Consumentenbond.nl

Inbraakalarm systeem: wie heeft een tip?

• 9 april 2018
  • 30 reacties
  • 40404 Bekeken

Heeft iemand goede ervaringen met een betaalbaar goed doe het zelf te installeren inbraak alarmsysteem. Bij voorkeur een modern systeem dat integreert met smartphone. Ook goed is beveiligd tegen uitval en sabotage. Hoog tijd dat er een uitgebreide test komt van de Consumentenbond. Zelf overweeg ik nu de aanschaf van het slimme Woonveilig systeem.
https://www.woonveilig.nl/slimme-huisbeveiliging

30 reacties

Reputatie 1
Badge +2
Zelf heb ik bewakingscamera's geïnstalleerd, ik zou ze niet meer willen missen. Echter aankoop en laten monteren heeft veel problemen opgeleverd. Er is veel kaf onder het koren. Reden waarom ik de Consumentenbond een tijd terug gevraagd heb een test te doen om te voorkomen dat meer mensen miskleunen.
Reputatie 7
Badge +4
De systemen worden steeds slimmer.
De dieven ook.🤔😥
Badge
Ik heb een lange zoektocht achter de rug voor een alarmsysteem. Dat komt omdat ik wel een lijstje eisen had:

• Geen verplicht abonnement oid.
  • Draadloos, betrouwbaar
  • Geen unit met keypad bij de duur waar alles inzit (en een inbreker het hele systeem onklaar maakt door er met een hamer op te slaan)
  • Aan/uitzetten via app
  • Aan/uitzetten met code (losse unit bij de deur)
  • Backup batterij (stroomuitval)
  • SIM zodat ik ook een melding krijg als Internet eruit ligt (door bijv. sabotage)
  • Minimaal twee zones voor alarm
  • Uitbreidingsmogelijkheden (camera's, buitensirene, etc)
  • Redelijke levensduur op (liefst normale standaard) batterijen)
  • Design (het moet er wel een beetje uitzien)
  • Benodigde onderdelen: Bewegingsmelder, deurcontacten, lekkage melder, sirene, keypad (en basisstation natuurlijk
  • Liefst iets van reviews te vinden
Ik heb gekeken naar de systemen van Somfy, Honeywell, Homey (meer domotica) Woonveilig, Home8, Smanos en vele vele anderen. Toch uitgekomen op een ander product.

Woonveilig viel af omdat je toch een abonnement nodig hebt wil je de belangrijkste functionaliteiten kunnen gebruiken. En ik vind het design niet mooi (vind ik dan)

Somfy viel af door vrij veel negatieve reviews. Honeywell ook en voldeed niet aan mijn eisen. Homey en andere domotica oplossingen vielen af omdat ze nog teveel "geknutseld" moeten worden en niet betrouwbaar genoeg. Smanos vond ik erg plastic en was weinig info over te vinden.

Ik kwam uit bij een nieuw product van Ajax. (Nee, niet de voetbalclub, ook niet van de brandblussers) Het is een startup uit Oekraïne. Dat is op zich al een risico, ik had liever gekozen voor een gerenommeerd merk. Maar die voldeden niet. Een bedrijf in de buurt verkoopt deze systemen en ik was erg onder de indruk van het gebruiksgemak en design. Ik heb alles letterlijk in een half uurtje aangesloten en het werkt super. (Nee, ik heb geen aandelen)

Voordelen:
Ze voldoen aan al mijn eisen, behalve dat er geen reviews te vinden zijn
Zeer intuïtieve app. Je scant een QR code van bijv. een bewegingsmelder, en klaar.
Betrouwbaar. (Inmiddels getest)
Mooie hardware

Nadelen:
Niet goedkoop, maar op termijn goedkoper dan een systeem met abonnement.
Heel nieuw bedrijf.

Meer info: https://ajax.systems/
Ik heb het spul hier gekocht: https://www.secures.nl/ (Ook hier heb ik geen aandelen)
Reputatie 4
Badge +5
Dag @Paul en @juano , op onze site is wel het een en ander te vinden over beveiligingscamera's, zoals tips voor aanschaf en gebruik. En we hebben een aantal beveiligingscamera's (IP-camera's) getest; resultaten zijn zichtbaar voor leden van de Consumentenbond.

Zijn jullie hiermee verder geholpen?

