Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Kosten kadaster naar aanleiding reclamespotje van Kadasterdata

• 21 januari 2019
  • 21 reacties
  • 1199 Bekeken

Reputatie 7
  • Super betrokken deelnemer
  • 2912 reacties
Het viel me vanavond ineens op dat in een spotje van net kadaster simpelweg wordt gezegd dat je de waarde van je woning kunt opvragen door een smsje te sturen naar een bepaald nummer maar ze zeggen er niet bij dat bij het Kadaster niets gratis is. Er zullen echt wel mensen zijn die dat niet weten, die sturen een smsje en dan krijgen ze de rekening die, afhankelijk van het aantal pagina', flink kan tegenvallen. Zo is het makkelijk verdienen. Als mjn WOZ aanslag € 20 te hoog is kost het me € 20 om .e.e.a. uit te zoeken.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Is die reclame wel van het kadaster zelf? https://www.kadaster.nl

3 manieren om de WOZ-waarde te vinden

Wilt u de WOZ-waarde van een huis gratis weten? Dat kunt u op 3 manieren nagaan:

=======================================================

Welkom bij het WOZ-waardeloket

Dit WOZ-waardeloket biedt u de mogelijkheid de WOZ-waarde van woningen te raadplegen. Het WOZ-waardeloket is bedoeld voor het individueel raadplegen van afzonderlijke woningen. Om te voorkomen dat dit loket wordt overbelast door massale afname, is een drempelmechanisme ingebouwd. Dit betekent dat er een maximum is gesteld aan het aantal woningen dat u binnen een bepaalde tijdsperiode mag opvragen.
De getoonde WOZ-waarden zijn de formeel door de desbetreffende gemeente vastgestelde WOZ-waarden. De gemeente is dan ook verantwoordelijk voor deze WOZ-waarde.
De getoonde objectkenmerken, zoals bouwjaar en gebruiksoppervlakte, zijn afkomstig uit de Basisregistraties adressen en gebouwen. Ook voor deze gegevens is de gemeente verantwoordelijk.

https://www.wozwaardeloket.nl is gratis tot een bepaald aantal, dus betalen voor de waarde is nep.

======================================================

Een compleet woningrapport kost bij het Kadaster zelf kost namelijk zelf maar € 17,85

Een Woningrapport is een uitgebreid rapport over een woning, dat een goede basis kan zijn voor de waardebepaling. U kunt de informatie uit het Woningrapport bijvoorbeeld gebruiken om te bepalen hoeveel u wilt bieden als u een huis wilt kopen.

U ontvangt de volgende informatie

• wie de eigenaar is
  • een kaart van de omgeving
  • een Kadastrale kaart
  • bouwjaar, inhoud en oppervlakte
  • foto’s van de woning en de straat
  • monumentale status
  • energielabel (als deze definitief is vastgesteld)
  • geschatte waarde van de woning
  • verkoopprijzen van vergelijkbare woningen in de omgeving
  • prijsontwikkeling van woningen in de provincie en in Nederland
Veel informatie is gewoon gratis, de website hieronder vragen bedragen voor iets wat je gratis kunt krijgen, alleen de waarde voor € 20,00 lijkt me een nep Kadaster site zoals daar zijn:
https://www.kadasterdata.nl

Hier de klachten die op het Klachtenkompas staan: https://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/kadasterdata.nl/details?companyId=968a551c-a740-4bbc-bb21-8e3af796e64a
Reputatie 7
@Bert , ik zag dat spotje gisteren toevallig voorbijkomen, het is van het Kadaster. De kosten die ik noemde waren bedoeld als voorbeeld. Algemene info kost niets maar wat je echt nodig hebt betaal je wel degelijk. Ik heb ontelbare rekeningen ontvangen van het kadaster tijdens mijn werkzame leven. Vraag maar eens gegevens over de erfgrens of over dat stukje grond voor je huis waarvan je wilt weten of het bij jouw grond hoort of bij gemeentegrond.

Iets vragen bij de gemeente Rotterdam is niet zo makkelijk als je denkt, het kastje-muur verhaal. Het duurt al een halve dag om de juiste afdeling te pakken te krijgen en dan ben je er nog lang niet. Hun website is nog erger, onoverzichtelijk, je blijft doorklikken en als je dan hebt gevonden wat je zocht moet je je vraag aan het loket komen stellen.
Reputatie 7
Ik heb net de klachtenlijst doorgelezen, die reclame is inderdaad hartstikke misleidend want het lijkt gratis. Als je dat niet weet dan trap je erin en als je eenmaal een SMS hebt verstuurd denk ik niet dat je er onderuit kunt, je kunt beter bellen, als dat tenminste nog mogelijk is tegenwoordig.
Reputatie 7
Badge +5
Het kadaster heeft alleen deze dienst als SMS: @MrsJones

https://www.kadaster.nl/producten/woning/koopsominformatie

U kunt de verkoopprijs van een woning via sms opvragen.

