Consumentenbond.nl

Hoe hou je inbrekers buiten de deur?

• 25 oktober 2019
  • 33 reacties
  • 8902 Bekeken

Badge +6

Dit weekend gaat de wintertijd weer in, tijdens deze donkere wintermaanden zijn inbrekers vaak een stuk actiever. Met de juiste maatregelen hou je ze buiten de deur. Wist je bijvoorbeeld dat het niet handig is om je sleutels in de deur te laten zitten? Een inbreker hoeft dan alleen maar een raampje in te slaan om zo de deur van het slot draaien. Of hij boort met een handboor een gaatje in het kozijn om bij de sleutel te kunnen.

Wat is jouw gouden anti-inbraaktip? Praat mee!

33 reacties

Reputatie 6
Badge +6

Niet dat hier bij ons op het platteland de misdaad welig tiert, hoewel je dat van Brabant wellicht wel zou zeggen, maar hier op de eilanden valt het nog mee. Toch heb ik het tegengaan van inbraken fors aangepakt. En wellicht hoort het hier niet helemaal thuis, maar  ik wilde voor mijn eigen gemoedsrust niets vergeten, en een beter slot, een knip op de deur, allemaal prima, maar ik heb het toch wat grootser aangepakt.

Dat slot op de deur is bij mij wel zowel voor als achter all-in veiligheidssloten, dus zgn. 3 sterren e.d. geworden, kwaliteit spul. En dat geldt voor het gehele hang en sluitwerk,  het is alles inbraakwerend, zowel voor de deuren als de ramen. Gelijk met nieuwe kozijnen voor ramen en deuren heb ik voor de 5 punts beveiliging gekozen. En daarbij ook, indien deze aanwezig is, de tuin met al het hekwerk niet vergeten. Daarbij komt tevens kijken goede verlichting. Ik heb  verlichting op elektriciteit net aangebracht, maar ook op batterijen, zonnecellen e.d., en daar niet te zuinig mee gedaan, donkere plekken zijn er niet meer. . Eén en ander gaat ook aan als er beweging is, dus via de zgn. bewegingsmelders.  Vervolgens heb ik een eenvoudige camerabewaking aan laten leggen. Het is alles bij elkaar wel wat kostbaar, maar in een greep op het buitenhek en een knip op de deur geloof ik niet meer. Er is trouwens heel veel zelf te doen, het cameragebeuren was me in die tijd nog wat te moeilijk, maar nu zijn er zeer goedkope camera;s die met taps op de telefoon werken, makkelijker te installeren. Er is geen garantie dat er nooit iets kan gebeuren, ik heb het ze in elk geval niet erg gemakkelijk gemaakt, en dat scheelt al heel veel. Groeten Leo.

Reputatie 4
Badge +4

Een meervoudig zelfvergrendelend paniekslot.
Zodra je de deur dicht doet, vergrendeld de deur.
Flipperen van de schuine schoot is niet mogelijk.

Reputatie 6
Badge +6

DANK @Wortelstamper  Ik heb het gegoogled en bij diverse websites gevonden. Ga nu na of mijn eigen leverancier het heeft en of het allemaal kan en past. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +4

daar kan ik niks over zeggen, dergelijke informatie wordt uiteraard niet gedeeld. 

de vijand leest altijd mee. 

Reputatie 4
Badge +4

@E.B.F. Stroeve 
Een goede beveiliging, is er een die je volledig uit kunt leggen aan iedereen.
En dan nog steeds veilig blijft.

Reputatie 6
Badge +6

Wat de beveiliging van mijn huis en haard aangaat heb ik al gemeld dat het hoofdzakelijk om mijn eigen gemoedstoestand gaat. Ik wil voor mezelf weten er alles aangedaan te hebben en het eventuele inbrekers en criminelen zo moeilijk mogelijk gemaakt te hebben. Daarbij is ieder advies welkom. Ik bekijk het serieus en ook of het vooral serieus haalbaar is. Beveiliging prima maar zoveel bijzonders heb ik nu ook weer niet dat het me een godsvermogen mag kosten. 