Groeten,
Wendy
Reputatie 7
Ik heb een camera bij de deur en uitstekend hang- en sluitwerk. Mocht ik ooit naar een benedenwoning verhuizen dan zou er wel een alarminstallatie komen, je kunt hier heel moeilijk in de woningen komen zonder sleutels, een ruit inslaan zal met dik dubbel glas teveel herrie maken. Wie kan klimmen kan wel het complex in maar die moet heel erg zijn best doen om verder te komen.
Ik denk dat goed hang- en sluitwerk (met een kerntrek beveiliging en anti klopsleutel) allereerst een belangrijk begin zijn. Een alarm installatie is leuk, maar als een inbreker in 5 minuten binnen en weer buiten staat mét je iPhone/Laptop en dergelijke is het schijnzekerheid.

Verder lijkt WiFI leuk, maar zoals uit sommige andere posts hier blijkt kan het zo zijn dat de connectie wordt gestoord door de buren. Een slimme dief kan natuurlijk ook met opzet gaan storen... Dus ik zou in ieder geval het gedeelte dat voor de toegang zorgt nooit draadloos uitvoeren. ( Dat AJAX systeem is dus inderdaad extra uitgerust met "Jamming detection, frequency-hopping, Uses an encrypted connection", maar al die extra toeters en bellen zijn helemaal niet nodig bij een simpel draadje) En omdat de meeste systemen toch ook elektriciteit nodig hebben, moet er vaak tóch een kabel naartoe. En dan is "Power over Ethenet" de meest handige oplossing: 1 kabel waar zowel de stroom als de gegevens gaan. Dat maakt allerlei gecompliceerde extra stappen (die ook weer eigen bugs en beveiligingslekken kunnen hebben) overbodig.

Helaas heb ik nog niet een systeem kunnen vinden dat enigszins betaalbaar is, inderdaad zónder abonnement of 'third party service' ook al is het voor niks, want dan zijn die gegevens niet meer van jou, en ben je overgeleverd aan de genade en goede wil van anderen

Huge Vulnerability Discovered in the Ring Doorbell

Nest Thermostats Leaked User Data But Don't Freak Out Quite Yet

When Amazon Echo, Fitbit & Other Tech Are Witnesses to Murder
Badge
Ik heb een lange zoektocht achter de rug voor een alarmsysteem. Dat komt omdat ik wel een lijstje eisen had:

• Geen verplicht abonnement oid.
  • Draadloos, betrouwbaar
  • Geen unit met keypad bij de duur waar alles inzit (en een inbreker het hele systeem onklaar maakt door er met een hamer op te slaan)
  • Aan/uitzetten via app
  • Aan/uitzetten met code (losse unit bij de deur)
  • Backup batterij (stroomuitval)
  • SIM zodat ik ook een melding krijg als Internet eruit ligt (door bijv. sabotage)
  • Minimaal twee zones voor alarm
  • Uitbreidingsmogelijkheden (camera's, buitensirene, etc)
  • Redelijke levensduur op (liefst normale standaard) batterijen)
  • Design (het moet er wel een beetje uitzien)
  • Benodigde onderdelen: Bewegingsmelder, deurcontacten, lekkage melder, sirene, keypad (en basisstation natuurlijk
  • Liefst iets van reviews te vinden
Ik heb gekeken naar de systemen van Somfy, Honeywell, Homey (meer domotica) Woonveilig, Home8, Smanos en vele vele anderen. Toch uitgekomen op een ander product.

Woonveilig viel af omdat je toch een abonnement nodig hebt wil je de belangrijkste functionaliteiten kunnen gebruiken. En ik vind het design niet mooi (vind ik dan)

Somfy viel af door vrij veel negatieve reviews. Honeywell ook en voldeed niet aan mijn eisen. Homey en andere domotica oplossingen vielen af omdat ze nog teveel "geknutseld" moeten worden en niet betrouwbaar genoeg. Smanos vond ik erg plastic en was weinig info over te vinden.

Ik kwam uit bij een nieuw product van Ajax. (Nee, niet de voetbalclub, ook niet van de brandblussers) Het is een startup uit Oekraïne. Dat is op zich al een risico, ik had liever gekozen voor een gerenommeerd merk. Maar die voldeden niet. Een bedrijf in de buurt verkoopt deze systemen en ik was erg onder de indruk van het gebruiksgemak en design. Ik heb alles letterlijk in een half uurtje aangesloten en het werkt super. (Nee, ik heb geen aandelen)

Voordelen:
Ze voldoen aan al mijn eisen, behalve dat er geen reviews te vinden zijn
Zeer intuïtieve app. Je scant een QR code van bijv. een bewegingsmelder, en klaar.
Betrouwbaar. (Inmiddels getest)
Mooie hardware

Nadelen:
Niet goedkoop, maar op termijn goedkoper dan een systeem met abonnement.
Heel nieuw bedrijf.