U sms’t: KOOPSOM naar 8118
Voorbeeld: KOOPSOM 1234AB 12 A

Wanneer de koopsom en het adres geregistreerd zijn, ontvangt u de Koopsominformatie direct per sms. Dit kost € 1,50. Alleen als we informatie voor het adres beschikbaar hebben, brengen we kosten in rekening.

Koopsom per sms is een eenmalige sms-dienst en géén abonnement. Ben je jonger dan 16? Vraag dan toestemming aan ouders of voogd. Het Kadaster respecteert de Reclamecode sms-dienstverlening en de Gedragscode sms-dienstverlening.

Wanneer uw nummer geblokkeerd is voor sms-diensten, ontvangt u geen sms. U kunt de blokkade ongedaan maken op de website van Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten.

Alles wat verder kadaster als aanvulling in hun naam heeft is niet van Het Kadaster,

maar bedrijven die kadaster ergens in hun naam gebruiken om gratis te vinden en misleidende diensten te leveren voor veel geld.

Reputatie 7
Badge +5
Hier is gratis de WOZ waarde te zien voor ieder pand in Nederland.

WOZ-waarde van uw huis https://www.wozwaardeloket.nl

De WOZ-waarde van uw huis weten? De actuele waarde kunt u opvragen via het WOZ-waardeloket, via MijnOverheid of door het te vragen bij de gemeente of in te loggen op een website zoals hier in de regio: https://www.bwbrabant.nl
Reputatie 7
Als ik het spotje weer voorbij zie komen zal ik even opletten, meestal doe ik dat niet als er reclame langskomt, in die tijd kan ik allerlei andere, doorgaans nuttiger, dingen doen. Misschien vind ik hem op het Internet.
Reputatie 7
Het vereiste eigenlijk geen zoekwerk,het kwam meteen naar boven, het is inderdaad niet het Kadaster zelf, dat zie ik nu pas. KadasterDATA en het Kadaster zijn niet gelieerd. Het spotje is dus van Kadasterdata.
Behoorlijk verneukeratief, als mensen daar intuinen heb je kans dat ze voor vervelende verrassingen komen te staan. Misschien is het iets voor de Reclame Codecommissie maar als je daar een klacht indient word je knettergek van alles wat je moet invullen en aantonen, je moet ook het spotje ophoesten en meesturen. Als dat niet lukt vertikken ze het om het zelf op te zoeken. Ik heb één keer een klacht ingediend en dat kostte heel wat moeite. Hij is overigens wel gehonoreerd.
Reputatie 7
Badge +5
Nog even duidelijk de kosten waar je voor gaat als je een SMS stuurt.

Uit de spotjes van Kadasterdata Eenmalig 2 euro per SMS.
Een stukje naar onder 2 euro kosten per item max 4 berichten.

= 8 euro voor iets wat je gratis kunt vinden op:
WOZ-waarde van uw huis https://www.wozwaardeloket.nl

Maar iedereen mag in Nederland van alles en nog wat aanbieden in een open markt,
het is aan de consument of je van deze diensten gebruik wilt maken voor die belachelijke prijs.

Reputatie 7
Ik hoop dat iedere consument door dit soort dingen heenkijkt. Ik heb trouwens een klacht ingediend bij de Reclame Codecommissie. Niet dat ik er veel van verwacht maar nooit geschoten is altijd mis. Wordt reclame eigenlijk getoetst vóór het wordt uitgezonden?
Reputatie 7
Badge +5
Nee, @MrsJones er wordt alleen gekeken als er een klacht wordt ingediend bij de Reclame Codecommissie.

Voor de liefhebbers, wil je nog meer info over je huis: https://bagviewer.kadaster.nl/lvbag/bag-viewer

In het WOZ-waardeloket staat over mijn huis: Bouwjaar: 1915
Maar op de website bag-viewer staat onder Openbareruimte dat het huis zijn straat en huisnummer gekregen heeft op 19-11-1898.
Dit komt omdat deze stad pas sinds 1900 een gemeentearchief heeft en in 1915 alle huizen die hier al stonden op 1915 heeft gezet.

Ben je geïnteresseerd hoe het er vroeger van boven uitzag, waar je huis nu staat: https://www.topotijdreis.nl
Reputatie 7
Altijd leuk die oude kaarten, mijn straat was er al in het jaar waarbij die kaart begint. In WOII is hier alles platgebombardeerd, de boel heeft toen jarenlang braak gelegen.
Reputatie 7
Eigenlijk is dat best raar @Bert , ik bedoel dat ze vooraf niet worden getoetst, sommige reclamespotjes zijn zo blaartrekkend dat je je afvraagt welke ééncellige zoiets heeft bedacht.
Reputatie 7
Ik zie ineens dat bovenaan het topic "vraag" staat maar dat heb ik niet aangevinkt.
Reputatie 7
Badge +5
Vraag is standaard, je kunt bij het openen van een topic ook kiezen voor Gesprek.

