levensduur condensdroger versus warmtepompdroger

• 26 november 2017
  • 22 reacties
  • 23337 Bekeken

Badge
Ik heb inmiddels twee warmtepompdrogers gehad. ik heb deze gekocht omdat ze energiezuiniger zijn dan gewone condensdrogers.
Nu is het geval dat mijn huidige warmtepompdroger (ignis) na vier jaar aan de tweede reparatie toe is. na een eerder reparatie van 140 euro, zou nu de warmtepomp stuk zijn. raparatie kost bijna net zoveel als een nieuwe. de reparateur adviseert mij de pomp niet te vervangen. omdat, zo zegt hij, alle warmtepompen vrij snel kapot gaan. een nieuwe warmtepomp is geen garantie dat het apparaat nu veel langer mee gaat. de standaard aangegeven levensduur van 8/10 of 12 jaar haalt een warmtepomp meestal niet. warmtepompdorger van siemens/Bosch en miele zijn wel beter, maar houden het nog steeds niet zo lang vol als gewone condensdrogers.
als dit verhaal klopt, betekent dit twee dingen. het financiele voordeel van minder enerigeverbruik, wat aan het einde van de levensduur ruim zou moeten opwegen tegen de meerprijs bij aanschaf verdwijnt. het wordt zelfs negatief als de warmtepompen minder lang mee gaan en je sneller een nieuwe moet kopen. daarnaast wordt de warmtepompdroger aangeprezen om mileuredenen. dit verhaal wordt ook twijfelachtig als deze apparaten sneller vervangen moeten worden, wat dus meer energie en materialen kosten bij productie.

bij een snelle scan van de levensduur, zie ik alleen verwachte levensduur van verschillende apparaten, niet daadwerkelijk in de praktijk geteste levensduur.
heeft iemand enig idee of dit verhaal klopt? zijn er cijfers van daadwerkelijk levensduur van verschillende apparaten?

ik vind het niet erg om wat meer te betalen voor een beter merk warmtepompdroger, maar niet als die ook relatief snel aan hun einde komen. ik twijfel nu welke aan te schaffen.

22 reacties

Het wordt wel vaak gezegd dat warmtepompdrogers sneller kapot gaan dan tradionele condensdrogers en luchtafvoerdrogers. Maar echte harde cijfers heb ik nog niet gezien. Ook wij hebben die cijfers niet: Wij testen wasdrogers (jammer genoeg) niet op levensduur, omdat zo'n test heel lang duurt en daarom ook veel geld kost. De uitspraken over het sneller kapot gaan zijn dan ook meer gebaseerd op anekdotes (bijvoorbeeld van monteurs) en gezond verstand: een warmtepompdroger is veel complexer dan een traditionele droger, met meer (bewegende) onderdelen, dus het ligt voor de hand dat hij sneller kapot gaat. Daar komt bij dat warmtepompdrogers (relatief) nieuw zijn en de wat oudere warmtepompdrogers dus misschien meer last hadden van kinderziektes.

Maar dat gezegd hebbende: we verwachten van wasdrogers een bepaalde levensduur (zeg 10 jaar), en die verwachting is voor warmtepompdrogers niet anders dan voor ouderwetse drogers. Dus we vinden dat u van een nieuwe warmtepompdroger een even lange levensduur mag verwachten als van een traditionele condensdroger. We zien wasdrogers graag zuiniger, maar dat mag niet ten koste gaan van de levensduur.
Badge
hoi Bart, dank voor je reactie.
Ik begrijp dat het zeer bewerkelijk is om op de levensduur te testen. tegelijkertijd is dat voor mij persoonlijk wel cruciaal. zeker als het gaat om apparaten zoals deze, waarvan beweerd wordt dat ze energiezuiniger zijn en daarom ook een milieuvriendelijke keuze zijn. dit argument vervalt wanneer de levensduur van dit soort apparaten veel korter is. ik zou wel bereid zijn om extra te betalen voor dit soort testen, zeker als dan ook levensduur en efficientie van nog grotere Investeringen, zoals verwarming door een warmtepomp of zonnepanelen goed onderzocht worden.
overigens vind ik het wel twijfelachtig, om te stellen dat een warmtepompdroger financieel aantrekkelijker is op de lange termijn, omdat je na 4-6 jaar gaat terugverdienen. Als je niet zeker weet dat deze apparaten de gemiddelde levensduur halen van het apparaat waar je in de berekening mee vergelijkt.
Hoi W.J,

Wij vinden het ook vervelend dat we dit niet kunnen testen. Het is ook meer dan alleen een kostenverhaal: een levensduurtest duurt erg lang, en we willen ook graag snel over nieuwe modellen kunnen publiceren. Een alternatief voor een echte levensduurtest voor witgoed is ons merkenonderzoek , waarbij we via een enquete op merkniveau vragen naar de levensduur van gekochte apparaten. Niet helemaal hetzelfde, maar toch.

