Levensduur LED lampen

• 26 January 2019
  • 75 reacties
  • 7970 Bekeken

Ik heb laatst de zoveelste LED lamp vervangen!
Zijn er mensen die ook deze ervaring hebben?

Er zat zelfs een lamp bij van Megaman (degelijk merk) waarvan de levensduur 25000 uur ( tevens 1.000.000 keer aan/uit en 5 jr garantie) zou moeten zijn. Bij ongeveer 2000 uur heb ik het moeten vervangen. Gelukkig had ik de bon nog EN was de winkel niet failliet.
Ook al 4 lampjes kapot van een railsysteem.
Ook een straatlantaarnlamp veel te vroeg kapot. Een half jaar geleden geheel vernieuwd naar LED.

Ik vermoed dat bij al deze lampen niet het LED lampje zelf stuk gaat maar de elektronica (omvormer) die van 230V of 12V wisselspanning de gelijkspanning maakt.

75 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Tot nu toe niet meegemaakt . Zegt nog niet veel want de meeste hebben 2000 uur nog niet overschreden . In het verleden wel onthutsend veel spaarlampen snel defect gehad . Soms zelfs binnen een week.
Ik koop ze zo veel mogelijk tijdens aanbiedingen wegens de hoge normale prijs en let niet op het merk.
Reputatie 7
Badge +6
Ik had een LED verstraler die er snel doorheen was. En twee plafond LED-tl's die het allebei nog geen half jaar volhielden. En een talelleeslampje in een prefab armatuur was na twee weken stuk. Dit waren de enige dingen sinds de LED lampen op de markt kwamen.

Overige LED-lampen die ik in de oude E27 fittingen kan draaien, waar vroeger dus de andere lampen in gingen, doen het wel naar verwachting. Ik doe ook als het maar even kan de aanbiedingen en let niet op het merk.
Reputatie 7
Badge +6
Iets om in de gaten te houden . Heb alle rekeningen ook niet bewaard. Kom dan maar eens om garantie . Is toch al moeilijk met die smoezenboeken. Dan kunnen de besparingen wel eens zwaar tegenvallen.....
Bij mij gisteren ook de verstraler (wat een toeval); een rijtje LEDs doet het niet meer. Heb nu een kwart minder lichtopbrengst en deze lamp wordt echt weinig gebruikt.
Wordt onderhand een dure investering voor energiezuinig licht.
Die lange verwachte levensduren lijken mij grotendeels uit de lucht gegrepen. Want wie kan dat controleren? Bij een verwachte levensduur van 5000 uur voor een ledlamp moet die al ruim 200 dagen onafgebroken branden en ik kan me niet voorstellen dat iemand, ook de CB niet, daarop gaat zitten wachten. Hetzelfde geldt voor oplaadbare batterijen die z.g. 1000x opgeladen kunnen worden. Ik gebruik ze maar zal die 1000x in mijn levensdagen niet halen en verwacht ze binnen 50x opladen te moeten afdanken.

Ik vind de LEDlamp overigens een prima uitvinding die wezenlijk bijdraagt aan vermindering van het energieverbruik. Nu is het wachten nog op iemand die aan demonstrerende scholieren tegen de klimaatwisseling gaat uitleggen, dat zij daartegen zelf iets kunnen doen door het gebruik van mobieltjes, internet en sociale media met hun energieverslindende dataopslag drastisch in te perken.
Reputatie 7
Badge +5
"Hetzelfde geldt voor oplaadbare batterijen die z.g. 1000x opgeladen kunnen worden."

Dat kan inmiddels wel behoorlijk kloppen.

Als ik nu mijn telefoon al bijna 3 jaar kan opladen bijna iedere dag, dan zit ik al behoorlijk tegen de 1000 keer.
10 jaar geleden nog geen 2 jaar en daarvoor krap 1 jaar.

Hier hing een LED kerstlichtjessnoer van 240 lampjes al 2 jaar te branden onder het afdak, nu was 25% defect, geen gezicht.
75% brand dan al 17.520 uur en dat waren de lampjes uit de reclame van het Kruidvat € 9,95.
Voor liefhebbers, stroomverbruik in 2 jaar 63072 watt = € 12,60.
Vlak voor kerst vervangen voor nieuwe, ben weer benieuwd hoelang deze nu weer meegaan.
De twee LED-lampen die in mijn woning actief zijn, zijn tot op heden onverwoestbaar.

De ene is een geschenk van Oxxio omdat ze een vrijblijvend energie-advies mochten geven (geen klant geworden).

