Beste antwoord door Wendy van den Elshout

Groeten
Wendy
Beste antwoord door Wendy van den Elshout
… Wij wilden het ook laten doen (protexx) totdat ik in de winkel per ongeluk koffie knoeide op de bank die we wilde kopen. Konden we gewoon opdeppen. Verkoper wa even weggelopen. We vroegen hem later of meubels in de winkel ook geïmpregneerd waren. Antwoord was: nee, nooit. ...
Impregneermiddelen kunnen PFAS bevatten, een verzamelnaam voor chemische stoffen waarvan een aantal schadelijk voor gezondheid en milieu kunnen zijn (Milieu Centraal). Het is dus heel verstandig van de leverancier om het gebruik ervan naar de huiskamer van de klant te verplaatsen.
Overigens bleek een rode viltstiftvlek in mijn gele stoffen, niet geïmpregneerde, bank na langdurig deppen met alcohol geheel verwijderd te kunnen worden.
We hebben laatst ook een ‘impregneerset’ gekocht bij een nieuw bankstel, bij Pronto Wonen, omdat het goed beviel bij een eerdere bank (na 15 jaar versleten).
Groot verschil is dat je het nu zelf moet doen, thuis..
Alleen kwamen we er later achter dat we in plaats van vijf (250 ml) spuitbussen in plaats voor € 125 in de meubelwinkel ook elders voor € 35 hadden kunnen kopen in de vorm van 3 spuitbussen van 500 ml. (Inclusief aparte flesjes met schoonmaakmiddel)
Dit middel heet Textile Protector van Oranje Concepts. Het wordt in een andere kleur spuitbus verkocht in de winkel, waardoor het minder opvalt dat het van hetzelfde bedrijf is.
Kortom, bij twijfel niet doen en gewoon zelf regelen.
Kijk van tevoren wat de alternatieven zijn. Zo is wol van zichzelf vocht- en vuiilafstotend. Net als sommige andere weefsels. Daar komt bij dat sommige fabrikanten hun meubels al in de fabriek een beschermlaag meegeven .
Wij wilden het ook laten doen (protexx) totdat ik in de winkel per ongeluk koffie knoeide op de bank die we wilde kopen. Konden we gewoon opdeppen. Verkoper wa even weggelopen. We vroegen hem later of meubels in de winkel ook geïmpregneerd waren. Antwoord was: nee, nooit.
Mocht het toch een keer misgaan, dan kun je de zelf een reinigingsbedijrf aan huis laten komen. Informeer liever eerst wat daar de prijzen van zijn.
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.