De vergelijking tussen traditionele condensdroger en warmtepompdroger gaat natuurlijk mank als een van de twee er te vroeg mee ophoudt. Maar we verwachten van beide soorten in ieder geval een zelfde levensduur, dus we gaan er niet bij voorbaat van uit dat warmtepompdrogers minder lang mee gaan. Als we harde informatie zouden hebben dat dat het geval is, zouden we ze waarschijnlijk helemaal niet aanraden.
Ik kan het hier helemaal mee eens zijn ook ik heb slechte ervaringen met mijn warmtepompdroger van Bosch (of siemens = gelijk). Als je even zoekt op bijv. problemen Bosch Logixx warmtepompdroger en foutmelding pluizenfilter dan staan er overal problemen die optreden na relatief korte tijd (4 jaar).

Zelf had ik ook dit probleem en heb de machine diverse malen uit elkaar gehaald. In de machines zitten duidelijk verschillende problemen. Het zelfreinigende systeem verstopt met stof en de afdichting van de trommel is ook niet goed waardoor veel stof in de machine en omgeving terecht komt. Nu heeft mijn machine inmiddels helemaal de geest gegeven en dus ben ik opzoek gegeaan naar een andere en heb behoorlijk wat onderzoek gedaan op het internet.

Als je daar op verschillende fora gaat kijken dan komen er toch wel erg veel problemen naar voren met warmtepompdrogers. Toch ga ik het nog een keer proberen met een Miele machine maar of die veel beter is weet ik ook niet. Ze zijn wel duurder hoop daarmee dat ook de bouw kwaliteit beter is.

Misschien dat het goed zou zijn als de consumenten bond met een schuin oog eens kijkt naar wat er zo rond gaat op het internet aan problemen met verschillende merken en producten. ik snap dat dat niet eenvoudig is en ook moeilijk te controleren.
Reputatie 1
Badge
Onze Bosch warmtepompdroger begon al kuren te vertonen toen die nog maar zo'n 2,5 jaar oud was. De zelfreinigende condensor is de oorzaak, het 'zelf reinigen' werkt niet goed en je kunt er handmatig niet meer bij om hem schoon te maken. Gevolg is dat de droger uren staat te draaien zonder dat de was merkbaar droger wordt. Erg energiezuinig is dat dus niet, nog even afgezien van het feit dat je een droge was wilt.

Op internet heb ik wel wat DIY beschrijvingen gevonden om de condensor te reinigen m.b.v. een vaatwastablet maar dat biedt slechts tijdelijk effect.

Wij oriënteren ons nu dus op een nieuwe droger maar het lijkt wel of dit aspect nergens mee wordt genomen in testen en reviews. Ik ben best bereid meer te betalen voor een droger maar dan moet ik er wel van op aankunnen dat hij goed werkt en het (veel) langer blijft doen. Ook voor het milieu lijkt een warmtepompdroger misschien helemaal niet zo goed uit te pakken, althans wanneer ze allemaal veel eerder vervangen moeten worden dan 'gewone' condensdrogers. Dat lijkt me zeker een relevante invalshoek voor de consumentenbond.
Whirlpool wasdroger 5 jaar oud. Geeft aan dat de condensatiefilter schoongemaakt moet worden en wil niet starten. Alles was schoon.... Monteur erbij. Conclusie, printerplaat is kapot. 200€ en €80 arbeidsloon. Monteur adviseert nieuwe droger, gewone condensdroger.
Warmtepompdrogers zijn volgens hem vaker stuk.
ik zal ook iets delen over de condensdrogers. ik heb nu twee condensdrogers die beide stuk zijn binnen 5 jaar. de eerste bauknecht en de tweede, hoover, was zelfs twee keer stuk, maar die kon ik repareren (start condensator was vervangen twv 5 euro 🙂 ). Ze zijn beide op vrijwel dezelfde wijze, ermee opgehouden. Vanwege de moederbord, die niet meer doet. Wat vreemd is volgens mij want technisch gezien waren ze verder ok, moederborden moeten volgens mij niet zo snel stukgaan, ze hebben immers geen bewegende delen. Is dit misschien niet 1 of ander leverancier trucje? Ik lees soms wel dat drogers wel 10 jaar meegaan, maar daar ga ik niet meer van uit. Nu twijfel ik of ik de nieuwe of de gewone bosch neem. die warmtepomp kasten zijn gewoon mooier, hebben meer functies, spreken mij meer aan 🙂, ik denk dat ik, toch, bij de gewone blijf. Het lijkt ook logisch, dat door de eenvoudigheid ze langer mee moeten gaan en makkelijker te repareren.
Badge

