Vraag

Kwaliteitsproblemen en levergingsproblemen slimmemeter(s) Liander

• 2 May 2022
  • 4 reacties
  • 121 Bekeken

Badge

Sinds 10 jaar heb ik een slimmemeter in de meterkast. 

Inmiddels werkt ook van de derde meter de uitlezing op afstand niet meer goed. De uitlezing die de energieleverancier gebruikt (1x per twee maanden) werkt nog wel, maar de uitlezingen met kortere interval werken niet meer. De meter geeft naar de netbeheerder een foutmelding die de energieleverancier kan zien.

Dit is niet de eerste (en ook niet de tweede) meter die aan dit euvel stuk gaat in de tien jaar dat ik een slimme meter heb. Ik vind dit erg veel.

Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?

4 reacties

Nee, en ik kan het ook niet verklaren, die meters hebben één kanaal om mee te communiceren en geen apart kanaal voor maandelijkse en kwartier standen. Ik heb begrepen dat ze 2G gebruiken voor die communicatie en dat er nog wel eens problemen zijn voor meters om de mast te bereiken. Maar nergens iets gelezen wat je er dan aan kan doen.

Ik heb een Kaifa en die zit er al ruim 5 jaar in.
Krijg maandelijks een overzicht.

Er zijn storingen geweest afgelopen jaar bij de netbeheerder.
Een nieuwe meter was niet noodzakelijk.

oktober 2021:
Is uw meterstand (al enige tijd) niet beschikbaar in de app en/of verbruiksmanager? Dan is er sprake van een individuele storing. Mogelijk hebt u dit ook al van uw energieleverancier gehoord. Dit hoeft u niet meer aan ons door te geven. Wij signaleren zelf of er bij u een storing is en proberen de storing op afstand op te lossen. Mocht dit niet lukken, dan maken we een afspraak met u om langs te komen.

Houd er rekening mee dat het oplossen van de storing langer kan duren. Op dit moment kunnen we helaas niet aangeven hoeveel tijd we hiervoor nodig hebben. We hebben namelijk te maken met een achterstand, omdat we door de coronamaatregelen bepaalde werkzaamheden tijdelijk niet konden uitvoeren.

Reputatie 5
Badge +4

U neemt als dienst de uitlezing per kwartier af en voor het gas per uur?

Staat dit ook in uw contract? En betaald u voor deze dienst? Zo nee dan heeft u geluk als ze überhaupt de meter willen vervangen. U lijdt geen enkele schade en u heeft gas en stroom en de meter wordt uitgelezen. Naar mijn idee heeft u niets te eisen het is gewoon een service.

Badge

U neemt als dienst de uitlezing per kwartier af en voor het gas per uur?

Staat dit ook in uw contract? En betaald u voor deze dienst? Zo nee dan heeft u geluk als ze überhaupt de meter willen vervangen. U lijdt geen enkele schade en u heeft gas en stroom en de meter wordt uitgelezen. Naar mijn idee heeft u niets te eisen het is gewoon een service.

De exacte intervallen zou ik moeten nakijken.

Voor de service betaal ik niet in de vorm van euro’s, wel in de vorm van privacy. Overigens is ook een dienst waar je niet voor betaald maar altijd gehad hebt inmiddels een gewenning en zodoende bij onderbreking een gemis, ook juridisch gezien.

Daarnaast mag je je vraagtekens zetten bij wat de kwaliteit van de rest van de meter is na (het incident of omstandigheid dat ervoor gezorgd heeft) dat de meter niet meer goed werkt.  De elektronica van de meting en de doorzending van de gegevens zijn elektrisch met elkaar verbonden en zodoende hebben ook deze invloed op elkaar.

Maar dat even terzijde. Er zijn dus meer mensen die de meter stuk hebben gehad al na enkele jaren. Iemand enig idee hoe lang een meter officieel zou moeten functioneren en wat de termijn is die maximaal gehouden mag worden voor de wisseling?

Reageer