Reputatie 7
Dat heb ik gedaan, het is al eerder gebeurd dat ik gesprek aanvinkte, toen werd het ook een vraag.
Reputatie 7
De klachten over het spotje worden niet gehonoreerd. Ik kreeg een mailtje van de Reclame Codecommissie.

Dossiernr:
2018/00189
Datum:
08-03-2018
Uitspraak:
dVAF (directe Voorzitters Afwijzing)
Product/dienst:
SMS/internet diensten
Motivatie:
Misleiding (overig)
Medium:
Audiovisuele Mediadiensten
De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin onder meer gezegd wordt:
“Ook uw WOZ-aanslag ontvangen? De WOZ-waarde is vaak te hoog, dus betaalt u niet teveel? Kadasterdata weet het. Controleer nu uw WOZ-waarde bij Kadasterdata.nl of sms postcode en huisnummer naar 2233 en controleer direct hoeveel euro u dit jaar nog kunt besparen.
”In beeld verschijnt in een vlak de tekst: “KADASTERDATA, hét platform voor vastgoeddata” met rechtsboven in beeld: “Eenmalig € 2.00 per sms”.Onderin beeld staat in een witte balk de tekst: “Eenmalige dienst voorwaarden www.kadasterdata.nl Sms-kosten van toepassing. € 2,00 per item max 4 berichten. Er geldt geen herroepingsrecht.
Ben je jonger dan 16 jaar? Vraag toestemming aan je ouders.
Kadasterdata is niet gelieerd aan het Kadaster”.
De klachtKlaagster vindt, na diverse klachten over Kadasterdata te hebben gezien, dat de uiting doet vermoeden dat Kadasterdata verbonden is met het (originele) Kadaster. Omdat dit niet zo is, vindt zij de commercial misleidend.
Het oordeel van de voorzitter
Op 23 mei 2016 heeft de Reclame Code Commissie de hierbij gevoegde beslissingen gedaan in de dossiers 2016/00233 en 2016/00233A naar aanleiding van vergelijkbare klachten tegen Kadasterdata.Nu de Commissie in deze beslissingen heeft geoordeeld dat uit de televisiereclame duidelijk blijkt dat Kadasterdata niet gelieerd is aan het (originele) Kadaster, heeft de voorzitter besloten de klacht af te wijzen.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.
unquote

Het komt me voor dat niemand heeft opgemerkt dat die tekst vrij snel uit het beeld verdwijnt. Er zullen echt wel mensen zijn die niet heel snel lezen.
Als je alleen luistert en niet kijkt denk je misschien ook eerder aan het Kadaster, dat deed ik ook maar ik krijg gratis informatie ik langs een andere weg. Het Kadaster beschikt over data, Kadasterdata is dus heel slim bedacht. Ik denk dat de voorzitter niet heel goed heeft nagedacht, of dat de klagers de klacht onvoldoende hebben onderbouwd.
Reputatie 7
Badge +5
Tja, dan is het een gevalletje: het staat er wel.

je moet dus wel
heel erg snel
de kleine lettertjes lezen
anders wordt er niet terechtgewezen
Reputatie 7
Badge +5
De nieuwe WOZ waarden zijn bekend en de reclames zijn weer begonnen van Kadasterdata zag ik net op TV.
Reputatie 7
Ik zie wel wat er komt, ik zit toch al midden in de bezwaarschriften voor een paar anderen, dat van mij kan daar ook wel bij al betreft het iets anders. We zijn spectaculair in prijs gestegen dus de aanslag zal ook wel hoger zijn, als we nu verkopen kunnen we redelijk riant in een seniorenappartement gaan wonen in de Achterhoek.
Reputatie 7
Badge +5
@MrsJones Ik had hier ook een forse verhoging verwacht van de WOZ, maar deze was maar 0,64%.
Het te betalen bedrag is zelfs 4 euro gedaald.

Riool en afval iets gestegen en Waterschap lager in bedrag.
In totaal een bedrag van 12 euro op jaarbasis = 1,22% stijging in totaal.
Reputatie 7
Dat valt dan mee @Bert, hij is hier hoger dan vorig jaar maar ik weet niet meer uit mijn hoofd wat het vorig jaar was, Eneco is wel flink duurder geworden, het lijkt eerder een fout dan een prijsverhoging. Fijn hoor, je krijgt er iets van 2 % bij maar door al die verhogingen en die 3 % extra BTW op levensmiddelen e.d. lever je 15 % in, dit even uit mijn duim gezogen maar ik heb het idee dat ik er niet eens ver naast zit.

Reageer