Consumentenbond.nl
Vraag

Kosten voor maken offerte terecht?

• 7 oktober 2019
  • 13 reacties
  • 494 Bekeken

Reputatie 3
Badge
Ik had een lekkage in de badkamer en nadat een klusbedrijf had gekeken bleek het probleem lastiger te verhelpen dan gedacht. Het klusbedrijf meldde mij dat ik een deel van de kosten via de verzekering terug zou kunnen krijgen.

Afgesproken werd dat het klusbedrijf een offerte zou maken en ik hen de klus zou gunnen. Aangegeven is dat het maken van de offerte €100 was als de klus niet gegund werd.

Niet veel later ontving een de offerte die ik indiende bij mijn verzekeraar. Die vond de offerte niet gedetailleerd genoeg. Ook een tweede offerte, iets beter gespecificeerd , was niet gedetailleerd genoeg volgens de verzekeraar. Het klusbedrijf gaf op dat moment aan de offerte niet verder te kunnen specificeren. Waarop in aangaf dat ik hen de klus niet kon gunnen.

En nu ontvang ik een rekening van €100 voor het opstellen van de offerte. Ik vind dat onterecht aangezien het niet aan mij lag dat hen de klus niet is gegund. Sta ik hier in mijn recht om de rekening te weigeren?

13 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Om te beginnen is het ongebruikelijk dat je voor een offerte moet betalen als de opdracht niet gegund wordt . Daar is niks aan te doen omdat je daarmee akkoord bent gegaan . Hier is sprake van overmacht van jou kant en een ondeugdelijke offerte van de kant van het klusbedrijf . Dat vind ik meer dan voldoende reden om niet te betalen.
Reputatie 7
Badge +6
Ik had laatst een lekkage aan mijn huis. Ik heb mijn opstalverzekering gebeld, zij regelden een deskundige die de reparatiekosten kwam opnemen, zij regelden ook de aannemer die het werk uitvoerde.
U heeft afgesproken de offerte te betalen als u de opdracht niet zou gunnen, u heeft geen uitzonderingen bedongen dus ik zou zeggen afspraak is afspraak.
Reputatie 7
Badge +6
TS heeft de opdracht WEL aan het klusbedrijf gegund , Deen. Wie rekent er nu op dat dit bedrijf niet in staat is om een fatsoenlijke offerte te sturen waar de verzekeraar mee akkoord kan gaan ? Ik zie dat als wanprestatie van het klusbedrijf wat TS mijns inziens ontslaat van betalingsplicht . Hoe moeilijk kan een gespecificeerde offerte nu helemaal zijn ? Een klusbedrijf die dat niet kan zou ik trouwens helemaal niet willen omdat ik dan ook geen vertrouwen heb in het te verrichten werk .
Het is beetje jargon wellicht maar een opdracht gunnen betekent dat je de opdracht geeft en niet dat je het ze gunt had maar jammer genoeg ging het toch niet door.
Reputatie 4
Badge +4
Dit komt mij wel bekent voor.
Wat de verzekeraar graag wil zien is.
28 spijkers 2cm lang
14 houtschroeven 4 x 50
Een plankje multiplex 60 x 100 lang.

En dan nog blijven ze moeilijk doen.

Als ze dat maanden lang volgehouden hebben, sturen ze pas een expert, die de knoop door hakt. Die verteld je dat het met 20 spijkers en 10 houtschroeven moet en stoort zich er aan dat de dikte van het plankje niet op de offerte staat, maar dat zal hij door de vingers zien.

Mijn advies is, dring er op aan dat een expert van het expertisebureau van de verzekering het overlegd met het klussenbedrijf. Dat kost de verzekering weer extra geld, maar daar vragen ze zelf om.
Reputatie 6
Badge +6
Als je offerten aanvraagt, of kostenberekeningen of gewoon prijzen opvraagt..... zeg er altijd bij dat het vrijblijvend en zonder kosten moet zijn. Ik vraag altijd diverse offerten aan, maar alleen als het vrijblijvend is en nooit, ook achteraf niet, wat kost.
Dat er bedrijven zijn die offerten e.d. berekenen, dus een nota sturen, ja die zijn er, wellicht hebben ze ooit slechte ervaringen gehad, maar het is in mijn ogen hun risico en dat ga ik niet nog eens betalen. Dus duidelijk melden dat alles kosteloos moet zijn. Geroeten Leo.
Reputatie 7
Badge +6
Dat klopt volgens mij ook dat een offerte meestal vrijblijvend is. Maar in de bouw maken ze geen offerte maar een bouwkostenbegroting. Die gaat op een voorgeschreven manier en is gestandaardiseerd volgens de bouwvoorschriften. Allerlei voorzieningen volgens de Arbowet moet je ook meetellen zoals een fatsoenlijk schaftlokaal, opbergkastje voor persoonlijke spullen, koffiezetapparaat, en een toiletvoorziening. Per geval wordt bekeken of het nodig is. Voor kleinere klussen vallen natuurlijk een hoop dingen af. Maar "bouwplaatsinrichting" is een vast hoofdstuk in de calculatie.