Helaas moet ik zeggen dat ik op dit moment even klaar ben met de warmtepompdrogers. 3 in 5 jaar! De eerste was een Blomberg dat was een uitprobeersel die heeft het achteraf nog het langst gewerkt. 2.5 jaar. Deze droogde uiteindelijk niet meer en reparatie was geen optie dat was net zo duur als een nieuwe. Dus een nieuwe AEG warmtepompdroger gekocht via Wehkamp. Deze heeft het 3 weken gedaan. De monteur kwam en zei gelijk deze reparatie is zo groot en duur dat u beter een nieuwe kunt vragen. Helaas was ik in zee gegaan met de externe verlengde garantie van AEG die besteed de gehele garantie dan uit. Toen er toch over reparatie werd nagedacht en AEG kon daar om die reden niets mee omdat de garantie dan uit handen was van AEG, Niemand had mij dit vantevoren verteld en ik was daar echt verontwaardigd over.Gelukkig heeft Wehkamp ingegrepen en die zeiden gelijk u krijgt een nieuwe want dit mag en kan niet niet. Top van Wehkamp. Ik mocht zelfs een ander merk kiezen maar ik ben best wel fan van AEG dus nog maar eens geprobeerd zonder die verlengde garantie. Nu vandaag exact 2 jaar oud en 2 weken uit de garantie een berg herrie in de warmtepompdroger en de trommel staat nu muur vast. Vandaag direct Wehkamp gemaild maar ook AEG of deze laatste nu zelf actie wil ondernemen. Dit kan en mag toch niet met zo'n duur product die milieutechnisch minder belastend zou moeten zijn. Ik wacht nu af wat de wijze mannen van AEG gaan melden en of er nu door AEG zelf service wordt verleend. Tuurlijk ben ik 2 weken buiten de garantie van AEG zelf maar anders had ik met mijn nieuwe machine weer bij een extern bedrijf terecht gekomen vanwege de verlengde garantie waar AEG zelf geen invloed op heeft schrijft AEG zelf. Dat risico durfde ik niet meer te nemen met de tweede nieuwe machine weer van AEG. De vraag aan AEG is of zij dit nu zelf oppakken en gewoon dit als een garantiekwestie gaan behandelen. We gaan het zien, ik kom er hier op terug zodra ik wat weet. Zo niet is het einde warmtepomp tijdperk voor mij. In 5 jaar tijd 3 warmtepompdrogers gaat mij echt te ver. Ooit een tweedehands condensdroger van Indesit gekregen wat niet het beste merk is en ook niet zuinig. maar deze heeft wel 12 jaar staan draaien toen we nog kinderen thuis wonend hadden. Het bewijs moeten we nog afwachten wat wijsheid wordt.  Wordt vervolgd .......

Een vastgelopen trommel kan ook bij een gewone condensdroger voorkomen (kan eigenlijk niet dus, maar de constructie van de trommel is hetzelfde). Ik denk dat het voor een handige persoon wel zelf te doen is, of voor een ‘gewone’ monteur (als die er nog zijn dan). De fout zit in ieder geval niet in het warmtepomp-systeem. Een mooie uitleg over wat er mis kan zijn voor de DHZ-er: https://www.youtube.com/watch?v=wngYXbr6_-M

Over (oudere post) het zelfreinigende systeem van BSH (Bosch Siemens Hausgeräte, het is een zelfstandig dochterbedrijf dat die namen mag gebruiken) heb ik ook klachten gehoord. Er zijn ombouwsetjes om de condensor te kunnen bereiken, dan kan die wel handmatig worden schoongemaakt.

Ik denk zelf dat het eigenlijke koelsysteem heel betrouwbaar moet zijn. In een koelkast gaat dat bijna nooit stuk. In een droger zit een veel zwaardere compressor, maar hij maakt ook minder uren.