Meer info: https://ajax.systems/
Ik heb het spul hier gekocht: https://www.secures.nl/ (Ook hier heb ik geen aandelen)

Ik heb naar aanleiding van jouw review ook een Ajax Alarmsysteem gekocht en ben reeds enkele weken een Happy user 🙂 , bedankt voor het uitzoekwerk kon enkel niet zo snel de prijzen vinden op de website van Secures, had ze even gebeld en vertelde me dat er boven in het menu een link naar hun webshop staat. Dit had wel even duidelijker gekund...

Onderstaande website is volgens mij ook van Secures, althans het adres is hetzelfde en daar staan alle producten van Ajax netjes op. Wellicht handig voor mensen die ook voor dit geweldige systeem willen gaan!

Info:
https://ajax-alarmsysteem.nl
Reputatie 7
Als inbrekers of seriemoordenaars binnen willen komen lukt dat uiteindelijk toch wel, al heb je nog zo'n geweldig alarmsysteem. Het zal meer moeite kosten maar inbrekers die in de gaten hebben dat er een geavanceerd alarmsysteem is, gaan ervan uit dat er heel,wat te halen valt, ze zullen ook wel geleerd hebben hoe je zo'n systeem uitschakelt, desnoods op afstand, wie een computer kan kraken kan dat ook met het alarm.
Reputatie 7
Badge +4
Als ze weten dat u daar woont en wellicht met de koekenpan achter de deur staat zullen ze zich wel twee keer bedenken.
Badge
Als inbrekers of seriemoordenaars binnen willen komen lukt dat uiteindelijk toch wel, al heb je nog zo'n geweldig alarmsysteem. Het zal meer moeite kosten maar inbrekers die in de gaten hebben dat er een geavanceerd alarmsysteem is, gaan ervan uit dat er heel,wat te halen valt, ze zullen ook wel geleerd hebben hoe je zo'n systeem uitschakelt, desnoods op afstand, wie een computer kan kraken kan dat ook met het alarm.

Wow in welke wereld leeft u? Seriemoordenaars😳 Bij ons valt er niks te halen van waarde, maar de emotionele schade die wordt aangericht is vele malen erger dan die 950 euro die we nu hebben uitgegeven.

En snap eigenlijk uw reactie niet zo goed, laat iedereen in z’n waarde wellicht heeft u teveel films gekeken? U zegt hierboven in een appartement te wonen met goed hang en sluitwerk maar wij wonen gewoon in een rijtjeshuis en de kans op inbraak is daardoor een stuk hoger. Het hang en sluitwerk hebben we ook al aangepast maar een alarmsysteem geeft ons controle en meer rust.

En natuurlijk als ze binnen willen komen zal dat altijd wel lukken maar we hebben het ze er niet makkelijker op gemaakt dus hopelijk gaan ze ons huisje voorbij.
Reputatie 7
@Happy, je reactie vind ik nogal overtrokken, die seriemoordenaar is een metafoor. Ik denk dat je mijn reactie niet helemaal hebt begrepen. In een appartement is het, afhankelijk van de bouw, toegangsbeveiliging en overig hang- en sluitwerk minder makkelijk om in te breken. Een benedenwoning, of dat nou een rijtjeshuis is of een vrijstaande villa, is voor de meeste inbrekers aantrekkelijker, soms staan er struiken in een tuin waarachter niemand ze ziet, of er staat een ladder, fiets of vuilnisbak die als opstapje kan dienen. Ze komen ook makkelijker weg (geen trappenhuis) als ze hun slag hebben geslagen. Een inbreker ziet in een benedenwoning eerder of er iets te halen valt dan in een flatgebouw en hij zal mogelijk denken dat een zichtbaar groot alarmsysteem betekent dat er iets te halen valt. Of iets een emotionele waarde heeft zal hem een zorg zijn.
Wie rondkijkt blijft zich verbazen:

Een alarmcentrale die alleen maar een telnr belt voor 300 euro per jaar of een alarmopvolging die zelf gaat kijken voor ca 50 euro per keer.
een rf bewegingsdetector voor 40 of 140 euro enz enz.

Maar het belangrijkste is voor mij een controle op de stand van het nachtslot van alle deuren, dat spaart elke keer dat je het huis uitgaat een controle van alle deuren en ramen ,het vertrouwen op het signaleren van alleen het openen van een deur is toch wel een erg magere veiligheid.
Er bestaan deursensors die met een kleine modificatie dit wel kunnen maar deze leverancier vraagt de hoofdprijs voor zijn systeem
Het zou toch wel aan een grote vraag voldoen als de consumentenbond een test zou uitvoeren van de vele bestaande systemen.

frits
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb nog geen inbraakalarm systeem. Van mij is inbraakwerend en -vertragend genoeg, inbraakvrij lukt toch nooit, zelf een pinautomaat kunnen ze leeg halen of met hele dure schilderijen uit een museum zo door de achterdeur naar buiten lopen. Mijn opstalverzekering wil wel inbraakschade zien, dus.

