Consumentenbond.nl
Beantwoord

impregneermiddel bankstel tegen vuil

• 3 september 2018
  • 9 reacties
  • 23628 Bekeken

Afgelopen zaterdag heb ik een bankstel gekocht, de verkoopster ging ervan uit dat ik een aanvullende verzekering met onderhoudset t.w.v. 135 euro erbij zou kopen. Ik vond het erg duur en heb het niet gedaan. Alleen een vuilafstotend impregnatiemiddel lijkt me wel verstandig. Heeft iemand hier ervaring mee? Het is een stoffen bank
icon

Beste antwoord door Wendy van den Elshout 21 september 2018, 14:15

@MrsJones slaat de spijker op de kop met haar laatste zin. Ik heb mijn nieuwe bankstel wel laten impregneren nadat ik in de winkel een demonstratie had gekregen van dit wondermiddel. Daar goten ze een vloeistof over een stuk ge√Įmpregneerd stof, en de vloeistof 'rolde' er als het ware gewoon af. Ideaal voor mijn huishouden, dacht ik. In week 1 (!) ging het eerste glas drinken al over mijn bank, en dit 'rolde' er niet af maar trok er gewoon in. Navraag bij de winkel leerde mij dat dit komt omdat ik voor een grof geweven stof heb gekozen, waar vloeistof tussen trekt. Vlekkenspray redde mij in deze maar het leermoment is hier: laat de winkelier bij een demonstratie de stof gebruiken die jij hebt uitgekozen voor je bank ūüôĄ. Komt deze tip nog op tijd voor je, @Gilst3 ?

Groeten

Wendy
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Hi @Gilst3,

Ik zie dat er uiteindelijk niemand heeft gereageerd. Waarschijnlijk heb je de bank inmiddels al gekocht?
Moet eerlijk bekennen dat ik voor dezelfde twijfel heb gestaan als jij. Persoonlijk heb ik er toen wel voor gekozen om (in mijn geval twee stoffen stoelen) te laten impregneren. Ik heb er ook garantie bij gekregen en ik mag bellen als er tóch vlekken in de stoelen komen. Tot nu toe nog geen aanspraak hoeven maken op deze service.
Vaak is het belangrijk om de kleine lettertjes goed te lezen en op basis daarvan een keuze te maken.
Wat heb jij uiteindelijk besloten?

Groet,
Celine
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb mijn tien jaar oude tamelijke dure stoffen bankstel bij aankoop laten impregneren en ben er tevreden over . Er komen minder snel vlekken op en als het toch gebeurt is het meestal makkelijk schoon te maken mits gedaan volgens het begeleidend instructieboekje .
Reputatie 7
Mijn buurvrouw past regelmatig op een paar achterneefjes en -nichtjes die behoorlijk kunnen knoeien, ze heeft al jaren een ge√Įmpegneerd bankstel, okergeel dus behoorlijk besmettelijk, er is al van alles overheen gegaan, chocomel, ijs, limonade, de inhoud van een luier, dingen die baby's uitspugen als je ze voert, rode wijn (nee, niet door de kleintjes) het is meestal in een mum van tijd weer schoon, sommige vlekken zijn iets hardnekkiger maar het ziet er nog steeds uit als nieuw. Het is wel een heel dicht geweven niet pluizige stof.
Reputatie 7
Badge +7
Geachte @Gilst3 . Ik heb helaas geen reactie gegeven, ben even druk geweest met andere antwoorden. Maar ik heb een enkel jaar geleden ook bijna alles nieuw gekocht bij Poortvliet. Daar dezelfde vraag over impregneer middelen extra garantie e.d. De prijs viel wel mee, wel per set, dus stoelen, bankset enz, Ik heb het maar gedaan. Ik kan helaas niet vergelijken met niet ge√Įmpregneerde meubels. Persoonlijk zie ik er niet zoveel van, er komen toch vlekken op, wel weer afhaalbaar met goede middelen (wel heel duur bij de meubelhandel), maar dat ik er nu zo onderste boven van ben, kan ik niet zeggen. Ik heb het ook voor de garantie gedaan, mogelijk is die al verlopen. Ik heb verder geen spijt van de koop inclusief impregneren.
Reputatie 4
Badge +5
@MrsJones slaat de spijker op de kop met haar laatste zin. Ik heb mijn nieuwe bankstel wel laten impregneren nadat ik in de winkel een demonstratie had gekregen van dit wondermiddel. Daar goten ze een vloeistof over een stuk ge√Įmpregneerd stof, en de vloeistof 'rolde' er als het ware gewoon af. Ideaal voor mijn huishouden, dacht ik. In week 1 (!) ging het eerste glas drinken al over mijn bank, en dit 'rolde' er niet af maar trok er gewoon in. Navraag bij de winkel leerde mij dat dit komt omdat ik voor een grof geweven stof heb gekozen, waar vloeistof tussen trekt. Vlekkenspray redde mij in deze maar het leermoment is hier: laat de winkelier bij een demonstratie de stof gebruiken die jij hebt uitgekozen voor je bank ūüôĄ. Komt deze tip nog op tijd voor je, @Gilst3 ?

