IKEA bed incompleet geleverd

• 27 August 2021
  • 16 reacties
  • 208 Bekeken

Ik kocht een bed van IKEA met levering.
Ze hebben het gebracht. De echtgenoot verzamelde het en het bleek dat er geen delen van de details waren.
Ik vroeg ondersteuning om details te sturen, ze antwoordden me "er zijn geen details, we nemen het bed terug, we zullen het geld terugbetalen."
De vraag is dat mijn man het de hele dag heeft verzameld. IKEA weigert te demonteren en in te pakken, hoewel zij verantwoordelijk zijn voor deze situatie.
Welke wet beschermt mij als consument in dit geval?

16 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Een hele dag bezig geweest met het verzamelen van wat pakketten? Welke details zouden dan volgens jou bij het bed moeten zitten? Volgens Ikea zijn er blijkbaar geen details?

Als ze aanbieden het bed retour te nemen zullen ze dat mogen doen op dezelfde voorwaarden als bij de levering. Dus als ze het voor u gemonteerd hebben moeten ze het ook weer demonteren, als u zelf voor de montage heeft gezorgd zult u ook zelf weer moeten demonteren. Kon u niet tot een financieel vergelijk komen waarbij u de details er later bijzoekt?

Ik begrijp niet waarom WE het bed moeten demonteren?

De terugkeer is niet vanwege ons.

IKEA kan geen onderdelen naar ons opsturen omdat ze niet op voorraad zijn.

OK, dus het bed is dus niet compleet en moet dus sowieso retour. Ikea neemt het bed terug en dat gebeurt op dezelfde voorwaarden als de levering. Dus heeft u dozen gehaald dan kunt u dozen terugbrengen. Heeft u de dozen besteld dan moeten ze die dozen ook weer ophalen. Hebben ze het bed gemonteerd dan moeten ze het ook weer demonteren. Er valt niet zoveel aan te begrijpen, het is hoe het werkt. Als u het in elkaar kunt zetten kunt u het ook weer uit elkaar halen. 

Als ze aanbieden het bed retour te nemen zullen ze dat mogen doen op dezelfde voorwaarden als bij de levering. Dus als ze het voor u gemonteerd hebben moeten ze het ook weer demonteren, als u zelf voor de montage heeft gezorgd zult u ook zelf weer moeten demonteren. Kon u niet tot een financieel vergelijk komen waarbij u de details er later bijzoekt?

Reputatie 4
Badge +3

@Mazzel .

Een hele dag verzamelen klinkt mij ook wat ongeloofwaardig. Maar het verhaal van de details snap ik helemaal niet. Je koopt een bed en dat is naar mijn gevoel een hoofdbord, 2 zijkanten en een voeteinde. Eventueel met een bodem. 

Welke details horen dan op een bed?

Is dit misschien een automatische vertaling? Het verhaal rammelt op de essentiële punten. Kan Gebruikerzoveel een toelichting geven?

Reputatie 6
Badge +4

@Mazzel .

Een hele dag verzamelen klinkt mij ook wat ongeloofwaardig. Maar het verhaal van de details snap ik helemaal niet. Je koopt een bed en dat is naar mijn gevoel een hoofdbord, 2 zijkanten en een voeteinde. Eventueel met een bodem. 

Dat laatste vraag ik me dus ook af. Je kunt er nog van alles bij kopen natuurlijk, matras, dekbed, nachtkastjes etc. maar dat is niet bepaald een reden om een bed te retourneren. 

Misschien komt er nog verduidelijking, maar ik betwijfel het.

Reputatie 4
Badge +3

Dat lijkt inderdaad op automatisch vertalen. In dat verband is ook wel duidelijk wat details zijn. Dat zijn de schroefjes, beugeltjes  en ander ijzerwerk die nodig zijn om te monteren. Daar wil wel eens wat aan ontbreken. Laat nou net de Ikea daar heel goed om bekend zijn. Ga naar de ikea vestiging met de rekening en tekening en wijs aan wat je mist en ze hebben het zo liggen.

Raden maar: Ik denk dat het om bijpassende accessoires gaat, die niet leverbaar zijn.