Wel maak ik me zorgen om de condensor. Hier komt toch stof op en tegen, en hoe diep kan je hem nog schoonkrijgen. En gaat het aluminium niet corroderen, van het vocht dat er op zit?

Badge

Bedankt voor de reactie. Ik concentreer mijzelf op de laatste warmtepompdroger nummer  3 in 5 jaar tijd die kapot is gegaan. De eerste was financieel niet te redden, de kosten daarvan waren meer dan de machine zelf waard was, ook met een slimme monteur. Warmtepompdroger 2 merk AEG die na 2 weken stuk ging werd door de monteur van AEG tot schroot bestempeld. Omdat de garantie vanwege een extra verlenging werd overgeheveld van AEG naar een externe firma wilde zij het apparaat toch proberen te repareren tegen het advies van de monteur in. Ik ga er vanuit dat die monteur een vakman was. Wehkamp heeft dat advies ook direct overgenomen zonder inspraak van de firma waar de verlengde garantie was ondergebracht door AEG. Nummer 2 was pas  2 weken in de 2 jarig termijn van de fabrieksgarantie bij AEG en Wehkamp heeft dit dan ook zo behandeld en beslist. Ik ben nu benaderd door zoveel AEG als Wehkamp voor warmtepompdriger 3. We gaan het zíen wat er uit gaat komen en hoe deze garantie die ondanks dat de 2 jaar en 2 weken voorbij zijn toch wordt geleverd. Het blijkt dat een verwachtingspatroon met levensduur bij normaal gebruik van een product de garantievoorwaarden toch automatisch wettelijk wordt verlengd als 2 jaar niet reeel is. Dat blijkt waarheid te zijn want Wehkamp omschrijft dit en  AEG stuurt een monteur waarbij alleen de voorrijkosten in rekening worden gebracht. Mijn vertrouwen in een warmtepompdroger is op dit moment niet hoog. De verhalen over deze drogers wordt nog eens belicht dat er geen langeduur testen zijn gedaan en het volstrekt onduidelijk is dat een warmtepomodroger de levensduur haalt van een condensdroger. Volgens de prijs van de warmtepompdriger zou dit minstens het geval moeten zijn. Helaas heb ik en meerdere mensen op het internet deze ervaring niet. Wederom wordt vervolgd.....

Badge

we verwachten van wasdrogers een bepaalde levensduur (zeg 10 jaar), en die verwachting is voor warmtepompdrogers niet anders dan voor ouderwetse drogers. Dus we vinden dat u van een nieuwe warmtepompdroger een even lange levensduur mag verwachten als van een traditionele condensdroger.

Je kan van alles vinden en verwachten. Maar dat doen wij als gewone consumenten al. Vinden en verwachten, zijn geen feiten, niet met cijfers onderbouwd. En dus kan je daar ook niet vanuit gaan. En van een onderzoeker mag je verwachten dat hij harde uitgangspunten hanteert.

Een beter uitgangspunt is: warmtepomp drogers zijn nog relatief nieuw. Dus de kans dat  deze een iets minder lange levensduur hebben, door technische storingen, kinderziektes, is vrij reëel. Houdt u er dus rekening mee dat de kans op een kortere levensduur (dan verwacht), bij een warmtepompdroger een stuk groter is dan bij een condensdroger.

Wat mij betreft zou een apparaat dat gebruik maakt van nog niet bewezen techniek, een grote waarschuwing mee moeten meekrijgen. En misschien zou in een test de zich reeds ruimschoots bewezen techniek, hiervoor in de test wel een een extra punt moeten krijgen.

Badge

Een alternatief voor een echte levensduurtest voor witgoed is ons merkenonderzoek , …. Niet helemaal hetzelfde, maar toch.

Maar we verwachten van beide soorten in ieder geval een zelfde levensduur, dus we gaan er niet bij voorbaat van uit dat warmtepompdrogers minder lang mee gaan. Als we harde informatie zouden hebben dat dat het geval is, zouden we ze waarschijnlijk helemaal niet aanraden.

Het merkenonderzoek zegt niets over de gebruikte techniek in een apparaat. Zeker niet bij nieuwe techniek. Dus “maar toch” kan je beter weglaten.

En opnieuw, een onderzoeker zou van harde feiten uit moeten gaan, en niet van aannames. En als je al dit soort aannames doet, dan zou je het er met grote dikke letters bij moeten zetten.