In mijn eerste bericht was ik wellicht wat heel erg volledig, ik wil niemand afschrikken maar je huis beveiligen kan op eenvoudige en relatief voordelige manier. Echter neem wel zoveel mogelijk professioneel materiaal, dus wat men noemt drie sterren materiaal in het sluit en slagwerk en of ook met keurmerk politie. Goede sloten en slagwerk is het voornaamste, en gebruik ze uiteraard, laat de boel niet openstaan. Verder kan je de beveiliging uitbreiden met allerhande bijkomende zaken (extra’s) die in de bouwmarkten of goede ijzer en slotenwereld te krijgen zijn.

Belangrijk is ook aan overal goed licht te denken. Dus nergens donkere plekken, en ook licht, op elektra of batterij, of zelfs zonnecellen hoeft niet duur te zijn. Met bewegingsmelders is wel praktisch en scheelt in het verbruik.

Als al het sluit en slagwerk van ramen en deuren in orde is, eventueel aangevuld met diverse extra's en de verlichting is overal goed, vooral om inbrekers af te schrikken bent u al een heel eind. 

Verdere beveiliging met alarm (installaties) of camera's (met dag en nacht bewaking) is vervolgens te overwegen, maar maakt de zaak wel duurder.

Het is uiteraard zo dat advies over beveiligen geen kwaad kan indien u niet hier of elders in de finesses gaat uitleggen hoe u het aangelegd hebt en hoe het werkt. Daar heeft @E.B.F. Stroeve  gelijk in. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +4

@Wortelstamper daar zijn we het dan niet over eens. Als ik vertel dat ik sloten heb van merk XYZ en die zijn op manier ABC te kraken dan heeft het inbrekersgilde dus informatie die interessant is voor ze.

net als bij hacken gaat het bij inbreken ook om combineren van informatie en social engineering.

Reputatie 4
Badge +4

Wat vroeger als zeer veilig gold, is nu ineens niet meer veilig.
Ik ben laatst ook even met een deskundige door het huis gelopen om van gedachten te wisselen.
Niet met zo'n veilig wonen keuring man, maar met iemand die al zijn hele leven sloten plaatst.
Ik ben me bewust van de zwakke plekken, maar er is altijd wel weer 1 plek de zwakste.
Als een SKG*** je niet sterk genoeg is, kun je ook een WK6 deur overwegen. :wink:

Wanneer je een uitstraling hebt die op punten overeenkomt met je buren, geeft dat aan dat je een "connectie" hebt, dus dat je als buren ook op elkaar let, en zal n inbreker minder snel jóuw huis binnengaan.

Denk aan geen moeilijke omloop, zelfxe plantjes etc.

Reputatie 7
Badge +6

Wat we ook doen , als ze het willen  komen ze binnen . Daarom is het ook belangrijk om te kijken wat ons huis aantrekkelijk maakt voor inbrekers en zo mogelijk daar ook iets aan te doen. Dure spullen kunnen via de ramen beter niet te zien zijn en voor inbrekers oninteressant spul juist wel .

Goed hang en sluitwerk is van essentieel belang maar als men echt bij je binnen willen komen dan lukt het zonder alarmsysteem redelijk eenvoudig. Enkele honkbalknuppels op meerdere plaatsen in de woning is de beste manier om ervoor te zorgen dat als ze toch binnen gekomen zijn dat het de laatste keer is dat ze ingebroken hebben. 

Reputatie 7
Badge +6

Bij ons in de wijk begon iemand met een buurtapp. Als je iets verdachts ziet kun je elkaar waarschuwen. Mijn vrouw wilde niet in een chat-controleer-koekeloer groep terecht komen en heeft ze niet meegedaan, maar we denken dat de groep ook ter ziele is. Soms rijdt hier een auro met Pools kenteken door de straat. Kan je wel alarm gaan slaan. Maar dan zijn het mannen die klanten zoeken voor kluswerk, schoorsteen vegen en zo. We hebben ondervonden dat ook al heb je getuigen van een poging tot diefstal, signalement, type auto, kentekennummer, dat de politie er na een aangifte niets mee doet. Ze hebben de getuigen niet eens gesproken. We weten niet wat we dan nog meer zouden moeten aanleveren. Je voelt je dan wel onveiliger in je woonwijk.

