Consumentenbond.nl

levensduur accu Dyson V8

• 6 mei 2020
  • 13 reacties
  • 4883 Bekeken

We hebben nu twee jaar en vijf maanden een Dyson V8. De accu doet het nu nog maar 2 minuten, waardoor de stofzuiger onbruikbaar is.

Volgens Dyson komt dat door het gebruik van de MAX stand: dat belast de accu zo zwaar dat de levensduur blijkbaar terugvalt tot 2,4 jaar (net buiten de garantie termijn). Dit wist ik niet: in de andere stand is de zuigkracht beduidend minder.

Zijn er meer mensen met deze ervaring? Was ook toen het advies om een nieuwe accu (ruim 90 euro!) aan te schaffen?

13 reacties

Lastig want accu's worden vaak al bij voorbaat uitgesloten van garantie omdat hier niet de gebruiksduur maar het aantal keren laden en ontladen de levensduur bepaalt. Wat mij betreft is 2,4 jaar voor de accu wel erg kort maar als Dyson inderdaad kan aantonen dat de accu een zwaar leven heeft gehad en terecht versleten is dan vind ik nog steeds dat ze best enige coulance met zo'n nieuwe accu mogen betrachten. Slechte reclame voor Dyson, toch nog een keer aankaarten, maar formeel heeft u denk ik niets om druk mee te zetten.

Hebben alle Li-ion accu's last van.
Kunnen niet tegen snel laden en ontladen.
Bij voorkeur ook bij 50% leeg, weer laden.
Is de accu warm van gebruik, pas laden als hij koud is.

Reputatie 4
Badge +3

Zou het kunnen zijn dat het luchtfilter dicht zit. Ik heb zelf ook een Dyson die steeds korter meeging, spontaan stopte en achteraf gezien veel minder zuigkracht had.

Luchtfilter eruit gehaald, gedemonteerd schoongemaakt goed  laten drogen en kan nu weer lang stofzuigen met veel.meee kracht en geen problemen meer met uitval na paar minuten.

Motor werd gewoon te warm.en daardoor stopte hij.

Misschien is het de oplossing.

Dank voor alle reacties. 
ik maak de filters regelmatig schoon omdat dit al door Dyson was aangegeven om de batterij langer te laten meegaan.

Dat de batterij niet tegen de MAX stand kan door een zware belasting wist ik niet. Betekent dat je die stand dus niet moet gebruiken (dan zuigt hij wel echt minder) of dat je hem niet langer dan 3-4 minuten kunt gebruiken (50% ontlading ).

Ik lees op het Dyson forum dat een batterij levensduur van iets meer dan twee jaar vaker voorkomt. Iets voor toekomstige klanten van Dyson om rekening mee te houden!

Veel zuigkracht wil nog niet zeggen dat het schoner word.
Ik zet mijn snoer stofzuiger wel eens bewust lager en dat geeft soms een beter resultaat.
Ik vraag me ook af, welke verwachting heb je van de levensduur van een stofzuiger accu?
500 keer volledig laden en een leeftijd van 3 jaar lees je voor dat type accu's in het algemeen.
Door er slim mee om te gaan, kun je het rekken.
Dit probleem, speelt ook bij elektrische auto's en dan ben je veel meer geld kwijt.

exact hetzelfde probleem hier. 2 jaar en 5 maand en de accu doet het ook nog 2 minuten.

het eerste wat je als reactie krijgt een accu kost 90 euro zal ik deze voor u bestellen?

voor een stofzuiger van 569 euro ZEER SLECHT! inmiddels heb ik meerdere dyson apparaten maar de laatste is inmiddels wel gekocht op deze manier.

en als de accu niet tegen de max stand kan. niet verkeerd opvatten maar haal die optie dan van je stofzuiger …. iemand koopt toch ook geen ferrari die 300 + kmh kan met banden eronder die tot 50 kmh kunnen….

Reputatie 4
Badge +4

…. iemand koopt toch ook geen ferrari die 300 + kmh kan met banden eronder die tot 50 kmh kunnen….

Vergelijking klopt niet, het zou kloppen als de Ferrari maar 5 min. zo snel kan rijden.…

Die Dyson kan best even heel hard zuigen, maar ze moeten beter melden dat dat ten koste gaat van de accucapaciteit. Of maken dat je dat maar enkele minuten kunt indrukken, een soort “boost” of turbo-stand. 

