Consumentenbond.nl

Hoe veilig is jouw kerstverlichting?

• 23 december 2019
  • 7 reacties
  • 417 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1432 reacties

Kerstverlichting moet veilig zijn. Oververhitting, een elektrische schok, of onderdelen die in brand kunnen vliegen. Je wil het allemaal niet in de buurt van je snel ontvlambare kerstboom. Een kerstboom kan binnen een minuut geheel in vlammen opgaan. 

Onze Engelse collega's van Which? kochten 13 sets kerstverlichting bij AliExpress, eBay, Wish en Amazon. 90% van die kerstverlichting voldeed niet aan de in de EU geldende norm. Je leest hier meer over dit onderzoek.

Heb jij kerstverlichting bij buitenlandse webshops gekocht? Deel hieronder je ervaring!

7 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Ik zou het niet weten, hoe veilig mijn kerstverlichting is.
Die ligt al 30 jaar in een doos op zolder.
Wel origineel 60's van een gloeilampen fabriek uit het zuiden des lands.

Kerstverlichting is zo goedkoop, dat ga je toch niet uit China bestellen?

En dan nog, kerstverlichting is niet gemaakt voor ‘continugebruik’. Dat staat er soms ook op. Dus het is minder veilig dan gewone verlichting, of in ieder geval minder duurzaam.

Reputatie 7
Badge +6

Grote kans dat die fabriek in het zuiden des lands dergelijke en andere producten ook in China laat maken. Zelfs mijn vorige Japanse zeer goede auto is daar geproduceerd . Mits de kwaliteitsbewaking goed is , zal dat dus geen probleem zijn . Bij mij staat er een Chinese naam op en het heeft een label van Kema-keur . Kan nep zijn maar daar ga ik niet vanuit . Komt uit een Nederlandse winkel . Op internet bestel ik nooit . Wil niet meewerken aan de toenemende leegstand van winkelpanden . Toch doe ik de stekker  eruit als er niemand in de kamer is voor de zekerheid. 

Mijn kerstverlichting is erg veilig, ik heb geen kerstverlichting. Energieverspilling :)

Reputatie 7
Badge +7

Kerst verlichting heb ik ook al heel lang, maar het kan en gaat kapot. Dan koop ik dus nieuwe. Maar er staat maar weinig op de verlichting over kwaliteit en veiligheid. Wellicht op de heel dure merken. Maar in deze tijd wordt verlichting her en der aangeboden, en allemaal goed, zuinig en lang meegaand door o.a. LED, kortom allemaal prima. Een test brengt wel weer wat uitkomst, uitgaande dat het objectief is.

Veel kerstverlichting bestaat tegenwoordig uit van die insteeklampjes. Waarschijnlijk lekker goedkoop. Of ze veilig zijn weet ik niet. Het is wel laagspanning. Maar het ziet er wel heel eenvoudig uit. Het meest vervelend is natuurlijk als ie het niet meer doet. Als er dan één lampje stuk is moet je de hele snoer afgaan en vervolgens welk reserve lampje moet je kopen. Op het lampje staat vaak niets en in de winkels hebben ze vele soorten, kom er maar eens uit.

Grappig dat deze vraag hier op het forum langskomt, want afgelopen kerst hebben we de kerstboomverlichting expres uitgezet toen we de deur uitgingen (om bij familie het kerstdiner te gaan eten). De hoofdreden: we voelden ons niet veilig en waren bang dat de kerstverlichting vlam zou vatten. Gekke gedachte eigenijk, want voorgaande jaren lieten we de verlichting gewoon aan. We hebben deze verlichting bij Action gekocht. Ik zou niet snel kerstverlichting bij AliExpress bestellen, maar na de bovenstaande reacties gelezen te hebben moet ik toegeven: die van de Action komen waarschijnlijk uit dezelfde Chinese fabriek als degene van Action (of Intratuin), dus waar maken we ons eigenlijk druk om...

Nou, spullen die uit dezelfde fabriek komen kunnen toch verschillend zijn. Een aantal jaar geleden verscheen de LED-verlichting. De hele kabel stond op 220 volt. In een examplaar wat ik had zaten er weerstandjes in de kabel die nogal warm werden - zo warm dat de kabel daar zwart werd.

Tegenwoordig maken ze die dingen beter. De LEDs gaan op zwakstroom, en weerstandjes die heet worden zitten niet meer in de kabel.

Maar dezelfde fabriek kan nog steeds twee soorten maken. Zelfs dingen die gelijk ogen kunnen verschillend zijn (bepaalde componenten ondergedimensioneerd en daardoor te warm, kastje niet dichtgelijmd waardoor aanraakgevaar)

Bedenk ook dat het bij Aliexpress met het vliegtuig naar te toe komt. Best duur, en ook een reden om lichte dunne materialen te gebruiken. Wat je in de winkel koopt komt per schip - goedkoper transport, en het uitgespaarde geld kan in beter materiaal worden gestopt (dat het zwaarder is maakt niet uit voor de vervoerskosten).

Ik werk zelf bij een bedrijf dat spullen in Azië laat maken, en bij gerenommeerde fabrikanten moet je ook nog je best doen om het écht goed te krijgen.

Reageer