Iedereen zal wel de voorzieningen hebben die steeds gezegd werden. Geen openslaande ramen beneden, geen ladders, tafels, kisten om je huis waarmee je hogerop kan klimmen, overal goede verlichting met evt. bewegingsmelder, geen sleutels in de sloten laten zitten of er vlakbij ophangen enz.

Ik ben zo'n nachtcamera met bewegingssensor en geheugenkaart aan het overwegen voor bij de voordeur. Liefst dat je de beelden kan terugkijken via internet. M'n mode/router zit daar toch vlakbij. Ik hoef niet met abonnement. Ben benieuwd of er een onderzoek komt van de Consumentenbond.
Reputatie 7
Een bewegingsmelder met een halogeen verstraler van zoveel mogelijk watt zal het ook wel aardig doen. Die dingen kosten bijna niets. Een potentiële inbreker ziet een poosje niets meer en tegen de tijd dat hij geen vlekken meer ziet is de kans groot dat hij wordt betrapt (tenzij je ergens in een vrijstaande woning in een buitengebied woont) hij zal zich vast wel bedenken.
Badge
Na het begeven van mij oude installatie het Woonveilig systeem aangeschaft. Ik was niet helemaal overtuigd of dit nu wel een juiste koop was.

Het voelde voor mij als weinig geavanceerd. Na het systeem te hebben geretourneerd ben ik bij toeval beland op de site van www.secures.nl en zag hier het Ajax systeem.

Dit systeem leek mij dermate geavanceerd, grade 2 geclassificeerd, en geschikt voor mijn wensen. Ik heb na een paar vragen gesteld te hebben aan Peter Meijer van Secures het systeem vervolgens aangeschaft. Levertijd was binnen één dag dus ik kon gelijk aan de slag.

De componenten zien er erg solide uit en zijn mooi vormgegeven. Het gehele systeem is al voorzien van batterijen dus je kan zo aan de slag.

Ik heb eerst de gratis Ajax app via Google Playstore gedownload. Alles wijst zich vanzelf en binnen een paar minuten had ik een account. Download ook gelijk een QR code scanner. Hiermee scan je de componenten in ter koppeling aan de hub.

Het is handig om vooraf te bepalen waar je de componenten gaat ophangen. Je kunt schroeven en plakken met 3M sticks. Ik heb alles geplakt, vond ik wel zo makkelijk.

Vervolgens heb ik de Hub opgehangen in de meterkast. Deze heb ik wel geschroefd. Snoeren er in, de hub aanzetten en ophangen aan de bevestigingsplaat. Ik hoefde helemaal niets in te stellen op de router. De hub deed alles zelf. Ik had nog geen simkaart dus ik heb de installatie zonder simkaart gedaan dit is geen probleem verder. Je hebt dan alleen geen communicatie wanneer je router uitvalt. Systeem blijft gewoon weken door de backup batterij.

Hierna ga je één voor één de componenten bevestigen. Ik heb alles eerst opgehangen en daarna één voor één gekoppeld aan de hub. Je zet eerst de schakelaar aan op het component wat je wilt koppelen. Hierna scan je de QR code van het desbetreffende component in. Koppelen is kinderspel. Let wel even op het koppelen van de magneetcontacten. Je scant eerst de code in en daarna schakel je het contact aan de achterzijde in. Al met al kostte de installatie nog geen uurtje werk inclusief plakken en plaats bepalen.

Daarna getest waarbij alles feilloos werkte. De app is zéér maar dan ook zéér gebruikersvriendelijk. Het geeft veel informatie over de werking van de componenten zoals batterijindicatie, inschakeling en zelfs de gemeten omgevingstemperatuur.

Je kan in de app een ruimte aanmaken en hierin de componenten benoemen en zelfs een foto plaatsen. De app is geheel in het NL en zonder taalfouten. Alle incidenten worden via een meldingenoverzicht weergegeven. Uiteraard kun je de meldingen ook uitschakelen.

