Kleine koelkasten en energieverbruik

• 24 November 2022
  • 9 reacties
  • 93 Bekeken

Reputatie 2
Badge +3

Wij hebben ooit 40 jaar geleden ons kleine oude keukentje verbouwd en ingericht op apparaten van 55cm breed, toen nog een redelijk gangbare breedtemaat voor keukenapparatuur. Ook ons gasfornuis was 55cm. En meer plaats hadden we ook niet en hebben we nog steeds niet.
We hebben een koel-vriescombinatie die aan vervanging toe is, de huidige is rond 150 cm hoog, 55 breed en voldoet qua inhoud prima voor ons tweetjes. 
Op zoek naar een nieuwe viel ik in grote verbazing: tegenwoordig is een hoogte van 2,20-240 al ‘normaal’ met standaard 60cm breedte. En de zuinige energielabels A tot C vliegen me om de oren. Dat past bij ons echter met geen mogelijkheid, we blijven aangewezen op wat nu een ‘kleine’ heet van nog steeds 55cm breed. Ik moest daar nog lang naar zoeken ook. Vervolgens viel ik in de verbazing dat die paar nog verkrijgbare ‘kleine’ modellen allesbehalve energiezuinig zijn en niet hoger komen dan label D tot F. Ik dacht eerst ‘dat zal dan wel relatief zijn, berekend in verhouding tot de kleinere inhoud’ (zoals ook bij de wasmachines waar de inhoud ongevraagd steeds groter is geworden en de zuinigheid vooral berekend wordt op basis van een volle wastrommel). Maar nee, het gaat inderdaad om het daadwerkelijke stroomverbruik dat tot wel 50% hoger kan liggen dan bij de grote jongens. 
Waar zit dat probleem en/of waarom vinden fabrikanten het kennelijk niet meer de moeite om energiezuinige kleine koel-vriescombinaties te maken?? Lang niet iedereen zal zitten wachten op zo'n bakbeest bijna tot het plafond waar ik zonder opstapje zelfs niet eens bovenin kan komen. 

9 reacties

Die bakbeesten zijn met name groot omdat er eendikke laag isolatiemateriaal in zit. De wanden van zo'n apparaat zijn dik, dus van binnen zijn ze helemaal niet exorbitant groot. Maar wel zuinig inderdaad. (Zelf gemeten)
Als je zo'n kleine met dezelfde isolatie zou maken zou de binnenkant wel klein worden.
Of de grote ook inderdaad betwere technologie hebben weet ik niet. Je zou eens kunnen kijken op websites van de grote merken wat in hun programma zit. Dat zou uitgebreider kunnen zijn dan in de gemiddelde winkel.

Reputatie 6
Badge +5

“Dat past bij ons echter met geen mogelijkheid” 
Het is vrijwel altijd passend te maken, alleen zullen in dit soort gevallen de kosten wel veel hoger zijn dan als je een koelkast zo in een nis kunt schuiven.
Heb je er wel eens een metertje tussen gehangen om te kijken wat zo'n 40 jaar oude koelkast aan stroom neemt?
Ik heb in het verleden (25 jaar) ook zo'n klein tafel model koelkastje gehad, wel 60cm breed, maar samen met de wasmachine vervangen en dat scheelde ons toen al 750 kWh op jaar basis en ze zijn nu nog veel energie zuiniger.
Die oude dingen zijn energie vreters en met de huidige prijzen zeer snel terug verdient.

Reputatie 6
Badge +5

Sinds de invoering van de energielabels 20 jaar geleden is er ook wel e.e.a. veranderd. Alle +++ zijn verdwenen en D nu komt overeen met A toen. Ik zag recent wat koel-vriescombinaties met E label, die onder de 200 kWh verbruik per jaar zitten.

Reputatie 2
Badge +3

“Dat past bij ons echter met geen mogelijkheid” 
Het is vrijwel altijd passend te maken, 

Nee, bij ons kan dat niet, het keukentje is er gewoon te klein voor…..Ik kan van 110cm breedte tussen twee muren geen 120 cm maken. 

Reputatie 2
Badge +3

Die bakbeesten zijn met name groot omdat er een dikke laag isolatiemateriaal in zit. De wanden van zo'n apparaat zijn dik, dus van binnen zijn ze helemaal niet exorbitant groot. 

Isolatiedikte had ik inderdaad niet aan gedacht. Maar ook de inhoud is gemiddeld toch nog altijd aanzienlijk groter dan ons ‘kleine’ ouderwetse model waar we het ook destijds zelfs met een kind er bij goed mee konden doen.  Ik weet nog dat we dat toen een ‘grote’ vonden. De gangbare modellen van nu zijn ook 70-80 cm hoger, dat is nogal wat. Veranderde leefstijl zal ook meespelen, wij zijn nog altijd ‘ouderwets’ en kopen alleen wat we nodig hebben….Maar zo zullen er zeker veel meer huishoudens zijn, en ook alleenstaanden die helemaal geen grote gezinscombinatie nodig hebben. 

Kun je een losse koelkast misschien om de hoek in een bijkeuken of trapkast zetten?
Onze 5 jaar oude koelvriescombi straat in de trapkast en neemt genoegen met ca 125 kWh/jaar.
De tip van de energiemeter zou ik echt ter harte nemen. Het zou best kunnen dat het om niet kinderachtige bedragen gaat als je het over meerdere jaren telt. Jammer als het leidt tot een teleurstellende afweging, maar dat zal in de toekomst in veel huizen nog heel vaak voorkomen.

Reputatie 2
Badge +3

Heb je er wel eens een metertje tussen gehangen om te kijken wat zo'n 40 jaar oude koelkast aan stroom neemt?

Onze koelkast is intussen wel de derde in al die jaren. Eerst sowieso een tweedehandsje, toen een nieuwe en een jaar of 15 geleden weer een nieuwe. Maar wel altijd van 55cm breed. 

Reputatie 2
Badge +3

Kun je een losse koelkast misschien om de hoek in een bijkeuken of trapkast zetten?
Onze 5 jaar oude koelvriescombi straat in de trapkast en neemt genoegen met ca 125 kWh/jaar.
De tip van de energiemeter zou ik echt ter harte nemen. Het zou best kunnen dat het om niet kinderachtige bedragen gaat als je het over meerdere jaren telt. Jammer als het leidt tot een teleurstellende afweging, maar dat zal in de toekomst in veel huizen nog heel vaak voorkomen.

Nee, we kunnen hem echt nergens anders kwijt. Of het zou in het tuinhuisje moeten zijn, maar dat lijkt me niet echt handig voor de gewone koeling. Ons oude huis is gewoon helemaal niet gebouwd op ‘moderne tijden’ en heeft overál problemen als het op ruimte aankomt. Hoewel de inhoud/vloeroppervlakte in totaal heel ruim is, blijft alles passen en meten. Maar het is gewoon zo'n leuk huis…..;)  

Reputatie 6
Badge +5

Je hebt ook gas kook en inductie platen van 50 cm of kleiner, dan heb je wat meer ruimte voor een koelkast.
Maar er zijn inderdaad ook koelkasten van 55 cm breed, en ook al hebben ze energie label c of e ze zullen een stuk zuiniger zijn dan jou 40 jaar oude koelkast.
Ik zag dat ze rond de 100 kWh per jaar nemen (130 liter), met een twee keer zo grote is het stroom gebruik overigens ook twee keer zo hoog.
Als ik mijn grote inbouw koelkast van 260 liter wil vervangen kan in niet een vinden voor onder de 220 kWh, daar zit dan wel een vriesgedeelte bij.

Reageer