Kalkaanslag verwijderen

• 14 October 2021
  • 7 reacties
  • 228 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Goedemiddag iedereen!

Een paar maanden geleden viel mij ik veel last had van kalkaanslag. Vooral in apparaten als waterkokers, maar ook de douchecabine zit helemaal onder. In het begin dacht ik het wel even schoon te maken met wat badkamerreiniger en soortgelijke producten. Het viel mij echter op dat deze producten niet erg effectief waren. Het duurde lang om de kalkaanslag te verwijderen en ik zag een maand later dat de aanslag weer gewoon op z'n plek zat.

Ik erger me hier rot aan en hoorde dat dit ook duurder is qua energieverbruik. Ik heb er zelf verder niet heel veel verstand van dus ik vraag me af of hier meer mensen mee te maken hebben!

Groet Hendrik

7 reacties

Kalkaanslag is effectief te verwijderen met zwak zuur zoals, azijn (dat ruikt wel maar dat is in het bad natuurlijk geen probleem), en melkzuur en citroenzuur die in kalk-verwijderaars zitten. Op den duur komt de kalkaanslag natuurlijk wel weer terug.

In je douche kun je een Shower Power achtig product gebruiken waar EDTA/TAED in zit wél volgens de gebruiksaanwijzing (in het algemeen is dat ná de laatste douchebeurt van de dag gebruiken en laten opdrogen, en dan werkt het bij de volgende douchebeurt in de zin dat het de kalk meeneemt. Het kan even duren voordat je alles weg hebt, maar het werkt prima)

Wat betreft de douchekop: Er af schroeven en in een emmer met een azijn oplossing.

Waterkokers e.d.: daar zijn speciale ontkalkers voor die voedseltechnisch veilig (en lekker ) is/zijn HG heeft die gewoon, (Azijn werkt ook maar de smaak kan blijven hangen)

En ja het kan zijn dat je toevallig in een gebied woont met wat meer kalk in het water, hoewel dat in Nederland in het algemeen erg laag is hier: https://www.vitens.nl/over-water/hardheid-water kan je zien hoe hard het is.

Reputatie 1
Badge +1

Ik gebruik meestal azijn tegen mijn kalk, het is echt een wondermiddel. Natuurazijn zou je kunnen verdunnen met water, maar schoonmaakazijn werkt nog sneller. De azijn in schoonmaakazijn is namelijk nog zuurder en nog krachtiger. Belangrijk is ook om je douchecabine goed droog te maken na elke douchebeurt. Ik las dat karnemelk ook wonderen kan doen.. Heb ik zelf nog nooit geprobeerd. 

Reputatie 6
Badge +4

En 5 maanden geleden dacht je nog HET wondermiddel gevonden te hebben.

Reputatie 7
Badge +6

@Danielle de Waard111 Mijn vrouw gebruikt gewoon huishoudazijn van de Action, iets van €1,80 voor vijf liter. Ze doet daarvan een beker vol in een emmer water, zeg maar acht liter. Dan goed inwrijven en ruim een uur laten inwerken en daarna schoon spoelen. Een waterkoker krijgt ze helemaal ontkalkt door een volle soeplepel vol (circa 50 cc) in een volle koker met water te doen, dan aan de kook brengen en daarna helemaal laten afkoelen. Die Amfa4000 van een half jaar geleden zal wel goed bevallen zijn voor de douche en warm water. Maar toen was ie wellicht op en doe je het nu met azijn. Lijkt me een prima manier, gewoon een beetje uitproberen. 

Reputatie 6
Badge +4

Die Amfa4000 van een half jaar geleden zal wel goed bevallen zijn voor de douche en warm water. Maar toen was ie wellicht op en doe je het nu met azijn

Nee, die Amfa is niet goed bevallen, zie openingspost van @Hendrik van de heuvel , voor wie mijn eerdere reactie vanzelfsprekend bestemd was. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik begrijp het niet. Ik haal slechts aan wat Daniëlle zegt in haar eigen bericht, ze heeft het daar ook over Amfa4000. Ik heb het tegen Daniëlle. Ik zit niet in het gesprek tussen jou en Hendrik. Ik citeer een stukje wat zij zegt en reflecteer daar op in een gesprek tegen haar.

Reageer