PAS OP: was drogen met een warmtepomp is een relatief nieuwe techniek die zich nog niet in de praktijk heeft bewezen op het gebied van levensduur en technische storingen/mankementen. Ons uitgangspunt is een zelfde levensduur als bij condensdrogers, maar dat moet in de praktijk nog blijken.

Overigens wil ik nog wel toevoegen dat meldingen op internet van slechte ervaringen met witgoed, mij niet heel veel zeggen. Dit omdat vooral mensen met slechte ervaringen dit op internet zullen melden. Als je apparaat (zeer) goed voldoet, ben je veel minder snel geneigd om dit op internet te gaan zetten. Waarom zou je? Waarschijnlijk heb je wel iets beters te doen. En hij doet het toch goed. Daar ging je ook vanuit toen je een nieuw apparaat kocht. Dat is dan weinig bijzonders. Als hij na 7, 8, 9 jaar nog steeds probleemloos werkt dan denk je misschien wel eens bij na. Maar niet in de 1e 2 of 3 jaar. Dus dat er 10 of 20 mensen ontevreden zijn over apparaat “X”, dat zegt weinig. Er staan waarschijnlijk honderden tevreden gebruikers tegenover.

Badge

Beste,

In 7 jaar tijd ben ik aan mijn derde warmtepompdroger bezig. Je zou zeggen welke merken? De eerste was een Blomberg een Duitse machine. Na 3 jaar was deze kapot €550,00 weg en weg milieu voordelen. Niet omdat deze overuren draaide, het argument was dat ik niet met wasverzachter mocht wassen omdat de droger daar niet tegen kon. Okay goed geïnformeerd dus een AEG warmtepompdroger gekocht via Wehkamp €650,00. Na een week was deze klaar en deed niets meer. Ik had een extra verzekering afgesloten voor 5 garantie. Monteur komt zegt direct, mevrouw eigenlijk moet u een nieuwe vragen ik moet een nieuwe afspraak maken want deze spullen heb ik echt niet bij me. Gelijk gezegd dat ik 5 jaar verlengde garantie had en ik voordat de monteur kwam ik het nummer had gebeld wat daarvoor was opgegeven maar die deden erg moeilijk over een nieuwe machine. Toen zei de monteur die garantie is een externe partij die niet bij AEG hoort en gaat pas het derde jaar in u moet bij AEG zijn. Die gebeld en zeiden dat ze geen nieuwe zouden leveren. Haleluja voor Wehkamp die vonden dit ook te zot voor woorden was en wisten te melden dat ik 30 dagen retour mocht sturen. Zo gezegd zo gedaan waemtepompdroger werd opgehaald door Wehkamp en via Wehkamp terug gestuurd naar AEG. Ondertussen een nieuwe warmtepompdroger is geleverd door Wehkamp en het risico genomen door weer een AEG van dezelfde serie te nemen want ik had gewoon pech. Dit kon toch nu niet meer fout gaan. Na 2 maanden kwam ik erachter dat mijn verlengde garantie doorliep op een machine die ik niet meer had en dat deze verzekering er niets mee te maken had dat er binnen een week een nieuwe warmtepompdroger werd geleverd. Dus €30,00 kwijt aan een verzekering die niets had gedaan. Verzekering opgezegd en klacht ingediend. Reactie van AEG het is een derde partij en bla bla bla. Vertrouwen toch maar in het merk AEG gehouden en ik dit weg zette weer als domme pech. Grootste inschattingsfout die ik kon maken.exact na 2 jaar en 2 weken een herrie in de warmtepomp van ratelen terwijl wij op bed lagen. Mijn man snel het apparaat uitgezet en was eruit gehaald. AEG gebeld en jawel ja jammer hoor net 2 weken na de garantie maar we sturen een monteur maar de reparatie is voor uw rekening. Fijn monteur kwam en wist te melden, oh ik weet het al motor kapot ik hoor dat meteen en vanuit uw verhaal. Dus ik stom verbaasd gebeurt dit dan vaker. Monteur was kortaf maar zei, het komt voor. Okay omdat er een enorme sticker nog op stond 10 jaar garantie op motor zei ik, ik denk niet dat ik een nieuwe motor ga betalen. Ja maar u moet wel de voor- rijkosten betalen á € 150,00. Dure voor-rijkosten zei ik nog. Maar afijn warmtepompdroger gerepareerd en draaide weer. 6 maanden later een berg gebonk bij elke draai. Jawel de aandrijving was het nu. 