De andere kostte €0,99 bij Action. Made in China.
Met die oplaadbare batterijen bedoelde ik losse ReCyko batterijen. In mijn kerstverlichting raken die ook niet uitgeput maar de led-lichtopbrengst is zuiver decoratief want je kunt er geen boek bij lezen. Oplaadbare batterijen in telefoons is een ander verhaal. Daarmee is een zo langzamerhand allesoverheersend economisch belang gediend dus daar wordt wel iets goeds ingestopt. Dat is dan weer anders bij mijn laatst aangeschafte OralB elektrische tandenborstel. Die hoefde niet uitgeput te zijn voordat hij weer goed opgeladen kon worden. Ja, haal je de koekoek, na twee keer poetsen is die leeg zodat ie eigenlijk permanent in de oplader moet staan. Heeft dan weer wel zo'n infantiele poetsonderbreking die er z.g. voor moet zorgen dat je lang genoeg poetst. Het wordt hoe langer hoe gekker.
Laat niet weg dat, wat led-verlichting betreft, mijn stroomverbruik flink is afgenomen en tot nu toe heeft nog geen enkele lamp het begeven. Ik heb een voorraadje en kan daar waarschijnlijk nog jaren mee toe.
Een mogelijke oorzaak waarom led lampen kapot gaan, kan een te hoge spanning zijn.
Als je van 12v halogeen over gaat naar 12v led, dan ga je de transformator veel minder belasten.
Als het een simpele transformator is, dan stijgt de spanning (en je nieuwe led lampen geven veel licht)
Bij mij steeg de spanning naar 18v, daar konden de nieuwe led lampen uiteindelijk niet tegen.
Reputatie 7
Badge +6
Dat klopt , Mark . De uitgangsspanning van een trafo verandert als de belasting verandert . Theoretisch kun je dat in balans brengen door ( veel ) zwaardere LED's of extra LED's , maar dan bespaar je geen stroom . Of een spanningsstabilisator of weerstand voor wie heel handig is. Dan bespaar je wel stroom . Gaat mij te ver en mijn spotjes zitten in opbergkasten en branden dus zelden . Al mijn andere lichtpunten hebben geen trafo's . Van die gewone LED lampen met schroefdraadfitting binnen en buiten is tot nu toe nog nooit eentje gesneuveld.
Reputatie 7
K heb maar één kapotte ledlamp, die wordt heet en dat hoort niet. Aan het schemerlampje ligt het niet want de led die er n inzit wordt niet warm, het is de zelfde led als de vorige Ik snap er helemaal niets van. Een andere die kapot ging is gevallen op een harde vloer.
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @Gied1, heb je nog iets gehad aan de suggesties van de anderen in dit topic? Hier staat ook nog een en ander over de minimale levensduur van ledlampen.
Ach Natalie, het is min of meer een bevestiging van wat ik heb ondervonden.
Misschien iets voor CB om eens te polsen onder de leden want, voor mijn gevoel, ben ik nu duurder uit MAAR het milieu is misschien iets gespaard, althans bij de energiecentrale. Een nieuwe LEDlamp maken belast ook het mileu.
Mooi rekensommetje te maken.
Hier is een led plakstrip veel te vroeg overleden.
Sommige andere branden al jaren, dagelijks zonder problemen.

Maar ik heb ook nog wel gloeilampen die het 40 jaar uitgehouden hebben en de dimmer ook.
Pasgeleden een paar van die oudjes vervangen door led en een led-dimmer.
Reputatie 7
Op de boot hebben we een ledlamp boven de tafel, hij kan op walstroom (230) of accu (12).

Hier LED-lampjes van de Action en de Kruidvat. Action is ‘witter’ licht en Kruidvat meer als een gloeilamp. Allemaal jaren oud nu en doen het prima nog. Beter dan de Philips Genie spaarlampen, die gingen wel eens stuk.

De LEDjes van de Hema hebben dan als voordele dat ze niet flikkeren. Die van de Action wel; als je snel beweegt heb je een soort stroboscoopeffect.

Een kleine test van LED-lampen zou wel leuk zijn CB - op lichtkwaliteit met name (tint, kleurweergave, flikkeren, straalrichting).

Led lampen zijn op dit moment ook sterk aan het verbeteren.
Zo kocht ik laatst een dimbare die zich gedraagt als een gloeilamp.
Dim je hem laag, word de lamp ook warmer.
En lampen met ingebouwde 3 standen dimmer.

Kleurweergave is nog steeds een belangrijk ding.
Zo had ik vroeger een spaarlamp die me kleurenblind maakte.
Welke lampen zijn echt kleur index 80 of 90?
Ik heb ooit eens lampen bekeken met een spectrometer,
dan zie je gewoon dat er een kleur afwezig is in het spectrum.

Ook een weetje, een dimbare lamp verouderd het relais in een automatische buitenlamp.
Daar moet je dus weer een niet dimbare in zetten.

De strobo lampjes van @Diversiteit-maakt-sterk konden ook wel een een naar inschakelgedrag vertonen op het lichtnet. Met 1 lamp zul je er geen last van hebben, maar met velen wel.
Met dit slechte gedrag, is al een keer een noodstroomvoorziening in een ziekenhuis opgeblazen.
En dat alles om 20ct productiekosten op een lamp te besparen.