Badge +5

Hi @Gebruiker1630069365 en welkom op ons forum. Begrijp ik het goed dat je bestelling niet compleet geleverd werd? Misschien dat je dit nog even kunt toelichten zodat er binnen dit topic verder met je kan worden meegedacht.

Via onze webpagina levertijd bestelling geven we algemene informatie over je rechten bij het uitblijven van een levering. Misschien dat je hier nog iets aan hebt :wink:

IKEA kan geen onderdelen naar ons opsturen omdat ze niet op voorraad zijn.

Dat lijkt inderdaad op automatisch vertalen. In dat verband is ook wel duidelijk wat details zijn. Dat zijn de schroefjes, beugeltjes  en ander ijzerwerk die nodig zijn om te monteren. Daar wil wel eens wat aan ontbreken. Laat nou net de Ikea daar heel goed om bekend zijn. Ga naar de ikea vestiging met de rekening en tekening en wijs aan wat je mist en ze hebben het zo liggen.

Sorry, inderdaad mijn Nederlands is niet zo goed :(((

Het is niet alleen schroefjes, beugeltjes en ander ijzerwerk....
Het is  hoofdsteun van bed ook.
IKEA zei dat het niet op voorraad is...

@Mazzel .

Dat laatste vraag ik me dus ook af. Je kunt er nog van alles bij kopen natuurlijk, matras, dekbed, nachtkastjes etc. maar dat is niet bepaald een reden om een bed te retourneren. 

Misschien komt er nog verduidelijking, maar ik betwijfel het.

Sorry, inderdaad mijn Nederlands is niet zo goed :(((

We hebben een bed gekocht.
De bed bestaat uit 5 grote dozen.
We hebben 5 dozen gekregen, maar het is #1, #2, #3, #4, #4.
Dus geen #5. 
#5 is hoofdsteun van bed  en sommige ijzerwerk.

Ik heb gevraaged IKEA om #5 voor ons te sturen, maar het is niet op voorraad volgens hem. 
Ze boden aan om het geld terug te keren en het bed te nemen.
Maar ik moet zelf alles terug demonteren.

Bedankt voor de uitleg. Nu is het probleem duidelijk.
Maar wat let je om de zaak zo goed en zo kwaad het kan uit elkaar te schroeven en terug in de dozen te stoppen? Dat is al gauw minder werk dan er wat er nu al aan nu mensen op dit forum hebben zitten schrijven.

Bedankt voor de uitleg. Nu is het probleem duidelijk.
Maar wat let je om de zaak zo goed en zo kwaad het kan uit elkaar te schroeven en terug in de dozen te stoppen? Dat is al gauw minder werk dan er wat er nu al aan nu mensen op dit forum hebben zitten schrijven.

Dit is niet de eerste keer bij mij. :(  En ik wil gewoon weten of ik het recht heb om erop aan te dringen dat Ikea zichzelf ontmanteld heeft.

Reputatie 4
Badge +3

Als het goed is heb je een nr 4 over. Hoef je niet te gebruiken en het kost weinig moeite om de doos weer dicht te plakken. Als dat bed nog in de verkoop is zou je toch moeten kunnen omruilen. Gewoon met doos 4 naar de ikea toe en bij de klantenservice gaan staan. Eventueel van te voren bellen.

Reputatie 4
Badge +3

Aandringen op actie van IKEA om een ploeg te sturen om het bed voor u te demonteren: zeker heeft u dat recht. Het zal, terecht meen ik, echter niets opleveren. Het is dan wel zo dat het bed retour gaat omdat IKEA niet het ontbrekende (en abusievelijk kennelijk niet geleverde) deel kan naleveren, maar dat betekent niet dat IKEA moet komen demonteren en inpakken. Er was voor u immers geen noodzaak om met de montage te beginnen. Dat is eigen keuze. Na constatering dat de levering niet klopte had ervoor gekozen kunnen worden om direct contact op te nemen met IKEA in plaats van met de montage te beginnen. Dat dat niet gebeurd is, is IKEA niet aan te rekenen, En daarom hoeft IKEA niet te komen om uw bed te demonteren en mag u dat helemaal zelf doen.

Reageer