Conclusie welk argument er ook wordt gebruikt betreft energiezuinig of beter voor het milieu. Dit soort nieuwe producten moeten zonder kinderziektes worden geleverd en uitgetest als een fabrikant dit onder dit mom wil verkopen. Er moet een verplichting komen vanuit de overheid dat op dit soort producten met het verkooplabel beter voor milieu, energiezuinig en noem maar op er een compensatie moet komen voor het milieu. Van mijn part gaat de directeur CEO) van AEG een boom zelf planten voor elk ondeugdelijke warmtepompdroger. Ik ben voor het milieu en een bertje voor mijn portemonee overgestapt en heb deze risico's genomen die dus niet waar zijn gemaakt. Dat het mij uiteindelijk veel irritatie heeft opgeleverd en geld heeft gekost is tot daar aan toe. Maar 3 warmtepompdrigers in 7 jaar kan nooit milieu verantwoord zijn. Daarbuiten gaat je was er ook nog van stinken. De monteur wist te vertellen dat een warmtepompdroger pas na 45 minuten op zijn best is en dan pas goed gaat drogen. Waar is de tijd gebleven van mijn Edy eerste droger met slang naar buiten en 12 jaar heeft gedraaid, of mijn Ignis condensdroger ooit overgebleven van mijn Oma die bij mij ook nog 8 jaar heeft gedraaid. Ik ben van mening dat deze producten echt beter waren voor het milieu en zeker met een zonnepaneel erbij. Kosten, baten zijn nu zoek met alle argumenten die door kenners (experts) worden gebruikt  om een product te verdedigen. Het product moet gewoon werken, en ja er zijn meer mensen die slechte ervaringen hebben met warmtepompdrogers. Ik ben geen uitzondering met dom zijn of pech hebben!

Badge

In de laatste consumentengids staat weer een test van wasdrogers. Test is gedaan door de heer Lucassen. Met geen woord wordt er gerept over de nog jonge techniek en daarbij horende mogelijke kinderziektes, of storingen door de nog vrij nieuwe techniek.

Zou eigenlijk wel netjes zijn, als daar toch voorzichtig iets over gezegd zuo worden. Maar dat vinden de fabrikanten waarschijnlijk niet zo leuk. Zou ook wel goed zijn als de heer Lucassen hier nog iets liet horen. Over waarom er in zo’n test niets iets gezegd wordt over mogelijke storingen, onbekende levensduur, kinderieketes.

Beste allemaal,

Mijn laatste post in dit topic is al weer van twee jaar geleden. Inmiddels zijn warmtepompdrogers de norm geworden. Hele recente cijfers heb ik niet, maar ik schat dat zeker al zo'n 80% van de verkochte wasdrogers warmtepompdrogers zijn. Nieuwe condens- en luchtafvoerdrogers worden nauwelijks nog op de markt gebracht. En het zou zelfs kunnen dat ze door het nieuwe energielabel voor wasdrogers helemaal gaan verdwijnen, omdat ze een te laag label halen. Warmtepompdrogers zijn echt geen noviteit meer. Het is meer dat condens- en luchtafvoerdrogers de vreemde eend in de bijt geworden zijn.

Dus als we het hebben over defecte warmtepompdrogers, kunnen we echt niet meer van "kinderziektes" spreken. Het zou kunnen dat moderne drogers vaker kapot gaan dan drogers van 10-20 jaar geleden, maar dat is moeilijk vast te stellen. Los van de ervaringen in dit topic hebben we geen aanleiding om aan te nemen dat warmtepompdrogers vaker kapot gaan dan condens- of warmtepompdrogers. We gaan in onze adviezen wel degelijk uit van harde uitgangspunten, en we zien dus ook gaan aanleiding voor een waarschuwing over een vermeende kortere levensduur van drogers met een warmtepomp.

Sowieso zou ik zo'n soort waarschuwing niet snel plaatsen. Want moet je, omdat een product nieuwe techniek bevat, genoegen nemen met een kortere levensduur? Dat lijkt me niet. Een product zoals een wasdroger moet een jaar of 10 meegaan, of hij nou ouderwets is, of uitgerust met de meest moderne snufjes. En wanneer plaats je zo'n waarschuwing dan? Bij veel producten wordt continu geïnnoveerd, en bij wasdrogers is niet alleen de warmtepomp nieuw. Ik lees in dit topic ook over kapotte printplaten en motoren. Moderne wasdrogers hebben steeds meer digitale technologie aan boord, en ook steeds vaker invertormotoren. Dat zijn ook innovaties, en aan elke innovatie kleeft het risico van premature defecten.