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Mijn probleem is vooral dat nergens gemeld wordt dat de MAX stand ten koste van de levensduur van de accu gaat. Ik heb enkele maanden na de aanschaf een mail gehad met tips om de Dyson V8 in topconditie te houden. Daar stonden veel suggesties in om de machine goed schoon te houden, maar geen enkele opmerking over het gebruik van de MAX stand en de levensduur van de accu.

Het komt bij mij over als een laat ontdekte fout in het ontwerp.

Maar ik ga wel op zoek naar een betere accu met meer capaciteit. Niet een van Dyson in ieder geval.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Mijn probleem is vooral dat nergens gemeld wordt dat de MAX stand ten koste van de levensduur van de accu gaat. Ik heb enkele maanden na de aanschaf een mail gehad met tips om de Dyson V8 in topconditie te houden. Daar stonden veel suggesties in om de machine goed schoon te houden, maar geen enkele opmerking over het gebruik van de MAX stand en de levensduur van de accu.

Het komt bij mij over als een laat ontdekte fout in het ontwerp.

Maar ik ga wel op zoek naar een betere accu met meer capaciteit. Niet een van Dyson in ieder geval.

Heeft u inmiddels een andere accu gevonden en zo ja welke en waar te bestellen ?

Hallo,

ik had een batterij via Aliexpres besteld. Helaas heeft die nooit gewerkt en de voorwaarden voor retour zending bij Alie zijn waardeloos. 
stofzuiger wordt momenteel alleen op halve kracht af en toe gebruikt. Is dus nu net zo krachtig als iedere gemiddelde kruimeldief. 

groet

Ik heb dezelfde ervaring met onze Dyson.  Hij stopte er op een gegeven moment mee toen de max stand werd gebruikt. Dyson heeft een nieuwe accu toegestuurd, zonder iets te rekenen. Ik gebruik nu de max stand niet meer. Voor het zware werk gebruik ik de Dyson met snoer. 

Accustofzuigers kun je eigenlijk een heel klein beetje vergelijken met de smartphones van tegenwoordig; fabrikanten zetten er bewust een batterij in die op den duur minder gaat presteren. Zo zorgen ze ervoor dat je binnen een paar jaar, in jouw geval iets meer dan 2 jaar, een nieuwe accu of hele nieuwe stofzuiger moet kopen *

Dyson was één van de eerste stofzuigerfabrikanten die ermee begon. Je kan er zeker iets van vinden (doe ik ook), maar eigenlijk is het al best positief dat er een mogelijkheid is om je accu te vervangen. Bepaalde smartphones (ik noem geen namen) maken dit praktisch al onmogelijk en ik vrees dat steelstofzuiger met een accu in de toekomst ook die kant opgaan (tot nu toe gelukkig nog niet). 

*[Commerciële link verwijderd door beheerder]

Reputatie 7
Badge +7

Een acu, waarvoor ook, is handig maar kent ook vaak problemen. De oorzaak is meestal het gebruik, hoe wordt het apparaat en dus de accu gebruikt? Er zijn diverse artikelen over, google maar eens. Een uitdrukking dat een accu 3 jaar mee moet gaan, is verkooptaal. ‘Men” wil nu eenmaal een  tijd weten, en meestal wordt 3 jaar wel gehaald. Maar afhankelijk van het gebruik kan het van 2 tot 4 jaar lopen. Dus minder dan 2,5 jaar voor de Dyson is niet exceptioneel. Echter als er andere voorlichting c.q. garantie genoemd wordt,  dan moet men zich daaraan houden. Een ander verhaal is het opladen van accu's.  Stihl, bekend producent van accu's en apparaten met accu‘s zegt erover:

• De mythe: je mag een accu niet opladen voor hij helemaal leeg is. Doe je dat wel, dan kan dit schadelijke gevolgen hebben en de levensduur van de accu verkorten. Het resultaat: de accu moet vaak verwisseld worden. Is de accu moeilijk te vervangen of verwisselen, dan zal je zelfs het hele apparaat moeten vernieuwen.
  • De feiten: een Lithium-Ion accu kun je zonder problemen opladen voor de batterij helemaal leeg is. De levensduur zal hierdoor niet verkort worden. Omdat je niet hoeft te wachten tot de accu helemaal leeg is, kan je hem met een gerust hart na ieder gebruik opladen.

Aldus Stihl dus.

Reageer