Consumentenbond.nl

Hoe herken ik een ledlamp

Ik wil de lampen in ons nieuwe huis vervangen voor LED-lampen. Op de G10-lampen voor spotjes staat niet vermeld of ze LED zijn. Wel een hele reeks cijfers en letters. Ik kan nergens op internet de betekenis van de codes vinden.

Hoe herken ik of een lamp LED is (anders dan door te voelen hoe waarmee deze is)?
Welke codes horen bij LED?

7 reacties

Een ledlamp herken je behoorlijk snel. Jw ziet de ledlichtjes namelijk gewoon zitten in de lamp. Zoek maar op bij google.
Daarnaast worden ledlampen niet warm, in tegenstelling tot halogeen.
Reputatie 6
Badge +5
Ik heb hier GU10 LED lampen waar je de LED's niet ziet zitten.
De voorkant is egaal melkkleur, geeft wel prachtig licht.

LED GU10 gebruikt tussen de 3 en 7 watt = het stroomverbruik, van 270 tot 560 lumen = de lichtsterkte, dat is de beste indicatie als er verder niet duidelijk iets op staat.

Hier een mooie vergelijking met de andere lampen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ledlamp
Wat Bert zegt. Daarbij gebruikt de klassieke GU10halogeenlamp vaak 35 of 50w. Op de lamp staat vaak het aantal Lumen per gebruikt watt aangegeven.
Wanneer je ze gaat vervangen voor led moet je wel opletten of er een dimmer op dit.
De reguliere dimmers (dus de niet specifieke led dimmers) vragen vaak een hoger minimale belasting dan specifieke led dimmers. Dit zorgt ervoor zorgt dat, ook dimbare led lampen, het vaak niet goed doen op reguliere halogeen dimmers.
Reputatie 6
Badge +5
Een tip om uit te proberen met oude dimmers.

Ik heb 2 LED lampen achter een hele goedkope oude stekkerdimmer aangesloten en die werkt geweldig en traploos met LED, van vrijwel geen licht tot zeer fel.

Probeer eerst je oude dimmer uit voor je een zogenaamde speciale dure LED dimmer koopt, soms werkt het wel en lijkt er geen ondergrens in je dimmer om goed te functioneren.
Juist, door meerdere lampjes op de oude dimmer te zetten verhoog je de minimale belasting. Bijvoorbeeld 4x5w = 20w. Vraag me niet waarom maar dit werkt soms wel maar soms ook niet. Maar ja, vooralsnog geen idee of Eric een dimmer heeft? 😀

(Zou persoonlijk sowieso geen led-dimmer kopen maar eerder de draadloze dimbare verlichting van bijvoorbeeld Ikea, maar dat is een heel ander verhaal)
fijn, dank voor de reacties!
Reputatie 3
Badge +5
Hi @Eric200, hopelijk is het inmiddels allemaal iets duidelijker voor je? Zou je het antwoord dat jou het meest geholpen heeft kunnen markeren als 'Beste antwoord'? Zo help je anderen met dezelfde vraag ook met vinden van een antwoord. Bedankt!👍🏼

Reageer