Tegelijkertijd willen consumenten wel steeds het nieuwste van het nieuwste. Als een product van 2 jaar oud bij ons Beste uit de Test is, levert dat vaak al vragen op. "Hoe kan het nou dat er in 2 jaar tijd geen beter product is gemaakt?" Bij veel mensen gaat dat er niet in. Als we ook nog eens gaan waarschuwen voor nieuwe producten omdat ze sneller kapot kunnen gaan, zou dat niet goed vallen bij veel mensen. En vooral (onterechte) twijfel zaaien.

Tot slot het punt over duurzaamheid: Het gaat wel erg ver om te zeggen dat ouderwetse drogers beter voor het milieu zijn, omdat warmtepompdrogers vaker kapot gaan. Zelfs als dat laatste waar is: het verschil in energiegebruik tussen de twee typen is enorm. Zeker als je een luchtafvoerdroger van 20 jaar oud vergelijkt met een moderne warmtepompdroger. Het is natuurlijk fijn als een product lang mee gaat, maar laten we die oude wasdroger niet gaan verheerlijken: ouderwetse drogers waren energieslurpende en brandgevaarlijke ondingen. En ze hebben geen plaats in een modern huishouden. Je kunt nog steeds condens- en luchtafvoerdrogers kopen, maar wij raden ze al een tijdje niet meer aan, nieuwe worden nauwelijks gemaakt en binnenkort verdwijnen ze wellicht helemaal van de markt. Dus de feitelijke keuze is tussen een warmtepompdroger of géén wasdroger.

Badge

Beste,

Ik heb alle  begrijp dat de  heer Lucassen een correct politiek en  marketing antwoord moet genereren. Het feit blijft staan dat mijn eerdere droger met luchtafvoer 14 jaar mee is gegaan en de condensdroger van mijn Oma 16 jaar waarvan ik de laatste 8 jaar gebruik heb gemaakt wegens haar overlijden. Dit betekent in 30 jaar tijd 2 goed werkende drogers wat ik niet anders kan omschrijven als duurzame techniek. Overigens met geen enkele reparatie. Applaus waard voor deze oude duurzame techniek.

De 3 warmtepompdrogers die ik nu in 7 jaar tijd heb versleten vanwege allerlei technische mankementen van motor tot aandrijfriem en ook van printplaat tot condensator is zeker niet duurzaam te noemen. De hoop schroot die daarvan rest, inclusief de productie, met veel componenten uit China (ook dure merken), de daarbij komende transportkosten, reparatie met de nodige kilometers van de monteurs met bijbehorende vervangende onderdelen "Made in China," kunnen onmogelijk opwegen tegen de duurzaam werkende slurpende energieverslindende condensdroger (die nog steeds ook bij de Makro met regelmaat worden aangeboden).

Ik ben voorstander van een beter milieu en heb daarom 3 warmtepompdrogers geaccepteerd in 7 jaar tijd zonder dat ik het heb over de kosten die veel hoger liggen bij deze warmtepompdrogers in aanschaf. Nu ben ik in het bezit van 15 zonnepanelen op ons dak. Stroom terug leveren aan het net om gelijk een nieuw topic te vermijden wordt overigens ook ontmoedigd. Dus de duurzame stroom die ik nu over heb  in combinatie met een condensdroger, daar zal geen boompje van omvallen. Zoals eerder geschreven zou voor elke storing, reparatie, of herstel van de techniek in een warmtepompdroger met een mooi marketing verhaal over milieu nog steeds van mij een die CEO van deze innoverende bedrijven een boompje moeten planten als garantievoorwaarden bij aanschaf. Dan zou in elk geval Nederland weer een stuk groener zijn en de hardwerkende koper nu ook nog met zonnepanelen op het dak een stuk minder armlastig worden.