Dus wat hier aan de hand is, is dat de begroting niet volgens die gestandaardiseerde manier is gedaan. Wat er dan gebeurt is dat de verzekeringsmaatschappij zegt wat ontbreekt en dat de aannemer dat nog nalevert. Dat het dan nog niet duidelijk is wat niet goed is, is vreemd. Waarschijnlijk heeft @A. Van Ginneken uit boosheid de communicatie verbroken. Dat is niet verstandig want in de bouw behoor je te blijven lachen tot de laastste snik, anders wordt er niet gebouwd.

Het is standaard dat voor een bouwkostenbegroting een rekenvergoeding wordt gegeven. Soms zit je meer dan een dag op die kleine dingen te rekenen. Die berekening moet precies zijn, je mag je niet vergissen in het aantal geschatte arbeidsuren en prijs van de materialen. Reken je teveel krijg je de klus niet, reken je te weinig dan verdien je niks. Als de klus doorgaat zit die vergoeding gewoon verwerkt in de kosten.

De keerzijde als je die rekenvergoeding niet betaalt is dat de vakmensen dat blijven herinneren en een andere keer niet meer voor je willen werken. Het wereldje is klein. Of ze zetten en andere keer gewoon het dubbele op de lijst zonder dat je het weet. Of heb je soms een Pools of Bulgaars bedrijf genomen dat de taal niet beheerst en dat het daarom niet goed genoeg is voor de verzekering?
Wat gebruikelijk is of niet lijkt mij niet zo relevant, TS geeft zelf aan een afspraak gemaakt te hebben en dat telt.
Reputatie 7
Badge +6
Een bouwkostenbegroting lijkt me iets totaal anders dan een offerte betreft lekkage en de gevolgschade , Jan. Wat Wortelstamper noemt komt me zwaar overdreven voor . Zonder de offerte gezien te hebben en zonder de afkeurreden van de verzekeraar te weten is het gissen , wie hier de veroorzaker van het probleem is . Maar waarom stuurt de verzekeraar geen expert ? Die kan het schadebedrag vaststellen en laten uitkeren en dan kan TS met dat geld doen wat hij wil .
Reputatie 4
Badge +4
Wat Wortelstamper noemt komt me zwaar overdreven voor . .

Ik heb zoiets meegemaakt met de januari storm 2018.
Ieder schroefje voor het dakherstel moest op de offerte.
Ook de discussie, het moet wel in originele staat hersteld worden.
Dat kan ook, dat is minder sterk en 3 keer zo duur.
Nou, doe het dan maar op de nieuwe manier.
Ook de andere herstellers hadden dit soort problemen.
De discussies met de herstel bedrijven zijn tot in de zomer doorgegaan.
Toen pas besloten ze een expert in te schakelen.
Die was er in 15 minuten uit.
De totale herstel procedure heeft een jaar geduurd.
Reputatie 7
Badge +6
Een bouwkostenbegroting lijkt me iets totaal anders dan een offerte betreft lekkage en de gevolgschade , Jan.
Er wordt in de bouw nooit iets anders gemaakt dan een bouwkostenbegroting. In de bouw maken ze nooit offertes. Een aannemer kan anders nooit weten hoeveel het allemaal is, aantal arbeidsuren, m2, lengte, breedte, hoogte, materiaal, materieel, stelposten. Zoiets kan je nooit schatten met de duim in de lucht. Dat andere mensen dat ding in de volksmond dan een offerte noemen verandert niet dat het een bouwkostenbegroting is. Je hebt de begroting per schroefje of per spijker (dat is eigenlijk ook weer fout gezegd want die dingen gaan per doosje of per 100 of zo) maar je hebt ook de elementenbegroting. Die gaat per groep onderdelen en is net zo nauwkeurig.
Badge +6
Hi @A. Van Ginneken, hopelijk hebben de bovenstaande reacties je verder kunnen helpen?

Als je lid bent van de Consumentenbond kun je deze kwestie ook altijd even voorleggen aan mijn collega's van Advisering. Je bereikt hen op werkdagen tussen 8.30 en 18 uur via 070 445 45 45. Succes!

Reageer