Reputatie 7
Badge +6

Ja , ook bij mij gaat er wel eens een LED veel te snel defect net als voorheen bij spaarlampen. Waren lampen die ik bij een aanbieding van IKEA kocht . Zo wordt goedkoop toch nog duurkoop. 

Van mijn LED_lampen kan ik me geen of 1 defect herinneren. Ik heb er hier ruim 20 van de Action en Kruidvat die ik regelmatig gebruik (gang, badkamer, toilet). Geen idee hoe lang ze er al ziten, maar die van de Action waren de eerste waar je serieus een spaarlamp mee kon vervangen (daarvoor was het allemaal iel blauwig en weinig licht). Die waren 4 euro nog denk ik.

Badge

Ik heb laatst de zoveelste LED lamp vervangen!
Zijn er mensen die ook deze ervaring hebben?

Er zat zelfs een lamp bij van Megaman (degelijk merk) waarvan de levensduur 25000 uur ( tevens 1.000.000 keer aan/uit en 5 jr garantie) zou moeten zijn. Bij ongeveer 2000 uur heb ik het moeten vervangen. Gelukkig had ik de bon nog EN was de winkel niet failliet.
Ook al 4 lampjes kapot van een railsysteem.
Ook een straatlantaarnlamp veel te vroeg kapot. Een half jaar geleden geheel vernieuwd naar LED.

Ik vermoed dat bij al deze lampen niet het LED lampje zelf stuk gaat maar de elektronica (omvormer) die van 230V of 12V wisselspanning de gelijkspanning maakt.

Ik heb twee armaturen waar ieder 2 g9 led lampen in gaan. Ik moet ze ieder jaar bijna alle 4 vervangen. Dure grap ongeveer 25 euro per jaar. Ik heb dezelfde ervaring met een armatuur uit het verleden waar ook g9 lampjes inzaten. Mijn vraag is waarom g9 lampjes altijd zo snel kapot gaan? Ik heb dezelfde ervaring met Verschillende merken en typen (gloei, halogeen en led). Ik heb het vermoeden dat het iets met het contact van de fitting met het lampje is. Dit is inherent aan het ontwerp van g9, waarbij 2 gebogen ijzerdraadjes in de fitting gestoken worden. Heeft iemand vergelijkbare ervaringen? Ik overweeg om nog 1x de lampjes te vervangen voor weer een ander merk of geheel nieuwe armaturen te kopen. Voor nieuwe armaturen koop ik in ieder geval nooit meer g9.

Reputatie 5
Badge +4

Qua LED ben ik wel een early adapter, maar ik ben best tevreden over de levensduur. We hebben ongeveer 20 LED-lampen in een standaard appartement, sommige gedimd. In het begin hele dure (kon toen niet anders), na verhuizing paar jaar geleden weer nieuwe gekocht van Ikea, Philips, Panasonic (geloof ik).

Het dimmen is wel een uitdaging, ik weet wel iets van elektronica, want je moet eigenlijk al het verschil weten tussen fase-aansnijding en afsnijding… Diverse dimmers gekocht die het niet deden met de gewenste lamp, ik denk dat ik die kosten nooit meer terugverdien.

Het dimmen is wel een uitdaging, ik weet wel iets van elektronica, want je moet eigenlijk al het verschil weten tussen fase-aansnijding en afsnijding… Diverse dimmers gekocht die het niet deden met de gewenste lamp.

Ik heb een Bush gekocht die kan beide systemen door of links of rechts het minimum van de lamp in te stellen.

Reputatie 7
Badge +6

Ja , inmiddels wat meer ervaring met de tegenvallende levensduur van Led lampen . Degene die Lidl nu en dan in de aanbieding had laat ik voortaan liggen . Mogen goedkoop zijn , maar velen leggen binnen een halfjaar het loodje . De aanbiedingen die ik bij Ikea kocht blijken het tot nu toe veel beter te doen op eentje na.

Reputatie 7
Badge +6

Dimmen heeft inderdaad beperkingen . In een staande lamp met  160 Watt halogeen R7S buislamp heb ik 10 Watt LED  gezet en ben de ingebouwde dimmer blijven gebruiken . Het bereik is niet groot . Als ik maximaal mogelijk dim , is er nog relatief veel licht en er ontstaat een pieptoon . Gaat kennelijk niet ten koste van de levensduur want ik heb hem al meer dan een jaar en hij is als enige lamp in de woonkamer elke dag aan.

De vraag waarom LED lampen zo snel defect zijn.
De lampen zijn te koop in diverse levensduur.
Sommige behuizingen zijn niet goed in de afvoer van warmte.
Ook de warmteafvoer van het armatuur heeft invloed.

Neem nu de G9 lamp die in een capsule met lucht zit.
De warmte kan nergens heen.
Als hij dan ook nog van een materiaal is, dat slecht warmte af voert, gaat het snel stuk.

G9 Lampje plastic
G9 Lampje glas

Reageer