Maar ik geef het milieu niet op hoor. De warmtepomp an zich ook nog niet. Mijn nieuwe warmtepomp 5de generatie van Itho Daalderop zit nu niet in een mijn droger maar zelfs in mijn woning met wtw techniek a €6000. Wederom met fantastische marketing verhalen met als inzet de grootste promotor "het milieu" . We gaan het zien die kinderziektes, jaja daar is die weer een warmtepomp en met de eeuwig durende kinderziektes. Mijn eigen kinderziektes waren een stuk sneller verleden tijd., Maar ik hou wel van een uitdaging en CEO's met een spade in de hand met opgerolde mouwen en een rood hoofd door een te strakke stropdas een boompje te zien planten als compensatie voor alle storingen😱. Ik zit en ben er klaar voor😂

Badge

Interessant artikel.

Warmtepompdrogers draaien langer vanwege de lagere droogtemperatuur. Dus als een gemiddelde condensdroger 1.5 uur draait, doet een warmtepompdroger daar 3 uur over, en daarom heeft alleen al heeft een warmtepompdroger een gehalveerde levensduur (V-riem, looprollen, motorlagers, elektronica) ten opzichte van snelle- weliswaar energiezuinige wasdrogers, nog even los van de compressor die (voortijdig) kapot kan gaan bij de warmtepompdroger.

Er wordt ook gesproken over complexe technieken, zoals de invertermotor, maar wasdrogers hebben die altijd al gehad omdat er geen koolborstels in deze motoren zitten, hooguit koolborstels voor de vochtmeting van het wasgoed bij bepaalde merken en types.

Bart Lucassen zegt dat het óf een warmtepompdroger- óf anders geen wasdroger is in deze moderne tijd, waarin energiebesparing centraal staat. Maar zitten huishoudens in deze tijd waarin alles steeds maar sneller moet gaan, wel te wachten op apparaten die urenlang bezig zijn? Bij het wegwerken van veel wasjes in grote(re) huishoudens, schiet dat echt niet op. Ik kwam ooit eens een wasdroger tegen, die een warmtepomp én verwarmingselement had, voor wat extra snelheid, daardoor tussen zuinig en onzuinig in zat, maar welk merk en type dat was, en of deze nog steeds op de markt is, moet ik even nazoeken (als het nog ergens te vinden is).

Warmtepompdrogers zijn daarentegen wel veel brandveiliger, en kleding beschadigd minder door de lagere droogtemperatuur, al zijn afvoer- en condensdrogers ook op een lage droogtemperatuur in te stellen, die overigens nog wel altijd wat hoger ligt dan bij warmtepompdrogers.

Het heeft allemaal zo zijn voor- en nadelen, die zuinige en energiezuinige wasdrogers. Nu kan de consument nog kiezen, maar straks is er alleen de warmtepompdroger nog, die zeker in verhouding tot een afvoerdroger, behoorlijk wat duurder is.

wij hebben nog steeds een condensdroger van aeg. Nooit een probleem mee gehad.

Is nu 14 jaar oud, categorie B zuinigheid. 

Gebruiken hem alleen als het niet buiten kan drogen , dus zo bespaar je net zo makkelijk als met een warmtepompdroger die dus snel kapot gaat.

Omdat onze warmtepomp droger het niet meer goed deed, is er vandaag een monteur bij geweest.  De printplaat is stuk, kan nog wel gemaakt worden, maar de kosten waren daarvan zo hoog dat we besloten hebben een nieuwe droger te kopen.

Op advies van de monteur hebben we een condensdroger gekocht omdat deze veel langer mee gaan. Dat was ook onze eigen ervaring.

Onze eerst droger was een condensdroger, heeft het 14 jaar gedaan. De tweede, de warmtepomp droger, die nu stuk is heeft het maar 5 jaar gedaan. Beide van Siemens.

Bij mooi weer hang ik de was buiten.

En nu maar hopen dat ze tegenwoordig niet dezelfde printplaat in de condensdroger als in de warmtepompdroger gebruiken. ;-)

Reputatie 7
Badge +6

Ten zij het niet of moeilijk kan , wat is er mis met de was buiten hangen ? Goedkoper en milieuvriendelijker . Bij slecht weer gaat het bij ons onder een afdak of binnen op een wasrek of op de radiatoren .

Reputatie 7
Badge +6

Hier een mooi filmpje hoe je zelf zo'n printplaat kan uitbouwen.

Hier ook een prettige uitleg hoe je zelf een printplaat kan repareren.

Ik heb al helemaal geen droger maar gewoon zo'n standaard om de was aan op te hangen of zo'n droogmolen buiten. Maar als me dit overkwam zou ik zeker doen wat die links laten zien. Die "hele hoge kosten” gaan er bij mij nooit in, dan ga ik echt kijken of het niet anders kan. .

Reageer