Met beveiligen van je woning kan je de gedachte hebben dat je een woning helemaal inbraakvrij kan maken. Maar dat is niet reëel. Als het moet kan je overal inbreken. Wat er bedoeld wordt is dat je het zo onaantrekkelijk mogelijk maakt. Er moet immers ook duidelijke inbraakschade zijn, anders keert de verzekering niet uit. Een dief gaat op straat ook niet lopen sjouwen met dure tv's en meubels. Het moet klein handzaam spul zijn dat makkelijk verkoopt. Pinpas, sierraden, contant geld, smartphone, tablet, de doos van de desktop computer, losse harde schijf, camera's, settop boxen, sleutels van de auto en zo. Ik zou eigenlijk niet goed weten wat verder nog interessant is om te stelen, ja drugs.

Effectievereophang camera’s.

Camera’s buiten hangen hebben het nadeel dat ze van bovenaf filmen terwijl de inbrekers vaak een pet ophebben. Ook worden buiten camera's een dg eerder van pek of een doek voorzien. Oplossing: Hang ze binnen met zicht op de deur op borst hoogte!!!

FokkoH

Reputatie 6
Badge +6

Geachte @Jan  en geachte @F.H. Sijtsma . Ik kan het kort houden en ben het helemaal met jullie eens.. Ik heb absoluut geen illusie dat bij mij niemand binnen kan komen, dus niet kan inbreken. Maar ik heb wel wat Jan beaamt het de heren en dames zo moeilijk mogelijk gemaakt. En ik heb ook gehoord van een buurt app, maar ben daar ook niet aan begonnen en zal dat ook waarschijnlijk nooit doen. Ook al zijn de meesten al weer ter ziele. Maar bij het woord app krijg ik het al benauwd. Dat is iets van mij, dus zeker niet algemeen. Maar ik heb op dit forum discussies gevolgd over app en alle andere techniek die erbij kijken komt en ik ben geschrokken wat allemaal mogelijk is, er werd over spionage gesproken en waar allemaal lekken kunnen zitten, overigens mij te technisch het allemaal te begrijpen, maar ik denk dus wel tig keer na als ik app hoor.  Al weet ik dat je er nauwelijks nog zonder kan.

Wat de camera's betreft ben ik ook klein begonnen en volgens mij ook gebleven. Ik had bij buren gezien dat ze camera;s hadden maar in de vensterbank staand, dus binnen in de kamer. Heb ik nu ook. Ik heb buiten bij de voorkant een camera, die ook kan luisteren en spreken, dus je kan vragen wie er is en wat hij/zij komt doen en dat bij de post e.d. je niet snel de trap af kan maar er wel zo aan komt….. makkelijk dus. En in de tuin achter hang aan de schuur een camera, die nagenoeg niemand ziet.. En zo vind ik dat wel voldoende en moeilijk  grijpbaar voor anderen. Verder heb je ook heel simpele en makkelijk te installeren alarmen. Groeten Leo.

Buitenverlichting is mijnsinzien al voor de helft bepalend. Liefst nog met bewegingsmelder. Hoe goed je sloten ook zijn, als het buitenom goed verlicht is en in het zicht voor passanten, ziet een inbreker er al snel vanaf. Binnenshuis verlichting aanlaten maar nooit met een vast patroon, altijd weer anders. Voorspelbaarheid is funest voor beveiliging.

Klopt!👍

Reputatie 6
Badge +6

Beste leden, helemaal mee eens, en volgens mij heb ik het zo en werk ik zo. Dus in orde. Groeten Leo.

Wat zou ik nou het beste kunnen doen ?  Ik woon op het platteland in een rustige omgeving aan een weg met heel weinig verkeer. Mijn dichtstbijzijnde buren wonen hier 100 meter vandaan. Als we er niet zijn kunnen ze hier als het ware met een shovel de achtermuur afbreken en niemand die het hoort of ziet. Iemand suggesties ? (en liefst niet te kostbaar )

Vriendelijke groet,

Cornelis

Een hond in je gezin halen! Is nog steeds de beste remedie👍

En er zijn apparaatjes die n tv nabootsen, óf de tv op een timer laten aangaan

Succes!👍

Reputatie 6
Badge +6

Geachte leden, het is uiteraard niet mijn topic, maar ik heb me steeds in de discussie gemengd en ben blij met ieder advies. Dus ook @H.T.M. Smits  bedankt. Groeten Leo.

@H.T.M.Smits.

