Infrarood verwarming zuiniger dan Gas?

• 14 October 2021
  • 12 reacties
  • 1053 Bekeken

Ik ben benieuwd of gebruik van infrarood verwarming zuiniger is bij tijdelijk verwarmen van kamers in een kouder huis.

12 reacties

Ik neem aan dat een electrische verwarming bedoeld wordt.
Het ligt er aan hoe tijdelijk. Als je de kamer elke dag maar tien minuten warm wilt hebben: ja.
Als het om iets langere tijd gaat dan dat: misschien.
Als het om de hele dag gaat: nee.

Of het überhaupt comfortabel is: nee.

Reputatie 7
Badge +6

Infrarood is een vorm van elektrisch verwarmen . Ondanks de huidige hoge gasprijs is dat denk ik nog altijd duurder als je die stroom van het net betrekt . Met zonnepanelen is dat een ander verhaal op momenten dat je veel over hebt en zorgt dat je met die infrarood geen of ze weinig mogelijk netstroom gebruikt . 

Infrarood warmt de lucht niet direct op.
Wel mensen en objecten, die dan de lucht opwarmen.
Doe je dit tijdelijk, is de hele omgeving er omheen koud.

Reputatie 5
Badge +4

Hier is een uitgebreid verhaal over infrarood-verwarming (ik heb er ook wel eens over gedacht):

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/duurzaam-verwarmen-en-koelen/infraroodpanelen-voor-verwarming/

Infrarood warmt de lucht niet direct op.

Dat wordt vaak als argument aangevoerd en is feitelijk waar, maar geen argument. Het kost immers erg weinig energie om de lucht in een huis. De hoop energie die het kost om een huis 's morgens op te warmen gaat in de loop van de dag zitten in spullen in huis en vooral muren.

Voor een grootte-orde-idee: een huis weegt honderden tonnen. De lucht in huis een paar honderd kilo. De lucht in een typische studeerkamer rond de 40 kilo.

Een kamer even opwarmen voor een uurtje kantoorwerk, is vragen om een hoge energierekening.
De oplossing is, isoleren. Zorgen dat de kamer niet meer afkoelt.

Vocht kun je hebben b.v. in ruimtes waar veel mensen komen.
Dan is het, op de hygrometer kijken en ventileren voor het verwarmen.

Een kamer even opwarmen voor een uurtje kantoorwerk, is vragen om een hoge energierekening.

Dat kan alleen als de isolatie zo goed is dat de kamer de volgende keer als je er een uurtje werkt nog steeds (enigszins) warm is.

Reputatie 5
Badge +5

Is wel lekker als lokale bijverwarming, zoals IR panelen boven een bureau waar je zit te werken of boven de bank als je tv zit te kijken.
Dan kan de cv op 18 graden.
Of het voordeliger uitpakt weet ik niet, je spaart gas uit en gebruikt meer elektriciteit.
Het hangt van de omstandigheid af hoe dat uitpakt.
Stroom is ook nu nog steeds flink duurder dan gas voor dezelfde hoeveelheid energie.

Is wel lekker als lokale bijverwarming, zoals IR panelen boven een bureau waar je zit te werken of boven de bank als je tv zit te kijken.
Dan kan de cv op 18 graden.
Of het voordeliger uitpakt weet ik niet, je spaart gas uit en gebruikt meer elektriciteit.
Het hangt van de omstandigheid af hoe dat uitpakt.
Stroom is ook nu nog steeds flink duurder dan gas voor dezelfde hoeveelheid energie.

Het is bijna altijd zuiniger. Bij de meeste mensen hangt de thermostaat in de woonkamer. Om dan een radiator in een kleine andere kamer warm te stoken slingeren de meeste deze omhoog en wordt de woonkamer ook verwarmt. Dan kan je wel weer een duur Tado systeem bijvoorbeeld hangen om alleen die kamer warm te stoken maar dan stookt je ketel weer niet zuinig omdat het vermogen van je ketel dan weer te hoog is en krijg je continue aan/uit en wellicht zelfs een storing in je ketel. Wil je echt zuinig electrisch verwarmen is DE oplossing een lucht/lucht warmtepomp (airco) met minimaal een Cop van 4. en dan gaat je stelling over dat stroom duurder is voor dezelfde hoeveelheid energie niet meer op. Die infrarood dingen hebben een Cop van 1 (uitleg Cop zie google) dan heb je gelijk, maar nogmaals met een HR CV ketel 1 kamer verwarmen is ook niet zuinig. Ik verwarm mijn hele huis met lucht/lucht en kan dat iedereen met een behoorlijke geisoleerd huis aanraden. Welke hoge energieprijzen :-) ?

Vocht kun je hebben b.v. in ruimtes waar veel mensen komen.
Dan is het, op de hygrometer kijken en ventileren voor het verwarmen.

Je kunt isoleren wat je wil maar bij echt lage temparaturen buiten wint op een gegeven moment de kou altijd en zal je toch echt moeten verwarmen op welke manier dan ook. Het duurt alleen langer en je hoeft minder te stoken.

Pff! Blijft puzzelen wat optimaal is.

Duurder en zuiniger is ook nog een verschil!

Dank voor de reacties tot nu toe

Reputatie 7
Badge +6

Met zonnepanelen wordt die puzzel iets makkelijker . Vooral als het salderen niet meer kan , is het zaak om ons overschot aan stroom zo veel mogelijk te kunnen benutten in plaats van gratis of bijna gratis weg te moeten geven . Dan moet er uiteraard wel voldoende stroom binnenkomen op momenten dat we het infrarood willen gebruiken . Sommigen denken dat de zon moet schijnen om zonnestroom op te wekken . Dat is niet zo , al scheelt het wel enorm . Op dit moment ( bewolkt en lichte regen ) komt er toch nog tussen 100 en 150 Watt binnen . Ons maximum is 3000 Watt . Als de zon nu doorbreekt , zitten we meteen boven 2000 Watt . Infrarood in combinatie met slimme domotica zou hierin een mooie oplossing kunnen zijn . Mogelijk bestaat dat al en anders gaat dat er zeker komen , als de vooruitzichten op gebied van energie op dit moment blijken te kloppen . 

Reageer