Consumentenbond.nl

Je buurt als alarmcentrale

• 20 december 2019
  • 11 reacties
  • 1323 Bekeken

Badge +8
  • Moderator
  • 1519 reacties

Wanneer je vakantieplannen hebt en je huis een tijdje onbewoond achterlaat, kan een alarmsysteem een geruststellende gedachte zijn. Het Homies-alarm biedt zelfs een unieke manier van beveiliging. Bij inbraak- of rookdetectie creëert het automatisch een WhatsApp-groep om mensen in de buurt te waarschuwen. In die groep voegt Homies verschillende personen toe die kunnen kijken of er iets aan de hand is.

In onze eerste indruk lees je meer over dit alarmsysteem.

Is dit alarmsysteem iets voor jou? Of gebruik je het zelfs al? Praat mee!

11 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Volgens mij is er veel meer aan te merken op het systeem. Maar al gezegd ik ga altijd eerst van de goede bedoelingen uit.  Maar uiteindelijk hangt dat dus van de buren en buurt af. Die zouden dan allemaal belangeloos mee moeten doen en men moet op elkaar kunnen vertrouwen. Zoals Aardvark al stelt een moeilijk punt.. Als je buren een beetje op willen letten is dat al een pluspunt, maar ze verplichten, en in een systeem gieten. Dat mag je van buren niet verwachten en uiteindelijk vroeg ik me al af, wie wordt er wijzer van. Groet Leo.

Reputatie 5
Badge +5

Dat systeem gaat er vanuit dat je je buren blindelings zou kunnen vertrouwen. Daar gaat het dus al mis...

Reputatie 7
Badge +7

Ik kan me heel goed vinden in de stellingname van Lisa. Ik denk dat je dit soort zaken niet van je buren kan vragen. Het is al fijn als je überhaupt goed met je buren c.q. de buurt omgaat. En als ieder dan ook nog een beetje op elkaars eigendom let is dat al een hele plus. En ik wil nog uitgaan van het goed bedoelde van het systeem in deze topic aangekaart. Maar ben erg wantrouwend en zie alweer dollartekens in de ogen van degenen die het uitgedacht hebben en exploiteren. Want dat gebeurt natuurlijk allemaal niet voor niets. De buren, mensen uit de buurt, moeten zich om niet beschikbaar stellen. en de vraag is, zoals Lisa bericht, of je dat kan en mag verwachten. De exploitant zal voor elke deelnemer wel een bedrag in gedachte hebben en is dus de enige die er wijzer van wordt. Groeten Leo.

Uit betrouwbare bron vernam ik, dat tijdens de Kerstdagen de melding van woninginbraken een hoogtepunt bereikt. Dat zijn dan mensen die na terugkomst van hun kerstdiner bemerken, dat in hun woning is ingebroken. Ik zie niet in, hoe een buurt-alarmsysteem daar verandering in zou kunnen brengen. De verwachting, dat buren hun eigen kerstsamenkomst gaan onderbreken om zich met inbraakpogingen in de buurt bezig te houden lijkt mij totaal overtrokken. Het beste is m.i.nog steeds, dat buren elkaar min of meer kennen en bij verdachte verschijnselen gewoon de politie bellen. 

Reputatie 7
Badge +7

Het is volgens mij ook het beste zelf goed voor de eigen beveiliging te zorgen en niet elke nieuw systeem achterna te lopen. En systemen zoals in dit topic geopperd zijn erg vaag en zullen zich terdege moeten bewijzen. Een bunker maken van je woning c.q. eigendom is wellicht mogelijk, maar het gaat mij te ver. Ik heb altijd gesteld doe wat in de mogelijkheden ligt en zorg dat het inbrekers of anderszins criminelen niet te gemakkelijk wordt gemaakt. Oplossingen zoals @L.J.G.  aandraagt helpen al heel veel. Groet Leo.

Badge

Je wordt dood gegooid met allerlei technische oplossingen. Ik ga niet eens kijken naar weer de nieuwste. Wij wonen landelijk maar in de stad kent men elkaar nog niet eens. Gaat er een alarm af van een auto dan kijkt niemand er nog naar om.

Gelukkig houdt de buurt hier iedereen in de gaten en elke opvallende beweging wordt waargenomen. Toch werden er van een auto laatst twee spiegels er netjes af gesloopt. De volgende dag in de Buurtapp maar ook dat is geen echte oplossing. Weer een moment van “te laat”. 

De enige oplossing blijft dan over om zelf waakzaam te blijven en alles dicht te houden. Ook de poort op slot en eventueel zwakke punten laten bekijken door een expert. Die ziet vaak eenvoudige oplossingen waar je zelf niet snel aan denkt.

Wij draaien bijvoorbeeld de voordeur altijd in het nachtslot als we weg gaan. En die zit in een drie sterren sluitkom met stalen pennen. Kunnen ze bijvoorbeeld niks met het zogenaamde flipperen met behulp van een bankpas. Zelfs een breekijzer lukt niet of nauwelijks. Duurt veel te lang om het hele kozijn er helemaal uit te mollen. 
Daarnaast houden we altijd enkele ledlampen aan. Ledlicht wordt nooit warm dus verwaarloosbaar risico van brand :nerd:

Dat we toevallig ook twee kuitenbijtertjes hebben is een extra verminderend risico. :laughing:

Reputatie 4
Badge +3

Ik zie bij het pakket geen bekabeling zitten, dus het werkt waarschijnlijk via WiFi…

Kortom als WiFi goed gejammed wordt dan gebeurt er niets anders, dan wat loeien…
Een paar keer een vals alarm veroorzaken en er komt niemand meer.