Bedankt voor Uw reactie. We hebben een hond , een hele lieve Labrador die iedere inbreker hartelijk zal verwelkomen en die we trouwens meestal meenemen als we weggaan. Ik heb ook zo`n tv-nabootser, en tijdklokken en schemerschakelaars en sensorverlichting. Maar uiteindelijk helpt dat niet veel.

We hebben een keer een inbraak gehad toen we met vakantie waren, Ze hadden gewoon de voordeur (is niet zichtbaar vanaf de weg) ingetrapt. Een buurman die de postbus kwam legen ontdekte het, waarschijnlijk pas na een paar dagen.  Een oude mp3 speler en wat enveloppen met zaad gestolen maar wel voor €1500,= schade.

Oei, n bel met hondengeblaf misschien?? Die ZIJN te koop, maar weet niet waar..ff googelen

Ws alleen aanzetten wanneer je weg bent?😅

Ganzen geven ook veel lawaai!!

Succes

Inbraak veiligheid, preventie hangt mi er vanaf waar je woont. Op het platteland, met dichts bijzijnde buur 500 meter verder op dan helpt alleen soort 'Donald Trump muur'.
In een stadse wijk, zoals waar ik woon is de beste manier een inbreker te ontmoedigen. Verlichting is geen wondermiddel.
Als de hele straat TV zit te kijken, let niemand op een wat gekraak. Ik had aan de straatkant verlichting geplaatst, toch heeft iemand een raam proberen te forceren. Gelukkig een stevig raam, wel veel schade.
Sindsdien heb ik een eigen inbraak alarm gemaakt mbv een tijdschakelaar, deurschakelaar's een relais en als signalering (waarschuwing voor inbreker) een signaal lampje (LED) aan het raam bevestigd.
Zodat hij begrijpt dat als hij toch raam of deur open wrikt er heel veel kabaal komt. En een zichtbare inbraakbeveiliging (secustrip)
Ik denk dat dat wel helpt, ik heb wel aanwijzingen, een paar keer daarna, voetstappen in een perkje e.d. dat er iemand 's avonds in de achtertuin is geweest.

Wat zou ik nou het beste kunnen doen ?  Ik woon op het platteland in een rustige omgeving aan een weg met heel weinig verkeer. Mijn dichtstbijzijnde buren wonen hier 100 meter vandaan. Als we er niet zijn kunnen ze hier als het ware met een shovel de achtermuur afbreken en niemand die het hoort of ziet. Iemand suggesties ? (en liefst niet te kostbaar )

Vriendelijke groet,

Cornelis

kostbaarheden heel creatief opbergen, onder de vloer een bergplaats(je), vloerdelen zorgvuldig terug plaatsen zoals de overige delen. laat je nooit verrassen, kiezels rondom je huis. niet thuis niet alles stevig, ze komen toch wel binnen en probeer braakschade zoveel mogelijk te voorkomen. luide sirene met zwaailicht, via bewegingsmelder en vanuit de slaapkamer ook te bedienen, je slaapkamerdeur wel stevig kunnen blokkeren, onder en boven een 2" X 3" stevig met een zadelprofiel aan het kozijn/muur bevestigen. dus de balkje er tussen schuiven, eerst links dan naar rechts en de deur massief/ multiplex, stevige scharnieren. en altijd een telefoon bij de hand. boven etage; zorg ook voor een vluchtladder, ikea niet te duur te koop. rookmelders plaatsen. en een stevige pijp om je te verdedigen. he he….

Vriendelijke groet,

Cornelis

kostbaarheden heel creatief opbergen, onder de vloer een bergplaats(je), vloerdelen zorgvuldig terug plaatsen zoals de overige delen. laat je nooit verrassen, kiezels rondom je huis. niet thuis niet alles stevig, ze komen toch wel binnen en probeer braakschade zoveel mogelijk te voorkomen. luide sirene met zwaailicht, via bewegingsmelder en vanuit de slaapkamer ook te bedienen, je slaapkamerdeur wel stevig kunnen blokkeren, onder en boven een 2" X 3" stevig met een zadelprofiel aan het kozijn/muur bevestigen. dus de balkje er tussen schuiven, eerst links dan naar rechts en de deur massief/ multiplex, stevige scharnieren. en altijd een telefoon bij de hand. boven etage; zorg ook voor een vluchtladder, ikea niet te duur te koop. rookmelders plaatsen. en een stevige pijp om je te verdedigen. he he….

beplanting om je huis met doornen!

Reageer