Consumentenbond.nl

Hoe om te gaan met kosten brand

• 25 juli 2019
  • 18 reacties
  • 1100 Bekeken

Helaad had ik vorige maand vlam in de pan. Ik had mijn verzekering opgezegd, om een nieuwe verzekering af te sluiten. Op de dag van de brand was ik helaas niet verzekerd. De verzekering ging de volgende dag pas in.

Gelukkig had ik niet veel schade. Afzuigkap en plafond deels zwart. Nu wil de verhuurder, €4000,- op mij verhalen voor het verfen van de keuken. Vesteda zegt dat ik aansprakelijk ben. En dat ben ik ook. Ik vind de kosten echter buiten proportioneel.

Ik was op de dag van de brand helaas niet verzekerd. Kan ik iets doen tegen de hoge kosten die zij op mij verhalen?

18 reacties

Gelukkig had ik niet veel schade. Afzuigkap en plafond deels zwart. Nu wil de verhuurder, €4000,- op mij verhalen voor het verfen van de keuken. Vesteda zegt dat ik aansprakelijk ben. En dat ben ik ook. Ik vind de kosten echter buiten proportioneel.

Heeft u al aangeboden de schade zelf te (laten) herstellen?
Reputatie 7
Badge +6
Even met de verhuurder overleggen wat er op tegen is als je de schade zelf kunt en wilt herstellen. Eventueel met hulp van een handige buurman / vriend / familielid . Lijkt me raar als ze je dwingen om dat te laten doen tegen hoge kosten. Staat er iets over in de huurvoorwaarden?
Reputatie 7
Hoe kan het dat er tijd zit tussen het opzeggen van de ene en het aangaan van een andere verzekering?
Als er geen andere schade is dan viezigheid en verkleuring kun je beter zelf de kwast ter hand nemen, dat zou je zomaar € 3.900 kunnen schelen.
Reputatie 7
Badge +6
Ongetwijfeld onbedoeld een foutje bij het invullen van de datum(s) van stoppen van de oude of ingaan van de nieuwe verzekering @MrsJones . Wel ongelofelijk beroerd toeval dat precies dan wat gebeurt . We weten allemaal wel dat we niet op coulance van verzekeraars hoeven te rekenen als we niet aan hun voorwaarden voldoen.
Reputatie 7
Als het een fout is van één van de verzekeraars lijkt het me dat die aansprakelijk is. Als je het over coulance hebt moeten ze er waarschijnlijk eerst een verklarend woordenboek bijhalen.
heeft een woningcorporatie geen brandverzekering?

Laat dat laatste maar, het zou kunnen maar dat is niet verplicht, heb het even nagekeken.
Badge +6
Hi @Sasha1234, wat een ontzettend vervelende situatie. Hebben de reacties hier je al iets verder kunnen helpen? En zijn er misschien nog ontwikkelingen? Ik ben benieuwd!
Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb een schildersbedrijf benaderd, hij kan de schade herstellen voor €450,-. Ik weet eigenlijk niet welke stappen ik nu kan nemen. Lijkt mij dat ik de schade ook zelf mag herstellen.

Ik heb de verhuurder gevraagd of er iemand langs kan komen om de daadwerkelijke schade te bekijken, maar ik krijg geen reactie.
Reputatie 7
Huur je van een corporatie of van een particulier?
Ik huur in vrije sector
Reputatie 7
Maar je huurt van een corporatie of je huurt van de eigenaar, maakt niet uit of het vrije sector is. Het gaat erom dat particuliere verhuurders dikwijls belachelijke prijzen vragen. Voor € 4.000 kan ik mijn hele huis laten witten en behangen, zelfs als de keuken onder de troep van een brand zit.
Reputatie 7
Badge +6
Onder voorbehoud omdat wij niet kunnen zien hoe groot de schade daadwerkelijk is , lijkt het mij ook extreem veel geld.
Badge +6
@Sasha1234 Zijn er nog ontwikkelingen? 🙂
Het bouwbedrijf van Vesteda komt vrijdag kijken. Ik ben benieuwd, ik ga hem een prijs opgaaf vragen, lijkt mij niet dat het €3700- is.
Ik laat het vrijdag nog even weten
Reputatie 4
Badge +5
Hi @Sasha1234,
Heb je nog wat gehoord?
En wat kun je anderen adviseren die tegen hetzelfde aanlopen? Dan kunnen we dat als 'beste antwoord' markeren en kunnen andere Communityleden dit eenvoudig terugvinden.

Groet,
Celine
Helaas, nog niks gehoord van ze. Er zou iemand langs komen maar ze zijn niet geweest
Reputatie 4
Badge +5
Oh spannend! Hou ons maar op de hoogte.
Badge +6
Hi @Sasha1234, hoe staat het er inmiddels voor? Ik ben benieuwd! ☺
Ik vind het heel raar, ik heb niks meer van ze gehoord! Ik wacht het wel af, heel vreemd dit

Reageer