Maar levert het apparaat ook meer info uit naar buiten: hoe laat mensen het aanzetten, uitzetten? Is er een centrale server? Welke data staat daar? Wie hebben daar toegang toe ? Hoe is de beveiliging ervan? ….. 

Website legt helemaal niet uit hoe het werkt… er is een app en een toestel in huis. Daar moet meestal ook nog een server tussen zitten door NAT voor de gemiddelde huis aansluiting.

Reputatie 7
Badge +6

Ik zou niet zo goed weten waar ik de bewegingsmelder en de twee sensoren moet plaatsen in m'n huis. Beneden heb ik geen openslaande ramen. De bewegingsmelder mag niet onnodig het alarm activeren. De buren hebben zo'n alarm dat ze 20 seconden de tijd hebben om het alarm uit te zetten als ze de deur open doen. Zo leven ze al 20 jaar en er is nog nooit wat gebeurd. Dat is geen leven voor mij. Ik zou er geen maandbedrag voor over hebben.

In elke straat zal het wel zo zijn dat je met een paar mensen prima kan omgaan en er een paar bij zitten die alles maar van je willen weten. Elke keer naar de brievenbus lopen, of een stoflap uitklappen uit het raam of iets te doen hebben bij het schuurtje zodat ze doir hun achtertuin moeten lopen en alles horen, of het hondje uitlaten, altijd precies op momenten dat er wat te doen is bij je, visite, gesprek aan de deur, mensen bij je huis, enz. Ik wil echt niet in een buurtwacht app zitten met die mensen, nee bedankt.

Als mensen hun mobieltje uitzetten omdat ze "even" niet bereikbaar willen zijn en hem dan vergeten weer aan te zetten, aan die buren heb je dus niets in een alarmgroep. In eeen andere draad zei ik dat zulks niet correct is, dat je je dan ontrekt aan deelname aan de samenleving, maar dat werd dan ongelofelijke onzin gevonden dat ik dat vond. Dus ja, wat dan? Ik doe tot nu toe zonder.

Maar één keer is er wat gebeurd in die 20 jaar. Ze probeerden om 02:30 uur 's nachts m'n aanhangwagen te stelen, buurjongen zag het, maakt lawaai, ze vluchten in een auto. Er is dus een getuige, signalement, kenteken, kleur en type auto. Politie kwam wel meteen. Heb ook aangifte gedaan maar daarna gebeurde er niets meer. De getuige is nooit verhoord door de politie. En het kenteken melden via 112 was ergens in de lijn niet goed verstaan. Dus ja, mooi die €3,99 per maand, en dan?

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb één en ander gelezen, maar zie niet in wat nu de ‘grote’ toegevoegde waarde is. Ik ben het met voorgaande forumleden eens. Het systeem houdt in dat buren worden gewaarschuwd en met name door een whatsapp systeem. Veel bijzonders is het niet.

Bij ons in de buurt houden wij allen, dus vele buren, elkaars huis (en wat er zich afspeelt als je er niet ben) in de gaten. Sociale controle, vrijwillig kost niets, maar we houden wel regelmatig contact met elkaar, zodat het ‘wel iets voorstelt’. We zouden zelf whatsapp kunnen instellen, is nog niet gebeurd, we hebben wel elkaars e-mailadres.. Verder heb ik zelf voldoende beveiliging aangebracht (geen verbinding met centrales e.d. die komen toch pas na een half uur).  Aan dit en aan alarmcentrales hangt altijd wel een prijskaartje.  Ik vind dat wat je daar nou eigenlijk voor krijgt nihil. Voor dit Homies alarmsysteem moet je dus iedere mand betalen voor het waarschuwen van je buren…. en uiteraard als er iets gebeurt. In de 45 jaar dat ik hier woon nooit iets aan de hand gehad waarin Homies zou helpen.  Dus zou ik 45 jaar , bij wijze van spreken ‘voor niets’ betalen.  Sorry ik ben erg wantrouwend maar zie dit meer als geldklopperij waar alleen Homies van wijzer wordt. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +5

Ik wil helemaal niets met WhatsApp te doen hebben.
Een kastje aan het alarm dat een sms of een mailtje er uit slingert is veel voordeliger.

Reputatie 5
Badge +4

Nee, zo'n alarmsysteem is niks voor mij. Bij ons houden we bij iemands afwezigheid elkaars woning wel in de gaten zonder allerlei fratsen. Oftewel op de gratis ouderwetse manier. Werkt prima en bovendien hoeft niet de hele wijk te weten dat ik een paar weken afwezig ben.

WhatsApp groepen houd ik ook niet van, de meest onzinnige, niet terzake doende berichten zie je daarin voorbij komen. Bijv. er rijdt een vreemde auto door de straat, wie heeft mijn kat gezien die is al een uur weg enz.

Reageer