Consumentenbond.nl
Vraag

Laag btw-tarief voor plaatsen kunststof kozijnen met HR++ glas

• 26 oktober 2019
  • 9 reacties
  • 1437 Bekeken

Badge
  • Nieuwe deelnemer
  • 10 reacties

Dag,

ik heb zojuist akkoord gegeven voor het vervangen van onze voordeur (veel glas)met zijraam, schuurdeur en een raam boven de voordeur, alsmede het plaatsen van keralit bekleding daartussen.

Nu las ik op diverse sites dat er sinds 2015 al een BTW verlaging geldt voor het plaatsen van dubbel (HR++/triple HR+++) glas. Ik kan nergens echter vinden of dat dit ook van toepassing is op het plaatsen van dergelijk glas inclusief het vervangen van de kozijnen door kunststof kozijnen tegelijkertijd. Het zou dan gaan om enkel het arbiedsloon wat onder laag BTW tarief zou vallen.

Ik heb op de offerte geen echte splitsing in materialen en arbeid, dus kan ook niet nagaan of de aanbieder hier rekening mee houdt. Ik neem aan van niet, aangezien dit dan ook gesplitst op de factuur zou moeten staan.

Als dit wél onder het lage tarief valt, kan ik dit dan ook met terugwerkende kracht bij eerder uitgevoerde opdrachten ook terugvorderen? Ik heb namelijk in 2016 een raam laten vervangen door HR++ glas, ook incl het kozijn en vorig jaar 2 grote ramen aan de voorkant van mijn huis, inclusief keralit bekleding ertuusen. Resp een factuur van ca 1700,- incl BTW (21%) en € 5750,- incl 21% BTW

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, want online vindt ik veel tegenstrijdige berichten hierover

alvast dank!

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

volgens mij moet je bij je leverancier zijn die (wellicht?) het verkeerde btw tarief heeft gerekend?!

Reputatie 7
Badge +7

Het is inderdaad zo dat de installateurs dat zelf allemaal kan regelen en dus juiste facturen kan verschaffen. Het 9% tarief geldt voor :

Van enkel glas naar dubbelglas
Van enkel glas naar HR++ dubbelglas
Van dubbelglas naar HR++ dubbelglas

Verder geldt nog:

Gaat het om het aanbrengen van energiezuiniger glas?
Gaat het om een woning?
En is de woning ouder dan 2 jaar?

er moet wel een splitsing zijn want het lage tarief geldt niet voor alle andere werkzaamheden en ook niet voor de kozijnen e.d. Groeten Leo.

Badge +8

Hi @Baeke, je zou ook eens kunnen informeren bij Verenging Eigen Huis, wellicht hebben zij de antwoorden voor je. Succes!

Badge

Dag, dank voor de reacties:

@E.B.F. Stroeve ; ja, ik wil ze zeker benaderen, maar om ze te kunnen laten zien dat ze het wellicht niet juist gedaan hebben, heb ik ondebouwing nodig, welke ik dus nergens heel duidelijk kan vinden

@L.J.F. de Ruiter  Dank, echter dit is mij al bekend. Waar het mij om gaat is dat ik mijn oude houten kozijnen/deuren met enkel glas heb vervangen door nieuwe kunststof kozijnen, inclusief HR++ glas. Uiteraard zit dit glas al in de kozijnen als ze dit komen plaatsen, dus is de vraag, valt dit dan nog steeds onder het laag BTW tarief. Feitelijk kun je bij vervanging van de kozijnen niet enkel de kozijnen vervangen zonder het glas te vervangen (waar dit andersom wél kan natuurlijk)

@Imke , goede tip. Ik heb ze gebeld, helaas mag ik alleen maar een vraag stellen als ik lid ben van VVE….

Dit moet toch ergens wel duidelijk terug te vinden zijn, ik ben toch niet de eerste?

Reputatie 7
Badge +4

welke onderbouwing heb je nog nodig dan? ze hebben werk geleverd voor 21% terwijl dat 9% moet zijn…. hoe moeilijk kan het zijn?

Badge

Ik hoop dat het zo makkelijk is, ik kan zeker eens bellen morgen. Maar als ik hun bel en aangeef “jullie hebben 21% gerekend waar het 9% moet zijn” kan ik me voorstellen dat ze aan mij gaan vragen hoe ik daarbij kom. Ik zou dus eigenlijk graag kunnen willen aantonen (vanuit een betrouwbare bron) dat zij verkeerd tarief hebben gerekend.

Reputatie 7
Badge +4

het is zo makkelijk dat je je vraag gewoon in google in kunt voeren en dan als eerste resultaat deze krijgt: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/tarieven_en_vrijstellingen/diensten_9_btw/werkzaamheden_aan_woningen/isoleren_van_woningen 

Badge

:grin: Ook dit is waar en heb ik kunnen vinden uiteraard. Maar zelfs hier staat dus enkel duidelijk als het gaat om isoleren volgens de genoemde methodes. Isolatieglas valt er wél onder, maar kozijnen niet.

Maar je kunt niet enkel kozijnen vernieuwen zonder het glas te vernieuwen en dit wordt in dezelfde handeling uitgevoerd….toch? Dus valt die handeling dan onder 21% of onder 9%?

Of lees ik het nu echt verkeerd?

Reputatie 7
Badge +7

Geachte @Baeke . ik kan helaas ook niets anders vinden dan al gemeld is en ook @E.B.F. Stroeve  heeft aangegeven.

Hieronder volgt een gelijke vraag als de uwe. De oplossing moet dan toch ook voor u (kunnen) gelden.

Sedoc, 06-09-2019 22:44#55
Goedendag,
Ik heb kunststof kozijnen laten plaatsen met hr++ glas. En de voor en achtergevel is geïsoleerd met mineraalwol. Op de factuur staat 21% btw. Ik heb dus te veel btw betaald. Hoe krijg ik de te veel betaalde btw terug?

Reactie infoteur, 10-09-2019
Goedendag Sedoc,
De aannemer kan een nieuwe rekening opstellen die voor de geleverde arbeid is gesplitst naar 9% btw en 21% btw.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Op een rekening, of een offerte moet je dan toch 9% en 21% kunnen terugvinden. Indien alleen 21% is te vinden, is dus teveel berekend? Of lees ik het nu verkeerd?  Groeten Leo.

Reageer