Groeten
Wendy
Reputatie 7
Ik denk dat de banken van mijn buurvrouw ongeveer 23 jaar oud zijn, mijn buurman zaliger kocht nadat ik een nieuw bankstel had gekocht en dat van mij is ongeveer 24 jaar. Het lijkt me een teken dat het impregneermiddel dat destijds is gebruikt best goed is. In de loop der jaren zal dat middel niet slechter zijn geworden. Ik zou het in ieder geval doen, op de gemiddelde prijs van een bankstel maakt ‚ā¨ 135 niet zo veel uit, zeker niet als het daardoor langer meegaat want je krijgt al snel genoeg van je bank als hij vol vlekken zit.

Kijk van tevoren wat de alternatieven zijn. Zo is wol van zichzelf vocht- en vuiilafstotend. Net als sommige andere weefsels. Daar komt bij dat sommige fabrikanten hun meubels al in de fabriek een beschermlaag meegeven .

Wij wilden het ook laten doen (protexx)¬†totdat ik in de winkel per ongeluk koffie knoeide op de bank die we wilde kopen. Konden we gewoon opdeppen. Verkoper wa even weggelopen. We vroegen hem later of meubels in de winkel ook ge√Įmpregneerd waren. Antwoord was: nee, nooit.

Mocht het toch een keer misgaan, dan kun je de zelf een reinigingsbedijrf aan huis laten komen. Informeer liever eerst  wat daar de prijzen van zijn.

We hebben laatst ook een ‚Äėimpregneerset‚Äô gekocht bij een nieuw bankstel, bij Pronto Wonen, omdat het goed beviel bij een eerdere bank (na 15 jaar versleten).

Groot verschil is dat je het nu zelf moet doen, thuis..

Alleen kwamen we er later achter dat we in plaats van¬†vijf (250¬†ml)¬†spuitbussen in plaats voor ‚ā¨ 125 in de meubelwinkel ook elders voor ‚ā¨ 35 hadden kunnen kopen in de vorm van 3 spuitbussen van 500 ml. (Inclusief aparte flesjes met¬†schoonmaakmiddel)

Dit middel heet Textile Protector van Oranje Concepts. Het wordt in een andere kleur spuitbus verkocht in de winkel, waardoor het minder opvalt dat het van hetzelfde bedrijf is.

Kortom, bij twijfel niet doen en gewoon zelf regelen.

‚Ķ Wij wilden het ook laten doen (protexx)¬†totdat ik in de winkel per ongeluk koffie knoeide op de bank die we wilde kopen. Konden we gewoon opdeppen. Verkoper wa even weggelopen. We vroegen hem later of meubels in de winkel ook ge√Įmpregneerd waren. Antwoord was: nee, nooit. ...

Impregneermiddelen kunnen PFAS bevatten, een verzamelnaam voor chemische stoffen waarvan een aantal schadelijk voor gezondheid en milieu kunnen zijn (Milieu Centraal). Het is dus heel verstandig van de leverancier om het gebruik ervan naar de huiskamer van de klant te verplaatsen.

Overigens bleek een rode viltstiftvlek in mijn gele stoffen, niet ge√Įmpregneerde, bank na langdurig deppen met alcohol geheel verwijderd te kunnen worden.

Reageer