Consumentenbond.nl
Vraag

Klokthermostaat met halve graden gezocht (niet-app-versie)

• 11 januari 2021
  • 11 reacties
  • 287 Bekeken

Hoi,
Onze huidige Honeywell Chronotherm III begint na 25 jaar te verslijten. Sommige knopjes weigeren. Het wordt tijd voor een nieuwe. Daarnaast zou ik graag een thermostaat hebben die in halve graden te regelen is. Maar daar wordt het lastig.

Ik kwam namelijk op het idee van de halve graden omdat er standaard (niet-klok) thermostaten zijn die je op halve graden kunt instellen. Maar zodra je naar klokthermostaten zoekt zie ik nergens versies die op halve graden te regelen zijn. Ik heb een aantal handleidingen van die dingen doorgelopen maar nergens halve graden.

Mijn verwarming: een niet modulerende HR-ketel met twee aan/uit draadjes naar de kamer.
Wensen/eisen: moet zonder app of wifi werken of in ieder geval kunnen werken.

Probleem is dat alle websites en brochures het uitsluitend en vooral hebben over wat hun thermostaten wel kunnen, maar niet wat de beperkingen zijn als je eens een keer iets niet wilt. Ook op aankoopwebsites kun je vanalles aanklikken behalve of een thermostaat halve graden kan en of hij ook zonder app/wifi werkt.

11 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Als ik zoek op "kamerthermostaten” en dan de afbeeldingen bekijk, lijkt me dat echt álle thermostaten dat kunnen.

Waarom is dat eigenlijk zo belangrijk, denk niet dat veel mensen het verschil voelen tussen 20 en 20,5 graad.

Ik kan hem niet vinden krullenbol. Help je me even door er een aan te wijzen?
Samenvatting: programmeerbaar + halve graden + standalone.

Dat veel mensen het verschil niet voelen weet ik.

Reputatie 3
Badge +2

Honeywell thermostaten zijn per halve graad regelbaar. Dus ik zou zeggen kijkt u HIER eens voor een opvolger van uw huidige thermostaat.

Die webpagina biedt een thermostaatvergelijker en u kunt bovendien verifiëren of een CV-ketel geschikt is voor het gekozen model thermostaat.

Op die website heb ik dus al meer dan een uur zitten zoeken maar ik kan nergens positief bevestigd zien dat de instelling per halve graad graad, ook niet in de handleidingen. De ronde thermostaten kunnen het wel, maar die zijn niet programmeerbaar.

Reputatie 1
Badge +1

De Nest  thermostaat wekt in halve graden. Deze is zowel stand alone als met app te bedienen. Met de app zijn er veel extra mogelijkheden maar u kunt ook zonder programmeren.

Reputatie 3
Badge +2

@Harrie LPP Voor zover bij mij bekend zijn Honeywell thermostaten allemaal per halve graad instelbaar en natuurlijk ook uitleesbaar, maar dat blijkt inderdaad niet uit de informatie op de webpagina die ik zojuist noemde. Misschien even bellen naar Honeywell op 020-5656392 en het even verifiëren? Dan weet u zeker waar u aan toe bent.

Ik denk dat ik dat maar ga doen. Tnx Los Moros.

Badge

Amazone.nl Galapara Programmeerbare thermostaat werkt met en zonder app. Goedkoop en werkt boven verwachting.

Ik heb een Remeha Celcia 20 en die werkt in stappen van 0,2⁰C
Opvolgers doen het in stappen van 0,5⁰C zo te zien.
Ik vind die kleine stapjes prettig.

Die 2 van Google en Amazon passen niet echt bij mij ;-) maar Remeha zal ik morgen eens uitzoeken. Dank.

Even een terugmelding.
We hebben uiteindelijk een Honeywell Chronotherm Touch gekocht. Volgens Hornbach duurde de levering tot dinsdag maar op zaterdag stond de pakjesman al op de stoep.

Eerst heb ik op aanraden van Los Moros Honeywell gebeld. Daar zei de dame dat hun themostaten weliswaar op halve graden geprogrammeerd zouden kunnen worden, maar als je de temperatuur tijdelijk bijstelt dit met hele gradan zou gaan. Dat zou anders niet kunnen omdat het "anders drie uur zou duren voordat de thermostaat zou reageren”. En die Honeywwells zijn niet heel goedkoop.

Daarom heb ik daarna eerst eens naar Nefit gekeken. Volgens de handleiding van onze Nefit Ecomline HR Classic zou die namelijk kunnen moduleren wat volgens hun website ook met heel veel van hun ketels kan, als die de Opentherm technologie zouden hebben. Ik kwam er echter op de website niet met zekerheid uit dus maar gebeld met Nefit. Ja dit kan, maar met onze ketel niet. Te oud. Exit Nefit.
Op Tweakers vond ik nog een idee om zo'n thermostaat met twee (!) converterende apparaten op de ketel aan te sluiten maar om afhankelijk te worden van 4 apparaten in serie voor onze verwarming leek me geen goed idee. Sommigen op Tweakers hadden daar al slechte ervaring mee. Niet dus.

Dan eens naar Plieger gekeken. Die hebben niet veel keus maar het ding is goedkoop. Op hun website staat enorm veel informatie maar consumenten informatie geven over hun kamerthermostaten behoort beslist niet tot hun doelstellingen. Ik kon er niks mee.

De Remeha waar wortelstamper het over heeft is niet meer verkrijgbaar en de thermostaten die ze wel hebben zijn voor modulerende ketels en er is geen woord over aan/uit te vinden. Ook niet dus.

Dan toch maar de Honeywell besteld. Er zijn daar ook veel goede reviews van te vinden. Installatie was simpel. Het enige waar je de gebruiksaanwijzing voor nodig hebt is om te kijken aan welke van de 6 aanslutignen je de 2 draadjes moet knopen.

En raad eens: het ding gaat volledig op halve graden. Een schoolvoorbeeld van het vaak voorkomende feit dat aanbieders honderden webpagina's en brochures volschrijven over allerlei liflafjes maar het belangrijkste onvermeld laten: in dit geval het kunnen instellen van je kamertemperatuur.

Het is heel simpel als je het weet. Maar zie er maar eens achter te komen.

Reageer