Consumentenbond.nl
Vraag

Hoe geluidsniveau vaatwassers testen?

Ik heb recent een Siemens SN636X00EE gekocht omdat mijn 10 jaar oude Ikea (Whirlpool) vaatwasser defect was. De specificaties van de Siemens zeggen 46dB geluidsniveau.

Nu ben ik erg teleurgesteld over het lawaai dat deze vaatwasser produceert. Hij zit op precies dezelfde plek als de oude (die 48dB volgens de specificaties had) en er is verder niets veranderd, maar de nieuwe Siemens, die dus stiller zou moeten zijn, maakt echt ontzettend veel lawaai. Vooral het geluid van water in de "kuip" lijkt een belangrijke factor te zijn.

Als ik met een decibel meter meet dan meet ik waardes van rond de 50-55dB, maar Siemens beweert dat de machine normaal functioneert en klinkt. Ik kan dit niet geloven. Ofwel er is iets kapot/defect in de machine, of er wordt echt met de specificaties gesjoemeld door Siemens.

Nu is mijn vraag: hoe wordt het geluidsniveau gemeten voor vaatwassers? Zowel door de fabrikanten (want dit is een standaard methode begrijp ik) alswel door de consumentenbond? Dan kan ik dit vergelijken of er iets mis is met mijn specifieke apparaat.

Dank!

12 reacties

Reputatie 3
Badge +5
Hi @olafmol, dank voor je vraag en welkom op de Community!

Tijdens de vaatwassertest meten en beoordelen we het geluid dat de afwasmachine maakt. We meten het aantal decibel tijdens de eerste minuten van het wasprogramma. Daarbij beoordelen we het geluid ook subjectief. Uiteraard worden de machines zo opgesteld alsof ze in een keuken tussen andere apparaten staan. Voor meer informatie over onze test kun je hier kijken.
Dank @Imke , op hoeveel meter afstand meten jullie? Rekenen jullie een gemiddelde van het aantal dB, en zo ja, met welke formule? Hoeveel minuten meten jullie precies?

bvd! Olaf
Reputatie 7
Badge +5
Met een eigen meter zal TS vermoedelijk goed op de hoogte zijn met geluid en wat daar mee samenhangt . Hij zal dan ongetwijfeld weten dat geluid er is in allerlei soorten en het aantal dB wel veel maar niet alles zegt. Dat is ongetwijfeld wat Imke met subjectief bedoelt . Staan de voetjes goed afgesteld ? Wiebelen op drie poten kan het geluidsniveau ook flink verhogen.
Tnx @E.T. Wiersum voor je antwoord en tips.

Het klopt idd dat ik de nodige kennis heb van geluidsmetingen. In dit geval zit de crux hem erin dat mijn vorige 10 jaar oude vaatwasser slechtere specs had maar significant minder geluid maakte. Hij zat op precies dezelfde plek, dus het enige dat veranderd is, is de machine zelf.

De machine is verder ook loodrecht geplaatst en is vastgezet. Afmetingen zijn ook identiek dus qua klankkast effect oid zou er ook geen verschil moeten zijn.

Ik zou daarom graag willen weten hoe testers zoals de consumenten bond subjectief de dB waarde meten. Daarmee heb ik meer input voor mijn discussie met Siemens. Er is NL wel een heel groot verschil tussen 46dB en 55dB. Helaas.

Dank!
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @olafmol, ik heb je vragen doorgezet aan onze vaatwasser onderzoeker. Wordt vervolgd!
Een kleine update voor de nieuwsgierigen. Er is vorige week een tweede Siemens monteur langsgekomen voor een second opinion, en die gaf aan dat het hoge(re) geluidsniveau inderdaad normaal is voor de nieuwe generatie Siemens vaatwassers 😞 Dit kwam volgens hem vooral doordat er minder water verbruikt mag worden ivm beter energie label, waardoor minder water met hogere druk door de machine wordt gespoten. Dit icm met dunnere deuren en wanden en ander materiaal ivm kosten en gewicht maakt dat de vaatwassers een stuk meer geluid produceren. Door de geluidsmeting te middelen over een compleet programma, inclusief droogtijd en waarschijnlijk ook met minimaal bestek erin, kom je op een lekker kunstmatig laag decibel niveau. Weer wat geleerd.
Reputatie 6
Badge +5
@olafmol dank voor je update.☺
Dit is een leerzame update om het dB verhaal met een flinke schep afwasmachine zout te nemen.
Ik neem het zeker mee bij mijn volgende aankoop.
Bert schreef:

@olafmol dank voor je update.☺

Dit is een leerzame update om het dB verhaal met een flinke schep afwasmachine zout te nemen.
Ik neem het zeker mee bij mijn volgende aankoop.

Je zou bijna denken dat een goedkopere vaatwasser met een slechter energielabel de beste keuze is voor mensen die gevoelig voor geluid/lawaai zijn. 😉
Reputatie 6
Badge +5
Ik zie ook bij de specificaties dat ze 46 dB geluid opgeven. Als je dan met je mobiel op werkafstand 56 dB meet lijkt me dat niet kloppen. Het luchtgeluid reflecteert tegen de vloer, muren en plafond waardoor het versterkt. Als je de machine in een weiland zou zetten is hetzelfde geluid een stuk minder. Wellicht staat in hun handleiding dat ze het geluid gemeten hebben in een laboratoriumopstelling volgens een nader genoemde richtlijn of norm. Mogelijk dat daarvan het inspuiten van water, pompen en droogblazen is uitgesloten, en alleen machinegeluid tijdens het wassen.
Reputatie 7
Badge +5
Hoe dan ook , geluid dient op een betrouwbare en realistische manier gemeten te worden , evenals alle andere waarden die van belang zijn. Anders hebben we er als consument weinig aan . Als daar geen goede regels voor zijn wordt het tijd , dat die er komen.
E.T. Wiersum schreef:

Hoe dan ook , geluid dient op een betrouwbare en realistische manier gemeten te worden , evenals alle andere waarden die van belang zijn. Anders hebben we er als consument weinig aan . Als daar geen goede regels voor zijn wordt het tijd , dat die er komen.

Die standaard is er blijkbaar: ISO BS EN 60704-2-3:2002, IEC 60704-2-3, dat haal ik uit dit document:

https://community.plm.automation.siemens.com/siemensplm/attachments/siemensplm/Simcenter_Test_tkb/38/1/Siemens-PLM-A-Guide-to-Measuring-Sound-Power.pdf
Alleen wat die ISO standaard precies inhoudt kan ik nergens vinden, dat zijn allemaal commerciële rapporten waarin beschreven wordt hoe je dat precies conform die standaard meet. Kun je dus als consument ook niet veel mee helaas.

Reageer