet zien had ik in 15minuten een aardige indicatie wat de prijs was van de keuken. Andere zaten er duizenden euro boven. Er was een keukenwinkel op die prijs maar hadden we geen vertrouwen in. Geen enkel keukenzaak had dat eerder gedaan. Met een beetje onderhandelen zijn we eruit gekomen met de prijs en de keuken met onze wensen er in verwerkt aan apparatuur, kasten en. .
Alles is top geïnstalleerd.
Reputatie 6
Badge +3
Probleem is alleen dat het voor de meeste keukenmerken erg lastig is om inhoudelijke informatie m.b.t. kwaliteit, code, afwerking, opties, prijs etc. van de kasten boven water te krijgen. Wij zijn ons aan het voorbereiden op de aankoop van een nieuwe keuken. Ik vind voor de meeste keukens alleen mooie plaatjes op internet.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan H. Mogelijk is deze informatie ook nuttig voor je: https://community.consumentenbond.nl/consument-recht-28/kosteloos-annuleren-mandemakers-groep-grando-16597?postid=92471
Reputatie 6
Badge +3
Mijn punt is.
Les 1 voor een inkoper: Als je wil onderhandelen over de prijs moet je zorgen dat je een alternatief hebt. Het is best lastig om je daar goed op voor te bereiden zodat je echt kunt vergelijken.
Reputatie 6
Badge +3
By the way:
Iedere verkoper, niet alleen van keukens, moet bepaalde omzet, marge en bonus targets halen. Heeft in zijn hoofd zitten waar de marges zitten en zal daar op sturen. Verkoop adviseurs die alleen het beste met de klant voor hebben bestaan.
Reputatie 5
Badge +7
Fijn dat je harde werk resultaat heeft opgeleverd @Gebruiker1553199316! Dank voor jouw ervaring! Hoe zie jij het dilemma waar @Jan H voor staat?
Probleem is alleen dat het voor de meeste keukenmerken erg lastig is om inhoudelijke informatie m.b.t. kwaliteit, code, afwerking, opties, prijs etc. van de kasten boven water te krijgen. Wij zijn ons aan het voorbereiden op de aankoop van een nieuwe keuken. Ik vind voor de meeste keukens alleen mooie plaatjes op internet.
Reputatie 7
Mocht ik om wat voor reden dan ook nog een keer een nieuwe keuken aanschaffen dan ga ik naar Duitsland. Ik ben heel tevreden met mijn huidige, die is een jaar of dertien geloof ik maar je kunt nooit weten. Ze hebben daar heel mooie en practische keukens (ook heel kitscherige trouwens) voor minder geld dan hier en van prima kwaliteit.
Reputatie 6
Badge +3
Ze hebben in Duitsland prima keukens. Praktisch alle in Nederland aangeboden keukens, ook de eigenmerk, komen van een beperkt aantal grote fabrikanten in Duitsland.
Of de verkoop strategie daar anders is dan in Nederland weet ik niet. Kan zijn dat daar minder overvraagd en onderhandeld wordt. Als dat zo is maakt dat, het kopen wel gemakkelijker.
Reputatie 7
Dat wist ik niet maar het verbaast me niet. Van heel veel dingen is in Duitsland de prijs/kwaliteitsverhouding iets beter dan hier. Dat geldt niet alleen voor keukens. Hoe ze onderhandelen weet ik ook niet, als de prijs lager is dan hier weten zij dat ook en dan lijkt het me een stuk moeilijker om daar nog over te onderhandelen, daar ben ik erg handig in maar of het in Duitsland lukt?
Reputatie 7
Badge +6
Ik hoor dat vaak , dat Duitse keukens beter en goedkoper zijn. Het huis dat we in 2013 kochten had in 2010 een Duitse keuken gekregen met Siemens inbouwapparaten . Bevalt uitstekend en ben dus mooi aan alle gedoe ontsnapt. Alleen de koelkast is enkele weken geleden overleden . We hebben weer voor Siemens gekozen , maar nu eentje die superzuinig is en met display en druktoetsen . Die draaiknop binnenin voor de temperatuur vonden we een ramp . Per ongeluk met iets erlangs strijken en de temperatuur was ontregeld.
Reputatie 6
Badge +3
Siemens lijkt me prima, hadden we ook al aan gedacht. Punt is dat er 10-tallen merken bestaan met elk weer 10-tallen ovens. Hoe kies je dan een merk en een oven. Of laat je, je adviseren door de verkoper. Maar die heeft ook weer zijn eigen belang en zal iets adviseren waar hij zelf ook goed mee is.

Overigens kan het natuurlijk best handig zijn om naar de verkoper te luisteren. Uiteindelijk wil hij zijn marge halen, kiezen voor spullen waar voor hem een goede marge opzit, geeft extra ruimte voor onderhandelen.
Reputatie 7
Badge +6
Nog iets om rekening mee te houden : Bij aankoop van vier of meer Siemens inbouwapparaten tegelijk wordt de garantie gratis verlengd van twee naar vijf jaar. Mogelijk zijn er meer fabrikanten die dat doen. Nooit naar verkopers luisteren , Jan. Het voornaamste voor hun is die handtekening en de hoogst mogelijke prijs . De rest is bijzaak. Om een indruk te krijgen van de betere merken verwijs ik je naar de testresultaten van koelkasten ,vaatwassers , wasmachines en drogers van de Consumentenbond. Daar zul je zien welk merk bovengemiddeld hoog scoort met middelmatige prijs ..... Ja, inderdaad 😉. Het duurste merk scoort nauwelijks beter . Elders op dit forum hebben we gezien dat hoge prijs geen garantie is voor lange levensduur. Dat blijft een gok en een dosis geluk. Daarom belangrijk dat we onze ervaringen hieromtrent onderling blijven uitwisselen.
Reputatie 6
Badge +3
Ik heb ontdekt dat Siemens een speciale "Studio line" heeft waarvoor je bij internet winkels geen prijzen vindt. Waarschijnlijk dat keukenboeren deze aanbieden zodat directe vergelijken met de Cool Blue's van deze wereld niet mogelijk is.

Een eerste inventarisatie van gewenste "Studio line" apparatuur komen we uit op €6650,00. Dat zijn over het algemeen de wat eenvoudiger apparaten uit die serie. Het dubbele kan ook.

Nu zullen de inkoop prijzen van de vakhandel hoger liggen dan die van Cool Blue en ik gun iedereen zijn marge maar een korting in de orde van € 1500,00 op die prijs zou mogelijk moeten zijn.

Reageer