Hieronder even kort wat ik kan waarderen aan het systeem:

• Heel makkelijk te installeren ook voor een ongeduldig type als ik
  • Mooie kwalitatief goede componenten
  • Zeer gebruiksvriendelijke app
  • Zeer goede communicatie tussen hub en componeneten
  • Veel instelmogelijkheden
  • Mooie kleine magneetcontacten voor mij ideaal ivm de geringe bevestigingsmogelijkheid
  • Alarm is heel makkelijk via een virtuele afstandsbediening in –en uit te schakelen
  • Grade 2 gecertificeerd alarm
  • Componenten zijn heel makkelijk toe te voegen en te ontkoppelen
  • Systeem is qua nieuwe componenten verder in ontwikkeling
  • Batterijen gaan volgens Ajax lang mee, zijn gangbaar en te koop via internet.
  • Systeem werkt uiteraard ook prima bij Feyenoordfans

Ik ben erg enthousiast over het systeem en de werking ervan. Wat mij betreft een echte aanrader wil je een goed systeem voor een gunstige prijs.

Vergeleken met dit systeem verbleken naar mijn mening alle andere vergelijkbare DIY systemen. Kijk even naar de film op www.ajax-alarmsysteem.nl
Reputatie 5
Badge +5
Beste inbraakpreventie: neem een Rottweiler...
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @Paul V, heb je nog iets gehad aan de tips van de community leden? Ik ben benieuwd welk inbraak alarmsysteem je inmiddels hebt aangeschaft en of je er tevreden mee bent!
Dank voor alle reacties tot dusver. Ik heb uiteindelijk besloten te investeren in elektrisch bedienbare rolluiken op alle ramen van de benedenverdieping. De voordeur is nog zonder rolluik. Die is beveiligd met driepunts sloten alsmede met een zeer betaalbare sirene, die reageert op gerommel aan de deur en openen ervan.
Sirene gekocht bij Amazon; zie link Kobert Goods SP65 Draadloos alarm voor deuren, vensters e.d.
Geeft een hard geluid dat moet afschrikken. Het geheel geeft een veilig gevoel en bovendien isoleert dit tegen weersinvloeden.
Reputatie 7
Badge +5
@Paul V Waarschijnlijk heb je er al goed over nagedacht, maar toch even deze tip:

Pas op met een elektrisch rolluik voor de voordeur.
Als de stroom uitvalt kan de hulpverlening er moeilijk in en jij niet eruit.
Badge
Het lijkt wel if deze topic is ivergenomen door de verkoper van het Ajax systeem?
Waarom moet anders elke keer de link vermeld worden en waarom zijn de reviews hier opvallend (over) positief?
@JKNBRG en @WTs , hebben jullie de Hub (Centrale met IP en GSM) of de Hub Plus (Centrale met Wifi, Lan, 2G GPRS, 3G GPRS en 2 Simcard slots op het paneel) aangeschaft? Ik neem aan dat je in de gewone Hub ook een simcard kan doen voor de GSM lijn. Ik merk dat er van veel van de onderdelen zowel een gewone als een plus variant is, maar het is me niet altijd even duidelijk of het nou echt nodig is om voor de plus variant te gaan. Ben wel benieuwd waar jullie voor gekozen hebben.

Ik ben dus ook opzoek naar een nieuw inbraakalarm systeem, maar vind het wel lastig dat er zo weinig reviews te vinden zijn van dit AJAX systeem. Zijn jullie nog steeds tevreden?
Badge
Dan heb je het echt mis. Ajax systeem is echt een prima en feilloos systeem. Uiteraard heb ik ook de link naar de leverancier genoemd omdat ik hier tevreden over ben. Dat is toch waarom ik hier een bericht op heb geplaatst. Ik heb ook geen behoefte bij een of andere beunhaas te belanden dus waarom zou ik een in mijn geval goed presterende leverancier niet benoemen. Dat willen mensen die hier komen bezoeken toch ook.
Badge
@H.J. Heling Ik heb de normale hub IP met GSM. GSM moet ik nog activeren. Wat mij betreft is voor een woonhuis de normale hub ruim voldoende. Ik zou niet weten wanneer je een plus zou moeten inzetten. Zou je even aan Secures moeten vragen. Het systeem werkt feilloos en is razendsnel. Doet absoluut niet onder voor een bedraad systeem. Je vind best wel goede reviews inmiddels. Het systeem vind zijn weg wel.
Na een inbraak bij ons heb ik het Daitem alarmsysteem laten installeren. Een draadloos systeem met melding naar alarmcentrale of naar eigen telefoons. Systeem is nu 3 jaar actief en nog geen loos alarm gehad.
Reputatie 5
Badge +7
Dat zal wel een heftige ervaring zijn geweest, een inbraak bij je thuis @R.M. Wetzels. Sinds 3 jaar dus geen loos alarm, dus wel een terecht alarm gehad sinds je het anti inbraak systeem hebt?

Reageer